3 saker kommer spela stor roll:Fredrik j skrev:Svårt att säga. Det hänger ju helt på när det finns eldrivna alternativ. Bilar som inte finns kan ju inte dominera försäljningen.Zalman3 skrev:
Det jag menar är att ytterst få fossilbilar kommer att säljas 2023 i Sverige.
Vad säger då spåmakarna, Bilsweden som är erkända fossilbilskramare tror bara 40% av bilförsäljningen 2021 är laddbara bilar.
Många spådde ju att fossilförsäljningen skulle dö ut efter bonus/malus 2018. Samma sak nu 2020.
1. Nästan alla bilmodeller kommer som el eller plugin under 2020.
Flera biltillverkare säger att ALLA deras bilmodeller finns i utförande som går minst 5 mil på el.
2. Bonus/malus från 1 januari 2020. Ca dubbelt så högt förmånsvärde på en fossilbil än en laddbar bil.
3. 1 mars 2020 inför staten en miljöbilsgräns på 70g CO2, vilket gäller inköp, leasing, hyrbilar och taxiresor.
Kommuner och företag inför också dessa regler.
Vissa fossilbilar slutar att säljas 2020 i Europa. Lada ger upp.
https://matsch-und-piste.de/lada-stellt ... -lada-4x4/Det ryska nyhetsbyrån Sputnik meddelar att Avtovaz, mer känd under varumärket Lada, kommer att ta bort alla modeller från Västeuropa. Detta inkluderar också den populära Lada 4 × 4-SUV, som senast lanserades som en taiga . Anledningen är att utvecklingskostnaderna är för höga. För att trimma motorerna till Euro 6-utsläppsstandarden. Det är prat om 1,2 miljoner euro.