Teslas ESP är grymt effektiv jämfört med andra 4wd bilars esp som jag kört.. tex golf r, BMW 3 serie, mercedes c-klass...BrooklynS skrev:Det är 3ans slängighet som luras. Det är inte så att du får en gigantisk sladd, utan den slänger lite vilket kan upplevas läskigt för den ovan, men den bromsar även med framhjulen på regen. Och ESP fungerar.
Dåligt väggrepp bak vid halka
Moderator: Redaktion
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 874
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Jag kan hålla med ts I att bilen slänger med rumpan när man släpper gasen i kurvor. Körde till Trysil innan nyår på vägar som var snorhala. Vägverket hade gått ut och varnat och vi körde sjukt försiktigt. Lag och matade 50 på 90 sträcka men fick ändå sladd. Normal regen ändrades snabbt till low regen och då blev det bättre men inte bra.
Vi hade följe av en bmw 320d med dubbfritt samt en q5:a med dubb. Bmwn upplevde samma men audin ville köra fortare. Vi kör för övrigt dubbfritt som en äkta livsfarlig Stockholmare.
Det skulle varit spännande att byta bil med bmw:n då jag hade en liknande tidigare. Då hade jag fått känsla av vad som var vad, bilen eller bara fruktansvärt halt väglag.
Erfarenheten är dock att man får ta det riktigt lugnt med hur man släpper på gasen. Bilen hinner, om det är väldigt halt, kasta ut lite med bakvägen innan den rätar ut sig.
Vid ngt tillfälle gick ESPn in och bromsade vänster fram för att dämpa kastet. Lite obehagligt...
Vi hade följe av en bmw 320d med dubbfritt samt en q5:a med dubb. Bmwn upplevde samma men audin ville köra fortare. Vi kör för övrigt dubbfritt som en äkta livsfarlig Stockholmare.

Det skulle varit spännande att byta bil med bmw:n då jag hade en liknande tidigare. Då hade jag fått känsla av vad som var vad, bilen eller bara fruktansvärt halt väglag.
Erfarenheten är dock att man får ta det riktigt lugnt med hur man släpper på gasen. Bilen hinner, om det är väldigt halt, kasta ut lite med bakvägen innan den rätar ut sig.
Vid ngt tillfälle gick ESPn in och bromsade vänster fram för att dämpa kastet. Lite obehagligt...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Släpp inte gasen helt? När det är halt vill man ju ha fyrhjulsdriften igång i kurvorna och jag gissar på att man vill köra snabbare än 5 kmh så då behöver man gasa ändå.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Ja men på vintern kan man inte köra som en F1 förare, behöver man bromsa så kraftigt så körde man för fort från början alternativt bromsade för sent. Vill man få "motorbroms" så släpper man helt enkelt inte gasen helt, du kommer fortfarande ha regen men inte full, det blir typ som i en bensinbil som motorbromsas fast kraftigare. Att släppa gasen helt är att bromsa rätt kraftigt faktiskt så det är inte konstigt att det släpper lite.point1 skrev:Ja men problemet här är väl att TS har problem med fästet innan kurvan, dvs då man vill bromsa inför kurvan.OfarligTesla skrev:Släpp inte gasen helt? När det är halt vill man ju ha fyrhjulsdriften igång i kurvorna och jag gissar på att man vill köra snabbare än 5 kmh så då behöver man gasa ändå.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sen ska man inte sticka under stol med att ibland är det bättre att gasa försiktigt än att försöka bromsa när det är fyrhjulsdrift inblandat, och det oavsett fossil- eller elbil.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Hur mäter du då? Eller hade du en 9-5 med limo-förlängning?Spfere skrev:Kan väll säga att min beter sig likadant, men antog det hade att göra med att det bromsar till vilket förstör greppet, motorbroms har ju inget med hjulbromsning att göra.
Samt att min gamla Saab 9-5a har längre mellan fram och bakhjul än min m3 har.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Kanske gjorde felaktikt antagande att då bilen är 4,9m lång att den hade längre axelavstånd än en m3MarkusL skrev:Hur mäter du då? Eller hade du en 9-5 med limo-förlängning?Spfere skrev:Kan väll säga att min beter sig likadant, men antog det hade att göra med att det bromsar till vilket förstör greppet, motorbroms har ju inget med hjulbromsning att göra.
Samt att min gamla Saab 9-5a har längre mellan fram och bakhjul än min m3 har.
M3 LR AWD Midnight Silver
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Model 3 har 175 mm längre hjulbas än SAAB 9-5.Spfere skrev:Kanske gjorde felaktikt antagande att då bilen är 4,9m lång att den hade längre axelavstånd än en m3MarkusL skrev:Hur mäter du då? Eller hade du en 9-5 med limo-förlängning?Spfere skrev:Kan väll säga att min beter sig likadant, men antog det hade att göra med att det bromsar till vilket förstör greppet, motorbroms har ju inget med hjulbromsning att göra.
Samt att min gamla Saab 9-5a har längre mellan fram och bakhjul än min m3 har.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Håller med till 100%. OfarligTesla beskriver precis hur man kör och använder regen. Regen är i de allra flesta fall bättre än att bromsa när det är halt. Släpper det så kör man för fort/och eller släpper upp pedalen för snabbt.OfarligTesla skrev:Ja men på vintern kan man inte köra som en F1 förare, behöver man bromsa så kraftigt så körde man för fort från början alternativt bromsade för sent. Vill man få "motorbroms" så släpper man helt enkelt inte gasen helt, du kommer fortfarande ha regen men inte full, det blir typ som i en bensinbil som motorbromsas fast kraftigare. Att släppa gasen helt är att bromsa rätt kraftigt faktiskt så det är inte konstigt att det släpper lite.point1 skrev:Ja men problemet här är väl att TS har problem med fästet innan kurvan, dvs då man vill bromsa inför kurvan.OfarligTesla skrev:Släpp inte gasen helt? När det är halt vill man ju ha fyrhjulsdriften igång i kurvorna och jag gissar på att man vill köra snabbare än 5 kmh så då behöver man gasa ändå.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sen ska man inte sticka under stol med att ibland är det bättre att gasa försiktigt än att försöka bromsa när det är fyrhjulsdrift inblandat, och det oavsett fossil- eller elbil.
Och är det blankis så kvittar det nog vilket sätt man stannar på. Snorhalt är det då oavsett. Går ju inte att trolla bort...
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Jag fick otäck upplevelse på blankis strax innan sundsvall i helgen
Hade tyvärr regen på standard och fick gasa mig ut ur knipan
Problemet är att den tar mer på bakhjul och är inte effektiv som broms men släpper man gasen helt så får man sladd och bromsa kan man inte förrän man släppt gasen
Lösningen för den som kommer på det i ögonblicket är att lägga bilen i N men det kom inte jag på just då utan när faran var över
Så kör alltid på low regen på vinter ut i fall...
Hade tyvärr regen på standard och fick gasa mig ut ur knipan
Problemet är att den tar mer på bakhjul och är inte effektiv som broms men släpper man gasen helt så får man sladd och bromsa kan man inte förrän man släppt gasen
Lösningen för den som kommer på det i ögonblicket är att lägga bilen i N men det kom inte jag på just då utan när faran var över
Så kör alltid på low regen på vinter ut i fall...
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Minpro Recycling
- Teslaägare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 13 jan 2020 15:30
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Lägg till kraftig nedförslut och serpentinväg så förstår du hur vi hade det.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Det enda vi kan som konkret konstatera är att bilen gör som den gör, och vi får anpassa vår körstil till hur den beter sig vintertid på isunderlag, men det är som lätt påkommet i efterhand och inte när vi har problemet just för stunden.
förstår att du hade en väldigt obehaglig upplevelse när det skedde @minpro recycling
kan bara tänka mig att om man inte hade dubbdäck hade det varit ännu mer obehagligt att åka runt just som det ser ut nu denna vinter.
Har vid några tillfällen fått köra på riktigt vinterväglag (dvs packad snö) under senare biten december, och då var det inte alls som det varit nu i Januari, snarare en behaglig upplevelse att bara glida tyst fram.
förstår att du hade en väldigt obehaglig upplevelse när det skedde @minpro recycling
kan bara tänka mig att om man inte hade dubbdäck hade det varit ännu mer obehagligt att åka runt just som det ser ut nu denna vinter.
Har vid några tillfällen fått köra på riktigt vinterväglag (dvs packad snö) under senare biten december, och då var det inte alls som det varit nu i Januari, snarare en behaglig upplevelse att bara glida tyst fram.
M3 LR AWD Midnight Silver
- Minpro Recycling
- Teslaägare
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 13 jan 2020 15:30
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Tänker att detta är inget man ska acceptera utan detta måste Tesla ta hand om och åtgärda innan det händer en allvarlig olycka. Hur har modellen passerat genom alla säkerhetskontroller? Broms och undanmanöver fungerar ruskigt bra men de kanske inte tänkt att kontrollera regen i halka... Hur reklamerar man till Tesla på bästa sätt då jag känner ett ansvar gentemot oss själva och andra Model 3 ägare efter vår tur på fjället? De kan nog inte vara omedvetna om detta då de sålt så många exemplar och även i USA har de snö/ halka på många håll, men dilemmat kan vara hur det ska lösas. Jag älskar vår bil i övrigt med det enda irritationsmomentet- att vindrutetorkarna och jag inte riktigt är kompisar då autoläget ej fungerar tillfredsställande och jag måste köra på manuell.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Kan ju vara det mest värdelösa jag har läst idag, bor du där det nästan aldrig är frusna vägar och mest slask och blött varför ska då då åka runt och slira på dina dubb.boaormen skrev:
Den dagen du behöver dom finns dom ändå inte kvar, testa att bromsa på blöt asfalt istället med dubb och ett dubbfritt så kan man ju dra en annan slutsats.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Dubbade däck är idag bättre på asfalt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Source på det?BrooklynS skrev:Dubbade däck är idag bättre på asfalt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
M3 LR AWD Midnight Silver
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
När du sen står där med ditt sönderklippta körkort, då tar du spiken och hackar isen till en sörja så att det liknar snömodd.boaormen skrev:
Sen prövar du att med spiken skyffla undan "snömodden" för att få fäste. Sedan gör du samma sak med suddigummit.
Nu är det bara tejpa ihop ditt körkort igen.
----
Fånigt, jag vet.
Men vinterdäck kommer ju alltid vara en kompromiss av olika underlag och väder som varierar mellan ort och tid på året. Om man inte byter dagligen, få som kan göra. Bättre anpassa hastigheten efter rådande väglag och däck.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Som jag har hört också då, tänkte eftersom BrooklynS hade annan åsikt ang dubbdäck på asfalt att hen hade någon source på vart hen hade hört detta någonstanspoint1 skrev:https://ntf.se/fragor-och-svar/trafikmi ... sstrackan/Spfere skrev:Source på det?BrooklynS skrev:Dubbade däck är idag bättre på asfalt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Typiska värden för bromssträckan på torr asfalt och utan dubb är:
Från 90 km/h ca 40 meter och från 110 km/h ca 60 meter.
På våt asfalt och utan dubb:
Från 90 km/h ca 50 meter och från 110 km/h ca 75 meter.
Med dubb förlängs bromssträckan obetydligt, kanske ca en meter."
"Dubbdäckens och vintedäckens inverkan märker man på is- och snöväglag. Från 90 km/h på is är en typisk bromssträcka med sommardäck ca 150 meter medan ett nytt dubbdäck ger ca 100 meter och ett dubblöst vinterdäck någonting emellan dessa värden."
M3 LR AWD Midnight Silver
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Kul att ni resonerar som om dubbfritt och dubbdäck är som suddigummi resp spikar. Ett dubbdäck av idag är betydligt mjukare än vad dom var förr och det mesta av greppet åstakoms av gummit (naturligtvis). Dubbarna är för is.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.Minpro Recycling skrev:Tänker att detta är inget man ska acceptera utan detta måste Tesla ta hand om och åtgärda innan det händer en allvarlig olycka. Hur har modellen passerat genom alla säkerhetskontroller? Broms och undanmanöver fungerar ruskigt bra men de kanske inte tänkt att kontrollera regen i halka... Hur reklamerar man till Tesla på bästa sätt då jag känner ett ansvar gentemot oss själva och andra Model 3 ägare efter vår tur på fjället? De kan nog inte vara omedvetna om detta då de sålt så många exemplar och även i USA har de snö/ halka på många håll, men dilemmat kan vara hur det ska lösas. Jag älskar vår bil i övrigt med det enda irritationsmomentet- att vindrutetorkarna och jag inte riktigt är kompisar då autoläget ej fungerar tillfredsställande och jag måste köra på manuell.
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Och hur ska man utnyttja framhjulen till broms om man inte släpper gasen helt? Eller vid nödsituation? Eller då man enligt körskolan ska ha ”bromsberedskap”?OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.Minpro Recycling skrev:Tänker att detta är inget man ska acceptera utan detta måste Tesla ta hand om och åtgärda innan det händer en allvarlig olycka. Hur har modellen passerat genom alla säkerhetskontroller? Broms och undanmanöver fungerar ruskigt bra men de kanske inte tänkt att kontrollera regen i halka... Hur reklamerar man till Tesla på bästa sätt då jag känner ett ansvar gentemot oss själva och andra Model 3 ägare efter vår tur på fjället? De kan nog inte vara omedvetna om detta då de sålt så många exemplar och även i USA har de snö/ halka på många håll, men dilemmat kan vara hur det ska lösas. Jag älskar vår bil i övrigt med det enda irritationsmomentet- att vindrutetorkarna och jag inte riktigt är kompisar då autoläget ej fungerar tillfredsställande och jag måste köra på manuell.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Det rådet är det ingen som klarar att följa om det väl skiter sig och man inser att man kommer för fort in i en kurva. Den som tror att han är så kall i en paniksituation inbillar sig bara.OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Regen använder framhjulen till broms också, dock är det väl initialt mer bak än fram, ESP fungerar också när det är regen vad jag förstår. Får man sladd har man ju bromsat för hårt, regen är också att bromsa. Är det en nödsituation så ställer man väl sig på bromsen som vanligt och låter ABS och ESP lösa biffen bäst det går. Vill man köra som en vanlig bil, sätt regen på low...Oskobe skrev:Och hur ska man utnyttja framhjulen till broms om man inte släpper gasen helt? Eller vid nödsituation? Eller då man enligt körskolan ska ha ”bromsberedskap”?OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.Minpro Recycling skrev:Tänker att detta är inget man ska acceptera utan detta måste Tesla ta hand om och åtgärda innan det händer en allvarlig olycka. Hur har modellen passerat genom alla säkerhetskontroller? Broms och undanmanöver fungerar ruskigt bra men de kanske inte tänkt att kontrollera regen i halka... Hur reklamerar man till Tesla på bästa sätt då jag känner ett ansvar gentemot oss själva och andra Model 3 ägare efter vår tur på fjället? De kan nog inte vara omedvetna om detta då de sålt så många exemplar och även i USA har de snö/ halka på många håll, men dilemmat kan vara hur det ska lösas. Jag älskar vår bil i övrigt med det enda irritationsmomentet- att vindrutetorkarna och jag inte riktigt är kompisar då autoläget ej fungerar tillfredsställande och jag måste köra på manuell.
I en paniksituation är det ju dock något helt annat, då kommer man få glid och förlita sig på ESP och ABS om man ställer sig på bromsen. I mitt tycke har man inte på vägen att göra om man inte kan agera vettigt i en situation som börjar gå lite åt helvete. Jag vet iaf att både jag och frun klarar det (det gjorde dock inte andra i en av situationerna).Nicke Nyfiken skrev:Det rådet är det ingen som klarar att följa om det väl skiter sig och man inser att man kommer för fort in i en kurva. Den som tror att han är så kall i en paniksituation inbillar sig bara.OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Som sagt, du inbillar dig bara.OfarligTesla skrev:Regen använder framhjulen till broms också, dock är det väl initialt mer bak än fram, ESP fungerar också när det är regen vad jag förstår. Får man sladd har man ju bromsat för hårt, regen är också att bromsa. Är det en nödsituation så ställer man väl sig på bromsen som vanligt och låter ABS och ESP lösa biffen bäst det går. Vill man köra som en vanlig bil, sätt regen på low...Oskobe skrev:Och hur ska man utnyttja framhjulen till broms om man inte släpper gasen helt? Eller vid nödsituation? Eller då man enligt körskolan ska ha ”bromsberedskap”?OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.Minpro Recycling skrev:Tänker att detta är inget man ska acceptera utan detta måste Tesla ta hand om och åtgärda innan det händer en allvarlig olycka. Hur har modellen passerat genom alla säkerhetskontroller? Broms och undanmanöver fungerar ruskigt bra men de kanske inte tänkt att kontrollera regen i halka... Hur reklamerar man till Tesla på bästa sätt då jag känner ett ansvar gentemot oss själva och andra Model 3 ägare efter vår tur på fjället? De kan nog inte vara omedvetna om detta då de sålt så många exemplar och även i USA har de snö/ halka på många håll, men dilemmat kan vara hur det ska lösas. Jag älskar vår bil i övrigt med det enda irritationsmomentet- att vindrutetorkarna och jag inte riktigt är kompisar då autoläget ej fungerar tillfredsställande och jag måste köra på manuell.
I en paniksituation är det ju dock något helt annat, då kommer man få glid och förlita sig på ESP och ABS om man ställer sig på bromsen. I mitt tycke har man inte på vägen att göra om man inte kan agera vettigt i en situation som börjar gå lite åt helvete. Jag vet iaf att både jag och frun klarar det (det gjorde dock inte andra i en av situationerna).Nicke Nyfiken skrev:Det rådet är det ingen som klarar att följa om det väl skiter sig och man inser att man kommer för fort in i en kurva. Den som tror att han är så kall i en paniksituation inbillar sig bara.OfarligTesla skrev:Som sagt, släpp inte gasen helt med regen på. På samma sätt som man inte ställer sig på bromsen inför varje kurva på halt underlag i en vanlig bil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Dåligt väggrepp bak vid halka
Det kommer ju inte direkt "naturligt" att lära sig motorbromsa i en avgasbil heller, utan det är ju erfarenhet.
Samma sak med elbil, man får genom erfarenhet lära sig hur det funkar bäst.
Samma sak med elbil, man får genom erfarenhet lära sig hur det funkar bäst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.