Även 100kWh batterierna stryps på SC
Moderator: Redaktion
Även 100kWh batterierna stryps på SC
Ovan en video från en missnöjd Tesla S P100D ägare som inte kan ladda över 105kW på SuperCharge eller ionity. Normalt ska en sådan kunna ladda 150kW efter update. Han var på Tesla flera ggr om detta men de sa de inte viste varför det var så, de sa inga 100batterier ska begränsas som man gjort med övriga mindre batterier. Men han stod på sig och tillslut erkände Tesla de cappat hans batteri. Han snabbladdade 62% och han var begränsad då han nått 14000kWh på snabbladdning, men troligen långt tidigare för 14000 var vad han hade då han fick saken utklarad. Det betyder max ca6000mil på snabbladdning. HAn kör 100mil om dagen som säljare och måste sitta 1h längre var dag på laddning nu, jämfört med ej begränsade Teslor av samma model.
Även model 3 ägare har drabbats av batterigate, minskad tillgänglig batterikapacitet. Men jag vet inte om några drabbats av inskränkningar i laddhastighet.
Så inga Teslor tycks kunna vara säkra från inskränkningar på batterier som Tesla börjat med sen sommaren 2019 som kom efter några Teslor brunnit upp pga spontan batteribrand i vila. Först trodde man det bara gällde äldre batterikemi, men det har visat sig fel. Så alla Tesla ägare borde stötta varandra för snart kan det vara din tur bli begränsad.
Det är väl egentligen logiskt, problemen som upptäcktes på de äldre batterierna 2019 efter de varit i bruk ca 5år kan uppkomma på nyare batterier också med tiden. För så himla stor skillnad är det inte i batterikemi, det är tom så att de äldre batterierna innehöll mer dyr sällsynt kobolt som gjorde dem mer resistenta mot degradering. Men de nya har mer nickel som ger dem mer energilagringskapacitet. Alla Teslas har dock lättbrinnande aluminium. Kineserna kör med Li-nikeljärn batterier just för de inte är eldfarliga. Det kostar dem dock räckvidd, ett val de gjort av säkerhetsskäl får man förmoda.
Fan det här är stort ,om alla Teslas batterier är säkerhetsfaror och måste cappas med tiden.
Re: Även 100kWh batterierna stryps på SC
En timme extra per dag? 100 mil körning om dagen? I smell bs.
Så stor skillnad gör inte max 105 vs max 150. Och 100 mil tar låååång tid att köra.
Så stor skillnad gör inte max 105 vs max 150. Och 100 mil tar låååång tid att köra.
Håller med. Laddkurvorna ser ju sådana ut att den där toppen nås ändå bara under en kort stund.Verdi skrev:En timme extra per dag? 100 mil körning om dagen? I smell bs.
105 är fortfarande snabbare än vad 75:orna kunde ladda med förut. 100D toppade typ 116 kW så sent som i somras. Tycker inte det är så mycket att bli upprörd över. Det rör sig om max 3-5 minuter per laddstopp.Jojo skrev:Teslas laddare skulle kallas för SnailCharger framöver....
Det handlar främst om att ALLA Teslas batterier tycks kunna få problem, som man försöker lindra med sänkt kapacitet eller sänkt laddningshastighet , när problemen upptäcks vid bilens inbyggda batterikontroller.
Nu är det nog inte så att alla 100kWh batterier får inskränkt laddhastighet vid 14000kWh laddat, utan det kan inträffa när som helst när batterikontrollen upptäcker ett fel. Sen kan man skylla det på för mycket supecharging som en del S85 ägare fått höra, fast de knappt snabbladdat alls.
Nu försöker man spara batterierna på allehanda vis, så att de ska klara sig till batterigarantin går ut.
Jag båvar för den dag batterigarantin går ut, då kommer bilen säkert snabbt meddela att ett nytt batteri behövs och vägra ladda nått mer än för att kunna ta sig till verkstaden.
Hoppas man kan få nått likes trots att man kommer med dåliga nyheter. Det här behöver uppmärksammas !
Nu är det nog inte så att alla 100kWh batterier får inskränkt laddhastighet vid 14000kWh laddat, utan det kan inträffa när som helst när batterikontrollen upptäcker ett fel. Sen kan man skylla det på för mycket supecharging som en del S85 ägare fått höra, fast de knappt snabbladdat alls.
Nu försöker man spara batterierna på allehanda vis, så att de ska klara sig till batterigarantin går ut.
Jag båvar för den dag batterigarantin går ut, då kommer bilen säkert snabbt meddela att ett nytt batteri behövs och vägra ladda nått mer än för att kunna ta sig till verkstaden.
Hoppas man kan få nått likes trots att man kommer med dåliga nyheter. Det här behöver uppmärksammas !
Problemet med 70 85 90 batterier som strypts är att tesla gjort det godtyckligt alltså oavsett om batteriet är dålig eller intetopgun12 skrev:Det handlar främst om att ALLA Teslas batterier tycks kunna få problem, som man försöker lindra med sänkt kapacitet eller sänkt laddningshastighet , när problemen upptäcks vid bilens inbyggda batterikontroller.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Godtycklig strypning ? Vad vet vi om det? Bilen kör ju batteritester sen sommaren 2019, det är då man hör vattenpumpen gå i flera timmar i vila. Tesla meddelar ju aldrig resultaten av testerna.e5m1r skrev:Problemet med 70 85 90 batterier som strypts är att tesla gjort det godtyckligt alltså oavsett om batteriet är dålig eller intetopgun12 skrev:Det handlar främst om att ALLA Teslas batterier tycks kunna få problem, som man försöker lindra med sänkt kapacitet eller sänkt laddningshastighet , när problemen upptäcks vid bilens inbyggda batterikontroller.
Alla har väl inte fått samma begränsning utan jag tror det är utefter vad man upptäckt vid dessa tester. Jag läser på det amerikanska och norska forumet, folk tycks drabbas väldigt olika när det gäller kapacitietsbegränsning men snabbladdningsbegränsning varierar även för samma bil från dag till dag.
Vad vi vet är att det kom med en uppdatering tillsamtliga 70 85 batteriertopgun12 skrev:Godtycklig strypning ? Vad vet vi om det? Bilen kör ju batteritester sen sommaren 2019, det är då man hör vattenpumpen gå i flera timmar i vila. Tesla meddelar ju aldrig resultaten av testerna.e5m1r skrev:Problemet med 70 85 90 batterier som strypts är att tesla gjort det godtyckligt alltså oavsett om batteriet är dålig eller intetopgun12 skrev:Det handlar främst om att ALLA Teslas batterier tycks kunna få problem, som man försöker lindra med sänkt kapacitet eller sänkt laddningshastighet , när problemen upptäcks vid bilens inbyggda batterikontroller.
Alla har väl inte fått samma begränsning utan jag tror det är utefter vad man upptäckt vid dessa tester. Jag läser på det amerikanska och norska forumet, folk tycks drabbas väldigt olika när det gäller kapacitietsbegränsning men snabbladdningsbegränsning varierar även för samma bil från dag till dag.
Märkligt om hundra tusentals bilar alla har dåliga batterier som behöver begränsas
Begränsningen sker då med att bilen kommunicerar lägre hastighet till SuC
Initiellt så var begränsningen bara på SuC men ej CCS vilket också nu har rättats till
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Gustafsson
- Teslaägare
Tycker inte detta är nåt att hetsa upp sig över faktiskt. Vid 100 mila resor måste man ladda 2-3 gånger. Om bilen begränsas vid hög SOC, får man väl utnyttja området SOC < 60- 80%, vilket funkar bra med en 100D. man kanske får planera lite mer, men köra till lite lägre SOC än vanligt om man behöver optimera.
I praktiken ser jag inte att man behöver bry sig, men behöver fortfarande gå på muggen, käka, röra på sig lite, och på den tiden hinner man ladda det som behövs ändå.
Värre är begränsningen i laddhastighet av att bägge laddarparen på SuC är upptagna, så man delar på strömmen med någon annan. Det suger lite.
I praktiken ser jag inte att man behöver bry sig, men behöver fortfarande gå på muggen, käka, röra på sig lite, och på den tiden hinner man ladda det som behövs ändå.
Värre är begränsningen i laddhastighet av att bägge laddarparen på SuC är upptagna, så man delar på strömmen med någon annan. Det suger lite.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Inte för dem med 70 85 batt man får knappt mer ändåGustafsson skrev:Tycker inte detta är nåt att hetsa upp sig över faktiskt. Vid 100 mila resor måste man ladda 2-3 gånger. Om bilen begränsas vid hög SOC, får man väl utnyttja området SOC < 60- 80%, vilket funkar bra med en 100D. man kanske får planera lite mer, men köra till lite lägre SOC än vanligt om man behöver optimera.

Känns överdrivet och 105 istället för 115 i hastighet kan max handla om 3-5 minuter extra per laddning. Säger man en timme extra är man bara ute efter att överdriva.
Att Tesla har uppgraderat sina laddare till 150 är inget man kan jämföra med. Gamla bilar har aldrig sålts för att klara den hastigheten.
Att Tesla har uppgraderat sina laddare till 150 är inget man kan jämföra med. Gamla bilar har aldrig sålts för att klara den hastigheten.
Fast vad jag sett på en annan YouTube video så ändras kurvan helt. Tar längre tid att komma upp i 108kw samt att de dalar neråt snabbare.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Precis som höjningen från 100kW till 170kW för Model 3 SR+ inte ger särskilt mycket snabbare restid i praktiken så tror inte jag att en sänkning skulle ge så stor effekt heller. Antar att höjningen av SR+ är lite relaterad till denna sänkning eftersom 170 kW bara är tillgängliges kort stund vid låg laddnivå medan 100 kW låg kvar längre upp i SOC.
(Tacka vet jag Leaf 30kWh som låg och ladda med fullfart upp mot 90%. Ja, den kokade batteriet men väldigt platt laddkurva.)
(Tacka vet jag Leaf 30kWh som låg och ladda med fullfart upp mot 90%. Ja, den kokade batteriet men väldigt platt laddkurva.)
Någon som kollat hur lång tid det faktiskt tar att ladda från 10%-90/100%? Tycker inte tiden som bilen säger stämmer.
Tycker det brukar stämma hyfsat i min (har gränsen satt till 90% oftast när jag reser).PhR34k skrev:Någon som kollat hur lång tid det faktiskt tar att ladda från 10%-90/100%? Tycker inte tiden som bilen säger stämmer.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Det har väl alltid varit så att laddtiden 80-100 är minst lika lång som 20-80. Troligen längre. Snabbast 15-60 typ. Och varmt batteri, dvs någon timmes landsvägskörning.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Det jag upplever med begränsning av laddeffekt på vårt 70 batteri är att de flyttat hela kurvan. Det är inte bara att de plattat till toppen utan hela laddkurvan har flyttats ned ett parhack. Kortare tid med toppenfest, lägre vid 15%, lägre vid 25%, lägre vid 50% osv.Gustafsson skrev:Tycker inte detta är nåt att hetsa upp sig över faktiskt. Vid 100 mila resor måste man ladda 2-3 gånger. Om bilen begränsas vid hög SOC, får man väl utnyttja området SOC < 60- 80%, vilket funkar bra med en 100D. man kanske får planera lite mer, men köra till lite lägre SOC än vanligt om man behöver optimera.
Det hade varit en sak om bara toppeffekten minskats men laddkurvan sedan är som innan. Men så upplever inte jag det.
Model Y LR.
Model S70D
-
Någon som vet det tekniska bakom det här problemet?
Är det som bilderna visar?
Är det som bilderna visar?
Efter senaste ( eu begränsning sw ) så visar min bil ladtider ganska rättPhR34k skrev:Någon som kollat hur lång tid det faktiskt tar att ladda från 10%-90/100%? Tycker inte tiden som bilen säger stämmer.
4-70% 40-45min
Toppar 114, dalar fort till 80, 50 vid 50% och 30 vid 70%
Jag kör en 70 ( original ej strypt 75 samma kemi som 85 batteri)
Jag har en Model S P100DL Raven och har som mest kommit upp i 107 kW när jag laddat ensam på supercharger med uppvärmt batteri. Då var mitt batteri typ 30% fullt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Jag kom upp i 148 kw idag Gävle. Runt 20-30% tror jag. 100D per Raven. Var dock helt ensam på hela stället.
Model Y LR
Model S 100D -18
Åkte från Åre till Stockholm i söndags i vår MX 100D 2019 (icke Raven) . Fick 143kW i både Sundsvall och Gävle.
Har laddat 690kWh på SuC totalt.
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag får också 145 kW trots ganska mycket SuC (ca 3500 mil SuC motsv i runda slängar 6000 kWh). Degradering från 51 mil til 49 mil range vid 100%- verkar ha stannat av - haft samma range mer än ett halvt år nu. Ska försöka fixa en kurva i helgen.[JM] skrev:Åkte från Åre till Stockholm i söndags i vår MX 100D 2019 (icke Raven) . Fick 143kW i både Sundsvall och Gävle.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hur kan man se hur mycket man laddat på suc?