Som spekulant på köp av en begagnad Tesla inser jag snabbt att det jag vet om köp av begagnade bilar inte räcker till här.
Vid köp av en ICE-bil var allt enkelt. Vanligtvis skulle jag titta efter täta oljebyten, att kamkedjan/kamrem är i bra skick/utbyt. Jag skulle kanske titta under bilen för att se att det inte finns några oljeläckor från motorn och växellådan. Sedan skulle jag starta bilen och lyssna efter en jämn och fin tomgång.
Men nu är ingenting av det tillämpningsbart. Så min fråga till erfarna Teslaägare är: vad ska man titta på extra nog vid köp av en begagnad Tesla? Finns det nåt i menyerna som avslöjar hur bilen har skötts? Vad ska man titta efter, känna, lyssna som spekulant på en begagnad Tesla? Tacksam för alla tips och förslag.
Frågor från en som bara vet hur man köper ICE-bilar
Moderator: Redaktion
- qnx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jacob88004
Frågor från en som bara vet hur man köper ICE-bilar
En hel del traditionella grejer finns dock kvar.
Hur är skicket på bromsarna, är däcken jämnt slitna osv.
Bulor/skav exteriört, revor/fläckar i inredning etc.
Står ratten rakt, drar den åt ngt håll. Ev missljud när man kör osv.
Men när det kommer till drivlina så finns ju numera en app, "scan my tesla", där man kan kolla allmän status på batteripacket tex.
Om den snabbladdats mkt så kan ju effekten begränsats tex.
Om jag var intresserad av en beggad S eller X skulle jag satsa på en som har garanti. De utan är fortfarande för dyra med tanke på de kostnader som kan dyka upp IMO.
Hur är skicket på bromsarna, är däcken jämnt slitna osv.
Bulor/skav exteriört, revor/fläckar i inredning etc.
Står ratten rakt, drar den åt ngt håll. Ev missljud när man kör osv.
Men när det kommer till drivlina så finns ju numera en app, "scan my tesla", där man kan kolla allmän status på batteripacket tex.
Om den snabbladdats mkt så kan ju effekten begränsats tex.
Om jag var intresserad av en beggad S eller X skulle jag satsa på en som har garanti. De utan är fortfarande för dyra med tanke på de kostnader som kan dyka upp IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Frågor från en som bara vet hur man köper ICE-bilar
Förutom batteri-degradering så är det en djungel att hitta rätt modell, eftersom Tesla ändrar saker löpande.
Hårdvara för autopiloten kom hösten 2014. (den behöver dock inte vara aktiverad, vilket kan kosta 30k extra)
Next gen säten kom samtidigt som D-modellerna. De 3-4 första månaderna så var även baksätet rejält skålat.
Det fanns P85 och P85+. + var fetare chassie, dvs krängningshämmare osv. Det första månaderna så tillverkades P85D med + chassiet, sen försvann det "i hemlighet".
Har bilen ccs-uppgraderats?
Ps. Min P85D är till salu, rätt baksäte, + chassie och ccs uppgraderad.
Hårdvara för autopiloten kom hösten 2014. (den behöver dock inte vara aktiverad, vilket kan kosta 30k extra)
Next gen säten kom samtidigt som D-modellerna. De 3-4 första månaderna så var även baksätet rejält skålat.
Det fanns P85 och P85+. + var fetare chassie, dvs krängningshämmare osv. Det första månaderna så tillverkades P85D med + chassiet, sen försvann det "i hemlighet".
Har bilen ccs-uppgraderats?
Ps. Min P85D är till salu, rätt baksäte, + chassie och ccs uppgraderad.

En annan detalj som är bra att känna till - under en kort period så var inte elektriskt öppningsbar baklucka standard på S.
S 3 eller X?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Batteriet er den viktigste delen. Hvis bilen har fått mye supercharging er degraderingen av batteriet nok større enn om bilen til største del har blitt ladet på mellom 6-11 kW på hjemmelading. 5% etter 2 år er normalt, så flater degraderingskurven ut.
Evt kontakte Tesla med VIN-nr og spør etter bilens historie.
Så skal du være klar over at en «vanlig» 75d har et sterkere drag enn de fleste ICE. Det er derfor ikke nødvendig å se på performance-modeller ved første kjøp. Rekkevidde er viktigst.
Hvis økonomien tillater det er nok en 100d det beste kjøpet. Du får en facelift med AP2 med meget god rekkevidde og ladehastighet.
Så må du se på om bilen du kjøper har fri supercharging. Ikke alle har det.
Evt kontakte Tesla med VIN-nr og spør etter bilens historie.
Så skal du være klar over at en «vanlig» 75d har et sterkere drag enn de fleste ICE. Det er derfor ikke nødvendig å se på performance-modeller ved første kjøp. Rekkevidde er viktigst.
Hvis økonomien tillater det er nok en 100d det beste kjøpet. Du får en facelift med AP2 med meget god rekkevidde og ladehastighet.
Så må du se på om bilen du kjøper har fri supercharging. Ikke alle har det.
Du skriver inget om din budget och inte heller vilken modell du siktar på. Men jag utgår ifrån att det är en Model S du vill ha och att den i så fall får ha några år på nacken.
Men som många redan har skrivit så är det en djungel och även som inbiten teslaentusiast är det lätt att man missar det ena och det andra. Oftast är det kanske inte relevant heller.
Det finns en del saker att börja med, om du nu har möjlighet att välja:
- Bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. De äldre Model S60, S85, P85 och P85+ var alla bakhjulsdrivna. Senare kom även S75 med bakhhulsdrift. Alla med D i namnet har två motorer och fyrhjulsdrift.
- Autopilot. Före oktober 2014 hade bilarna ingen hårdvara för AP. Ingen radar heller, dvs bara vanlig konstantfarthållare. Autobroms osv fanns inte heller. Bilar som är byggda mellan oktober 2014 och oktober 2016 har AP1. Alla därefter har AP2 eller AP2.x. En bil med AP1 är inte nödvändigtvis ett sämre alternativ. Det är en smaksak. Oavsett hårdvara kan det vara så att autopiloten inte är aktiverad. Det går att ordna men kostar extra.
- Facelift kom 2016. Bakhjulsdrivna bilar innan facelift har en mycket större frunk. Från och med faceliften var frunken väldigt liten.
- Batteriet. Jag skulle välja antingen en 75:a eller om ekonomin tillåter det en 100. 85:orna kan vara ett bra val om de inte har superladdats för mycket. 90-batteriet skulle jag avråda från. Teslas sämsta batteri. 100-batteriet är såklart bäst, men dyrast.
Men som många redan har skrivit så är det en djungel och även som inbiten teslaentusiast är det lätt att man missar det ena och det andra. Oftast är det kanske inte relevant heller.
Det finns en del saker att börja med, om du nu har möjlighet att välja:
- Bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. De äldre Model S60, S85, P85 och P85+ var alla bakhjulsdrivna. Senare kom även S75 med bakhhulsdrift. Alla med D i namnet har två motorer och fyrhjulsdrift.
- Autopilot. Före oktober 2014 hade bilarna ingen hårdvara för AP. Ingen radar heller, dvs bara vanlig konstantfarthållare. Autobroms osv fanns inte heller. Bilar som är byggda mellan oktober 2014 och oktober 2016 har AP1. Alla därefter har AP2 eller AP2.x. En bil med AP1 är inte nödvändigtvis ett sämre alternativ. Det är en smaksak. Oavsett hårdvara kan det vara så att autopiloten inte är aktiverad. Det går att ordna men kostar extra.
- Facelift kom 2016. Bakhjulsdrivna bilar innan facelift har en mycket större frunk. Från och med faceliften var frunken väldigt liten.
- Batteriet. Jag skulle välja antingen en 75:a eller om ekonomin tillåter det en 100. 85:orna kan vara ett bra val om de inte har superladdats för mycket. 90-batteriet skulle jag avråda från. Teslas sämsta batteri. 100-batteriet är såklart bäst, men dyrast.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kanske är bra att tillägga att jag tycker att begagnade elbilar är för dyra mot vad du kan få om du köper nytt. Så glöm inte att jämföra med vad en helt ny bil skulle kosta dig istället för den begagnade utan garanti.
För att få en känsla för batteri kvaliten kör bilen och snabbladda den på Supercharger. Genom att kör ner bilen några 10-tals procent så kan du räkna ut hur mycket energi hela batteriet bör innehålla, alltså km/% x förbrukning/km x 100 (%).
För att få en känsla för batteri kvaliten kör bilen och snabbladda den på Supercharger. Genom att kör ner bilen några 10-tals procent så kan du räkna ut hur mycket energi hela batteriet bör innehålla, alltså km/% x förbrukning/km x 100 (%).