Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Moderator: Redaktion
Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Frågan är egentligen om bilar som är självläkande någon i framtiden kommer visa sig vara så säkra att man tillåter dom att köra fortare än manuella diton?
Kanske i en egen fil likt expressfiler som finns i andra länder.
Om ni tror det hur lång tid tror ni det tar innan man i Sverige skulle gå med på något sådant?
Jag gissar att jag själv ligger under jord när det händer men vem vet.
Kanske i en egen fil likt expressfiler som finns i andra länder.
Om ni tror det hur lång tid tror ni det tar innan man i Sverige skulle gå med på något sådant?
Jag gissar att jag själv ligger under jord när det händer men vem vet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Självläkande så att det är ok om ett hjul trillar av i hög hastighet?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Auto correct för självkörande misstänker jag.bylund skrev:Självläkande så att det är ok om ett hjul trillar av i hög hastighet?
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Man borde börja med att höja hastighetsgränsen för elbilar rent allmänt.
(Då syftar jag givetvis på motorvägar och inte i stadskärnor..)
(Då syftar jag givetvis på motorvägar och inte i stadskärnor..)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Med vilket argument?taliz skrev:Man borde börja med att höja hastighetsgränsen för elbilar rent allmänt.
(Då syftar jag givetvis på motorvägar och inte i stadskärnor..)
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
En stor anledning till att vi har låga hastighetsgränser har faktiskt med miljön att göra. Det säger Trafikverket själva. Högre hastighet ger högre utsläpp.Fredrik j skrev:Med vilket argument?taliz skrev:Man borde börja med att höja hastighetsgränsen för elbilar rent allmänt.
(Då syftar jag givetvis på motorvägar och inte i stadskärnor..)
Men med elbilar är det inte längre ett så stort problem.
Dessutom skulle det skapa en morot för folk att byta till elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Fossilbilar 80 km/h, elbilar 120 km/h. Jag tror det skulle speeda upp förändringen mot fossilfritt rejält!
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Märkligt att så mycket fokus ligger på att försämra alternativen till elbilar. Skulle dom inte klara sig på egna meriter?
Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Förändring tar tid. Du har ju inte ens själv bytt än eller hur?Fredrik j skrev:Märkligt att så mycket fokus ligger på att försämra alternativen till elbilar. Skulle dom inte klara sig på egna meriter?
Ju mer man kan stimulera desto fortare går det. Titta på Norge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Det är inte stimulans jag behöver utan ett attraktivt utbud att välja mellan. Som jag tidigare sagt skulle jag förmodligen köpt min volvo i elversion om den funnits.taliz skrev:Förändring tar tid. Du har ju inte ens själv bytt än eller hur?Fredrik j skrev:Märkligt att så mycket fokus ligger på att försämra alternativen till elbilar. Skulle dom inte klara sig på egna meriter?
Ju mer man kan stimulera desto fortare går det. Titta på Norge.
Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Utbudet hade nog blivit mer attraktivt om du, tex, bara fick köra i 80kmh med din diesel.Fredrik j skrev:Det är inte stimulans jag behöver utan ett attraktivt utbud att välja mellan. Som jag tidigare sagt skulle jag förmodligen köpt min volvo i elversion om den funnits.taliz skrev:Förändring tar tid. Du har ju inte ens själv bytt än eller hur?Fredrik j skrev:Märkligt att så mycket fokus ligger på att försämra alternativen till elbilar. Skulle dom inte klara sig på egna meriter?
Ju mer man kan stimulera desto fortare går det. Titta på Norge.
Eller som i Norge där avgasbilar kostar MER än elbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Hur skulle utbudet påverkats av att jag bryter mot hastighetsgränsen?taliz skrev:Utbudet hade nog blivit mer attraktivt om du, tex, bara fick köra i 80kmh med din diesel.Fredrik j skrev:Det är inte stimulans jag behöver utan ett attraktivt utbud att välja mellan. Som jag tidigare sagt skulle jag förmodligen köpt min volvo i elversion om den funnits.taliz skrev:Förändring tar tid. Du har ju inte ens själv bytt än eller hur?Fredrik j skrev:Märkligt att så mycket fokus ligger på att försämra alternativen till elbilar. Skulle dom inte klara sig på egna meriter?
Ju mer man kan stimulera desto fortare går det. Titta på Norge.
Eller som i Norge där avgasbilar kostar MER än elbilar.
Att det i norge fortfarande sälks fler fossilbilar än elbilar trots flera års kraftiga subventioner tyder ju på att det inte heller påverkar utbudet. Är utbudet på elbilar större i norge än i sverige?
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Du pratade om hur attraktivt utbudet var. Det är en helt annan sak än det faktiska utbudet.Fredrik j skrev:Hur skulle utbudet påverkats av att jag bryter mot hastighetsgränsen?taliz skrev:Utbudet hade nog blivit mer attraktivt om du, tex, bara fick köra i 80kmh med din diesel.Fredrik j skrev:Det är inte stimulans jag behöver utan ett attraktivt utbud att välja mellan. Som jag tidigare sagt skulle jag förmodligen köpt min volvo i elversion om den funnits.taliz skrev:Förändring tar tid. Du har ju inte ens själv bytt än eller hur?Fredrik j skrev:Märkligt att så mycket fokus ligger på att försämra alternativen till elbilar. Skulle dom inte klara sig på egna meriter?
Ju mer man kan stimulera desto fortare går det. Titta på Norge.
Eller som i Norge där avgasbilar kostar MER än elbilar.
Att det i norge fortfarande sälks fler fossilbilar än elbilar trots flera års kraftiga subventioner tyder ju på att det inte heller påverkar utbudet. Är utbudet på elbilar större i norge än i sverige?
Man kan nämligen göra något betydligt mer attraktivt med hjälp av stimulanser, vilket är precis vad Norge gjort.
Att inte alla bilar i Norge är elbilar beror på det faktiska utbudet. Som det påpekats hundratals om inte tusentals ggr så finns fortfarande tex inga eldrivna kombis eller mellanstora SUVs, vilka är de absolut mest populära biltyperna i Norden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Eller konventionella bilar med eldrift. Bilar konservativ design.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Är det hål i grillen du saknar då? Du kan väl inte kalla Model S, Audi, Mercedes eller Jaguars särskilt okonventionella? Finns fler elbilar som inte är okonventionella (förutom avsaknad av en stor grill).Fredrik j skrev:Eller konventionella bilar med eldrift. Bilar konservativ design.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Larva dig inte. Det är en konventionell inredning jag vill ha med minimalt med pekskärmar och färdigutvecklad från fabrik så uppdateringar endast behövs i undantagsfall.Svenssons skrev:Är det hål i grillen du saknar då? Du kan väl inte kalla Model S, Audi, Mercedes eller Jaguars särskilt okonventionella? Finns fler elbilar som inte är okonventionella (förutom avsaknad av en stor grill).Fredrik j skrev:Eller konventionella bilar med eldrift. Bilar konservativ design.
Som bilar generellt ser ut idag. Kalla det retro om du vill.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
No shit, SherlockNEO skrev:Auto correct för självkörande misstänker jag.bylund skrev:Självläkande så att det är ok om ett hjul trillar av i hög hastighet?

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Då försvinner väl de flesta nyare bilar, elbilar så väl som avgasbilar. Finns väl i princip ingen modern bil utan petskärm eller med mjukvara som inte uppdateras. De flesta tillverkare har dock inte hoppat på utvecklingen med uppdatering via OTA utan får sköta uppdateringarna manuellt på verkstad. Det är inte särskilt roligt att behöva köpa ny bil för att få nyare kartor till navigeringen fast det är klart att om man inte har någon skärm så kan man skippa kartor helt.Fredrik j skrev:Larva dig inte. Det är en konventionell inredning jag vill ha med minimalt med pekskärmar och färdigutvecklad från fabrik så uppdateringar endast behövs i undantagsfall.Svenssons skrev:Är det hål i grillen du saknar då? Du kan väl inte kalla Model S, Audi, Mercedes eller Jaguars särskilt okonventionella? Finns fler elbilar som inte är okonventionella (förutom avsaknad av en stor grill).Fredrik j skrev:Eller konventionella bilar med eldrift. Bilar konservativ design.
Som bilar generellt ser ut idag. Kalla det retro om du vill.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
"Jag vill ha en telefon med stora knappar!"
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Det vill inte jag ha!Fredrik j skrev:Det är en konventionell inredning jag vill ha med minimalt med pekskärmar och färdigutvecklad från fabrik så uppdateringar endast behövs i undantagsfall.
Som bilar generellt ser ut idag. Kalla det retro om du vill.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Låter precis som min pappa när han testade min första iPhone 2010 och han inte kunde tänka sig något annat än en Nokia med massor med knappar och en liten monokrom skärm. Idag har han iPhone och skrattar gott åt sitt gamla konservativa resonemangFredrik j skrev:
Larva dig inte. Det är en konventionell inredning jag vill ha med minimalt med pekskärmar och färdigutvecklad från fabrik så uppdateringar endast behövs i undantagsfall.
Som bilar generellt ser ut idag. Kalla det retro om du vill.

Det märks tydligt att du har fått en uppfattning om Tesla genom att läsa och inte genom att prova själv. En klassiker att förkasta något okänt som man inte provar. När man väl testat finns det ingen väg tillbaka till det gamla och utdaterade.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Trams. Volvo uppdaterar kartor OTA sedan länge.Svenssons skrev:Då försvinner väl de flesta nyare bilar, elbilar så väl som avgasbilar. Finns väl i princip ingen modern bil utan petskärm eller med mjukvara som inte uppdateras. De flesta tillverkare har dock inte hoppat på utvecklingen med uppdatering via OTA utan får sköta uppdateringarna manuellt på verkstad. Det är inte särskilt roligt att behöva köpa ny bil för att få nyare kartor till navigeringen fast det är klart att om man inte har någon skärm så kan man skippa kartor helt.Fredrik j skrev:Larva dig inte. Det är en konventionell inredning jag vill ha med minimalt med pekskärmar och färdigutvecklad från fabrik så uppdateringar endast behövs i undantagsfall.Svenssons skrev:Är det hål i grillen du saknar då? Du kan väl inte kalla Model S, Audi, Mercedes eller Jaguars särskilt okonventionella? Finns fler elbilar som inte är okonventionella (förutom avsaknad av en stor grill).Fredrik j skrev:Eller konventionella bilar med eldrift. Bilar konservativ design.
Som bilar generellt ser ut idag. Kalla det retro om du vill.
Jag vill inte känna mig som en beta-testare utan få en färdig produkt. Att kartorna uppdateras beror ju på att vägnätet förändras. Inte på att bilen är bristfälligt konstruerad.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Jag har provat en model3. Provkörningen gjorde intryck på mig och jag blev övertygad om att eldrift är framtiden. Jag har naturligtvis en smartphone. Jag har även en modern knapptelefon (en CAT) och när jag använder den med handskarna på och upptäcker att den har nästan en veckas batteritid även med aktivt användande får man perspektiv på utvecklingen och undrar om den alltid är på rätt väg.hooked skrev:Låter precis som min pappa när han testade min första iPhone 2010 och han inte kunde tänka sig något annat än en Nokia med massor med knappar och en liten monokrom skärm. Idag har han iPhone och skrattar gott åt sitt gamla konservativa resonemangFredrik j skrev:
Larva dig inte. Det är en konventionell inredning jag vill ha med minimalt med pekskärmar och färdigutvecklad från fabrik så uppdateringar endast behövs i undantagsfall.
Som bilar generellt ser ut idag. Kalla det retro om du vill.![]()
Det märks tydligt att du har fått en uppfattning om Tesla genom att läsa och inte genom att prova själv. En klassiker att förkasta något okänt som man inte provar. När man väl testat finns det ingen väg tillbaka till det gamla och utdaterade.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Jag tycker porsches lösning i taycan är smakfull.taliz skrev:"Jag vill ha en telefon med stora knappar!"
I min volvo skulle jag önska att fler funktioner skulle gå att styra med rattknapparna och mindre meny i huvudinstrumentet. Önskar mig också fysiska knappar för ratt/stolsvärme.
Re: Kommer Tesla få köra i 150 km/h
Tror problemet är snarare att du bara just gjort en provkörning. Det räcker oftast inte för att vänja sig och förstå hur allting fungerar. Det blir snarare för mycket nytt att ta in.Fredrik j skrev:Jag har provat en model3. Provkörningen gjorde intryck på mig och jag blev övertygad om att eldrift är framtiden. Jag har naturligtvis en smartphone. Jag har även en modern knapptelefon (en CAT) och när jag använder den med handskarna på och upptäcker att den har nästan en veckas batteritid även med aktivt användande får man perspektiv på utvecklingen och undrar om den alltid är på rätt väg.hooked skrev:Låter precis som min pappa när han testade min första iPhone 2010 och han inte kunde tänka sig något annat än en Nokia med massor med knappar och en liten monokrom skärm. Idag har han iPhone och skrattar gott åt sitt gamla konservativa resonemangFredrik j skrev:
Larva dig inte. Det är en konventionell inredning jag vill ha med minimalt med pekskärmar och färdigutvecklad från fabrik så uppdateringar endast behövs i undantagsfall.
Som bilar generellt ser ut idag. Kalla det retro om du vill.![]()
Det märks tydligt att du har fått en uppfattning om Tesla genom att läsa och inte genom att prova själv. En klassiker att förkasta något okänt som man inte provar. När man väl testat finns det ingen väg tillbaka till det gamla och utdaterade.
Om du bara fick ha en telefon, skulle du då välja din smartphone eller din knapptelefon? Gissar att även du tycker smartphonen är bättre i 9 fall av 10 och acceptera att du får ta av handskarna för att slå numret och skapa en rutin där smartphonen läggs på en induktiv laddplatta bredvid sängen när det är dags att sova.