Fel utveckling på elbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fel utveckling på elbilar?

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Och hur mycket räckvidd skulle man vinna om man skruvar ner prestandan till s90 d3-nivå?
Det fina med en elbil är just att det inte kostar mer i el att köra en bil med 600hk vs en med 100hk.
Verkningsgraden är så hög.
Dvs man skulle knappt vinna något alls i räckvidd...
En S90 med eldrift... fy fan vad najs! Och dessutom sjukt bra för Volvo/Sverige :) :mrgreen: 8-)
Jag skulle förboka en direkt om dom ens viskade om att den var på G...
PS2?
Googla fram lite bilder och jämför. S90 är en stor sedan. PS2 är en SUV.
Precis, PS2 är skit (f'låt), S90 däremot..... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Och hur mycket räckvidd skulle man vinna om man skruvar ner prestandan till s90 d3-nivå?
Det fina med en elbil är just att det inte kostar mer i el att köra en bil med 600hk vs en med 100hk.
Men visst skulle man kunna optimera för räckvidd framför prestanda? En elbil drar ju rimligen mer energi vid kraftig acceleration än vid långsammare.
Marginell skillnad faktiskt, man kan ta en model S P100DL och köra den ungefär lika snålt som en vanlig S100D (om dom har lika hjul osv)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Med tanke på hur relativt snål min s90 är tror jag det skulle bli en effektiv elbil.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Men visst skulle man kunna optimera för räckvidd framför prestanda? En elbil drar ju rimligen mer energi vid kraftig acceleration än vid långsammare.
Marginell skillnad faktiskt, man kan ta en model S P100DL och köra den ungefär lika snålt som en vanlig S100D (om dom har lika hjul osv)...
Men räckviddsiffran är ju rimligen uträknad med ett visst prestandauttag?
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Precis! Det är det som Tesla kom på när de utvecklade första roadstern och tog med sig till Model S osv. Batterier för att få bra räckvidd kostar och väger, men behövs för att få tillräcklig räckvidd. När man väl har ett stort batteri så har man möjligheten att dra mycket effekt utan att det slits nämnvärt. Stor riktare och motor som kan belastas hårt kort tid kostar inte så mycket mer. Det är bara roterande massa, inget som ska vända håll. Verkningsgraden går även i en större motor rätt bra att optimera för det effektområde och varvtal man nyttjar mest. Det är dessutom bra verkningsgrad i stort område på en elmotor. Att ha en större motor ger i stort sett bara några 10-tal kg extra vikt. Att accelerera 0-100 på 3s eller 20s gör inte så står skillnad på förbrukningen.

I bensin- och Dieselmotorer är det nästan tvärtom. En stor tank kostar nästan inget annat än lite vikt och utrymme. En stor motor ska ju inte bara släpas runt på, Det hade nog inte varit så farligt i sig. Den har större aktiv massa som ska vändas upp och ner flera gånger i sekunden. Det kostar verkningsgrad om massan är onödigt stor.

För att gissa på Fredrik j;s fråga. Kanske 1%, kanske 2% men inte så mycket som 3%. Det är nästan ingen parameter för konstruktörerna att ta hänsyn till. Man vinner mycket mer att jobba med att få lägre luftmotstånd. Backspeglar är nog ett större problem än motorstorlek i +90km/h.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lite pessimistiskt alltså?
Så en elbil som kan konkurrera fullt ut med en diesel när det gäller räckvidd är inte inom synhåll?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Så en elbil som kan konkurrera fullt ut med en diesel när det gäller räckvidd är inte inom synhåll?
Energiinnehållet är ca 10kwh i en liter diesel.
Dvs en Model S/X med största batteriet har en "tank" motsvarande tio liter diesel.
Har du en dieseltank på 70l har du alltså energi motsvarande ca sju 100kwh batterier(som då skulle väga 4-5 ton).

Sen är dock verkningsgraden väldigt dålig på en diesel jämfört med en elbil, vilket är anledningen till att elbilen kommer betydligt längre på 100kwh än en dieselbil skulle göra på 10l diesel.

I snitt har energidensiteten fördubblats på ca 10 år. Om vi säger att räckvidden är hälften mot en dieselbil idag skulle det då ta ca 10 år innan de är likvärdiga, eller 20 om vi säger att det är en fjärdedel.

Hursomhelst är det inte särskilt viktigt. Redan idag är räckvidden nog för i stort sett samtliga. Det enda problemet är egentligen kostnaden, och den sjunker nu snabbt eftersom massproduktionen accelererar betydligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Fredrik j skrev:
Elbil kommer aldrig att kunna konkurrera med räckvidden en Dieselbil kan ha. Det är inga problem att bygga en Dieselbil som går 1000 mil utan att du behöver stanna. Det är bara att det inte är så lyckat i övrigt att driva just en bil med Diesel.

Kan en dieselbil konkurrera med en elbil:
Med körkänsla och respons?
Med körning i halka?
Med AC på sommaren?
Med att ladda / tanka 90% hemma?
Det är så otroligt mycket mer komfortabelt med elbil. Det är tyvärr omöjligt att förklara för en som inte fattat själv.

Det är i princip bara några långa långresor utan paus som en del hänger upp sig på, aldrig de som har elbil för de har redan insett att det är värt några extra halvtimmar och lite mer planering några gånger om året istället för att åka till macken när man minst önskar.

Det är förstås extra bekvämt att ha en Tesla LR, men jag skulle hellre ha en elbil med 20 mil WLTP än en fördömd ICE igen.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Bjorn skrev:
Fredrik j skrev:
Elbil kommer aldrig att kunna konkurrera med räckvidden en Dieselbil kan ha. Det är inga problem att bygga en Dieselbil som går 1000 mil utan att du behöver stanna. Det är bara att det inte är så lyckat i övrigt att driva just en bil med Diesel.

Med körning i halka?
Med AC på sommaren?
Det är så otroligt mycket mer komfortabelt med elbil. Det är tyvärr omöjligt att förklara för en som inte fattat själv.

Det är i princip bara några långa långresor utan paus som en del hänger upp sig på, aldrig de som har elbil för de har redan insett att det är värt några extra halvtimmar och lite mer planering några gånger om året istället för att åka till macken när man minst önskar.

Det är förstås extra bekvämt att ha en Tesla LR, men jag skulle hellre ha en elbil med 20 mil WLTP än en fördömd ICE igen.
Undrar när ni ska sluta jämföra diesel och elbilar?'
Det går inte jämföra, har ni inte fattat det än?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bjorn skrev:
Fredrik j skrev:

Med körning i halka?
Med AC på sommaren?

Det jag är ute efter är att kunna dra husvagn. Jag använder det inte för att avfärda elbilar utan det är ett genuint behov jag har som jag inte är beredd att byta mot dagens elbilars positiva egenskaper.
Antar att det också är svårt att förklara för en som inte fattat själv.
Det är väl kanske olika men för mig är husvagnen frihet. Att kunna dra iväg utan för mycket planering. Vi brukar dra den till medelhavet på somrarna. Jag skulle gärna vilja kunna fortsätta med det.

Skulle man inte kunna tänka sig en husvagn med eget batteri och drivning?
Ett batteri i formen av en släpkärra? Som ett powerpack.

Min dieselbil har AC. Som jag kan fjärrstarta för att kyla bilen så länge den inte står i ett garage.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
...
Skulle man inte kunna tänka sig en husvagn med eget batteri och drivning?
Ett batteri i formen av en släpkärra? Som ett powerpack.

Min dieselbil har AC. Som jag kan fjärrstarta för att kyla bilen så länge den inte står i ett garage.
Nu funkar elbilar visserligen jättebra att dra husvagn med, bara att utbudet måste bli större. Men det du föreslår är faktiskt på gång. Många stora husvagnstillverkare har någon form av el-husvagn i planeringen, en har visats förra året på nån mässa. Jag ska leta lite om jag hittar den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Nu funkar elbilar visserligen jättebra att dra husvagn med, bara att utbudet måste bli större. Men det du föreslår är faktiskt på gång. Många stora husvagnstillverkare har någon form av el-husvagn i planeringen, en har visats förra året på nån mässa. Jag ska leta lite om jag hittar den.
Träffade en Model X-ägare på campingen i italien i somras. Hans bil gick 11mil på en laddning med husvagn bakom. Han hade kört från södra tyskland och det blev mycket laddande. Det skulle ta mig en vecka att köra dom 200milen jag har ner.

Vad drar en e-tron med fullstor husvagn bakom?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det kommer alltid(well åtminstone länge) finnas corner cases. Husvagn är ett sånt.
Det betyder inte att det är olösliga problem, mer att man löser det på ett annat sätt. Som tex ovan.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Har sett den. Men det framgår inte hur lång räckvidd man kan få ut.
Sen blir kanske ny bil OCH ny husvagn lite svettigt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Träffade en Model X-ägare på campingen i italien i somras. Hans bil gick 11mil på en laddning med husvagn bakom. Han hade kört från södra tyskland och det blev mycket laddande. Det skulle ta mig en vecka att köra dom 200milen jag har ner.

Vad drar en e-tron med fullstor husvagn bakom?
Vi kommer åtminstone 20 mil på en laddning. Men vi har bara kört på hösten hittills. På sommarn klarar den säkert något mer. Vår husvagn är inte särskilt stor, men e-tron är inte heller något underverk när det gäller energieffektivitet. Att en Model X inte skulle klara mer än 11 mil, oavsett storlek på husvagnen, ter sig inte särskilt sannolikt för mig, kanske med en X60 eller nåt. Det finns många här på forumet som åker med hela familjen på husvagnssemester med Model X. 25 mil skulle jag anse som fullt realistiskt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag vet inte vilken Model X han hade. Teslaentusiast var det och han tyckte det fungerade bra trots lite kort räckvidd (men han hade bara ca 50mil att köra). Husvagnen var fullbred precis som vår är.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Kommer nog till att börja med mer aerodynamiska husvagnar.
Tänk Shinkansen.
Lång låg front som man kanske sover i tex. Lite som fören på en båt.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Tänk Shinkansen. Bild
Lång låg front som man kanske sover i tex.
Man kan ju tänka sig framdel som ansluter aerodynamiskt mot bilen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tänk Shinkansen. Bild
Eller varför inte bara göra den något smalare? Man kan ju kompensera genom att göra den lite längre. Men det kanske finns en del argument som talar emot detta.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Tänk Shinkansen. Bild
Eller varför inte bara göra den något smalare? Man kan ju kompensera genom att göra den lite längre. Men det kanske finns en del argument som talar emot detta.
Innerutrymmen generellt men också möjligheten att bädda på tvären.
Vi hade smal vagn tidigare och den upplevs som mycket trängre även om det bara är 2dm. Man får också plats med dubbelsäng och toalett längst bak med fullbredd.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Finns väl redan hopfällbara förresten?
Kanske ju också vara en väg framåt.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Finns väl redan hopfällbara förresten?
Kanske ju också vara en väg framåt.
Husvagnar? Combicamp?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Så länge du använder WLTP körcykeln så kommer det inte skilja mellan en tråkig 100 kW elbil och en rolig 400 kW elbil. I körcykeln är acceleration och hastighet förutbestämd så bilens prestanda har ingen betydelse. För en fossilbil däremot har en stor motor betydelse då den kommer som dra mer soppa även om en körcykel används. Naturligtvis kommer räckvidden påverkas även i en elbil om du använder prestandan, vilket du kan styra med högerpedalen.

Jag tänkte precis som dig för 4-5 år sedan när jag satt i Mercedesen, tänk om den här bilen hade varit eldriven. Men det kommer sällan vara den bästa lösningen.
Tycker du ska titta ordentligt på en Model 3. Den är storleksmäsissigt likvärdig med Mercedes E-klass när det gäller pack- och passagerarutrymme. Om jag inte sett fel så är S90 rätt lik en E-klass så det borde bara ungefär som en Model 3 då.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Så länge du använder WLTP körcykeln så kommer det inte skilja mellan en tråkig 100 kW elbil och en rolig 400 kW elbil. I körcykeln är acceleration och hastighet förutbestämd så bilens prestanda har ingen betydelse. För en fossilbil däremot har en stor motor betydelse då den kommer som dra mer soppa även om en körcykel används. Naturligtvis kommer räckvidden påverkas även i en elbil om du använder prestandan, vilket du kan styra med högerpedalen.

Jag tänkte precis som dig för 4-5 år sedan när jag satt i Mercedesen, tänk om den här bilen hade varit eldriven. Men det kommer sällan vara den bästa lösningen.
Tycker du ska titta ordentligt på en Model 3. Den är storleksmäsissigt likvärdig med Mercedes E-klass när det gäller pack- och passagerarutrymme. Om jag inte sett fel så är S90 rätt lik en E-klass så det borde bara ungefär som en Model 3 då.
Läste någonstans att Model S är inspirerad av Mercedes CLS.

Tesla samarbetade med Mercedes, spakar tex kommer ju från Mercedes.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar