Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

MagnusG

Re: Artikel i media

Inlägg av MagnusG »

Tibor har utvecklingen av elbilar det senaste årtiondet på nyhetssidan idag. Såg något liknande om Model S framsteg de senaste 8 åren.

Kul när andra biltillverkare säger att de ska ha en bil med samma prestanda som Model S ute på marknaden om några år. Kanske är därför de aldrig släpper en liknande bil eller så får de visa upp någon gammal teknik.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Elkabel kan bli årets skatteslöseri

Den nya elkabeln mellan Jönköping och Hörby kan vara årets värsta slöseri med skattebetalarnas pengar. Elkabeln är en av tio kandidater i Slöseriombudsmannens årliga omröstning om titeln Årets värsta slöseri.

– Allt för mycket skattepengar slösas bort utan nytta för dem som betalar, säger Johan Gustafsson som är slöseriombudsman på Skattebetalarnas Förening, i ett pressmeddelande.

Svenska kraftnäts likströmslänk mellan Jönköping och Hörby är en av de största investeringarna någonsin i elnätet och skulle hjälpa till att ersätta den kraft som försvann när Barsebäck stängde.

Trots att länken stått klar i fyra år har den inte kunnat tas i drift. Svenska kraftnät har fått skjuta upp starten 20 gånger, något kvartal i taget.

Nu säger man att elledningen inte kan tas i drift förrän tidigast i oktober 2020. Varför? Elledningen är ”komplicerad”, men det beror till största delen på en undermålig upphandling, menar Skattebetalarnas förening.

Notan för elledningen är sju miljarder kronor hittills.

Tävlar mot konst för daggmaskar

Svenska kraftnäts elkabel gör upp om titeln ”Årets värsta slöseri 2019” med nio andra nominerade, däribland en crosshall i Tierp, konst för daggmaskar och Malmös skateboardsamordning.

Förra året röstade över 17 000 personer i tävlingen. I år ser det ut att bli nytt rekord.

Slöseriombudsmannen granskar hur skattepengar används och uppmärksammar när politiker och andra makthavare slösar med skattebetalarnas pengar.

– En sjuksköterska eller snickare betalar mer än halva sin lön i skatt om man räknar ihop inkomstskatt, arbetsgivaravgifter och skatter på konsumtion. Om fler visste hur mycket de betalade i skatt är det nog ännu fler som skulle bry sig om hur deras skattepengar används, säger Johan Gustafsson
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

Om det ska räknas som skatteslöseri, är väl grundkravet att det finansieras med skattemedel? :?
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Doug DeMuro awards Tesla Model 3 Performance car of the year 2019
https://www.xautoworld.com/tesla/model3 ... -the-year/
Doug thinks that Tesla Model 3 Performance has so much to offer for the money at this price point that you cannot simply think of not buying this car.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

FlyingBlue skrev:
Om det ska räknas som skatteslöseri, är väl grundkravet att det finansieras med skattemedel? :?
Det kan en tycka ja, SvK är ju avgiftsfinansierat så det går ju att ha invändningar mot språkbruket. Men de verkar i en monopolmarknad så det är ju viktigt att de också hushållar med de resurser de har som ju kommer från abonnenter utan valmöjlighet.

Men, de motvilliga ”skattebetalarnas förening” bör nog ta det försiktigt med brösttoner, det är inte enkelt att kostnadseffektivt driva stora infrastrukturprojekt, SvK har haft otur med likströmslänken men jag beundrar tappra statliga tjänstemän som stretar på trots hetskampanjer och liknande från nämnd opinionsbildare som ofta driver en argumentation som liknar nättrollens. Kudos till tappra byråkrater, och även merparten av politikerna, som försöker driva samhället åt rätt håll trots populism och politikerförakt som eldas på av ”skattebetalarna”.

/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Vad är haken med ECQ ? Den verkar påtagligt gedigen att vistas i...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Kanske att den inte levereras? Problem att få fram batterier?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Aha, olika budskap!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Aha, olika budskap!
Kanske så att NyT har tagit 2018 års uppgifter för 2019? Den tidningen litar jag inte på det minsta.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Bägge har rätt. Bara att de drar olika växlar på de olika delarna i statistiken. Och låter olika intressen uttala sig.

Gissningsvis utifrån allmän inställning...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Artikel i media

Inlägg av taliz »

https://insideevs.com/news/391128/tesla ... -best/amp/

Model 3 går om Leaf och blir världens mest sålda elbil.
Leaf har producerats i typ 10 år och Model 3 i två....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Har inte plus så jag vet inte vad det handlar om, men rubriken är smaskig
94CD53C0-793D-44AD-B632-CCE63616B3BE.png
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Tja precis så såg våra sommardäck ut i somras innan de small...
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Ungefär så som mina såg ut också. Har gjort en hjulinställning hos Tesla, får hoppas att det gör susen..
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inlägg av Alfa »

Gustafsson skrev:
Jag har provkört den. Problemet är att den är dyrare än Model 3, det saknas snabbladdare, den känns trött jämfört med en tesla, den saknar frunk och interiören känns som en bil från 90-talet. Gubbar 60+ som vill åka merca med el är en ganska liten målgrupp.

Grejen är också den att om man ska köpa en elbil så köper man helst från ett företag som kan elbilar. Att köpa elbil från ett trött fossilföretag känns som en chansning. Teslas bilar fungerar.
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare

Inlägg av Hedman »

Remuz skrev:
Har inte plus så jag vet inte vad det handlar om, men rubriken är smaskig
Hmm såg däcksidan på det övre däcket ser ut som att bilen åkt mot en skarp kant och skrapats sönder totalt. Nedre däcket ser ju ut som att föraren ägnat sig åt att köra alldeles för fort i kurvorna. Alltså ingen fråga om normalt slitage enligt mig.
Själv kört 4500 mil med min Model S och har minst 6mm kvar på både sommar och vinterdäck.
Kört 18500 mil med de däck vi fick med vår andra bil och ännu inte nått 3 mm markeringen. Så man kör bilen har stor betydelse för slitaget. Sedan finns det förstås fel hjuli ställning och sådant men det borde man märka snabbt och kunna fixas till.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mina första sommardäck höll bara ett år, efter det bytte jag tillverkare och drog ned på användningen av att sätta bilen på Very Low och nu klarat de sig minst 3 år, troligen mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Hondas VD ställer sig nu frågan vem vill egentligen har elbilar? Nä, det är hybrider som gäller framöver för att få ner förbrukningen men några elbilar vill ingen ha...

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elbilarna/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Kanske så att NyT har tagit 2018 års uppgifter för 2019? Den tidningen litar jag inte på det minsta.
Inte jag heller. Allt som NyT skriver måste tas med en skopa salt. En så kallad tekniktidning för ingenjörer som aldrig lyckas att publicera en artikel som inte innehåller en hel drös med fel. Oftast pga dålig översättning i kombination med total avsaknad av tekniska kunskaper hos personen som har skrivit artikeln. Det är bara pinsamt att man rätt många gånger inte ens fattar vad de menar förrän man har läst kommentarsfältet där någon med lite mer insikt i ämnet rättar till alla fel.
Det här var senaste mästerverk. "Dammiga galaxer" hade jag aldrig hört talas om tidigare. Fast stoft och damm är väl ungefär samma sak liksom...? :lol:
https://www.nyteknik.se/popularteknik/j ... um-6982798
Det mesta har rättats till nu, första versionen av artiken var ännu roligare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Alfa skrev:
Gustafsson skrev:
Jag har provkört den. Problemet är att den är dyrare än Model 3, det saknas snabbladdare, den känns trött jämfört med en tesla, den saknar frunk och interiören känns som en bil från 90-talet. Gubbar 60+ som vill åka merca med el är en ganska liten målgrupp.

Grejen är också den att om man ska köpa en elbil så köper man helst från ett företag som kan elbilar. Att köpa elbil från ett trött fossilföretag känns som en chansning. Teslas bilar fungerar.
Fast exakt samma sak borde man också kunna säga om Audi e-tron, även om jag inte tycker att den är bara intressant för gubbar 60+. Hursomhelst så säljs den ju rätt bra vad jag förstår, bättre än vad Audi hade räknat med i alla fall. Jag tror inte att EQC är så mycket sämre, så vari består skillnaden? Den saknar visserligen trefasladdning men jag har svårt att tro att den detaljen avskräcker folk från att köpa en EQC. Är Mercedes kunder så mycket mer konservativa?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Hur många e-tron 55 har levererats?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare