Fredrik j skrev:taliz skrev:Fredrik j skrev:
Stolar från Yanfeng? Så man överger att bygga själv och köper av underleverantör?
Man köpte från Recaro i början vill jag minnas. Men Recaro fick inte till produktionen riktigt, så då tog man det inhouse.
Att man nu outsourcar till Model 3 beror nog just på att de tillverkas i Kina där Tesla inte har någon egen stoltillverkning.
Man tillverkar ju stolarna inne i fabriken i fremont.
Jag tror man börjar inse fördelen med leverantörer samt att man fått upp trovärdigheten så underleverantörer vågar investera med amortering på kommande försäljning.
Tror det egentligen är anledningen till varför man gjort så mycket själv. Det hade blivit för dyrt att kompensera leverantörer för risken.
Du missförstod verkar det som?
Min poäng var just att man tillverkar stolar i freemont. Det är ju inte optimalt när bilarna tillverkas i Kina.
Det finns ingen uttrycklig fördel med att outsourca. Ibland är det lämpligt, ibland inte.
Tittar man på så gott som samtliga konkurrenter till Tesla så har de ju outsourcat i stort sett allt. Såväl batteri som motortillverkning och styrsystem.
Då har man ju rent krasst ingen egentlig kärnverksamhet kvar. Man har ett märke, en image, en designstudio. Produkten är ett hopkok från en massa underleverantörer.
Jag tror det är fel väg. Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att då leda utvecklingen och ligga i framkant. Det är inte för inte som avgasmotorerna hålls inhouse(även om många komponenter är outsourcade även i dom).