Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Jag bilade till Spanien över julen. Behövde inte köa någonstans. Har aldrig behövt köa förutom vid "taxistoppet" Sollentuna.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: Ionitys laddnätverk
jpetters skrev:Så sent som inför jul och efter nyår när jag körde Schweiz - Stockholm var det inte i närheten av kö på SuC. En gång var det precis halvfullt en stund.
Vid ett tillfälle var det däremot kö till en Ionity station i Tyskland.
Vid samma resa sommaren 2019 var det fullt vid flera tillfällen. Jag hade turen att få sista platsen två gånger och behövde inte köa. Men flera andra fick vänta en stund.
Till sommaren lär det kunna bli mer trångt. Främst antalet 3or har ju ökat markant.
Det vore riktigt bra om Tesla tar fram ett effektivt sätt att hantera dessa köer.
Precis. Finns inget kösystem. Man borde kunna lösa det automatiskt. Att det visas i bilen vilken plats i kön man har och sen när en laddare blir ledig står det vilken det är i bilen. Ja, och så måste det till speciella väntplatser.
När vi köade i Ödeshög var det riktigt snurrigt. Man kommer dessutom inte åt alla laddplatser från samma köplats så man fick välja vilken kö man trodde skulle gå snabbast. Ungefär som på ICA.


Re: Ionitys laddnätverk
Jag vet ärligt talat inte om det skulle överhuvudtaget bli ett köproblem om Tesla skulle öppna sina SuC för andra. Det har ju klagats en del över att Ionity bara har 4 laddare per site, men faktum är att det aldrig är kö hos Ionity, åtminstone inte vad jag har sett hittills. Tvärtom, det är mestadels helt tomt, trots att de har så få laddare. Eventuellt står det nån Model 3 och laddar, men några köer är det inte tal om.
Ponera nu att alla som hittills har laddat hos Ionity skulle få möjlighet att ladda på SuC, var skulle alla köer plötsligt komma ifrån? Största körisken utgörs väl i dagsläget ändå av Model 3 och så småningom Model Y. Vi får se om VW ID.3 blir en storsäljare, som så småningom skulle kunna orsaka ett köproblem, eller om VW hellre vill sälja dieslar istället.
Ponera nu att alla som hittills har laddat hos Ionity skulle få möjlighet att ladda på SuC, var skulle alla köer plötsligt komma ifrån? Största körisken utgörs väl i dagsläget ändå av Model 3 och så småningom Model Y. Vi får se om VW ID.3 blir en storsäljare, som så småningom skulle kunna orsaka ett köproblem, eller om VW hellre vill sälja dieslar istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har besökt 3 stationer med 4 laddare som alla varit fulla. Och jag kan tänka mig att Ionity knappast vill lägga pengar på att bygga ut för att Tesla och andra "främmande" bilar ska ladda. Så jag förstår absolut prissättningen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Ionitys laddnätverk
Robert börjar rant runt 13 min
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Tänkte precis fråga om någon hört någon respons från ionity, känns som de måste uttala sig när så många är upprörda.OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Verkar som det kan vara kortare köer ibland, kortare tid, om det inte är extrema väderförhållanden, specialfall. Samtidigt bygger Tesla bort köerna, Tesla verkar reagera snabbt på kö problematiken. Många tror att det blir mer köer i sommar med många model 3 som ska ladda på långfärd. Idag verkar problemet litet.
Många ser det som viktigt att det inte är kö och väntetid för att få snabbladda.
Många ser det som viktigt att det inte är kö och väntetid för att få snabbladda.
Re: Ionitys laddnätverk
Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat"mati skrev:Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?

(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
De kör väl på klassiska ”håll tyst tills det ebbar ut”. De flesta ”skandaler” glöms ju bort efter en stund och desto mindre man kommentarer det, desto kortare pågår ”upproret”?OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det är en bra fråga. Lite fritt översatt skulle jag tro att han menar, "Vi tycker inte att våra priser är för höga eftersom vi tror att vi har en monopolställning."Bjelke skrev:Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat"mati skrev:Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?![]()
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW. Problemet är att det i princip inte finns några bilar som kan ladda över 175kW och det verkar inte vara några som kan nyttja laddhastigheten planerade heller. Porsche Taycan maxhastighet är 270 kW så det finns inga bilar som kan nyttja >270 kW på Ionitys laddare. De skulle lika gärna kunna säga att deras laddare kan ladda i 700 kW och dubbla priset...mati skrev:Ja, det är en bra fråga. Lite fritt översatt skulle jag tro att han menar, "Vi tycker inte att våra priser är för höga eftersom vi tror att vi har en monopolställning."Bjelke skrev:Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat"mati skrev:Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?![]()
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, Tesla har ju redan öppnat sin första 250kW v3 i London.Svenssons skrev:De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW.

Jag tror att Tesla rullar ut dessa på bred front i Europa, och att SuC v3 passerar Ionity i antal laddplatser under nästa år, kanske även i antal stationer.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Men en Porsche kan inte ladda på SuC. Och Ionity menar att man inte kan ladda någon annanstans än hos dem om man inte har en Tesla och om man vill ladda riktigt snabbt. De har alltså in den bemärkelsen en monopolställning. Men det är ju precis som Svenssons säger, det finns i dagsläget inga icke-Teslor som kan ladda med så hög effekt i alla fall. Man kan fråga sig vad en monopolställning är värd om ingen har nytta av den.fth skrev:Nja, Tesla har ju redan öppnat sin första 250kW v3 i London.Svenssons skrev:De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW.![]()
Jag tror att Tesla rullar ut dessa på bred front i Europa, och att SuC v3 passerar Ionity i antal laddplatser under nästa år, kanske även i antal stationer.
/fth
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det är ju inte riktigt sant. Hur många 175 kW-stationer finns det i Sverige? Hur många 150 kW? Hur många 100 kW? Som alltså inte är vare sig Ionity eller SuC. Och som gärna står mer än en och en. Skulle verkligen hata att behöva lita på den ensamma laddaren inte är vare sig trasig eller upptagen. Vet ju hur de som kör i3 på långresor håller på. Lägger upp noggranna Excel-ark inför varje resa med backup-laddare om en är trasig. Ibland har de även lagt in backup för backupen... Även om t ex en E-Tron har längre räckvidd så kvarstår problemet. Ionity tar bort det problemet på nästan lika bra sätt som SuC. Så jag skulle nog säga att de i praktiken har en monopolställning.Svenssons skrev:De är bara ensamma på marknaden med att kunna ladda personbilar med en hastighet över 175kW. Problemet är att det i princip inte finns några bilar som kan ladda över 175kW och det verkar inte vara några som kan nyttja laddhastigheten planerade heller. Porsche Taycan maxhastighet är 270 kW så det finns inga bilar som kan nyttja >270 kW på Ionitys laddare. De skulle lika gärna kunna säga att deras laddare kan ladda i 700 kW och dubbla priset...mati skrev:Ja, det är en bra fråga. Lite fritt översatt skulle jag tro att han menar, "Vi tycker inte att våra priser är för höga eftersom vi tror att vi har en monopolställning."Bjelke skrev:Undrar vad dom menar med "marknadsanpassat"mati skrev:Enda uttalandet jag har hittat var i den här tyska artikeln. https://www.electrive.net/2020/01/16/io ... t-pro-kwh/OTP skrev:De har fortfarande inte kommenterat något efter de lanserade priset?![]()
(om nu översättningen är korrekt, vilket jag antar)...
Vilken marknad tänker dom på då?
Re: Ionitys laddnätverk
Jag håller med om att de har mer eller mindre en monopol i Sverige. Men det beror ju enbart på att ingen i Sverige verkar vilja satsa på HPC-laddare. Så ser det ju inte riktigt ut i resten av Europa. Och framförallt inte i Ionitys hemland. Om jag tittar på HPC-kartan i Tyskland och plockar bort alla Ionity-laddare så är det ändå fullt möjligt att ta sig genom landet enbart på HPC:er. I Sverige går det inte. Fast det gör det inte i alla fall i nuläget, oavsett om Ionity finns eller inte.Verdi skrev:... Så jag skulle nog säga att de i praktiken har en monopolställning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
mati skrev:Jag håller med om att de har mer eller mindre en monopol i Sverige. Men det beror ju enbart på att ingen i Sverige verkar vilja satsa på HPC-laddare. Så ser det ju inte riktigt ut i resten av Europa. Och framförallt inte i Ionitys hemland. Om jag tittar på HPC-kartan i Tyskland och plockar bort alla Ionity-laddare så är det ändå fullt möjligt att ta sig genom landet enbart på HPC:er. I Sverige går det inte. Fast det gör det inte i alla fall i nuläget, oavsett om Ionity finns eller inte.Verdi skrev:... Så jag skulle nog säga att de i praktiken har en monopolställning.
Jag vet inte ens var jag ska börja leta om jag vill hitta HPC-laddare längs en rutt ner till Toscana t ex dit vi funderar på att åka i sommar. Via Como-sjön. Och gärna minst 4 st på varje ställe för att minska sårbarheten för fel och köer.
Re: Ionitys laddnätverk
HPC står för High Powered Charging, bara ett annat ord för snabbladdare.Teslared skrev:Ursäkta men vad är en HPC -laddare?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Re: Ionitys laddnätverk
Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
Re: Ionitys laddnätverk
Teslared skrev:Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
Hittade den här sidan (som jag faktiskt sett förr också när jag tänker efter) https://ccs-map.eu/
Som mati säger så är Tyskland (och även Schweiz, Österrike och Holland) fullt av mörkgröna markeringar, som verkar betyda minst 100 kW. Men i övriga länder (Spanien, Frankrike, Italien...) så verkar de inte vara alls lika vanliga. Själva sidan är hopplöst långsam och verkar sakna möjlighet till att filtrera på de laddare man är intresserad av.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 2 gång.
Re: Ionitys laddnätverk
Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).Teslared skrev:Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Re: Ionitys laddnätverk
Finns en hel del komboladdare med 43kw AC och 50kw DC.Tobberoth skrev:Handlar väl egentligen om det är likström eller växelström. (DC/AC). DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).Teslared skrev:Vad innebär då det ? Bara tjusig benämning? Finns det någon definition på möjlig kW?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns en hel del 43kW AC-laddare, men väldigt få bilar som kan utnyttja detta, i princip bara gamla Zoe tror jag.Tobberoth skrev:DC brukar ligga på 50kW och uppåt, AC tror jag inte går över 22kW (aldrig sett en AC laddare med mer själv i alla fall).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options