Ett litet inlägg i debatten från en resande säljare.
Tänkte beställa en M3LR trots vetskapen om att jag går ner i komfort (Audi A6 idag) och möjligen tillförlitlighet (?)
För mig finns bara Tesla som alternativ när det gäller elbil. Audis e-tron är fin men något dyr och har för dålig räckvidd.
Många tycker inte att priserna på Ionity är ett problem eftersom man kan ladda hemma, men som resande vill man ju ha möjligheten att ladda där det är möjligt och inte bara på Suc. Gärna med hyfsad hastighet också.
Kanske är det här ett icke problem, men jag blir lite avskräckt med den instabila prisbilden.
Med en laddhybrid får jag en törstigare bil med lågt förmånsvärde och med en diesel får jag lägre och förutsägbar milkostnad men ett orimligt (enligt mig) förmånsvärde.
Bara jag som ser spöken, eller...?
Beroende på hur mkt du kör kanske det är värt att välja en Model S med gratis SUC?
Absolut!
Den är ju helt klart första valet, men ligger lite över min kostnadsnivå.
Om du behöver ionity till den utsträckningen kan du fixa ett avtal med dom tror jag? Vad jag förstår är det här priset bara för dom som laddar nån gång per år eller när det krisar och är avtalslösa. Men kanske har fel. Sen kommer du sjukt långt på bara SuC.
Det är väl bara Audiägarna som blir erbjudna ett reducerat pris (halva priset per kWh) OM dom betalar 2400:- i fast årsavgift. Annars får även de liksom alla andra betala ockerpriset de nu presenterat.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Ett litet inlägg i debatten från en resande säljare.
Tänkte beställa en M3LR trots vetskapen om att jag går ner i komfort (Audi A6 idag) och möjligen tillförlitlighet (?)
För mig finns bara Tesla som alternativ när det gäller elbil. Audis e-tron är fin men något dyr och har för dålig räckvidd.
Många tycker inte att priserna på Ionity är ett problem eftersom man kan ladda hemma, men som resande vill man ju ha möjligheten att ladda där det är möjligt och inte bara på Suc. Gärna med hyfsad hastighet också.
Kanske är det här ett icke problem, men jag blir lite avskräckt med den instabila prisbilden.
Med en laddhybrid får jag en törstigare bil med lågt förmånsvärde och med en diesel får jag lägre och förutsägbar milkostnad men ett orimligt (enligt mig) förmånsvärde.
Bara jag som ser spöken, eller...?
Beroende på hur mkt du kör kanske det är värt att välja en Model S med gratis SUC?
Absolut!
Den är ju helt klart första valet, men ligger lite över min kostnadsnivå.
Köper du privat?
Du har sett att det dyker upp Standard Range S på lagerbilsssidan för ca 780k ibland va?
Folk fattar nog att detta är orimliga priser om man vill nå världsherravälde med elbilsförsäljning. Spelar Tesla i händerna för de som vill köpa elbil.
Sen får de nog tyvärr sälja flera fossilhybrider eller helfossier. Lite som att kissa i byxan dock. Skönt nu men jobbigt när EUböterna ska betalas.
Tror inte varumärket Ionity med VW i spetsen får en boost direkt.
Hamnar inte en laddhybrid under gränsen för EU-böter?
Jo, och de räknas också dubbelt såsom elbilar.
Rätt, du ska under 95g/km för att slippa böter, vilket nog alla fossilhybrider klarar.
Dock ska du under 50g för att få super-credits. Dubbelräkningen avklingar från 2020 år till 2022. Vet inte hur många hybrider som fixar det. Förmodligen rätt många. Passat GTE ligger tex på 28g/km.
Det är väl fokus hos många tillverkare i år då det är måttliga mängder BEVs som levereras.
Om du behöver ionity till den utsträckningen kan du fixa ett avtal med dom tror jag? Vad jag förstår är det här priset bara för dom som laddar nån gång per år eller när det krisar och är avtalslösa. Men kanske har fel. Sen kommer du sjukt långt på bara SuC.
Det är väl bara Audiägarna som blir erbjudna ett reducerat pris (halva priset per kWh) OM dom betalar 2400:- i fast årsavgift. Annars får även de liksom alla andra betala ockerpriset de nu presenterat.
För en säljare som kör långt och snabbladdar mycket är det en icke-fråga. Då är det ändå okej att betala 199 spänn i månaden för e-tron kortet. Kilowattimmen blir ju 5:20 SEK billigare, (3:50 istället för 8:70) och då spelar grundavgiften ingen större roll längre. Det räcker med två snabbladdningar i månaden för att det ska bli lönsamt. Men för folk som mig, som använder sig av snabbladdning någon enstaka gång om året, är det inte intressant med ett sådant abonnemang. Och den där enda semesterresan man gör blir överproportionellt dyr. Det är liksom inte lätt att motivera en bilresa på 200 mil t o r som kostar runt 4000 spänn bara för laddning. I praktiken fördubblar en enda sommarsemester mina totalkostnader för laddning, räknat på årsbasis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om du behöver ionity till den utsträckningen kan du fixa ett avtal med dom tror jag? Vad jag förstår är det här priset bara för dom som laddar nån gång per år eller när det krisar och är avtalslösa. Men kanske har fel. Sen kommer du sjukt långt på bara SuC.
Det är väl bara Audiägarna som blir erbjudna ett reducerat pris (halva priset per kWh) OM dom betalar 2400:- i fast årsavgift. Annars får även de liksom alla andra betala ockerpriset de nu presenterat.
För en säljare som kör långt och snabbladdar mycket är det en icke-fråga. Då är det ändå okej att betala 199 spänn i månaden för e-tron kortet. Kilowattimmen blir ju 5:20 SEK billigare, (3:50 istället för 8:70) och då spelar grundavgiften ingen större roll längre. Det räcker med två snabbladdningar i månaden för att det ska bli lönsamt. Men för folk som mig, som använder sig av snabbladdning någon enstaka gång om året, är det inte intressant med ett sådant abonnemang. Och den där enda semesterresan man gör blir överproportionellt dyr. Det är liksom inte lätt att motivera en bilresa på 200 mil t o r som kostar runt 4000 spänn bara för laddning. I praktiken fördubblar en enda sommarsemester mina totalkostnader för laddning, räknat på årsbasis.
För samma säljare blir det, trots abonnemang och rabatterat pris, ändå billigare att köra dieselbil.
(Och förstås väldigt mycket billigare med Tesla)
203 live nu. D.v.s. +1 sedan 20 december. Går lite trögt just nu med utbyggnaden. Men nu får de kanske snart in lite mer stålar så att de kan öka takten igen
Om du behöver ionity till den utsträckningen kan du fixa ett avtal med dom tror jag? Vad jag förstår är det här priset bara för dom som laddar nån gång per år eller när det krisar och är avtalslösa. Men kanske har fel. Sen kommer du sjukt långt på bara SuC.
Det är väl bara Audiägarna som blir erbjudna ett reducerat pris (halva priset per kWh) OM dom betalar 2400:- i fast årsavgift. Annars får även de liksom alla andra betala ockerpriset de nu presenterat.
För en säljare som kör långt och snabbladdar mycket är det en icke-fråga. Då är det ändå okej att betala 199 spänn i månaden för e-tron kortet. Kilowattimmen blir ju 5:20 SEK billigare, (3:50 istället för 8:70) och då spelar grundavgiften ingen större roll längre. Det räcker med två snabbladdningar i månaden för att det ska bli lönsamt. Men för folk som mig, som använder sig av snabbladdning någon enstaka gång om året, är det inte intressant med ett sådant abonnemang. Och den där enda semesterresan man gör blir överproportionellt dyr. Det är liksom inte lätt att motivera en bilresa på 200 mil t o r som kostar runt 4000 spänn bara för laddning. I praktiken fördubblar en enda sommarsemester mina totalkostnader för laddning, räknat på årsbasis.
För samma säljare blir det, trots abonnemang och rabatterat pris, ändå billigare att köra dieselbil.
(Och förstås väldigt mycket billigare med Tesla)
Typ samma givet 250Wh/km resp 0,6l/mil vid 16kr/liter.
För samma säljare blir det, trots abonnemang och rabatterat pris, ändå billigare att köra dieselbil.
(Och förstås väldigt mycket billigare med Tesla)
Ja. Sant. Och vilken bil tror du de flesta säljare kommer välja? En valfri diesel från valfri bilhandlare, eller en Tesla? Jag vet vilken bil du hade valt. Men alla tänker inte så.
Som sagt, det här är ingen rolig utveckling och får mig att tvivla på att elbilar någonsin kommer att slå igenom på bred front.
Media kommer kasta sig över detta som blodsugande parasiter och rubrikerna blir i stil med "att ladda elbil dubbelt så dyrt som att tanka diesel".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lösningen heter Porsche Taycan! Den har gratis ionity i 3 år. Sen skrotar man skiten
Stämmer inte. Ingår ingen laddning alls på Ionity om man köper en Taycan.
I USA däremot får man 3 år gratis på Electrify America om man köper en Taycan, men det hjälper inte oss så mycket här i Europa
det var ju konstigt, läste precis detta på electrive.net
"Porsche gibt inzwischen an, dass Taycan-Fahrer ab Februar für 0,33 Euro pro Kilowattstunde an den Ionity-Säulen laden können. Der Dienst ist für die Kunden des ersten E-Porsche drei Jahre inklusive."
edit: ahh ser nu att dom självklart menar det rabatterade priset
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Exempelvis Porsche Charging Service (som har samma prismodell som Audi) verkar vara öppen för alla elbilar. Dvs, man kan troligtvis köpa sig en Polestar 2 och skaffa ett abonnemang hos Porsche och därmed ladda för 3,50kr/kWh i Sverige + fast månadsavgift på Ionity.
Ska också bli intressant att se vad det blir för priser på övriga MSP som inte är direkt kopplade till biltillverkarna. De kommer antagligen också erbjuda betydligt lägre priser än om man saknar avtal och här kommer det finnas tjänster som har lägre månadsavgifter eller kanske till och med helt utan månadsavgifter. Vi får se
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Lösningen heter Porsche Taycan! Den har gratis ionity i 3 år. Sen skrotar man skiten
Stämmer inte. Ingår ingen laddning alls på Ionity om man köper en Taycan.
I USA däremot får man 3 år gratis på Electrify America om man köper en Taycan, men det hjälper inte oss så mycket här i Europa
det var ju konstigt, läste precis detta på electrive.net
"Porsche gibt inzwischen an, dass Taycan-Fahrer ab Februar für 0,33 Euro pro Kilowattstunde an den Ionity-Säulen laden können. Der Dienst ist für die Kunden des ersten E-Porsche drei Jahre inklusive."
edit: ahh ser nu att dom självklart menar det rabatterade priset
Det som menas är att den fasta månadsavgiften ingår i 3 år (åtminstone i Tyskland, men gäller säkert även övriga marknader i Europa). Man får däremot betala för alla laddade kWh. Lite liknande det Audi erbjuder för E-tron där man bjuder på första 12 månaderna i fast månadsavgift.
För samma säljare blir det, trots abonnemang och rabatterat pris, ändå billigare att köra dieselbil.
(Och förstås väldigt mycket billigare med Tesla)
Ja. Sant. Och vilken bil tror du de flesta säljare kommer välja? En valfri diesel från valfri bilhandlare, eller en Tesla? Jag vet vilken bil du hade valt. Men alla tänker inte så.
Som sagt, det här är ingen rolig utveckling och får mig att tvivla på att elbilar någonsin kommer att slå igenom på bred front.
Media kommer kasta sig över detta som blodsugande parasiter och rubrikerna blir i stil med "att ladda elbil dubbelt så dyrt som att tanka diesel".
Rubrikerna är redan där. Med tillhörande skadeglad pöbel i kommentarsfälten som glatt proklamerar sitt hat mot elbilar.
Har vi lurat oss själva? Ska elbilar slå så måste antagligen staten gå in och bygga laddare till självkostnadspris, eller till och med lite subventionerat i sämre lägen. Vem förutom Tesla kommer sätta upp laddare i Norrlands glest befolkade inland? Den investeringen får de ju aldrig tillbaka.
Tesla använder sitt nätverk som reklam. Lite som "Titta, du kan köra vart du vill med en Tesla". Men vill du innerst inne inte sälja elbilar gör du som Ionity.
För samma säljare blir det, trots abonnemang och rabatterat pris, ändå billigare att köra dieselbil.
(Och förstås väldigt mycket billigare med Tesla)
Ja. Sant. Och vilken bil tror du de flesta säljare kommer välja? En valfri diesel från valfri bilhandlare, eller en Tesla? Jag vet vilken bil du hade valt. Men alla tänker inte så.
Som sagt, det här är ingen rolig utveckling och får mig att tvivla på att elbilar någonsin kommer att slå igenom på bred front.
Media kommer kasta sig över detta som blodsugande parasiter och rubrikerna blir i stil med "att ladda elbil dubbelt så dyrt som att tanka diesel".
Vilket var min poäng. De skjuter sig själva i foten. Eller som en annan uttryckte det, kissar i byxan för det är kallt...
Det är bra för Tesla, men dåligt för omställningen i det stora hela.
Lösningen heter Porsche Taycan! Den har gratis ionity i 3 år. Sen skrotar man skiten
Stämmer inte. Ingår ingen laddning alls på Ionity om man köper en Taycan.
I USA däremot får man 3 år gratis på Electrify America om man köper en Taycan, men det hjälper inte oss så mycket här i Europa
det var ju konstigt, läste precis detta på electrive.net
"Porsche gibt inzwischen an, dass Taycan-Fahrer ab Februar für 0,33 Euro pro Kilowattstunde an den Ionity-Säulen laden können. Der Dienst ist für die Kunden des ersten E-Porsche drei Jahre inklusive."
edit: ahh ser nu att dom självklart menar det rabatterade priset
Det som menas är att den fasta månadsavgiften ingår i 3 år (åtminstone i Tyskland, men gäller säkert även övriga marknader i Europa). Man får däremot betala för alla laddade kWh. Lite liknande det Audi erbjuder för E-tron där man bjuder på första 12 månaderna i fast månadsavgift.
ja, det var det jag upptäckte och skrev i "edit"
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Ionity är i princip den enda aktören på svenska marknaden som erbjuder ett snabbladdningsnätverk värt namnet. Förutom Tesla då.
Köper man en annan elbil än en Tesla så är det Ionity man behöver åka till om man inte ska få ett orimligt långsamt och krångligt laddande. Nu säger Ionity att det kommer bli svindyrt att ladda hos dem. Vad tror du det sänder för signaler? Vem vill köpa en elbil som det inte står Tesla på nu?
Audi, BMW och Porsche vet PRECIS vad de håller på med. De sänker efterfrågan på sina eldrivna modeller.
Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
du ser lite för enkelt på det. Ingen visste att det skulle kosta över 8kr/kWh att ladda. Och att ha ett medlemskap där man betalar varje månad för att man ska åka på 1 sommarsemester är ju bara löjligt. Att bara avfejda det med att köp en annan bil, är ju inget vidare för elektrifieringen, alternativet blir ju ofta då en fossilbil eller en Tesla (men det är ju många som inte vill ha Tesla)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Ionity är i princip den enda aktören på svenska marknaden som erbjuder ett snabbladdningsnätverk värt namnet. Förutom Tesla då.
Köper man en annan elbil än en Tesla så är det Ionity man behöver åka till om man inte ska få ett orimligt långsamt och krångligt laddande. Nu säger Ionity att det kommer bli svindyrt att ladda hos dem. Vad tror du det sänder för signaler? Vem vill köpa en elbil som det inte står Tesla på nu?
Audi, BMW och Porsche vet PRECIS vad de håller på med. De sänker efterfrågan på sina eldrivna modeller.
Läste du mitt inlägg? Som sagt ingen vet vad Audi kommer med för laddkampanj på måndag, precis som ingen vet vad Tesla kommer med för laddkampanj på måndag. Varför bli sur för nått man inte vet nått om?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Men om du provar att tänka lite extra, så kanske du kan förstå varför? Prova. Det borde inte vara omöjligt att förstå varför det blir "sådant liv", om nu reaktionen är så ensidig och alla tycker samma, är det inte konstigt om du inte ens kan förstå det? Borde kanske säga dig något...
Hade jag förstått så hade jag inte frågat. Det är väl ingen här som ska köpa tyskt, så jag förstår verkligen inte uppståndelsen?!
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Ionity är i princip den enda aktören på svenska marknaden som erbjuder ett snabbladdningsnätverk värt namnet. Förutom Tesla då.
Köper man en annan elbil än en Tesla så är det Ionity man behöver åka till om man inte ska få ett orimligt långsamt och krångligt laddande. Nu säger Ionity att det kommer bli svindyrt att ladda hos dem. Vad tror du det sänder för signaler? Vem vill köpa en elbil som det inte står Tesla på nu?
Audi, BMW och Porsche vet PRECIS vad de håller på med. De sänker efterfrågan på sina eldrivna modeller.
Läste du mitt inlägg? Som sagt ingen vet vad Audi kommer med för laddkampanj på måndag, precis som ingen vet vad Tesla kommer med för laddkampanj på måndag. Varför bli sur för nått man inte vet nått om?
När man inte vet, så får man hålla sig till det man vet.
Det vi vet är att ionity blev väldigt dyrt över en natt.
Jag förstår verkligen inte varför det blir sånt liv om en prislista, som dessutom varit känd i över 1 år. Det är väl ingenting som är hugget i sten och Audi, BMW, Porsche m.fl. har väl koll på vad dom håller på med. Bara för att det kostar 20€ i månaden i dag betyder inte att det kommer kosta det på bilar som säljs i februari eller september. Tesla har testat fram och tillbaka med olika ladderbjudanden och man får väl utgå från att Tyskarna gör detsamma. Är man inte nöjd med priset så laddar man inte eller köper en annan bil. Det är väl inte konstigare än så...
Men om du provar att tänka lite extra, så kanske du kan förstå varför? Prova. Det borde inte vara omöjligt att förstå varför det blir "sådant liv", om nu reaktionen är så ensidig och alla tycker samma, är det inte konstigt om du inte ens kan förstå det? Borde kanske säga dig något...
Hade jag förstått så hade jag inte frågat. Det är väl ingen här som ska köpa tyskt, så jag förstår verkligen inte uppståndelsen?!
vad får du det ifrån? Det kan väl vara jättemånga som är intresserade av en tysk elbil? Dessutom är ju problemet ändå större för de icke-tyska tillverkarna, som inte ens är med i Ionity.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14