Tillfällig permanent laddning m lång förlängningskabel

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Tillfällig permanent laddning m lång förlängningskabel

Inlägg av John Galt »

Jag tänkte spåna lite med er, gärna ni som är elkunniga.

Först vill jag säga att jag vet att det inte är lämpligt att ladda, mer än i nödfall, med förlöngningssladd och vanligt schuko. Men

Jag bor i samfällighet som har börjat fundera på det där med laddstolpar. Dock kommer det, som snabbast, ta något år innan allt är på plats. Gissar jag.

Jag jobbar ganska ofta nära en SuC, men skulle vilja kunna ladda hemma också så funderar på om jag kan lösa tillfälligt. Behöver inte ladda hemma varje dag således.

Vid ytterdörren har jag en luft/luft-värmepump som jag inte brukar använda (antar tre-fas). Bredvid denna har jag satt ett vanligt 220-uttag.

Mellan ytterdörren och bilen har jag ungefär 25 meter. Dessvärre med en asfalterad gångväg utanför där det ibland också åker bilar.

I januari får jag hit en elektriker som ska göra lite andra jobb. Han skulle ju kunna kolla dragningen från centralen till värmepumpen (och skulle kunna ändra uttaget till trefas om det finns i pumpen).

Vad säger ni om någon rimlig lösning i väntan på fast installation?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tillfällig permanent laddning m lång förlängningskabel

Inlägg av NEO »

Om du kör med förlängningssladd så köp för guds skull inte en underdimensionerad som är 1mm2 utan kör på en ordentlig som är 2.5mm2 typ som denna https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-403151/ då minskar du risken för värmegång. Tänk också på att den inte är ihoprullad någonstans. Kan fint dra 10A med den lösningen. En luftvärmepump har väl sällan tre-fas? Installerade en sådan i ett nytt garage i Norge och då gick den på vanlig 230V en-fas. Håll koll på värmegång samt spänningsfall, borde iaf ha 215-220V och inte nära 200V då är du rökt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Trefasuttag är en högst rimlig temporär lösning. Tex "Bjelkemetoden".

220V med förlängningskabel blir för klent. Provade det i stugan och med 15 m gummikabel fick jag inte ut mer än 206V...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

BrooklynS skrev:
Trefasuttag är en högst rimlig temporär lösning. Tex "Bjelkemetoden".

220V med förlängningskabel blir för klent. Provade det i stugan och med 15 m gummikabel fick jag inte ut mer än 206V...
Då körde du definitivt någon 1-1.5mm2 gummikabel. Går fint med ordentliga grejer.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag har kört 13A med min 10m 2.5mm2 kabel flera gånger utan problem. Så länge du inte försöker använda några billiga lakritsremmar så funkar det alldeles utmärkt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Luft/luft är garanterat(99%) 1fas.

Du kan ju via en lång kabel av god kvalitet ladda med lite lägre ström säg 10A istället för 16A. 3fas blir ju 3ggr så snabbt som 1fas ungefär, så en 3fas förlängning hade väl fungerat rent så.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare

Inlägg av yps »

Ligg på och driv elbilsfrågan i föreningen, det går att lösa det snabbare än ett år (< 6 månader) om styrelsen är motiverad (har själv gjort det :)).
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

yps skrev:
Ligg på och driv elbilsfrågan i föreningen, det går att lösa det snabbare än ett år (< 6 månader) om styrelsen är motiverad (har själv gjort det :)).
Får väl stöd av NVV dessutom. No brainer att bygga ut laddare i BRF, skulle jag letat efter lägenhet hade jag aldrig gått för en utan laddning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Du kan räkna med ett spänningsfall på 1,5 V i en 10 m förlängningskabel med ledararea 2,5 mm2 om du låter 10 A flyta genom den. Dubbla längden och det blir 3 V späningsfall. Öka strömmen med 30 % och spänningsfallet blir 30 % större, osv.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik34698

Inlägg av Henkens »

Lvp = 100% enfas.
Om det inte är en med dubbelfläkt med flera innedelar.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
danielalmestal

Inlägg av danielalmestal »

Vi laddade vår i3 med 25 m skarvsladd (brennenstuhl vinda) i ett halvår under vintern. Gick bra på 6-9A men däröver löste värmeskyddet i sladdvindan ut. Körde självklart alltid med all sladd utdragen från vindan. Mätte aldrig spänningsfältet men antar att det var betydande då det utvecklades en del värme i kabeln. Snön och isen runt kabeln smälte ju. Var väldigt skönt när garaget blev klart så att vi kunde ladda 3-fas inne istället.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inlägg av John Galt »

yps skrev:
Sitter med i arbetsgruppen. Tror mycket blir klarare i början av året, men funderar på alternativ.

Det irriterande är att det finns motorvärmaruttag, med efter styrelsebeslut får man inte ladda. Om man inte hade laddbil innan beslutet togs.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Problemet med förlängningssladd är att det inte finns någon överhettnings sensor i den. Det kan alltså bli varmt i vägguttaget utan att bilen upptäcker det och stänger ner laddningen. Dessutom får du spänningsfall över kabel så sätt nere strömmen ordentligt.

Se också till att ha ett överkörningsskydd på kabel över vägen.

Kommer inte styrelsen att mulna över en kabel från ditt hus om den inte tillåter laddning från motorvärmare?
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inlägg av John Galt »

LarsL skrev:
Kommer inte styrelsen att mulna över en kabel från ditt hus om den inte tillåter laddning från motorvärmare?
Troligtvis behöver jag inte gå så långt. Funderar mest på alternativ om det hela drar ut på tiden allt för länge

Dessutom tror jag de snarare skulle mulna över kabel över vägen. Själva förbudet är väl för att de inte har koll på sina egna ledningar just nu.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Inte mulet här, stjärnklart. (Sorry)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

danielalmestal skrev:
Vi laddade vår i3 med 25 m skarvsladd (brennenstuhl vinda) i ett halvår under vintern. Gick bra på 6-9A men däröver löste värmeskyddet i sladdvindan ut. Körde självklart alltid med all sladd utdragen från vindan. Mätte aldrig spänningsfältet men antar att det var betydande då det utvecklades en del värme i kabeln. Snön och isen runt kabeln smälte ju. Var väldigt skönt när garaget blev klart så att vi kunde ladda 3-fas inne istället.
Sladdvindor, även av bättre kvalitet, har extremt sällan mer än 1.5mm2, jag gissar att det förklarar dina problem. Med en vanlig, ”ovindad”, förlängning med 2.5mm2 tror jag det skulle ha fungerat problemfritt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

fth skrev:
danielalmestal skrev:
Sladdvindor, även av bättre kvalitet, har extremt sällan mer än 1.5mm2, jag gissar att det förklarar dina problem. Med en vanlig, ”ovindad”, förlängning med 2.5mm2 tror jag det skulle ha fungerat problemfritt.

/fth
Håller med!

CO har en bra 20-meters 2,5mm2 för 500 pix (som hittat för temporär 230V-laddning, perfekt att ha i frunken som reserv för nödladdning):
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... r366422000
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Att lägga kabeln över en asfalterad väg som ibland körs över med bil, som väl den här årstiden kan antas ofta ha dubb, känns väldigt iffy. Måste nog till ett rejält kabelskydd som tål den misshandeln.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Jag har laddbox (bland annat en Tesla WC) men brukar använda en lång skarvsladd liggande i en rulle ihop med nödladdarsladden från Nissan eftersom jag är nyfiken på hur länge grejerna håller om man misshandlar dem. Alltihop ligger ute året runt. Det fungerar än så länge bra, i alla fall i två år. Grejerna blir lite solblekta och när typ 2 kontakten är vattenfylld så får man fel, även om man skakar ur vattnet innan man kopplar in den. Det fungerar alltså inte att ha kontakterna liggande i en vattenpöl. Något att hänga upp den på kan vara bra.

Som andra redan sagt, 2.5 mm2 kabel av vettig kvalitet så fungerar det bra. 1.0 mm2 liggande i rulle = överhettning, förstörd kabel, varma kontakter.
Skriv svar