Varför pratar inte min Tesla med din?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Varför pratar inte min Tesla med din?

Inlägg av GreenMachine »

Funderar lite över varför min bil inte pratar med andra bilar? Då det idag rullar rätt många Teslor på vägarna så tycker jag att det vore ganska naturligt då de (för det mesta) är uppkopplade. Telemetri och sensorer ger ju massor av data men farthinder och eller för hög hög fart in i en kurvor är ju bara några exempel där ex. autopiloten gör samma miss varje. Så om jag nu hundra Teslor kört en viss vägsträcka så borde det ju finnas en baseline på hur den sträckan kan köras och kan ju då tycka att min bil borde kunna dra erfarenhet av det och inte vara så urbota dum som den är idag som att det alltid är första gången, varje gång?

Finns säkert hundra andra saker som sammankopplade bilar skulle kunna göra, men varför är inte det här ett område som Tesla utvecklar och leder? Ingen annan borde ju ha bättre möjlighet och förutsättningar till det i dagsläget kan jag tycka? Man säger ju att en Tesla är en dator på hjul och mig veterligen så var det ju först när datorer började att prata med varandra som de blev verkligt användbara :D
heldiggrisen
elbilist

Re: Varför pratar inte min Tesla med din?

Inlägg av heldiggrisen »

Enig.
Optimal användning av SuC tex.
Om jag kör från Lillehammer i påsken, så måste jag ha en viss % för att nå nästa SuC. Tesla vet enligt min GPS när jag når de olika SuC ner mot Malmö, samt om de vet alla andra Teslors reserutt och hur mycket SOC de vill ha när de kommer till destinationen.
Jag kanske nöjer mig med 5% hemma i Malmö, då jag kan ladda när jag kommer hem, men på vägen upp, så vill jag kanske ha minimum 50% kvar, då jag inte kan ladda i stugan på fjället.

Om Tesla vet var du ska och hur mycket SOC du önskar på destination, så kan SuC systemet optimeras rejält om det behövs i framtiden.
Undrar hur många i California vid Thangsgiving som ”sabbade” vid att ladda ”onödig”?

Kanske står det redan vid passage Göteborg att Falkenberg och Mellbystrand kommer vara fulla, men jag kan få 13% på stolpe 4b i Löddeköpinge och den är ledig när jag kommer klockan 1353.

Så kan man prissätta efter hur flexibel man är, kanske får jag gratis för att jag reducerar farten mellan Göteborg og Löddeköpinge, annars kan jag få 10% på Falkenberg till 5kr kWh om jag måste nå en viss tid hemma och köra i 120/110?

Lite brainstorming bara
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Vad säger att de inte redan gör det?

Bara för att det inte används/syns för föraren så är det ju ingen vågad gissning att Tesla utnyttjar funktionen att samla på sig intressant trafik- och laddningsdata...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

BrooklynS skrev:

Bara för att det inte används/syns för föraren så är det ju ingen vågad gissning att Tesla utnyttjar funktionen att samla på sig intressant trafik- och laddningsdata...
I sattelitvyn ser man ju aktuell långsam trafik. Varifrån kommer den datan? Andra Teslor?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

renes skrev:
BrooklynS skrev:

I sattelitvyn ser man ju aktuell långsam trafik. Varifrån kommer den datan? Andra Teslor?
Google Maps, så typ alla androidenheter?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
renes skrev:
BrooklynS skrev:

Har för mig att jag läst att ett villkor för trafikdatan är att Tesla delar med sig av trafikdata så Tesla-bilar lär ligga bakom en del av denna information i så fall.

Tesla håller också på att bygga bättre kartor som de antagligen kommer ta in i bilarna vilket nu är möjligt med MapBox/Valhalla istället för Google Maps kartdata.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel77041

Inlägg av Daniel R »

Remuz skrev:

Google Maps finns på de flesta plattformar, t ex iPhone.
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Intressant tanke fick höra av en kund nu i veckan att Volvos lastbilar delar med sig av väg förhållanden till varandra för att kunna optimera bränsleförbrukning. Tex är det en backe där man kan lägga i neutral för att rulla långt så gör den det men finns det anledningar typ stop plickt så motorbromsar den istället.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Daniel R skrev:
Remuz skrev:

Google Maps finns på de flesta plattformar, t ex iPhone.
Jo, men i en iPhone måste du väl ändå ha Google Maps igång för att dela data? Suck...
All iPhones that have Google Maps open and Android phones that have location services turned on send anonymous bits of data back to Google. This allows the company to analyze the total number of cars, and how fast they're going, on a road at any given time.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

BrooklynS skrev:

Med tanke på att Elon mer än gärna pratar om allt ”som ska komma” så verkar det rätt osannolikt.

För mig verkar det som någon man nästan glömt bort detta område och menar då inte trafikdata i maps eftersom det dels redan funnits i hundra år och inte på något som sätt är unikt eller ens bättre för att det är en Tesla. Nej jag menar riktiga funktioner och information som bilar emellan kan dela.

Har ett ställe som jag kör varje dag där filerna delar sig och autopiloten kör ”fel” varenda gång? Varför kan inte min bil fatta att den efter 42 ggr ska välja den andra filen? Och varför kan den inte berätta det för din bil också?
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

GreenMachine skrev:
Har ett ställe som jag kör varje dag där filerna delar sig och autopiloten kör ”fel” varenda gång? Varför kan inte min bil fatta att den efter 42 ggr ska välja den andra filen? Och varför kan den inte berätta det för din bil också?
Har samma problem med Volvon varje dag på E65 vid Svedala, Volvon vill ta en dålig märkt avfart, jag vill följa E65an, men hur vet Volvon vad jag vill, den försöker nog bara att ligga sina 35cm från högermarkeringen.
Så till ditt exempel. Jag är novis på Teslas AP, men vet den var du ska? Kör den autonomt efter GPS, och du ska mot vänster, men den drar dig mot höger där vägen delas?
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

heldiggrisen skrev:
GreenMachine skrev:
Har samma problem med Volvon varje dag på E65 vid Svedala, Volvon vill ta en dålig märkt avfart, jag vill följa E65an, men hur vet Volvon vad jag vill, den försöker nog bara att ligga sina 35cm från högermarkeringen.
Så till ditt exempel. Jag är novis på Teslas AP, men vet den var du ska? Kör den autonomt efter GPS, och du ska mot vänster, men den drar dig mot höger där vägen delas?
Nja det var inte riktigt så som jag menade, men visst det är också en sak man kan fundera över för ja, bilen ”vet” ganska ofta vart den ska.

Autopilot och självkörning har det skrivits kilometer om på forumet så det är inte riktigt heller problemet här, utan vad jag funderar över är vad orsaken kan vara till att det inte ens finns någon funktion som på något sätt bygger på att bilarna delar på information med varandra och kanske ännu mer konstigt att detta inte ens är något som pratas om?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det HAR pratats om det men det var ett tag sedan nu...
Volvo har ju jobbat rätt länge med det men jag tror inte att dom kommit
så långt med det att det finns ute i bilarna än...
Men då pratar man just om att dela information som väglag, vägskador, vägarbeten och egentligen allt som är bra för andra bilar/förare att veta :)
Tyvärr har jag för mig att dom driver det helt på egen hand och enbart
för sina egna bilar... Jag är dock helt övertygad om att ett sånt system
kommer att byggas upp gemensamt till slut och hjälpa alla som har systemet...
Att bilarna hjälper varandra att tex välja rätt fil när vägen delar sig (som vid 1+2-vägarna)
blir kanske lite mer för det enskilda märket
beroende på hur bra dom får till sitt AP-system.
Osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Kommer säkert efterhand, fram till ”igår” hade ju våra bilar ingen att prata med om lokala förhållanden då de var ensamma i kvarteret/byn/staden. Via servrarna hos Tesla pratar de ju redan indirekt med varandra avseende datainsamling som sedan bidrar till förbättrade algoritmer tex för AP.

Dessutom tror jag tekniken behöver ett varav till med 5G, högupplösta kartor, bättre sensorer, etc för att verkligen fungera i praktiken med M2M.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Bjelke skrev:
Det HAR pratats om det men det var ett tag sedan nu...
Volvo har ju jobbat rätt länge med det men jag tror inte att dom kommit
så långt med det att det finns ute i bilarna än...
Men då pratar man just om att dela information som väglag, vägskador, vägarbeten och egentligen allt som är bra för andra bilar/förare att veta :)
Tyvärr har jag för mig att dom driver det helt på egen hand och enbart
för sina egna bilar... Jag är dock helt övertygad om att ett sånt system
kommer att byggas upp gemensamt till slut och hjälpa alla som har systemet...
Att bilarna hjälper varandra att tex välja rätt fil när vägen delar sig (som vid 1+2-vägarna)
blir kanske lite mer för det enskilda märket
beroende på hur bra dom får till sitt AP-system.
Osv...
Lite vad jag var ute efter och blir därför lite fundersam över varför inte Tesla verkar driva något initsiativ inom området? Borde ju ha 64 ggr bättre förutsättningar än Volvo?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Volvobilar delar med sig av information om väglaget till molnet och andra bilar. Jag blev förvånad över hur bra systemet faktiskt fungerar och hur sällan det falsklarmar. Trodde symbolen skulle vara tänd hela vintrarna men jag har hittills sett den en handfull gånger och då precis före väldigt hala korsningar i halkan strax före jul och nu senast när ju körde mellan stöllet och malung i snöoväder.

Vet inte om det här bara ger/får info från andra volvobilar. Tror inte det då funktionen i så fall skulle vara rätt värdelös i andra länder än sverige.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Fredrik j skrev:
Volvobilar delar med sig av information om väglaget till molnet och andra bilar. Jag blev förvånad över hur bra systemet faktiskt fungerar och hur sällan det falsklarmar. Trodde symbolen skulle vara tänd hela vintrarna men jag har hittills sett den en handfull gånger och då precis före väldigt hala korsningar i halkan strax före jul och nu senast när ju körde mellan stöllet och malung i snöoväder.

Vet inte om det här bara ger/får info från andra volvobilar. Tror inte det då funktionen i så fall skulle vara rätt värdelös i andra länder än sverige.
Har inte testat den funktionen men låter ju som att Volvo ligger långt för Tesla inom detta område. Vet ju även att Mercedes jobbat en del med detta men inte sett någon praktisk funktion än så länge. Men så har jag inte heller haft någon Merca på ett tag :D
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare

Inlägg av Matthiaz »

I manualen till M3 står det ju att bilen sänker farten på motorvägs avfarter när man kör på autopilot, farten den säker till baseras på hur fort andra teslor kört i den avfarten. Så visst pratar bilen med en databas som delas med andra teslor.
Kan dock tycka att den tar det lite väl försiktigt på dom flesta motorvägasavfarter jag kör på.
Det gäller även utan FSD.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Matthiaz skrev:
I manualen till M3 står det ju att bilen sänker farten på motorvägs avfarter när man kör på autopilot, farten den säker till baseras på hur fort andra teslor kört i den avfarten. Så visst pratar bilen med en databas som delas med andra teslor.
Kan dock tycka att den tar det lite väl försiktigt på dom flesta motorvägasavfarter jag kör på.
Intressant! Med tanke på hur lite den samlade kompetensen på forumet är så tycker jag dock fortfarande att det är lite märkligt att det finns så lire information om detta.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Matthiaz skrev:
Tror inte att det är pga av att andra bilar sänkt farten på en avfart som din bil gör det. Någon måste vara den första bilen som tar en avfart, skulle den ta avfarten i full hastighet då?
Det är nog snarare så att bilen vet att den svänger av från motorväg där farten är hög -> bör sakta ner. Sedan analyserar kamerorna hur mycket avfarten svänger -> saktar ner mer eller mindre.

Att bilarna inte pratar med varandra är en kostnadsfråga. Fokus ligger på att få till FSD, där tillför "prat med varandra" inget i dagsläget. Innan alla bilar följer samma standard så är det alldeles för få Tesla för att det skall vara praktiskt nytta. Att en Tesla skickar ut "jag saktar ner" 50-100m framför är något som kamera/radar redan kan avgöra.
Varför stoppa in hårdvara och lägga utvecklingskostnad på det när sannolikheten att det används är så liten?

Det andra området som nämnts, mer generell trafikinformation om köer finns ju redan från andra källor.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Force-Walker

Inlägg av Force-Walker »

GreenMachine skrev:
Fredrik j skrev:

Har inte testat den funktionen men låter ju som att Volvo ligger långt för Tesla inom detta område. Vet ju även att Mercedes jobbat en del med detta men inte sett någon praktisk funktion än så länge. Men så har jag inte heller haft någon Merca på ett tag :D

Finns mer info här:

https://www.nyteknik.se/fordon/volvobil ... or-6955397
Skriv svar