Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Swede1

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Point1 , jag visste inte att snabbladdarmarknaden var reglerad. Det verkar inte så när man ser prissättning och placering av laddplatser. Nån tyckte t.o.m. det var vilda västern. Men du kanske kan förklara hur den är reglerad? (Utan personangrepp tack)

Vad sägs om en folkomröstning om att satsa två miljarder på 200 snabbladdarplatser, istället för bistånd till Kina? Kanske kan gå igenom riksdagen direkt med lite lobbying?Garanterat 2 kr per kwh pris i 5 år, för att snabbare få en miljövänlig bilpark. :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... mmer-inte/

Detta kom i oktober. Exakt samma pris 0.79€.
En bild som cirkulerar på Facebook påstås avslöja vilka priser Ionity kommer hålla när introduktionsperioden är slut. Diskussionen på Facebook drog igång direkt och det är inte så konstigt: att ladda med upp till 100 kW skulle kosta 0,79 euro per kilowattimme, och den som vill ladda snabbare – upp till 350 kW – får betala 1,29 euro per kilowattimme.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Verdi

Inlägg av Verdi »

point1 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Mickep skrev:
Tror det är många som är intresserade av ionity. Exempelvis model3 användare, som har haft stor nytta av nätverket och tom laddat billigare än teslas suc. (iom att det var flatrate). (tom snabbare eftersom v3 inte finns inte)
Enligt bjorn Nydahl kommer danskarna att ladda billigare på ionity tom efter höjningen (vet unte hur han räknade)
Alla är inte så inskränka attt de enbart laddar på teslas egna laddare.
Så detta påverkar tesla ägare väldigt mycket (och elbilsägare i allmänhet)
.Detta med ökade laddkostnader är nog något man får ta politiskt för att komma tillrätta med. Det är inte otänkbart att tesla kan få ideer om man inte försöker påverka sådana påhitt i sin linda.

För det är ett problem att laddkostnaden ökar.

fö så är vi i Allmänt/övrigt delen av forumet.
Jag har aldrig sett ett behov av att snabbladda på något annat ställe än Teslas SuC. Och ser ännu mindre anledning nu.

Kalla mig gärna inskränkt. :lol: :lol: :lol:
När man reser på långa roadtrips är tyvärr täckningen inte tillräckligt bra ännu så det finns absolut behov av mer snabbladdning än den Tesla erbjuder. Det är iaf mina erfarenheter från flertalet roadtrips till Italien, Spanien, Frankrike och inom Sverige.
Hur många Ionity finns det i Spanien och Italien då?
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Jo, det var ju halvofficiellt redan innan. Frågan var bara när det skulle komma.
Hurdå menar du? Att det skulle bli kWh-debitering var allmänt känt, och det är ju bra. Och att laddning inte kan vara gratis är ju logiskt. Men att priset skulle bli såhär orimligt skyhögt har man väl inte kunnat ana. Ionity har tidigare sagt att laddningen kommer att kosta lika mycket som att tanka bensin. Dyrt, men acceptabelt. Men att det kommer kosta dubbelt så mycket är inte riktigt vad någon har räknat med tror jag.
Hade jag trott eller vetat det så vet jag inte om jag hade skaffat en e-tron och definitivt ingen husvagn till den. Känns som att man kan bli ganska inskränkt i sina utflykter om detta exemplet sprider sig till andra laddoperatörer. Hittills laddar vi billigt hos t.ex. Fortum och hyfsat billigt hos Bee, så det påverkar oss inte så mycket än, men hur länge kommer det att vara så?
Vi har nu suttit och diskuterat detta här hemma och kontentan är i stort sett att elbilar kanske inte kommer att ha någon framtid ändå. Det finns för starka krafter emot elbilar. Och om prisbilden inte förändras så är vi beredda på att vår nästa långfärdsbil kanske inte kommer vara eldriven längre. Och bara ifall någon nu tänker skriva att en Tesla skulle ju funka, nej, min sambo skrattade bara när jag nämnde det för henne. Det alternativet finns inte.

Det läckte ju i oktober. Nåt "misstag" som råkade avslöja framtidens pris.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Verdi skrev:
Jo, det var ju halvofficiellt redan innan. Frågan var bara när det skulle komma.
Hurdå menar du? Att det skulle bli kWh-debitering var allmänt känt, och det är ju bra. Och att laddning inte kan vara gratis är ju logiskt. Men att priset skulle bli såhär orimligt skyhögt har man väl inte kunnat ana. Ionity har tidigare sagt att laddningen kommer att kosta lika mycket som att tanka bensin. Dyrt, men acceptabelt. Men att det kommer kosta dubbelt så mycket är inte riktigt vad någon har räknat med tror jag.
Vi har ju pratat om att Ionity räknar med att en elbil drar 2kWh per mil och sedan "skojade" vi om att de jämför med va en bensinare verkligen drar på autobahn vilket är ca litern så då blir kostnaden för en kWh ungefär vad en halvliter bensin kostar. Inte förvånad över priset men är i överkant.

Som Tesla ägare kan jag ta det eftersom jag inte är beroende av Ionity och kommer ladda där rätt sällan. Bra med fler val. För en Audi, Mercedes eller Volkswagen t.ex. blir det inte lika roligt
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Verdi skrev:
point1 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Mickep skrev:
Tror det är många som är intresserade av ionity. Exempelvis model3 användare, som har haft stor nytta av nätverket och tom laddat billigare än teslas suc. (iom att det var flatrate). (tom snabbare eftersom v3 inte finns inte)
Enligt bjorn Nydahl kommer danskarna att ladda billigare på ionity tom efter höjningen (vet unte hur han räknade)
.Detta med ökade laddkostnader är nog något man får ta politiskt för att komma tillrätta med. Det är inte otänkbart att tesla kan få ideer om man inte försöker påverka sådana påhitt i sin linda.

Jag har aldrig sett ett behov av att snabbladda på något annat ställe än Teslas SuC. Och ser ännu mindre anledning nu.

När man reser på långa roadtrips är tyvärr täckningen inte tillräckligt bra ännu så det finns absolut behov av mer snabbladdning än den Tesla erbjuder. Det är iaf mina erfarenheter från flertalet roadtrips till Italien, Spanien, Frankrike och inom Sverige.
En i hela Spanien - Barcelona - 5km från en SuC :D Fantastiskt med fler alternativ om man saknar 5 km batteri :D :D :D
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Man måste alltså ladda mer än 460 kWh per år på Ionity laddare för att det ska löna sig att skaffa abonnemanget. Åka mer än 230 mil på långresor.

Åker du 300 mil långresor på ett år och har abonnemang kostar det fortfarande 7.48 kr per kWh att ladda i totalkostnad.

Är du en av få som åker 600 mil långresor på ett år kostar det fortfarande 5.49 per kWh i totalkostnad.

Milkostnad blir dubbla ovan kWh siffror.

Svindyrt hur man än räknar på det :?
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Jag tror/hoppas detta är en testballong med 8,7 kr/kwh och priset kommer justeras ned snart. Så inte så mycket att hänga upp sig på, men är det kvar i sommar, då får vi nog lobba för reglering.

De gamla tillverkarna vill verkligen dra ut på övergången till elbilar så mycket de kan. :|
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Testballongen var snarare läckta bilden för några månader sedan. Nu kör de... :shock:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

För att inte tala om horribla kundupplevelsen när man ska ladda. Lyssna på senaste poddavsnittet av Bilar med Sladd.
Verdi

Inlägg av Verdi »

point1 skrev:
Verdi skrev:
point1 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Mickep skrev:

Ingen aning, jag pratade inte om Ionity specifikt utan sa att det befintliga nätverket inte var tillräckligt tätt och att det fanns behov av fler laddare.
Du pratar om behov av destinationsladdare egentligen väl?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Ok, den sträckan kan bli problem. Och då är alternativet att ladda 30 kWh för 300 spänn på Ionity mycket att bråka om?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
OTP

Inlägg av OTP »

Verdi skrev:
Swede1 skrev:
Om inte Ionity sänker höga 8,7 kr per kwh priset för ad hoc laddning så borde Tesla öppna upp sitt nätverk för 4-5 kr per kwh för ad hoc laddning. Inom någon månad till i sommar, skulle antagligen öka Teslas vinst. Eller åtminstone köra en drive tillfälligt för att se hur det fungerar och sätta press på Ionity.

8,7 kr per kwh såg jag verkligen inte komma! :shock:
Ja det visade ju sig vara sant... väldigt märkligt att dom gick ut å dementerade det och sen kommer med mer eller mindre exakt enligt läckan.. kunde ju gott att justerat det något neråt i varje fall.. efter dementin
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

De kunde struntat i att dementera åtminstone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
OTP

Inlägg av OTP »

taliz skrev:
De kunde struntat i att dementera åtminstone.
Precis, stör mig på det... å skulle dom lägga sig högt skulle dom lagt sig lägre än den ”läckta” informationen. Men nu tappar dom trovärdigheten..

Får hoppas att circle k’s egna konkurrerar ut ionity.

Var ju själv i valet å kvalet att våga satsa på elbil.. många negativa röster som avråder mig.. detta är ju ett jäkla bakslag.. men lever på hoppet och tänker att det kommer ändå bara bli bättre framöver när fler alternativ än bee och ionity finns för oss som inte kör tesla
Verdi

Inlägg av Verdi »

point1 skrev:
Verdi skrev:

Nej. T.ex. sträckan Narbonne - Biarritz är ett problem, och det är en stor motorväg i södra Frankrike man kör på i 34 mil utan snabbladdning.

Finns det en Ionity där?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
point1 skrev:
Verdi skrev:

Nej. T.ex. sträckan Narbonne - Biarritz är ett problem, och det är en stor motorväg i södra Frankrike man kör på i 34 mil utan snabbladdning.

Finns det en Ionity där?
Om det gör det så låter det ju som det skulle kunna var värt ett par hundra för en laddning...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, detta förstörde även för mig trots att jag har en Tesla. Jag åker till Örebro då och då och övernattar ibland, ibland inte. Då behöver jag ladda där innan jag åker tillbaka hem. Ionity gav mig en snabb laddning till hyfsat pris. Visste iofs att priset så småningom skulle gå upp men hoppades ändå på ett humant pris. Det finns ingen destinationsladdare som ligger inom räckhåll utan att isf tvingas till en längre promenad därifrån från och tillbaka, vilket i praktiken skulle innebära att jag skulle behöva lägga flera timmar på laddningen varje gång jag är där. I fortsättningen är jag hänvisad till nån av 50 kW-laddarna. Det funkar iofs det också men de har börjat bli hårt belastade i Örebro. Hinner med en laddning till innan de höjer.
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare

Inlägg av Ulfie2 »

Det blir intressant om man kan få bättre kWh-pris via en annan laddoperatör på IONITY som man ändå har ett kort/abonnemang hos. Typ Bee/Eon/InCharge osv.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inlägg av pubbe »

Det finns dieselgeneratorer som drar 0,3l/kw, med ett pris på 16/l så kostar en kw ca 5 kr. Kanske får trycka in en sådan i bilen :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

pubbe skrev:
Det finns dieselgeneratorer som drar 0,3l/kw, med ett pris på 16/l så kostar en kw ca 5 kr. Kanske får trycka in en sådan i bilen :)
Då kan ju cirkle k konkurrera lätt. Diesel har dom ju tillgång till.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Fredrik j skrev:
pubbe skrev:
Bmw i3 Rex har generator , och ger ca 12 mil på 8 liter bensin a ca 130 kr. Kwh priset bör vara under ca 5-6 kr om man ska ladda, sen går det på fem minuter att tanka så fördel där. Om många elbilar hade Rex så skulle det bli ett takpris på ca 5 kr per kwh på laddning. Dessutom kunde batterierna vara mindre , 40 - 50 kwh vilket gav fler ovh billigare elbilar, om 10 år skulle mam kunna montera bort rex och in med större batteri. Det kan vi lagstifta om i folkomröstning , men blir nog för krångligt.

Bmw har verkligen lyckats med i3 rex, från 2013. Förr var det dåligt med snabbladdare, nu är det problem med tillgänglighet och pris. Alltid bra med substitut, el eller bensin. I alla fall tills elbils marknaden mognar.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Ulfie2 skrev:
Det blir intressant om man kan få bättre kWh-pris via en annan laddoperatör på IONITY som man ändå har ett kort/abonnemang hos. Typ Bee/Eon/InCharge osv.
Circle K har ju IONITY på sina stationer så kanske de kan tänkas erbjuda rabatt genom ”EXTRA Club” och/eller deras olika kortlösningar för privat resp företagskunder.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
Fredrik j skrev:
pubbe skrev:
Bmw i3 Rex har generator , och ger ca 12 mil på 8 liter bensin a ca 130 kr. Kwh priset bör vara under ca 5-6 kr om man ska ladda, sen går det på fem minuter att tanka så fördel där. Om många elbilar hade Rex så skulle det bli ett takpris på ca 5 kr per kwh på laddning. Dessutom kunde batterierna vara mindre , 40 - 50 kwh vilket gav fler ovh billigare elbilar, om 10 år skulle mam kunna montera bort rex och in med större batteri. Det kan vi lagstifta om i folkomröstning , men blir nog för krångligt.

Bmw har verkligen lyckats med i3 rex, från 2013. Förr var det dåligt med snabbladdare, nu är det problem med tillgänglighet och pris. Alltid bra med substitut, el eller bensin. I alla fall tills elbils marknaden mognar.

Finns ju ett företag i Österrike som sätter in ett mindre batteri och en REX-motor i Model 3. Räckvidd över 100 mil. :) Vardagskörning kan skötas helt på el.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Swede1 skrev:
Fredrik j skrev:
pubbe skrev:

Finns ju ett företag i Österrike som sätter in ett mindre batteri och en REX-motor i Model 3. Räckvidd över 100 mil. :) Vardagskörning kan skötas helt på el.
Var det inte Australien? :roll: :lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Skriv svar