Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Jag vet inte ens var jag ska börja leta om jag vill hitta HPC-laddare längs en rutt ner till Toscana t ex dit vi funderar på att åka i sommar. Via Como-sjön. Och gärna minst 4 st på varje ställe för att minska sårbarheten för fel och köer.
Jag brukar kolla här https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/
ABRP använder sig av detta, det finns allehanda filterinställningar och du kan även spara en egen profil om du vill.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Tobberoth skrev:
Teslared skrev:
Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).
AC kan vara upp till 43kW, men då är det inte laddstolpar i stan utan det är oftast en fast typ-2 kabel som sitter i en snabbladdare som har som huvudsakliga uppgift att leverera DC. AC får man lite på köpet i det fallet. Det finns bara en bilmodell som klarar denna höga AC-effekt och det är gamla Renault Zoe.
HPC (High Power Charger) brukar användas som benämning för DC-laddare som har mer än 50kW. Vet inte exakt var gränsen går, troligen 100kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av B99 »

50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

B99 skrev:
50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?
Enligt utvecklaren av HPC, Phoenix Contact, 500kW
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... r_charging
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av B99 »

heldiggrisen skrev:
B99 skrev:
50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?
Enligt utvecklaren av HPC, Phoenix Contact, 500kW
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... r_charging
Tänkte mer gränsen mellan fast charger och HPC :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

heldiggrisen skrev:
B99 skrev:
50 kW är inte HPC, frågan är var gränsen går exakt, 150?
Enligt utvecklaren av HPC, Phoenix Contact, 500kW
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... r_charging
Första HPC från Phoenix Contact var på 450 kW:
Together with BMW, Porsche, Siemens, and Allego, Phoenix Contact has realized and introduced the world's first High Power Charging station with a charging power of 450 kW as a part of the FastCharge research project.
Allego plannerar laddnätverk med stationer på +150 kW (https://teslaclubsweden.se/allego-ska-b ... i-sverige/) och förutom Ionity så har ju McDonalds/Charge & Drive samt Göteborgs Energi/Bee stationer som ger mer än 150 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

HPC är ett modeord just nu för snabbladdare över 100 kW. Så man kan skilja dem från "vanliga" snabbladdare. Inget standardiserat eller så.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Nu börjar det likna snabbladdning, Cavotec har lite tyngre kontakter för dig som har bråttom att ladda, tex PC 5 X5 , 350 Ampere och 7 k Volt, 2500 kw, laddar 40 kwh i minuten, hur stort batteri har du? 200 kwh? Ok det tar 5 minuter! Om batteriet pallar...

http://www.cavotec.com/en/your-applicat ... rodshow-25

Ludicrus laddning!

Vad kan Ionity ta för det, 30 kr per kwh? :mrgreen:

Sen kan du ligga i 250 km/ h på autobahn tills nästa laddstopp. :lol:

Observera Low voltage < 1,1 k Volt :)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av [JM] »

Efter lite läsande på HPC sidan det länkats till så ser man att kontakterna klarar 500A och 1000V.
500A*1kV=500kW.
Men de flesta bilar har ju idag 400V system så i realiteten ligger maxgränsen för HPC kontakterna från Phoenix Contact på 500A*400V=200kW....
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag håller på med ett projekt där det ska upp fem privata 150 kW laddare för distributions ellastbilar på en godsterminal.

De kallas då för HVC-laddare på ABB-språk. (Finns även HP och Terra HP)

HVC - Heavy Vehicle Charger

HP CHARGER - High Power Charger

Terra HP 175 - Power cabinet that provides 160 kW (175 kW peak) of DC power to a Charge Post. Gets its power from a power distribution board.

https://new.abb.com/ev-charging/product ... r-charging
abb-power-cabinet-3-depot-charge-box-pedestal_392x261.jpg
ABB-s-Terra-HP-a-charger-with-350-kilowatts-power_full.jpg
Volvo.png
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Vi vet ju att OKQ8 ligger i startblocken för att bygga laddare vid sina stationer. Hoppas att de tar till sig Tibors kunskaper och att de satsar på HPC.

Circle K ska bygga egna laddare vid sidan om samarbetena med Ionity och Bee.

Bee har sagt att man ska öka antalet laddpunkter samt gå upp i högre effekter.

Våra energibolag har ju redan en del egna laddare. Förhoppningsvis kommer även dessa i större omfattning med HPC-laddare.

Jag tror att det sjuder under ytan. Det är nog många som bevakar vad som händer på elbilsfronten och vill vara med när det smäller till. Det kan ta ett par år till, men Ionitys "monopol" blir inte särskilt långvarigt.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

finns det någon karta där det är samlat? (hpc)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
finns det någon karta där det är samlat? (hpc)
Jag har beskrivit ett sätt hur du kan göra en egen karta i Polestar-tråden (lite fel ställe, jag vet ;-) ).
viewtopic.php?f=27&t=14814&start=1510#p401436
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st

(fr uppladdning.nu 50kW+)
Nilp
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nilp »

Mickep skrev:
Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st

(fr uppladdning.nu 50kW+)
Det kan inte stämma, jag vet med säkerhet att Eon har 100kw+ laddare. Kanske andra?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Nilp skrev:
Mickep skrev:
Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st

(fr uppladdning.nu 50kW+)
Det kan inte stämma, jag vet med säkerhet att Eon har 100kw+ laddare. Kanske andra?
Kan ligga under Övriga.

Som jag skrivit tidigare så har ju Göteborgs Energi/Bee plus McDonalds/Charge & Drive också laddare på över 150kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av vibrationsfri »

Hur ser det ut i Norge? Man kan ju tycka att det är där konkurrensen borde ske först.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Får ut 30 st. (tesla borträknade)
de största:
Cirkel k 7 st
ionity 8 st
Dalakraft 6 st
övriga:9 st

(fr uppladdning.nu 50kW+)
Jag får det till 28 stycken. Det ligger några Tesla SuC med i listan med CCS-laddare, de får man plocka bort. Ionity har 15 i Sverige. Fast det står Cirkle K på hälften av dem. Den enda som verkligen tillhör Cirkle K och inte Ionity är Flädie såvitt jag vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OTP »

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

OTP skrev:
Skulle han betala 500kr för en pizza. Jag menar han äter ju billigt hemma.
Tror de får äta upp sin girighet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

OTP skrev:
Det gör han nog tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av RagWal »

De tycker helt enkelt att det är rimligt. Spännande att se vad kunderna tycker. Jag blir inte en av dem.

Det öppnar ju också för altetnativ som kan konkurrera på pris.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Nej, nu får man undvika att ladda på Ionity, om inte annat så av princip. Jag tänker inte belöna en sån här prismodell.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
OTP skrev:
Han säger att de måste ta så mycket för att det ska löna sig att bygga snabbladdningsstationer.

Staten får gå in och sponsra mot krav på låga kwh priser. Naturvårdsverket har två miljarder att sätta sprätt på. Borde räcka till över hundra platser. Skulle tom kunna kräva självkostnadspris i fem år, eller 2-3 kr per kwh för att inte bli billigare än Tesla.
390 miljoner av skattepengar har pumpats in i projektet. Ska mer pengar alltså ges till projektet för att de som privat bolag styrda av privata ägare driver en egen agenda?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar