Rimliga alternativ på marknaden?
Moderator: Redaktion
-
Hej,
En inte helt unik situation: byter tjänstebil till våren och det blir elbil p g a; 16.88kr/l senaste tankningen och att det känns allmänt utdaterad med fossil. Behöver er hjälp att välja bil
Förutsättningar: Ett barn med bakåtvänd stol och ett barn till på g, dvs bilen behöver klara två bakåtvända stolar under innehavsperioden 3 år
Maxpris ca 750 kkr
Leverans under 2020
Drag behövs ej
Räckvidd: Ja, det är den stora frågan vad som behövs. Någon långresa per år men majoriteten av resorna är till och från jobb samt ”regionala utflykter” ca 15 mil t/r
Jag tycker e-tron 50 känns som ett bra val rent spontant, men vad jag läst mig till är realistisk räckvidd ca 22-24 mil och det är på gränsen även om jag säkert skulle kunna leva med det för tillfället. Men 750kkr för den räckvidden och sitta fast med bilen i 3 år skaver lite.
Tesla 3 och PS2, funkar de verkligen med två stolar och vagn i bagaget?
Tesla Y - leverans först sommaren 2021?
Hur har ni andra med småbarn resonerat? Förra tjänstebilsvalet var så mycket enklare.
Jag vill ha den sammantaget bästa kompromissen av utrymmen, pris, komfortabel bil och räckvidd.
En inte helt unik situation: byter tjänstebil till våren och det blir elbil p g a; 16.88kr/l senaste tankningen och att det känns allmänt utdaterad med fossil. Behöver er hjälp att välja bil
Förutsättningar: Ett barn med bakåtvänd stol och ett barn till på g, dvs bilen behöver klara två bakåtvända stolar under innehavsperioden 3 år
Maxpris ca 750 kkr
Leverans under 2020
Drag behövs ej
Räckvidd: Ja, det är den stora frågan vad som behövs. Någon långresa per år men majoriteten av resorna är till och från jobb samt ”regionala utflykter” ca 15 mil t/r
Jag tycker e-tron 50 känns som ett bra val rent spontant, men vad jag läst mig till är realistisk räckvidd ca 22-24 mil och det är på gränsen även om jag säkert skulle kunna leva med det för tillfället. Men 750kkr för den räckvidden och sitta fast med bilen i 3 år skaver lite.
Hur har ni andra med småbarn resonerat? Förra tjänstebilsvalet var så mycket enklare.
Jag vill ha den sammantaget bästa kompromissen av utrymmen, pris, komfortabel bil och räckvidd.
Re: Rimliga alternativ på marknaden?
Tesla 3 sr+ alla dar i veckan (och 2 på söndagar) 

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
En Model S lagerbil har ibland funnits för under 800tkr, efter miljöbonus då runt 730-740tkr. En standard range då.
Model Y LR
Model S 100D -18
-
Ok trodde att den låg betydligt högre i pris. Kan absolut vara ett alternativtermosen skrev:En Model S lagerbil har ibland funnits för under 800tkr, efter miljöbonus då runt 730-740tkr. En standard range då.
Model X utan tvekan, spara på ryggen när barnen ska lyftas i och ur bilen.Mammatill2 skrev:Hur har ni andra med småbarn resonerat? Förra tjänstebilsvalet var så mycket enklare.
Om din bil tvunget ska vara ny, så får du dock kompromissa på priset.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Åk till nån butik och känn och kläm på S/3/X.
En trea är ju extremt billig, och rymligare än många verkar tro. Men även en S har ju relativt lågt förmånsvärde, får du tag i en SR är det nog ett bra val.
X däremot är ju dyr som tjänstebil, så där kanske en beggad privat kan vara lämpligt.
Étron 50 tror jag man kommer få räckviddsångest i rätt ofta, man bör nog sikta på en 55 där.
PS2 är nog stor risk att de blir fördröjda, och med tanke på hur mkt som är nytt hög risk för barnsjukdomar.
En trea är ju extremt billig, och rymligare än många verkar tro. Men även en S har ju relativt lågt förmånsvärde, får du tag i en SR är det nog ett bra val.
X däremot är ju dyr som tjänstebil, så där kanske en beggad privat kan vara lämpligt.
Étron 50 tror jag man kommer få räckviddsångest i rätt ofta, man bör nog sikta på en 55 där.
PS2 är nog stor risk att de blir fördröjda, och med tanke på hur mkt som är nytt hög risk för barnsjukdomar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
Med viss risk att bli lynchad på detta forum... men kanske nya KIA e-Niro (nu även med 11kW 3-fas laddning och UVO appstöd) kunde duga, om de lyckas få fart på leveranserna till Sverige.
...det var ju den där lilla detaljen i slutet.BEV[e-Rage] skrev:Med viss risk att bli lynchad på detta forum... men kanske nya KIA e-Niro (nu även med 11kW 3-fas laddning och UVO appstöd) kunde duga, om de lyckas få fart på leveranserna till Sverige.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Det märks att man har olika syn när det gäller en familj på fyra med två bakåtvändastolar samt barnvagn.BEV[e-Rage] skrev:Med viss risk att bli lynchad på detta forum... men kanske nya KIA e-Niro (nu även med 11kW 3-fas laddning och UVO appstöd) kunde duga, om de lyckas få fart på leveranserna till Sverige.
Begagnad S eller X.
Det finns gott om bilar som inte är momsade/leasingavtal att ta över. Hittar du en 2016 (eller äldre) så har bilen gratis laddning "for life" också. 2015 och tidigare har även låga förmånsvärden... Innan 2015 så är det dock svårt att hitta någon med AP1.
Det finns gott om bilar som inte är momsade/leasingavtal att ta över. Hittar du en 2016 (eller äldre) så har bilen gratis laddning "for life" också. 2015 och tidigare har även låga förmånsvärden... Innan 2015 så är det dock svårt att hitta någon med AP1.
För de tillfällen det faktiskt blir långresor, väg in vilken infrastruktur som finns och hur viktigt det är för dig. Efter att kört plug-inhybrid i tre år och sett hur det i praktiken ser ut ute i landet med laddinfra för övriga märken än Tesla blev valet enkelt när Model 3 SR+ kom.
Mitt intryck är framför allt baserat på att det finns så pass många leverantörer av el vid de olika laddstationerna tillsammans med att det inte sällan är en ensam stolpe. Infinity har väl som mest 4 och det är inte i närheten av ok för mig. Lägg då till att du ska ha en laddbricka, app eller laddkort för varje enskild leverantör jämfört med hur Tesla lagt upp det...
Mitt intryck är framför allt baserat på att det finns så pass många leverantörer av el vid de olika laddstationerna tillsammans med att det inte sällan är en ensam stolpe. Infinity har väl som mest 4 och det är inte i närheten av ok för mig. Lägg då till att du ska ha en laddbricka, app eller laddkort för varje enskild leverantör jämfört med hur Tesla lagt upp det...
-
Funkar det med M3 SR+ som föreslogs tidigare i tråden så funkar det nog även med e-Niro..Stevvee skrev:Det märks att man har olika syn när det gäller en familj på fyra med två bakåtvändastolar samt barnvagn.BEV[e-Rage] skrev:Med viss risk att bli lynchad på detta forum... men kanske nya KIA e-Niro (nu även med 11kW 3-fas laddning och UVO appstöd) kunde duga, om de lyckas få fart på leveranserna till Sverige.

-
Finns ju barnvagnar i många olika storlekar, men generellt skall det väl inte vara några problem i en Model3. Personligen tycker jag man får ganska litet för pengarna med en E-tron eller Model X, så jag röstar också på Model 3 (SR+ räcker bra). Begagnad Model S kan också vara intressant, om man hittar en som inte är för dyr.
Nissan Leaf 2014
BEV[e-Rage] skrev:Funkar det med M3 SR+ som föreslogs tidigare i tråden så funkar det nog även med e-Niro..Stevvee skrev:Det märks att man har olika syn när det gäller en familj på fyra med två bakåtvändastolar samt barnvagn.BEV[e-Rage] skrev:Med viss risk att bli lynchad på detta forum... men kanske nya KIA e-Niro (nu även med 11kW 3-fas laddning och UVO appstöd) kunde duga, om de lyckas få fart på leveranserna till Sverige.![]()
”Funkar” jo men ibland kanske man vill ha in mer saker än en barnvagn. Typ storhandla plus barnvagn. Men alla är ju olika.
Jag anser (verkligen helt seriöst) att det bara finns två rimliga alternativ:
1.) Tesla Model 3 LR AWD
2.) Tesla Model 3 SR+
Inget annat kommer ens nära imo.
Inte för inte som Model 3 har de nöjdaste ägarna någonsin i bilvärlden.
1.) Tesla Model 3 LR AWD
2.) Tesla Model 3 SR+
Inget annat kommer ens nära imo.
Inte för inte som Model 3 har de nöjdaste ägarna någonsin i bilvärlden.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Model 3 har lång hjulbas och stort kupéutrymmen så två bakåtvända solar är inga problem. Om man väljer rätt barnvagn är det inte heller några problem att flin i bakluckan.
Men om budgeten finns så skulle jag välja en Model X om jag skulle ha barn i barnstol. Det är så himla jobbigt att böja sig in i bilen för att spänna fast barn i barnstolar. Tänk om man skulle kunna gjort det under ett par falkvingedörrar.
Men om budgeten finns så skulle jag välja en Model X om jag skulle ha barn i barnstol. Det är så himla jobbigt att böja sig in i bilen för att spänna fast barn i barnstolar. Tänk om man skulle kunna gjort det under ett par falkvingedörrar.
Himla jobbigt? Dags att gå till gymmet?LarsL skrev:Model 3 har lång hjulbas och stort kupéutrymmen så två bakåtvända solar är inga problem. Om man väljer rätt barnvagn är det inte heller några problem att flin i bakluckan.

Det var rätt många år sedan nu... Men som sagt hade Model X funnits då och jag haft möjlighet så hade jag valt en sådan. Gym hjälper knappast möjligen Yoga.Verdi skrev:Himla jobbigt? Dags att gå till gymmet?LarsL skrev:Model 3 har lång hjulbas och stort kupéutrymmen så två bakåtvända solar är inga problem. Om man väljer rätt barnvagn är det inte heller några problem att flin i bakluckan.
- GreenMachine
- Teslaägare
Walker skrev:...det var ju den där lilla detaljen i slutet.BEV[e-Rage] skrev:Med viss risk att bli lynchad på detta forum... men kanske nya KIA e-Niro (nu även med 11kW 3-fas laddning och UVO appstöd) kunde duga, om de lyckas få fart på leveranserna till Sverige.
- GreenMachine
- Teslaägare
Det är ju nytt år nu så det lär nog finns bilar. KIA har ju inte haft några problem med leveranser utan man har ju bara valt att inte sälja fler bilar eftersom de redan klarat av utsläppsmålen.Walker skrev:...det var ju den där lilla detaljen i slutet.BEV[e-Rage] skrev:Med viss risk att bli lynchad på detta forum... men kanske nya KIA e-Niro (nu även med 11kW 3-fas laddning och UVO appstöd) kunde duga, om de lyckas få fart på leveranserna till Sverige.
Har m3, tre barn, en bakvänd stol, två hade inte varit några problem men mittplatsen hade blivit svåråtkomlig. Stor Emmaljunga barnvagn som går in bara man vänder sitsen uppochner. Köp m3 lr awd om du har någon livsgnista kvar och gillar att köra bil. Köp en model x eller etron om du är 80 år och tycker det viktigaste med en bil är att det är lätt att komma in och att man bara kan slänga in saker huller om buller i bagagen som sedan landar i dina barns ansikten vid en eventuell krock.Mammatill2 skrev:Hej,
Maxpris ca 750 kkr
Leverans under 2020
Drag behövs ej
Vi är en familj på sex personer och har haft s, x och 3. Min starka rekommendation är Model 3. Den är tillräckligt stor för en liten familj. Behövs mer lastutrymme är lösningen takbox samt packbox bak på dragkroken. I värsta fall får man hyra en storbil en eller två gånger per år. Lite mindre packning är annars en bra lösning.
Model x har onödigt högt förmånsvärde. Dessutom ser den lite muppig ut.
Model x har onödigt högt förmånsvärde. Dessutom ser den lite muppig ut.
- GreenMachine
- Teslaägare
Om du tittar på antalet svar så kommer det rätt säkert att till antalet i det här forumet vara M3 och i vilka man kommer att säga ”köp en M3, funkar till allt” Skolbuss, husvagn..
Ok! Lite skämtsamt kanske men det är helt klart att det även finns väldigt många som har en M3 i detta forum.
Man ska absolut inte undervärdera utrymmet i M3 för det är långt mycket större än vad man tror och går inte att jämföra med en motsvarande fossilare. Men man ska nog inte heller överdriva storleken heller och jag om jag ska vara ärlig så ser jag inte riktigt M3 som en familjebil.
Ska man ska på fest någon gång ibland så kanske man kan stå ut med gå i kortkort kjol och högklackat mitt i vintern (
har visserligen inte testat själv). Så visst! ”går det”, men om ska göra varje dag så kan det snabbt blir en pina.
Har själv en MXLR vilket (för oss) är den perfekta familjebilen med tanke på barnstolar etc. och en M3 vore helt otänkbart men preferenser och behov är ju så olika. Ta med hela familjen, med barnvagnar och stolar och testa. Det är enda sättet!

Man ska absolut inte undervärdera utrymmet i M3 för det är långt mycket större än vad man tror och går inte att jämföra med en motsvarande fossilare. Men man ska nog inte heller överdriva storleken heller och jag om jag ska vara ärlig så ser jag inte riktigt M3 som en familjebil.
Ska man ska på fest någon gång ibland så kanske man kan stå ut med gå i kortkort kjol och högklackat mitt i vintern (

Har själv en MXLR vilket (för oss) är den perfekta familjebilen med tanke på barnstolar etc. och en M3 vore helt otänkbart men preferenser och behov är ju så olika. Ta med hela familjen, med barnvagnar och stolar och testa. Det är enda sättet!
Vi är en familj som vant oss vid utrymme sedan många år (Toyota Landcruiser med åtta säten om man vill). När vi skaffade 3an var det en utmaning att knö in oss alla fyra med packning till stugan osv.
Men vi är förvånade över hur mycket utrymme som faktiskt finns i denna bil! Kupén är luftig, bagageutrymmet enormt om man räknar med "gropen" och så får det ju plats en del både på det plana golvet i baksätet och i frunken.
Jag kan tänka mig att valet av barnvagn är viktigt, eftersom utrymmet på höjden i bagageutrymmet är begränsat. Men annars rymligt!
Men vi är förvånade över hur mycket utrymme som faktiskt finns i denna bil! Kupén är luftig, bagageutrymmet enormt om man räknar med "gropen" och så får det ju plats en del både på det plana golvet i baksätet och i frunken.
Jag kan tänka mig att valet av barnvagn är viktigt, eftersom utrymmet på höjden i bagageutrymmet är begränsat. Men annars rymligt!
Tesla Y LR -22 EAP
Jag beställde precis en Standard range för 780 tkr föra bonus. Fanns några stycken tidigare.
Men titta på utländska sidor också. Eventuellt går det att ta in en tysk/holländsk standard range för samma peng.
https://www.tesla.com/de_DE/inventory/n ... edirect=no
Men titta på utländska sidor också. Eventuellt går det att ta in en tysk/holländsk standard range för samma peng.
https://www.tesla.com/de_DE/inventory/n ... edirect=no