E tron 50
Moderator: Redaktion
Re: E tron 50
Erik och Macki, vad räknar ni för Max räckvidd vid normal körning? Jag skulle vilja beställa en också men funderar på räckvidden.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Fick idag besked att min är också hos återförsäljaren nu, skall dock till Trysil nästa vecka så har bokat leverans 20/1 istället. Hade nog kunnat få den denna vecka men behöver nog vänja sig vid elbil innan man ger sig ut på sin första långtur dag 1. Sedan blir bilen alltid så skitig när man är iväg på skidsemester så tråkigt att starta med det kanske.
Blir riktigt spännande oavsett, laddboxen blir installerad den 28/1, får köra till Flädie och ladda gratis ett par gånger i början...
Blir riktigt spännande oavsett, laddboxen blir installerad den 28/1, får köra till Flädie och ladda gratis ett par gånger i början...
Kom igen nu, testa bilen på långresa. Ska bli kul att höra hur e tron 50 funkar för er i mörkaste Värmland.
Mvh Ubercool BMW i3 REX.
Mvh Ubercool BMW i3 REX.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Gissar på långa stopp samt inte så imponerade passagerare vad gäller en bil för 6-700.000kr som knappt klarar 25mil.Swede1 skrev:Kom igen nu, testa bilen på långresa. Ska bli kul att höra hur e tron 50 funkar för er i mörkaste Värmland.
Mvh Ubercool BMW i3 REX.
Dear lord have mercy
Tänk om 50 kwh laddaren är upptagen eller trasig? Det finns 22 kwh AC laddare i alla fall. Tänk om batterimätaren visar fel och strömmen tar slut för tidigt?
Jag har inte räckviddsångest, jag kan åka elbil!
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Såg lite på en livestream från Teslabjörn för ett tag sen.NEO skrev:Gissar på långa 50kW stopp samt inte så imponerade passagerare vad gäller en bil för 6-700.000kr som knappt klarar 25mil.Swede1 skrev:Kom igen nu, testa bilen på långresa. Ska bli kul att höra hur e tron 50 funkar för er i mörkaste Värmland.
Mvh Ubercool BMW i3 REX.
Han blåste om en étron som låg och fiskörde på motorvägen.
Han sa då att étron-ägare brukade köra långsamt av oklar anledning.
Han spekulerade om det var för att mest äldre köpte dom. Enligt honom borde de "hammer it" mellan ionity, särskilt då de ändå betalar "flat fee".
Det borde ju gå med 55 åtminstone. 50 kanske man tvingas just fisköra, även mellan ionity.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
Swede1 skrev:Tänk om laddaren i Torsby är upptagen eller trasig? Det finns 22 kwh AC laddare i alla fall.
E-tron laddar max 11kW på AC dock.
Jag fattar inte. Jag körde samma sträcka i Abrp och fick 4 stopp och laddtid 1:20, MX75 fick 5 stopp och laddtid 1:26. På en så lång resa är det inte så illa, eller ska man tanka dieseln och dela ut PET-flaskor till passagerarna?NEO skrev:Gissar på långa stopp samt inte så imponerade passagerare vad gäller en bil för 6-700.000kr som knappt klarar 25mil.Swede1 skrev:Kom igen nu, testa bilen på långresa. Ska bli kul att höra hur e tron 50 funkar för er i mörkaste Värmland.
Mvh Ubercool BMW i3 REX.
Dear lord have mercy
Oroa dig inte för passagerarna, de kommer bli förälskade i eTron!
- NEO
- Teslaägare
Lyckas man köra E-tron med 258Wh/km i snitt på en resa mellan skåne-trysil i 110km/h som ny elbilsägare blir jag förvånad.Muhlegg skrev:Jag fattar inte. Jag körde samma sträcka i Abrp och fick 4 stopp och laddtid 1:20, MX75 fick 5 stopp och laddtid 1:26. På en så lång resa är det inte så illa, eller ska man tanka dieseln och dela ut PET-flaskor till passagerarna?NEO skrev:Gissar på långa stopp samt inte så imponerade passagerare vad gäller en bil för 6-700.000kr som knappt klarar 25mil.Swede1 skrev:Kom igen nu, testa bilen på långresa. Ska bli kul att höra hur e tron 50 funkar för er i mörkaste Värmland.
Mvh Ubercool BMW i3 REX.
Dear lord have mercy
Vintertid, say no more.
Du menar vad torkar ni bort étron med?Macki skrev:Ser om någon fattar detta,
Vad torkar ni röven med?
Hahaha ja typ
Personligen torkar jag min röv med lambi än med serla trots att där är lite mer papper på rullen.....
Oooh Snap
Personligen torkar jag min röv med lambi än med serla trots att där är lite mer papper på rullen.....
Oooh Snap
Ja, ok då, jag håller med, jag skulle inte chansa på det.NEO skrev:Lyckas man köra E-tron med 258Wh/km i snitt på en resa mellan skåne-trysil i 110km/h som ny elbilsägare blir jag förvånad.Muhlegg skrev:Jag fattar inte. Jag körde samma sträcka i Abrp och fick 4 stopp och laddtid 1:20, MX75 fick 5 stopp och laddtid 1:26. På en så lång resa är det inte så illa, eller ska man tanka dieseln och dela ut PET-flaskor till passagerarna?NEO skrev:Gissar på långa stopp samt inte så imponerade passagerare vad gäller en bil för 6-700.000kr som knappt klarar 25mil.Swede1 skrev:Kom igen nu, testa bilen på långresa. Ska bli kul att höra hur e tron 50 funkar för er i mörkaste Värmland.
Mvh Ubercool BMW i3 REX.
Dear lord have mercy
Vintertid, say no more.
Haha, kom igen nu ut och fiskör Etron, friskt vågat hälften vunnet. däcken håller säkert längre än på Tesla bilar.
Angående rövfrågan:
Jag brukar ta rosa papper på Circle kaffe stationen när jag snabbladdar 12 mil på fem minuter och ha hemma, perfekt när man sitter och pressar på detta forum.
Ubercool
(När man ändå tänker på det, varför inte slänga in en REX motor/generator i etron ? Den kostar 30 000, väger 100 kg, och du behöver aldrig vara nervös för laddning, en bil som kostar 700 k och väger 2,4 ton skulle det inte märkas på. Jag har ju tjatat tidigare om denna lösning.)
Angående rövfrågan:
Jag brukar ta rosa papper på Circle kaffe stationen när jag snabbladdar 12 mil på fem minuter och ha hemma, perfekt när man sitter och pressar på detta forum.
Ubercool
(När man ändå tänker på det, varför inte slänga in en REX motor/generator i etron ? Den kostar 30 000, väger 100 kg, och du behöver aldrig vara nervös för laddning, en bil som kostar 700 k och väger 2,4 ton skulle det inte märkas på. Jag har ju tjatat tidigare om denna lösning.)
Jag fattar inte heller. Några stopp runt max 20 minuter på en så pass lång resa är väl ingen katastrof? Vad är problemet? Hur få laddpauser krävs det för att det ska vara godkänt? Och vilka laddtider är okej enligt er? Det här forumet börjar i vissa trådar allt mer likna de petrolhead-dominerade kommentarsfälten där folk fortfarande hävdar att elbilar inte fungerar.Muhlegg skrev:Jag fattar inte. Jag körde samma sträcka i Abrp och fick 4 stopp och laddtid 1:20, MX75 fick 5 stopp och laddtid 1:26. På en så lång resa är det inte så illa, eller ska man tanka dieseln och dela ut PET-flaskor till passagerarna?NEO skrev:
Dear lord have mercy
Och att man inte kör som en galning med e-tron beror kanske inte främst på att alla Audi-ägare är 80+ utan att bilen helt enkelt bjuder in till lugn och avslappnad körning. Jag kör på ett helt annat sätt när jag sitter i e-tron jämfört med e-Golfen. "Hämmer it" kan ju Nyland göra om han vill.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Lite OT men jag tycker att även Tesla inbjuder till behaglig och avslappnad AP-körning i 90-100. Otroligt skönt och ingen brådska. Det har inget med räckvidden att göra.
Tesla Y LR -22 EAP
- NEO
- Teslaägare
Tror knappast e-tron köparna är införstådda med att man får köra max 70km/h för att uppnå WLTP räckvidden. De flesta normala människor kör 120km/h där det är just 120km/h, varvid en förbrukning @ 258Wh/km vintertid runt 0°C och full packning med skidor och passagerare är närmast omöjligt att uppnå, oavsett hur lugnt DU kör med din e-tron och hur duktig du är på att köra bilen snålt. Varje laddstopp på ionity kostar för tillfället 80kr, men det är ett introduktionspris som definitivt kommer ändras.mati skrev:Jag fattar inte heller. Några stopp runt max 20 minuter på en så pass lång resa är väl ingen katastrof? Vad är problemet? Hur få laddpauser krävs det för att det ska vara godkänt? Och vilka laddtider är okej enligt er? Det här forumet börjar i vissa trådar allt mer likna de petrolhead-dominerade kommentarsfälten där folk fortfarande hävdar att elbilar inte fungerar.Muhlegg skrev:Jag fattar inte. Jag körde samma sträcka i Abrp och fick 4 stopp och laddtid 1:20, MX75 fick 5 stopp och laddtid 1:26. På en så lång resa är det inte så illa, eller ska man tanka dieseln och dela ut PET-flaskor till passagerarna?NEO skrev:
Dear lord have mercy
Och att man inte kör som en galning med e-tron beror kanske inte främst på att alla Audi-ägare är 80+ utan att bilen helt enkelt bjuder in till lugn och avslappnad körning. Jag kör på ett helt annat sätt när jag sitter i e-tron jämfört med e-Golfen. "Hämmer it" kan ju Nyland göra om han vill.
Låt oss säga att Ionity tar 3-4kr per kWh, för att köra Skåne-Trysil förbrukar E-tron 50 ungefär 221kWh. Dra av 71kWh som man kan ladda fullt hemma, då behöver man betala för 150kWh på resan, det skulle innebära en kostnad på 450-600kr för ström.
Jag vill inte gissa vad andra tror eller inte men min erfarenhet efter 500 mil sydsvensk vinterkörning med Etron 55.
- att temperaturen ligger kring noll har liten inverkan på förbrukningen så länge batteriet är uppvärmt. Då ligger min förbrukning kring 250 wh/km på motorväg kring ca 115 km/h
- 5 pers i bilen och packning har heller ingen större påverkan.
- har du däremot inte värmt batteriet innan avfärd går förbrukningen lätt upp i drygt 300wh/km. Min take är att Audin vill väldigt gärna alltid ha bra laddförutsättningar vilket gör att förbrukningen är relativt hög vid kortare turer med kallt batteri.
-Underlag och vind har dock signifikant påverkan. Körde längs västkusten förra veckan på motorväg, kraftig motvind och ösregn med mycket vatten på vägen. Då hade jag förbrukning mellan 300-320 wh även om batteriet var varmt.
Hur det kommer se ut för Etron 50 vet jag inte.
Som en kommentar till kostnad, om det kostar 600 sek att åka 5 personer från skåne till Trysil så tycker jag det är billigt. Men kanske bara jag.
- att temperaturen ligger kring noll har liten inverkan på förbrukningen så länge batteriet är uppvärmt. Då ligger min förbrukning kring 250 wh/km på motorväg kring ca 115 km/h
- har du däremot inte värmt batteriet innan avfärd går förbrukningen lätt upp i drygt 300wh/km. Min take är att Audin vill väldigt gärna alltid ha bra laddförutsättningar vilket gör att förbrukningen är relativt hög vid kortare turer med kallt batteri.
-Underlag och vind har dock signifikant påverkan. Körde längs västkusten förra veckan på motorväg, kraftig motvind och ösregn med mycket vatten på vägen. Då hade jag förbrukning mellan 300-320 wh även om batteriet var varmt.
Som en kommentar till kostnad, om det kostar 600 sek att åka 5 personer från skåne till Trysil så tycker jag det är billigt. Men kanske bara jag.
Har precis fått min E-tron 55 och är så långt mycket nöjd. Gällande förvärmning av batteriet - gör bilen detta när man sätter på klimatisering? Hittade inget övertydligt i instruktionsboken heller förutom just klimatisering. Ska göra en längre seglats imorgon till Danmark så blir kul att se hur den klarar sig med din text ovan som referens.Nilp skrev:Jag vill inte gissa vad andra tror eller inte men min erfarenhet efter 500 mil sydsvensk vinterkörning med Etron 55.
Som jag uppfattar det förvärmer bilen batteriet endast om laddkabeln är kopplad till laddare annars förvärms bara kupén. Det enklaste är om du sätter i laddkabeln, ställer in önskad landgräns och sen avfärdstid. Då sköter bilen själv om när bilen ska laddas och förvärmas och allt är optimalt vid avfärd.E_tron_CW skrev:Har precis fått min E-tron 55 och är så långt mycket nöjd. Gällande förvärmning av batteriet - gör bilen detta när man sätter på klimatisering? Hittade inget övertydligt i instruktionsboken heller förutom just klimatisering. Ska göra en längre seglats imorgon till Danmark så blir kul att se hur den klarar sig med din text ovan som referens.Nilp skrev:Jag vill inte gissa vad andra tror eller inte men min erfarenhet efter 500 mil sydsvensk vinterkörning med Etron 55.
Hoppas du får en bra tur utan ösregn och motvind.
Aha, på så vis. Gott, då ska jag pröva inatt.
För övrigt är ett annat första intryck att Audi Connect är allt annat än pålitlig. De första dagarna fungerade det felfritt men de senaste dagarna har funktionen var intermittent, tex idag ingen uppdatering möjligt sen 0930 imorse... suck.
Hoppas på sol imorgon!
För övrigt är ett annat första intryck att Audi Connect är allt annat än pålitlig. De första dagarna fungerade det felfritt men de senaste dagarna har funktionen var intermittent, tex idag ingen uppdatering möjligt sen 0930 imorse... suck.
Hoppas på sol imorgon!
Jag är helt övertygad om att jag kommer till Varberg med 100% batteri och förvärmt.
Så första stoppet behövs inte, skillnaden är om man ändrar till 100% vid start i ARP, sedan har jag valt 0 grader och regn.
4 stopp på ca 20 min vardera kan jag leva med.
Har skrivet det innan, men om bilen klarar alla vardagsbehoven och man gör 1-2 längre resor per år så kan jag leva med 1-2 extra stopp jmf med en 55 eller t ex Tesla.
Skulle det kosta 400-500kr att ladda är det ok, billigt jmf med att köra diesel idag som kostar minst 1000kr för samma tripp.
Har man inte råd med 400kr i El borde man antagligen inte åka på skidresa överhuvudtaget enligt mig.
Nästa år kör jag med E-tronen men att hämta ut bilen på Fredag och köra tidigt Lördag morgon är för tight. Annars hade jag gärna testa även detta år. Laddaren är inte installerad hemma än.
Barnen kommer bara vara positiva till ett par extra stopp, så jag tror medpassagerare kommer uppskatta E-tronen väldigt mycket. E-tronen är ju erkänt en extremt bekväm bil i alla avseende.
Så första stoppet behövs inte, skillnaden är om man ändrar till 100% vid start i ARP, sedan har jag valt 0 grader och regn.
Har skrivet det innan, men om bilen klarar alla vardagsbehoven och man gör 1-2 längre resor per år så kan jag leva med 1-2 extra stopp jmf med en 55 eller t ex Tesla.
Skulle det kosta 400-500kr att ladda är det ok, billigt jmf med att köra diesel idag som kostar minst 1000kr för samma tripp.
Har man inte råd med 400kr i El borde man antagligen inte åka på skidresa överhuvudtaget enligt mig.
Nästa år kör jag med E-tronen men att hämta ut bilen på Fredag och köra tidigt Lördag morgon är för tight. Annars hade jag gärna testa även detta år. Laddaren är inte installerad hemma än.
Barnen kommer bara vara positiva till ett par extra stopp, så jag tror medpassagerare kommer uppskatta E-tronen väldigt mycket. E-tronen är ju erkänt en extremt bekväm bil i alla avseende.
E tron 50
Det är väl perfekt att ge sig ut på långtur med ny bil?Johan B skrev:Jag är helt övertygad om att jag kommer till Varberg med 100% batteri och förvärmt.
Samma dag jag hade hämtade ut min Model 3 drog jag iväg på semester. 50 mil direkt.
- NEO
- Teslaägare
Bäst att kasta ut sig direkt och börja lära sig nya elbilslivet än att dryga ut på det.taliz skrev:Det är väl perfekt att ge sig ut på långtur med ny bil?Johan B skrev:Jag är helt övertygad om att jag kommer till Varberg med 100% batteri och förvärmt.
Samma dag jag hade hämtade ut min Model 3 drog jag iväg på semester. 50 mil direkt.
Just do it! Sen får du gärna skriva en liten review här också. Många som är nyfikna.