Jan-Erik Sebestyen skrev:Jag vet inte om man kan prata om för sent ut. Men det blir svårare att komma in på en etablerad marknad om man har samma eller sämre erbjudande.
De traditionella industriföretagen, vare sig det är fordon (som jag inte jobbar med) eller basindustri som papper, gruvor och kemi (som jag jobbar med) lider av sjunkande avkastning sedan lång tid tillbaka (se Deloitte shift index return on assets). Det gör att de hela tiden är tvingade att arbeta med kostnadssänkningar snarare än framåtriktat arbete.
Undantaget i USA och Europa är företag i Silicon Valley som tagit inspiration från Intel. Vid Intels grundande togs ett avgörande beslut av Moore, Noyce och Grove att lägga sin kraft och energi på att utveckla nya produkter snarare än att optimera produktionen. Vi känner det som Moors lag, fast det egentligen är en smart uttänkt strategi.
Företag som är inspirerade av Intel har överlag varit väldigt framgångsrika (t.ex. så var Robert Noyce mentor åt Steve Jobs), detta till skillnad mot andra industriföretag i väst (se Edmund Phelps What's wrong with the west economy?).
Så det finns en grundläggande principiell skillnad i Teslas affärsmodell jämfört med de traditionella bilföretagen. Tesla satsar på innovativ produktutveckling, de traditionella förstår nog inte vad detta innebär. Därför tror inte jag att teknikgapet, som någon nämnde i en annan tråd, kommer att minska. Jag tror den kommer att öka.
Tesla försöker springa snabbare än alla andra, för det spelar ingen roll var man startar, den som springer snabbast vinner alltid i längden.
Munro tjatar hela tiden om detta,"billigt=dåligt" tycker han.
Och den som är bäst/nydanande kan alltid ta bra betalt.
Han jämför med när iPhone kom, folk sa, varför betala 7000kr för en telefon när man kan få en för 2000kr?
Vad har nu hänt sedan 2007 sedan iPhone kom, jo alla har smarta mobiler, men Apple tjänar ca 90% av hela mobiltelefonmarknadens vinst.
Samma kan ju hända med bilindustrin, Tesla är marknadsledande och tjänar rejält med pengar, medans resten av marknaden består av kineser.
En annan sak som fossilbilsbranschen gör fel, man tror att man är smart som har en fossilbilsplattform som även går att stuva in batterier i och sälja som elbil.
Konsekvensen blir en usel elbil, som inte kan konkurrera.
Jämför en e-Golfs pris, utrymmen och räckvidd med en ID3 tex.