De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Läser på flera ställen att de traditionella tillverkarna är "för sent ute", att dom inte kommer klara omställningen.

Tycker att "det är för sent" är en intressant ståndpunkt, för vad bygger man den på?

Nu har siffror för 2019 inte kommit än, men för 2018 låg marknadsandelen för elbilar och hybrider på 2% i Europa.
the combined share of PHEVs and BEVs in all car sales remained low reaching 2 % in 2018 compared with 1.5 % in 2017.
https://www.eea.europa.eu/data-and-maps ... sessment-4

Tittar man på Sverige (som är någorlunda progressivt men inte bäst i klassen):
Andelen laddbara personbilar av de totala nyregistreringarna var 11,4 % under 2019 jämfört med 8,2% under 2018.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Nu vet jag att PHEV anses vara djävulens påfund, så om vi tittar på ren elbilsförsäljning så låg den på 4.4% av total försäljning i Sverige.

Är det då konstigt att tillverkarna fokuserar på 95.6% av marknaden, samtidigt som dom förbereder en omställning till rena elbilar?

Skiftet kommer, men är det "för sent" idag? Eller är det snarare ett önsketänkande?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Headline
elbilist

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Headline »

Det här med att PHEV är så himla dåligt förstår jag inte. Det är i allra största grad både rimligt och vettigt i många aspekter. Både utifrån tillverkarna och brukarnas perspektiv.

För biltillverkarna så kan man fortsätta använda förbränningsmotorer och samtidigt behålla eftermarknad och service.
För de flesta så kan man åka väldigt mycket på el i en PHEV i det dagliga pendlandet etc. med en betydligt lägre kostnad än att köpa en BEV för betydligt mer pengar.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Det är nog så att teknikskiftet i sig går väldigt snabbt. Om andra tillverkare har ett försprång på 10 år och kan bygga volymer snabbt så är risken stor att man sitter med miljoner bilar som ingen vill eller kan köpa. Och vad händer då?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Kanske var de andra kommentarerna skrivna annorlunda men min kommentar i andra tråden var mer mot att de andra tillverkarna skulle slå ut Tesla när det kommer med sina elbilar.
Verdi

Inlägg av Verdi »

För sent är det väl inte. Men det är för sent för att "döda Tesla". Tesla kommer antagligen norpa 5-10% av världsmarknaden. På någon annans bekostnad. Vem? Svårt att säga.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

För sent är nog lite för tidigt att säga om.

Jag tror, att de stora och traditionella biltillverkarna har ett stort grepp om de flesta köpare. Märkesbundenheten är stor i bilvärlden hos oss vanliga människor. Så när de väl börjar leverera elbilar tror jag att de kommer att köpas i stor skala.

Även om Tesla är "stabila" är det ett vågspel enligt många att satsa så mycket pengar på en bil de vet så lite om. Finns för kort historik med Tesla, jämför du med BMW, Volvo eller Mercedes har de snart 100årig historik av leveranser av fordon.

Men samtidigt kan teknikskiften gå fort när de väl slår till med stor kraft. Facit, Nokia och Ericsson är tre exempel i vår närhet som drabbats av tekniksprång de inte lyckades möta.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Läser på flera ställen att de traditionella tillverkarna är "för sent ute", att dom inte kommer klara omställningen.

Tycker att "det är för sent" är en intressant ståndpunkt, för vad bygger man den på?

Nu har siffror för 2019 inte kommit än, men för 2018 låg marknadsandelen för elbilar och hybrider på 2% i Europa.
the combined share of PHEVs and BEVs in all car sales remained low reaching 2 % in 2018 compared with 1.5 % in 2017.
https://www.eea.europa.eu/data-and-maps ... sessment-4

Tittar man på Sverige (som är någorlunda progressivt men inte bäst i klassen):
Andelen laddbara personbilar av de totala nyregistreringarna var 11,4 % under 2019 jämfört med 8,2% under 2018.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Nu vet jag att PHEV anses vara djävulens påfund, så om vi tittar på ren elbilsförsäljning så låg den på 4.4% av total försäljning i Sverige.

Är det då konstigt att tillverkarna fokuserar på 95.6% av marknaden, samtidigt som dom förbereder en omställning till rena elbilar?

Skiftet kommer, men är det "för sent" idag? Eller är det snarare ett önsketänkande?

Känns faktiskt som flera fossilbilstillverkare inte klarar den snabba övergången till elbilar.
1. Återförsäljarna vill inte, man hör makalösa historier om hitte på argument, varför man inte ska ha en elbil, när man är hos säljaren.
2. Hitte på service, man måste ofta byta svindyr "kylarvätska" för 600kr per liter, annars gäller inte garantin.
3. Man säger att snabbladdning, är "nån annans" problem.
Och att Chademo 50kW är världens bästa lösning.
4. Man säger att mer än 200km WLTP räckvidd behöver ingen människa.
5. Man har inte säkrat tillgången till billiga och bra batterier. Och att i dag beställa batterier är för sent.
6. Man prissätter en elbil dubbelt så dyr som en fossilbil. När kineserna kommer med elbilar till i princip samma pris som en fossilbil.
7. En del skiter i att sälja elbilar och tar 20 miljarder i böter per år istället. Hur går den ekonomin ihop?

Blir intressant att se hur bilindustrin utvecklar sig de närmsta 5 åren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Känns faktiskt som flera fossilbilstillverkare inte klarar den snabba övergången till elbilar.
1. Återförsäljarna vill inte, man hör makalösa historier om hitte på argument, varför man inte ska ha en elbil, när man är hos säljaren.
2. Hitte på service, man måste ofta byta svindyr "kylarvätska" för 600kr per liter, annars gäller inte garantin.
3. Man säger att snabbladdning, är "nån annans" problem.
Och att Chademo 50kW är världens bästa lösning.
4. Man säger att mer än 200km WLTP räckvidd behöver ingen människa.
5. Man har inte säkrat tillgången till billiga och bra batterier. Och att i dag beställa batterier är för sent.
6. Man prissätter en elbil dubbelt så dyr som en fossilbil. När kineserna kommer med elbilar till i princip samma pris som en fossilbil.
7. En del skiter i att sälja elbilar och tar 20 miljarder i böter per år istället. Hur går den ekonomin ihop?

Blir intressant att se hur bilindustrin utvecklar sig de närmsta 5 åren.
Jag tror du snackar en massa skit också... :)

Jag tror inte folk i allmänhet bryr sig om vad de kör. Finns inte den politiska viljan och ett starkt och pålitligt elnät i landet så blir det inget av med nån omställning. Klart att i länder som Norge och Holland där de styrande eldar på efterfrågan med subventioner så händer det saker. Men hur ser det ut i länder som Polen, Tjeckien? Nigeria? Australien? Brasilien? Indien? Ryssland? Iran? Kenya? Kommer elbilar slå igenom där under de kommande 5 åren?

De där kinesbilarna lär inte bli så billiga som du tror. Folk köper ändå inte det allra billigaste i särskilt stor utsträckning. I så fall hade Dacia fullständigt dominerat bilmarknaden idag.
Jan-Erik Sebestyen

Inlägg av Jan-Erik Sebestyen »

Jag vet inte om man kan prata om för sent ut. Men det blir svårare att komma in på en etablerad marknad om man har samma eller sämre erbjudande.

De traditionella industriföretagen, vare sig det är fordon (som jag inte jobbar med) eller basindustri som papper, gruvor och kemi (som jag jobbar med) lider av sjunkande avkastning sedan lång tid tillbaka (se Deloitte shift index return on assets). Det gör att de hela tiden är tvingade att arbeta med kostnadssänkningar snarare än framåtriktat arbete.

Undantaget i USA och Europa är företag i Silicon Valley som tagit inspiration från Intel. Vid Intels grundande togs ett avgörande beslut av Moore, Noyce och Grove att lägga sin kraft och energi på att utveckla nya produkter snarare än att optimera produktionen. Vi känner det som Moors lag, fast det egentligen är en smart uttänkt strategi.

Företag som är inspirerade av Intel har överlag varit väldigt framgångsrika (t.ex. så var Robert Noyce mentor åt Steve Jobs), detta till skillnad mot andra industriföretag i väst (se Edmund Phelps What's wrong with the west economy?).

Så det finns en grundläggande principiell skillnad i Teslas affärsmodell jämfört med de traditionella bilföretagen. Tesla satsar på innovativ produktutveckling, de traditionella förstår nog inte vad detta innebär. Därför tror inte jag att teknikgapet, som någon nämnde i en annan tråd, kommer att minska. Jag tror den kommer att öka.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Tror garanterat många kommer finnas kvar inom sina specifika områden. Så fort Audi/BMW/Mercedes får ut bilar i model 3 prisklass med hyfsad räckvidd så kommer de sälja massor, jag lär köpa en av dem också. Frågan är vilken typ av tillverkare Tesla kommer vilja vara i den världen, vill de steppa upp och börja erbjuda lite mer premiumsaker som konkurrerar eller vill de sälja så billigt som möjligt på bekostnad av det? De lär ju ha en del av kakan, frågan är bara vilken smak kakan har. Tror inte deras mellanting som de kör på i dagsläget kommer fungera när det finns val på båda sidorna.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Snyggt dd88!
Kastar in en brandfackla och tar sedan fram popcornpåsen? Underhållande.
För er nya (och även erfarna ser jag) så är dd88 ett inbitet petrolhead som när ett starkt förakt för ny teknologi som inte brummar och stinker.
Han har mig veterligen inte yttrat ett enda gott ord om elbilar i allmänhet eller Tesla i synnerhet. Det ska vara mullrande Porschar eller BMW.
Att han hänger här är mig en gåta och hans inlägg hamnar väldigt ofta i facket provocerande. Han är imo forumets mest kända troll.
dd88 - notera att detta är min privata uppfattning och inget jag kommer debattera med dig.
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag är numera övertygad om att Elon Musk kommer att lyckas med ytterligare några "schackdrag" (modellsläpp) innan de traditionella företagens ledarskickt har insett att det är en ny mästare som gett sig in i leken4spelet.
Se bara på cybertruck. Förhandsbokad i hundratusental. Ful som stryk enligt många. Frän och tuff design enligt andra. Omöjlig att undgå.

Jag kan tänka mig att när Tesla introducerar en hantverkarbil/minibuss så kommer den INTE likna dagens utbud. Skulle inte förvåna mig om Tesla erbjuder totallösningsleasning med all inclusive, även försäkringskostnaden för tex hantverkaren inkluderad så att han/hon har fast pris närmaste 10 åren.
Taxifirman kanske får priserbjudandepå kostnad/ månad för närmsta åren upp till 30-40-50-60 tusen mil innan bilbyte.
Och med en design som självklart står ut.

Jag tror inte Tesla kommer tvingas gå med reducerad produktionstakt närmaste åren, de kommer vara för bra för det. Och konkurenterna för dåliga, eller kanske snarast efter, för att Tesla skall drabbas av utebliven efterfrågan.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

OfarligTesla skrev:
Tror garanterat många kommer finnas kvar inom sina specifika områden. Så fort Audi/BMW/Mercedes får ut bilar i model 3 prisklass med hyfsad räckvidd så kommer de sälja massor, jag lär köpa en av dem också. Frågan är vilken typ av tillverkare Tesla kommer vilja vara i den världen, vill de steppa upp och börja erbjuda lite mer premiumsaker som konkurrerar eller vill de sälja så billigt som möjligt på bekostnad av det? De lär ju ha en del av kakan, frågan är bara vilken smak kakan har. Tror inte deras mellanting som de kör på i dagsläget kommer fungera när det finns val på båda sidorna.
Riktigt klokt svar tycker jag!
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Problemet är bara att när fossiltillverkarna kommer med bilar som KAN konkurrera med M3 så kommer Tesla att ligga 7-8 år före likt förbannat och ha produkter som får M3 att verka dyr och gammal. Jfr S och utvecklingen som skett sedan 2012.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Jan-Erik Sebestyen skrev:
Jag vet inte om man kan prata om för sent ut. Men det blir svårare att komma in på en etablerad marknad om man har samma eller sämre erbjudande.

De traditionella industriföretagen, vare sig det är fordon (som jag inte jobbar med) eller basindustri som papper, gruvor och kemi (som jag jobbar med) lider av sjunkande avkastning sedan lång tid tillbaka (se Deloitte shift index return on assets). Det gör att de hela tiden är tvingade att arbeta med kostnadssänkningar snarare än framåtriktat arbete.

Undantaget i USA och Europa är företag i Silicon Valley som tagit inspiration från Intel. Vid Intels grundande togs ett avgörande beslut av Moore, Noyce och Grove att lägga sin kraft och energi på att utveckla nya produkter snarare än att optimera produktionen. Vi känner det som Moors lag, fast det egentligen är en smart uttänkt strategi.

Företag som är inspirerade av Intel har överlag varit väldigt framgångsrika (t.ex. så var Robert Noyce mentor åt Steve Jobs), detta till skillnad mot andra industriföretag i väst (se Edmund Phelps What's wrong with the west economy?).

Så det finns en grundläggande principiell skillnad i Teslas affärsmodell jämfört med de traditionella bilföretagen. Tesla satsar på innovativ produktutveckling, de traditionella förstår nog inte vad detta innebär. Därför tror inte jag att teknikgapet, som någon nämnde i en annan tråd, kommer att minska. Jag tror den kommer att öka.
Helt rätt, de(fossilerna) har fortfarande inte förstått. Som Volvo: Alle modeller elektrifierade 2019. Laddlösningar och nätverk??. Räckvidd?? Batteriförsörjning?? Batteriteknik?? Twin Engine?? översatt: Två maskiner?? Men man jublar och ger intervjuer om rekordförsäljning 2018 och 2019, men framöver då när utsläppsböterna ska betalas och bensinmackarna stänger?? Det kommer inte att gå. :roll:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla försöker springa snabbare än alla andra, för det spelar ingen roll var man startar, den som springer snabbast vinner alltid i längden.
Munro tjatar hela tiden om detta,"billigt=dåligt" tycker han.
Och den som är bäst/nydanande kan alltid ta bra betalt.
Han jämför med när iPhone kom, folk sa, varför betala 7000kr för en telefon när man kan få en för 2000kr?
Vad har nu hänt sedan 2007 sedan iPhone kom, jo alla har smarta mobiler, men Apple tjänar ca 90% av hela mobiltelefonmarknadens vinst.

Samma kan ju hända med bilindustrin, Tesla är marknadsledande och tjänar rejält med pengar, medans resten av marknaden består av kineser.

En annan sak som fossilbilsbranschen gör fel, man tror att man är smart som har en fossilbilsplattform som även går att stuva in batterier i och sälja som elbil.
Konsekvensen blir en usel elbil, som inte kan konkurrera.
Jämför en e-Golfs pris, utrymmen och räckvidd med en ID3 tex.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:

Tesla försöker springa snabbare än alla andra, för det spelar ingen roll var man startar, den som springer snabbast vinner alltid i längden.
Han jämför med när iPhone kom, folk sa, varför betala 7000kr för en telefon när man kan få en för 2000kr?
Vad har nu hänt sedan 2007 sedan iPhone kom, jo alla har smarta mobiler, men Apple tjänar ca 90% av hela mobiltelefonmarknadens vinst.

Samma kan ju hända med bilindustrin, Tesla är marknadsledande och tjänar rejält med pengar, medans resten av marknaden består av kineser.

En annan sak som fossilbilsbranschen gör fel, man tror att man är smart som har en fossilbilsplattform som även går att stuva in batterier i och sälja som elbil.
Har vi fått de SVENSKA priserna på ID3 än?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Verdi

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:

"Usel elbil" är ett rätt starkt påstående. Kona och E-Niro har ju fått ett rätt bra mottagande t ex. E-Tron också.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Netop e-Golf är ju ett exempel på att producera en elbil som ser ut som en bil och inte de tidigare missfoster i designen på t.ex. några hybrid modeller från Japan... Dessutom kom e-Golf ju i 2014...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Netop e-Golf är ju ett exempel på att producera en elbil som ser ut som en bil och inte de tidigare missfoster i designen på t.ex. några hybrid modeller från Japan... Dessutom kom e-Golf ju i 2014...

Andra exempel är ju Audi e-tron och Volvo XC40. De har både kort räckvidd och är väldigt tunga, klumpiga, dyra och kunde vara piggare och ha bättre utrymmen.
Audi e-tron 55 ligger på 33-37 mil i räckvidd.
Audi e-tron 50 ligger på 27-30 mil i räckvidd.

Någon som Teslas motsvarande modeller inte har något problem att slå.

Vikt
Audi e-tron 55, 2.560 kg.
Volvo XC40 P8, mellan 2.150 och 2.250kg

Bagage
Volvo XC40 P8
413 liter

Referens
MG EZ EV
Vikt, 1491kg
Bagage, 448 liter
https://mgmotor.eu/model

Vill man så kan man bygga lätta elbilar, BMW i3 väger 1.195 kg.
http://www.gronabilister.se/biltester/bmw-i3
Jan-Erik Sebestyen

Zalman3 skrev:
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att den som arbetar hårdast och mest är den som får mest gjort, även om Elon är en känd arbetsnarkoman. Jag kan med rätt enkla medel få 2-3 mer värdeskapande arbete gjort en R&D verksamhet, och med engagerade chefer ända upp till 10 gånger utan att någon behöver arbete mer eller hårdare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att den som arbetar hårdast och mest är den som får mest gjort, även om Elon är en känd arbetsnarkoman. Jag kan med rätt enkla medel få 2-3 mer värdeskapande arbete gjort en R&D verksamhet, och med engagerade chefer ända upp till 10 gånger utan att någon behöver arbete mer eller hårdare.
Han skrev inte hårdast, han skrev snabbast.
Själv brukar jag säga jobba smartast.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jan-Erik Sebestyen

Re: De traditionella tillverkare är

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Han skrev inte hårdast, han skrev snabbast.
Själv brukar jag säga jobba smartast.
Det var "springa snabbast" jag hängde upp mig på.

Det går att kalla det smartast, även om jag inte skulle använda det begreppet. Men vad jag försöker säga är att skillnaden mellan de traditionella bilföretaget ligger i hur ledningen ser på R&D. Du kan arbeta hur smart som helst, om ledningen inte är på banan så får du inte ut några resultat ändå. Jag har sett hur många exempel som helst på saker som går att göra på 3 veckor ändå tar 3 år pga av ledningens bristande intresse.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Det går att kalla det smartast, även om jag inte skulle använda det begreppet. Men vad jag försöker säga är att skillnaden mellan de traditionella bilföretaget ligger i hur ledningen ser på R&D. Du kan arbeta hur smart som helst, om ledningen inte är på banan så får du inte ut några resultat ändå. Jag har sett hur många exempel som helst på saker som går att göra på 3 veckor ändå tar 3 år pga av ledningens bristande intresse.
Munro pratar hela tiden om att fossilbilstillverkarna lider av "not invented here" tänket.
Och "så har vi aldrig gjort" och ekonomerna kommer in och säger, vi kan inte komma med den bästa lösningen direkt, vi måste "lura" kunden lite med att inte ha den bästa lösningen som standard.
Vi måste ta extra betalt för vissa funktioner.
Och vi måste kunna komma med en ännu bättre lösning som nästa årsmodell.
För varför kommer annars vissa elbilstillverkare med app och 3-fas laddning först 2020?
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag tror inte de är för sent ute för att överleva än så länge. Precis som du säger så utgör ju elbilarna bara några få procent av marknaden globalt sett.

Det som dock håller på att hända är att Tesla äter sig in mer och mer på marknaden. Ju längre de tillåts härja fritt utan vettig konkurrens, desto större marknadsandelar kan de kapa åt sig. Kanske faller det bort någon konkurrent redan på det.

Men det som verkligen kommer bli ett eldprov för biltillverkarna är när den dagen kommer då utbudet på bra, billiga elbilar når en kritisk massa. Då kommer marknaden för fossilbilar kollapsa helt eftersom alla vill ha elbilar - och det kan gå fort. Det är däri faran ligger. Exempel saknas inte. Ibland går det långsamt, som när ångfartygen konkurrerade ut segelfartygen, och ibland går det fort, som när de smarta telefonerna kom. Mycket tyder på att elbilsrevolutionen kan bli en relativt snabb omställning, och de biltillverkare som då sitter kvar med gamla fossilmodeller, fabriker anpassade för att bygga fossilbilar, saknar kompetens för att bygga elbilar eller inte har säkrat batteri till gången, de löper stor risk att slås ut.

Det är det vi menar när vi säger att det "är för sent". Jag tror som sagt personligen inte att det är för sent än så länge, men man måste komma ihåg att när efterfrågan på fossilbilar väl kollapsar, då måste man redan ha elbilar att sälja. Man måste agera innan det händer - och jag tror det händer inom detta årtionde.
Skriv svar