Samtidigt är det ju märkligt om ryktet stämmer att dom bygger ID3 "för fullt" och ställer dom på en parkering. Bygger dom bilar utan batteri kanske?RagWal skrev:Min killgissning är att det inte bara är mjukvaran som gör att det sliras i tid.
Om det skulle vara någon sorts begränsning i tillgången på celler? I varje Passat GTE ska det in 13kWh batterier och dessa lär i så fall få prioritet. Ger ju samma "bang for the EU-böter" i form av supercredits som en ren elbil vid leverans som en ID3 till en tredjedel av batterikostnaden.
VW I.D
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: VW I.D
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: VW I.D
Asiaterna är oslagbara när det gäller byggkvalitet. Nu kan jag inte säga nånting om VW, för just vår e-Golf har varit helt fri från fel under de knappt två åren vi har haft den. Men jag inser att det kanske var ren tur. Vet inte.Tellus skrev:Tyska bilar har tyvärr sjunkit i kvalité senaste åren. Verkstadsbesök för större reparationer är väldigt vanligt på nyare audi, bmw och vw.
Volvo ligger också risigt till.
Verkar bara vara asiaterna som är bättre än snittet.
Tror model 3 ligger riktigt bra till om man inte räknar med småfel/buggar.
Vi körde Mazda innan vi fastnade i elbilsträsket och kvaliten var outstanding. Det var aldrig nåt fel på dessa bilar. Kanske inte riktigt samma finish och känska som i en Audi, men den faktiska kvalitén var mycket bättre. Tyvärr har de inga elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... ober-2020/
September/oktober, eller nån gång senare eventuellt kanske om du beställer en bil i april, du inte vet vad den kostar eller hur den är att köra. Bravo VW.
Varför kan de inte skicka ut lite provkörnings exemplar, så folk kan testa? Är bilen så ofärdig än?
September/oktober, eller nån gång senare eventuellt kanske om du beställer en bil i april, du inte vet vad den kostar eller hur den är att köra. Bravo VW.

Varför kan de inte skicka ut lite provkörnings exemplar, så folk kan testa? Är bilen så ofärdig än?
Re: VW I.D
Jag förstår inte vad problemet är med den info som VW har gått ut med? Leveransplanen ligger fortfarande fast att de ska leverera ID3 1st under sommaren o efter det ska de bygga o leverera de övriga bilarna som inte är en 1st version. Jag försvarar inte VW på ngt sätt men det är fortfarande den leveransplan de har haft sedan långt tillbaka.Swede1 skrev:https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... ober-2020/
September/oktober, eller nån gång senare eventuellt kanske om du beställer en bil i april, du inte vet vad den kostar eller hur den är att köra. Bravo VW.
Varför kan de inte skicka ut lite provkörnings exemplar, så folk kan testa? Är bilen så ofärdig än?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Nej, nej, nej. Försvara inte VuskWagen. De har ett antal gånger skjutit på premiären. Första budet var november 2019. Sedan början av 2020. Nu är vi snart uppe i slutet på 2020. Snart början på 2021.thnis skrev:Jag förstår inte vad problemet är med den info som VW har gått ut med? Leveransplanen ligger fortfarande fast att de ska leverera ID3 1st under sommaren o efter det ska de bygga o leverera de övriga bilarna som inte är en 1st version. Jag försvarar inte VW på ngt sätt men det är fortfarande den leveransplan de har haft sedan långt tillbaka.Swede1 skrev:https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... ober-2020/
September/oktober, eller nån gång senare eventuellt kanske om du beställer en bil i april, du inte vet vad den kostar eller hur den är att köra. Bravo VW.
Varför kan de inte skicka ut lite provkörnings exemplar, så folk kan testa? Är bilen så ofärdig än?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: VW I.D
Vi är ju inte där än men de verkar bli på samma sätt som med Model 3 i så fallWalker skrev:Nej, nej, nej. Försvara inte VuskWagen. De har ett antal gånger skjutit på premiären. Första budet var november 2019. Sedan början av 2020. Nu är vi snart uppe i slutet på 2020. Snart början på 2021.thnis skrev:Jag förstår inte vad problemet är med den info som VW har gått ut med? Leveransplanen ligger fortfarande fast att de ska leverera ID3 1st under sommaren o efter det ska de bygga o leverera de övriga bilarna som inte är en 1st version. Jag försvarar inte VW på ngt sätt men det är fortfarande den leveransplan de har haft sedan långt tillbaka.Swede1 skrev:https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... ober-2020/
September/oktober, eller nån gång senare eventuellt kanske om du beställer en bil i april, du inte vet vad den kostar eller hur den är att köra. Bravo VW.
Varför kan de inte skicka ut lite provkörnings exemplar, så folk kan testa? Är bilen så ofärdig än?


Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: VW I.D
Herregud vilka barnungar ni är.Walker skrev:Nej, nej, nej. Försvara inte VuskWagen. De har ett antal gånger skjutit på premiären. Första budet var november 2019. Sedan början av 2020. Nu är vi snart uppe i slutet på 2020. Snart början på 2021.thnis skrev:Jag förstår inte vad problemet är med den info som VW har gått ut med? Leveransplanen ligger fortfarande fast att de ska leverera ID3 1st under sommaren o efter det ska de bygga o leverera de övriga bilarna som inte är en 1st version. Jag försvarar inte VW på ngt sätt men det är fortfarande den leveransplan de har haft sedan långt tillbaka.Swede1 skrev:https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... ober-2020/
September/oktober, eller nån gång senare eventuellt kanske om du beställer en bil i april, du inte vet vad den kostar eller hur den är att köra. Bravo VW.
Varför kan de inte skicka ut lite provkörnings exemplar, så folk kan testa? Är bilen så ofärdig än?
Snacka om sten i glashus
Re: VW I.D
Fast det är ju det här som alla har sagt att när nu de stora drakarna sätter igång så kommer alla bilar direkt och i snabb takt. Helt plötsligt är det inte så enkelt att bygga elbilar...
Att Tesla skulle försena Model 3 var väl bara väntat med tanke på deras track record. Men att ett så stort företag som VW försenar såhär får väl ses som anmärkningsvärt.
Att Tesla skulle försena Model 3 var väl bara väntat med tanke på deras track record. Men att ett så stort företag som VW försenar såhär får väl ses som anmärkningsvärt.
Re: VW I.D
Det är väl inget konstigt med att de stora drakarna försenar leveranser av sina elbilar. De tjänar bra på sina avgasbilar och vill inte sälja några elbilar.wector skrev:Fast det är ju det här som alla har sagt att när nu de stora drakarna sätter igång så kommer alla bilar direkt och i snabb takt. Helt plötsligt är det inte så enkelt att bygga elbilar...
Att Tesla skulle försena Model 3 var väl bara väntat med tanke på deras track record. Men att ett så stort företag som VW försenar såhär får väl ses som anmärkningsvärt.
Re: VW I.D
Då jag inte kan tyska alls så skulle jag gärna uppskatta om någon kan säga vad som står i den artikeln? Är det att Volkswagen har skjutit fram leveranserna av First edition till september/oktober eller är det den vanliga produktionen som förväntas levereras då och first edition lär fortfarande komma i augusti?
Re: VW I.D
nek0 skrev:Lite mer snack från VW
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... elbart-hot
Men gör det då, VW. Skala upp produktionen och skala ner snackandet.Herbert Diess är tydlig med att det kan ha sina fördelar att vara en stor biltillverkare som snabbt kan skala upp produktionen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: VW I.D
+1Surfaren skrev:nek0 skrev:Lite mer snack från VW
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... elbart-hotMen gör det då, VW. Skala upp produktionen och skala ner snackandet.Herbert Diess är tydlig med att det kan ha sina fördelar att vara en stor biltillverkare som snabbt kan skala upp produktionen.
Du vet ju att snacka går det, men snacka så det går, går inte

Re: VW I.D
Skulle inte 1 edition komma i Q2?vigge50 skrev:Då jag inte kan tyska alls så skulle jag gärna uppskatta om någon kan säga vad som står i den artikeln? Är det att Volkswagen har skjutit fram leveranserna av First edition till september/oktober eller är det den vanliga produktionen som förväntas levereras då och first edition lär fortfarande komma i augusti?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: VW I.D
Jo den kommer i Q2, frågan är bara vilket årWalker skrev:Skulle inte 1 edition komma i Q2?vigge50 skrev:Då jag inte kan tyska alls så skulle jag gärna uppskatta om någon kan säga vad som står i den artikeln? Är det att Volkswagen har skjutit fram leveranserna av First edition till september/oktober eller är det den vanliga produktionen som förväntas levereras då och first edition lär fortfarande komma i augusti?
Re: VW I.D
https://europe.autonews.com/automakers/ ... race-tesla
VW chefen skrämmer upp undercheferna att de måste vara snabbare om VW ska klara att utmana Tesla om 3-4 år. Vw är inte bra på mjukvara heller. Däremot är VW bra på massproduktion.
"The company which adopts fastest and is most innovative but also which has enough scale in the new world will make the race," Diess said on Friday.
VW ID 3 konkurrerar med Tesla model 3 enligt VW chefen Diess, jag trodde ID3 var mer i golfklassen och Tesla M3 i BMW 3 serieklassen. Ok, inte jättestor skillnad men ändå tydlig. Ganska olika bilar. Förutom att de går rätt långt på Batteriet. Ganska stor prisskillnad också antagligen. När kommer Tesla med en bil i Golf klassen?
Diess tror att ID 3 håller tidsplanen (låter som han sparkar (på) cheferna om ID 3 inte gör det). Kul att han är pressad av nya ”disruptive players” (Tesla) på marknaden.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... race-tesla
Nån kanske ska påminna Herbert Diess om att Tesla har monopol på ett laddnätverk som är billigt att ladda ifrån. Ionity skrämmer bort potentiella VW kunder genom att ta 8,7 kr/kwh.
VW chefen skrämmer upp undercheferna att de måste vara snabbare om VW ska klara att utmana Tesla om 3-4 år. Vw är inte bra på mjukvara heller. Däremot är VW bra på massproduktion.
"The company which adopts fastest and is most innovative but also which has enough scale in the new world will make the race," Diess said on Friday.
VW ID 3 konkurrerar med Tesla model 3 enligt VW chefen Diess, jag trodde ID3 var mer i golfklassen och Tesla M3 i BMW 3 serieklassen. Ok, inte jättestor skillnad men ändå tydlig. Ganska olika bilar. Förutom att de går rätt långt på Batteriet. Ganska stor prisskillnad också antagligen. När kommer Tesla med en bil i Golf klassen?
Diess tror att ID 3 håller tidsplanen (låter som han sparkar (på) cheferna om ID 3 inte gör det). Kul att han är pressad av nya ”disruptive players” (Tesla) på marknaden.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... race-tesla
Nån kanske ska påminna Herbert Diess om att Tesla har monopol på ett laddnätverk som är billigt att ladda ifrån. Ionity skrämmer bort potentiella VW kunder genom att ta 8,7 kr/kwh.
Re: VW I.D
Det ryktas ju om att VW erbjuder bättre villkor för laddning hos ionity. Flera olika abonnemang, inkl en flatrate som gäller överallt, dvs inte bara hos ionity. Men det är som sagt bara rykten, vi får hoppas att det inte blir samma skit som Audis charging service. För i så fall kommer VW inte kunna sälja många bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Jag tror att det blir vanligt att el för tex 2000 mil ingår vid köp av bil, dessutom någon form av abonnemang som ger rabatt.mati skrev:Det ryktas ju om att VW erbjuder bättre villkor för laddning hos ionity. Flera olika abonnemang, inkl en flatrate som gäller överallt, dvs inte bara hos ionity. Men det är som sagt bara rykten, vi får hoppas att det inte blir samma skit som Audis charging service. För i så fall kommer VW inte kunna sälja många bilar.
Tror dock inte på flatrate.
Pratade med en Tesla taxi igår, undrade om han laddade gratis.
För det har ju varit snack om att taxi inte ska få ladda gratis.
Han sa att han laddade gratis i hela landet, förutom på Arlanda.
EDIT:
Kan också tänka mig att man kan köpa ett laddkort med 20.000kWh för 20.000kr vid bilköp.
Eller om kortet kostar 25.000kr och ger 3års service och 20.000kWh, borde man kunna göra direktavdrag på som företagare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Tesla införde i slutet av 2017 att inga taxibilar skulle få ladda på superchargers men de kunde såklart endast få detta att gälla på nya bilar. De bilar som redan var sålda kunde de ju inte göra något åt. Eller menar du att det var en ny Tesla han hade?Zalman3 skrev:Jag tror att det blir vanligt att el för tex 2000 mil ingår vid köp av bil, dessutom någon form av abonnemang som ger rabatt.mati skrev:Det ryktas ju om att VW erbjuder bättre villkor för laddning hos ionity. Flera olika abonnemang, inkl en flatrate som gäller överallt, dvs inte bara hos ionity. Men det är som sagt bara rykten, vi får hoppas att det inte blir samma skit som Audis charging service. För i så fall kommer VW inte kunna sälja många bilar.
Tror dock inte på flatrate.
Pratade med en Tesla taxi igår, undrade om han laddade gratis.
För det har ju varit snack om att taxi inte ska få ladda gratis.
Han sa att han laddade gratis i hela landet, förutom på Arlanda.
EDIT:
Kan också tänka mig att man kan köpa ett laddkort med 20.000kWh för 20.000kr vid bilköp.
Eller om kortet kostar 25.000kr och ger 3års service och 20.000kWh, borde man kunna göra direktavdrag på som företagare.
Re: VW I.D
Bee har ju en flatrate, så varför inte VW? Visserligen kommer den bli dyrare än 400 kr, men det kan ju ändå vara intressant för en del. För mig skulle det räcka om ett abonnemang inte betyder att man måste binda upp sig i 12 månader.Zalman3 skrev:Jag tror att det blir vanligt att el för tex 2000 mil ingår vid köp av bil, dessutom någon form av abonnemang som ger rabatt.mati skrev:Det ryktas ju om att VW erbjuder bättre villkor för laddning hos ionity. Flera olika abonnemang, inkl en flatrate som gäller överallt, dvs inte bara hos ionity. Men det är som sagt bara rykten, vi får hoppas att det inte blir samma skit som Audis charging service. För i så fall kommer VW inte kunna sälja många bilar.
Tror dock inte på flatrate.
Pratade med en Tesla taxi igår, undrade om han laddade gratis.
För det har ju varit snack om att taxi inte ska få ladda gratis.
Han sa att han laddade gratis i hela landet, förutom på Arlanda.
EDIT:
Kan också tänka mig att man kan köpa ett laddkort med 20.000kWh för 20.000kr vid bilköp.
Eller om kortet kostar 25.000kr och ger 3års service och 20.000kWh, borde man kunna göra direktavdrag på som företagare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Bra att Bee har flatrate, men de har ingen stolpe med mera än 50kW.mati skrev:Bee har ju en flatrate, så varför inte VW? Visserligen kommer den bli dyrare än 400 kr, men det kan ju ändå vara intressant för en del. För mig skulle det räcka om ett abonnemang inte betyder att man måste binda upp sig i 12 månader.Zalman3 skrev:Jag tror att det blir vanligt att el för tex 2000 mil ingår vid köp av bil, dessutom någon form av abonnemang som ger rabatt.mati skrev:Det ryktas ju om att VW erbjuder bättre villkor för laddning hos ionity. Flera olika abonnemang, inkl en flatrate som gäller överallt, dvs inte bara hos ionity. Men det är som sagt bara rykten, vi får hoppas att det inte blir samma skit som Audis charging service. För i så fall kommer VW inte kunna sälja många bilar.
Tror dock inte på flatrate.
Pratade med en Tesla taxi igår, undrade om han laddade gratis.
För det har ju varit snack om att taxi inte ska få ladda gratis.
Han sa att han laddade gratis i hela landet, förutom på Arlanda.
EDIT:
Kan också tänka mig att man kan köpa ett laddkort med 20.000kWh för 20.000kr vid bilköp.
Eller om kortet kostar 25.000kr och ger 3års service och 20.000kWh, borde man kunna göra direktavdrag på som företagare.
Helt värdelöst om jag som resande skulle bara kunna ladda i 50kW.
Har faktiskt frågat när de kommer med snabbare laddning.
Fick inget bra svar.
EDIT:
Tror att gratis/flatrate försvinner.
För när fler bilar har eluttag, blir det ju märkligt om man kan ladda sin Cybertruck med 200kWh för att få ström till sitt hus.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Kan man jämföra med bredband? Minns när man hade modem och betalade minutpris. Och sedan kom bredbandsbolaget med 100 Mb för 200kr/mån. Konkurrenterna fattade inte hur de kunde vara så billiga. Nu är flatrate standard.
Elbil ökar ju behovet (och därmed kostnaden) så skulle inte se det som orimligt att elbolag tar fram ett erbjudande om hemladdning och bra priser på supersnabbladdare.
Elbil ökar ju behovet (och därmed kostnaden) så skulle inte se det som orimligt att elbolag tar fram ett erbjudande om hemladdning och bra priser på supersnabbladdare.
Re: VW I.D
Det stämmer ju inte. Det finns 6 stycken 100kW-laddare i Dalarna som betalas med Bee-kortet. Visserligen inget heltäckande nätverk, men rätt ska vara rätt.Zalman3 skrev:Bra att Bee har flatrate, men de har ingen stolpe med mera än 50kW...
Dessutom var det inte det jag var ute efter. Jag säger bara att om en laddoperatör kan erbjuda en flatrate så borde andra kunna göra samma sak. Och Bee har ingen bindningstid heller. Jag kommer nog teckna deras flatrate i sommar och så kan vi åka omkring med husvagnen så mycket vi vill. Och efter sommarn byter jag tillbaka till pris per kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Vilken kass kundtjänst Bee har, för jag frågade om de hade snabbare laddning än 50kW och de svarade nej.mati skrev:Det stämmer ju inte. Det finns 6 stycken 100kW-laddare i Dalarna som betalas med Bee-kortet. Visserligen inget heltäckande nätverk, men rätt ska vara rätt.Zalman3 skrev:Bra att Bee har flatrate, men de har ingen stolpe med mera än 50kW...
Dessutom var det inte det jag var ute efter. Jag säger bara att om en laddoperatör kan erbjuda en flatrate så borde andra kunna göra samma sak. Och Bee har ingen bindningstid heller. Jag kommer nog teckna deras flatrate i sommar och så kan vi åka omkring med husvagnen så mycket vi vill. Och efter sommarn byter jag tillbaka till pris per kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Det är väl iofs sant. 100kW-laddarna i Dalarna ägs av Dalakraft. Men det är Bee som driftar dem. Eller nåt sånt. Man betalar i alla fall via Bee.Zalman3 skrev:Vilken kass kundtjänst Bee har, för jag frågade om de hade snabbare laddning än 50kW och de svarade nej.mati skrev:Det stämmer ju inte. Det finns 6 stycken 100kW-laddare i Dalarna som betalas med Bee-kortet. Visserligen inget heltäckande nätverk, men rätt ska vara rätt.Zalman3 skrev:Bra att Bee har flatrate, men de har ingen stolpe med mera än 50kW...
Dessutom var det inte det jag var ute efter. Jag säger bara att om en laddoperatör kan erbjuda en flatrate så borde andra kunna göra samma sak. Och Bee har ingen bindningstid heller. Jag kommer nog teckna deras flatrate i sommar och så kan vi åka omkring med husvagnen så mycket vi vill. Och efter sommarn byter jag tillbaka till pris per kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14