Model 3 LR förbrukning
Moderator: Redaktion
Model 3 LR förbrukning
Har undersökt en del kring vad som anses vara normal strömförbrukning på Model 3 då vår bil ständigt missar sitt eget räckvidd estimat. Tänkte därför höra om era synpunkter på saken.
Vår bil, en LR AWD M3a från augusti 2019, ligger på ca 210Wh/km vid ett snitthastighet av 100km/h. Jag tog två foton som finns nedan och som visar en 50km resa (start och slut) där jag håll en hastighet av högst 100km/h... Som man kan se på bilderna så försvann 70km från den uppskattade räckvidden på en 50km resa.
Detta känns högt, mycket högre än vad jag har kunnat läsa mig till från andra foruminlägg.
Synpunkter? Förslag på lösningar?
Vår bil, en LR AWD M3a från augusti 2019, ligger på ca 210Wh/km vid ett snitthastighet av 100km/h. Jag tog två foton som finns nedan och som visar en 50km resa (start och slut) där jag håll en hastighet av högst 100km/h... Som man kan se på bilderna så försvann 70km från den uppskattade räckvidden på en 50km resa.
Detta känns högt, mycket högre än vad jag har kunnat läsa mig till från andra foruminlägg.
Synpunkter? Förslag på lösningar?
- TeslaManne
- Teslaägare
- Inlägg: 167
- Blev medlem: 19 sep 2019 09:10
Re: Model 3 LR förbrukning
Min model s gör snarlika saker.. du kör i en temperatur av 5 grader.. tror problemet är yttertempen helt enkelt.. , jag får ofta en energi top första biten man kör.. innan bilen blir varm helt enkelt.
Med Vänlig Hälsning Manne
Med Vänlig Hälsning Manne
Senast redigerad av TeslaManne, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 75D 2017
Re: Model 3 LR förbrukning
Tycker det ser relativt normalt ut. Den räknar med att du ska vara framme med 62% vilket ändrats till 60% när du kommer fram, men det är kallt ute. 2% marginal, även på denna distansen, låter väl inte som något enormt. Många rekommenderar att man kör på % på batteriet istället för range på grund av detta, man blir lurad av range efter som det utgår från EPA (100% batteri = 500km) vilket är optimistiskt även vid sommartemperaturer, ännu mer om man ligger och kör streckor i 100km/t i låg temperatur.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Re: Model 3 LR förbrukning
Man bör köra efter energigrafen, den stämmer bra då den utgår från snittförbrukning. Batteriindikatorn bytte jag till % för de där km stämmer aldrig med min körstil.
Re: Model 3 LR förbrukning
Det har också en klar påverkan om vägbanan är blöt, det drar mer el då.
/Henric
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Re: Model 3 LR förbrukning
När batteriet är kallt (under 10 grader) så går det åt energi att värma upp det. När det är kallt på vintern så märker jag en klar uppgång i energiförbrukning de första 40-60 kilometerna (beroende på temperatur), sedan planar det ut. Men man får aldrig tillbaka den energi som gått åt till att värma upp batteriet så klart.
Elbilarna liknar alltså förbränningsbilar på det sättet, de förbrukar också mycket energi för att värma upp systemet i början av en resa. Skillnaden är att på sommaren går det knappt åt någon extra energi för elbilarna då arbetstemperaturen är lägre för batterier än för förbränningsmotorer.
Skulle du kört längre än 50 km skulle du fått lägre snittförbrukning.
Elbilarna liknar alltså förbränningsbilar på det sättet, de förbrukar också mycket energi för att värma upp systemet i början av en resa. Skillnaden är att på sommaren går det knappt åt någon extra energi för elbilarna då arbetstemperaturen är lägre för batterier än för förbränningsmotorer.
Skulle du kört längre än 50 km skulle du fått lägre snittförbrukning.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Model 3 LR förbrukning
Du märker nog inte skillnaden om en dieselbil drar 0,6 istf 0,5.
Men det är 20% mer, och fullt normalt om det är blött, kallt, motvind etc.
En elbil påverkas av samma faktorer, men just eftersom räckvidd är sån fokus för många så noteras det direkt.
Själv tycker jag man kan strunta i det där. Det fina med räckviddsberäkningen är att man alltid kommer den sträcka som står, det enda som kan krävas är att man ev. får sakta ner nån gång.
Sluta noja, kör och var glad!
Men det är 20% mer, och fullt normalt om det är blött, kallt, motvind etc.
En elbil påverkas av samma faktorer, men just eftersom räckvidd är sån fokus för många så noteras det direkt.
Själv tycker jag man kan strunta i det där. Det fina med räckviddsberäkningen är att man alltid kommer den sträcka som står, det enda som kan krävas är att man ev. får sakta ner nån gång.
Sluta noja, kör och var glad!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 LR förbrukning
Det är som många påpekar att det går lite extra energi i början om det är kallt ute.
Jag hade en model 3 i ett varmare klimat förut där kanske 10% av tiden var under 15-20 grader och då hade jag ett snitt på 166 Wh per km över 14 månader.
Här hemma har jag haft bilen i 6 månader och snittet nu är ca 200 Wh per km.
Batterigrafen räknar med ett fast snitt på ca 150 Wh per km tror jag.
Jag hade en model 3 i ett varmare klimat förut där kanske 10% av tiden var under 15-20 grader och då hade jag ett snitt på 166 Wh per km över 14 månader.
Här hemma har jag haft bilen i 6 månader och snittet nu är ca 200 Wh per km.
Batterigrafen räknar med ett fast snitt på ca 150 Wh per km tror jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 LR förbrukning
Ett tips är att ladda bilen 5-10% lägre än vad man vill ha, så kan man slå på laddningen 30min innan man ska iväg, så värms batteriet och ger en lägre förbrukning i början.
Re: Model 3 LR förbrukning
Tack för alla svar. Mycket av det som har skrivits har jag redan bra koll på, det är nog få som inte gör en gedigen research innan köp av en Tesla. Vi är väldigt nöjda med bilen i övrigt, det är enbart denna punkt som jag är tveksam till.
Vi har gjort mycket längre resor än det ni fick se i förra testet och självklart även kört i varmare klimat men ändå haft samma eller liknande förbrukning (Wh/km) Bilden nedan togs i höst, medan vi var på väg upp till Norge (med andra ord med ett varmt batteri) och på ett tort väglag. Som ni kan se så är resultaten ungefär densamma.
Det som skapar osäkerheten är att man läser andra foruminlägg som nedanstående exempel. Där ligger man inte ens i närheten av samma siffror som Björn eller andra. Det är egentligen just därför jag ville veta vad ni andra hade för förbrukning på era egna bilar...
viewtopic.php?f=51&t=14644
Vi har gjort mycket längre resor än det ni fick se i förra testet och självklart även kört i varmare klimat men ändå haft samma eller liknande förbrukning (Wh/km) Bilden nedan togs i höst, medan vi var på väg upp till Norge (med andra ord med ett varmt batteri) och på ett tort väglag. Som ni kan se så är resultaten ungefär densamma.
Det som skapar osäkerheten är att man läser andra foruminlägg som nedanstående exempel. Där ligger man inte ens i närheten av samma siffror som Björn eller andra. Det är egentligen just därför jag ville veta vad ni andra hade för förbrukning på era egna bilar...
viewtopic.php?f=51&t=14644
MaLund13 skrev:Bjørn Nylands tester pekar på att Model 3 har riktigt låg förbrukning, RWD-modeller är i nivå med Hyundai Ioniq.
I 90 km/h förbrukade han 133 Wh/km. Det ger en räckvidd på 560km.
I 120 km/h blev förbrukningen 176 Wh/km, vilket ger en räckvidd på 420km.
Båda dessa tester var med samma bil, en Long Range AWD, icke-performance.
Re: Model 3 LR förbrukning
körde västerås sthlm igår. Oavbrutet i 110-120. 4 grader ute. 192kw drog den hem. 19" hjul.
Startade nyladdad, (varmt batteri) Ingen AC på. 5 personer i bilen.
Startade nyladdad, (varmt batteri) Ingen AC på. 5 personer i bilen.
Re: Model 3 LR förbrukning
Blöt E4 i går, fick 179 i snitt. Nokian dubb. Annars ligger jag ofta runt 220.
Re: Model 3 LR förbrukning
Vad har du för hjul på bilen sommar resp vinter?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 LR förbrukning
Min M3 LRAwd drar klart mer på vintern. (Och hittills så är ju denna vintern mest 0-5 Plusgrader där min M3 kör)Det är inte bara kallt/varmt batteri som påverkar. AC/kupévärmare drar energi. Även underlaget gör skillnad. Grov asfalt drar mer än slät. I Europa gick bilen snålare (och tystare ) än i Sverige. I somras kunde jag köra på under 150Wh/km om man körde lugnt på landsväg. På motorväg gick den under 200Wh/km. Till och med på autobahn i lite högre hastighet. (Typ 140)
Nu kör jag sällan under 200Wh/km.
Tycker bilen går som snålast vid +25.
Nu kör jag sällan under 200Wh/km.
Tycker bilen går som snålast vid +25.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Model 3 LR förbrukning
Just nu kör jag på Michelin Climate Control Plus däck samt 18" PH Edition Turbin II fälgar.Pontus skrev:Vad har du för hjul på bilen sommar resp vinter?
Vaket av hjul (fälg+däck) är det enda som jag tänker skulle kunna vara boven till den höga förbrukningen. Jag har iaf aldrig legat under ett snitt på 200wh/km och detta då sedan billeveransen i september månad.
Har även beställt Teslas 19" sport hjul i original och där är det väl Hankook Ventus S1 Evo3 sommardäck som ingår. Längtar tills jag får på de hjulen då jag vill se skillnaden i förbrukning.
Re: Model 3 LR förbrukning
På den bilden har du kört 8km.adde skrev:Tack för alla svar. Mycket av det som har skrivits har jag redan bra koll på, det är nog få som inte gör en gedigen research innan köp av en Tesla. Vi är väldigt nöjda med bilen i övrigt, det är enbart denna punkt som jag är tveksam till.
Vi har gjort mycket längre resor än det ni fick se i förra testet och självklart även kört i varmare klimat men ändå haft samma eller liknande förbrukning (Wh/km) Bilden nedan togs i höst, medan vi var på väg upp till Norge (med andra ord med ett varmt batteri) och på ett tort väglag. Som ni kan se så är resultaten ungefär densamma.
Det som skapar osäkerheten är att man läser andra foruminlägg som nedanstående exempel. Där ligger man inte ens i närheten av samma siffror som Björn eller andra. Det är egentligen just därför jag ville veta vad ni andra hade för förbrukning på era egna bilar...
viewtopic.php?f=51&t=14644
MaLund13 skrev:Bjørn Nylands tester pekar på att Model 3 har riktigt låg förbrukning, RWD-modeller är i nivå med Hyundai Ioniq.
I 90 km/h förbrukade han 133 Wh/km. Det ger en räckvidd på 560km.
I 120 km/h blev förbrukningen 176 Wh/km, vilket ger en räckvidd på 420km.
Båda dessa tester var med samma bil, en Long Range AWD, icke-performance.
Det är helt meningslöst att försöka dra några slutsatser av en sån kort sträcka.
En del av den bestod säkert i att ni stod still lite? Kupén kanske hann svalna lite? Accelererade en del? Osv.
De initiala siffrorna är allltid högre.
Du bör tittar på snittet över tiotals mil vid långkörning.
Som sagt det är väldigt många faktorer som påverkar.
Du måste ha rätt däck och fälg med rätt däcktryck. Det måste vara bra väg och torrt väglag. Inget motlut eller sidvind/motvind etc.
Återigen, det är precis som när avgasbilar testas, det är bara vid optimala förhållanden man är i närheten av officiell förbrukning, om någonsin. I verkligheten är det så gott som alltid något som gör att förbrukningen ökar. Titta på snittförbrukningen på vilken bil som helst och den lär vara iaf 20% mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 LR förbrukning
Jag körde från Örebro till Göteborg i går och då drog bilen runt 200 Wh/km. Det är ganska rejält mycket och påverkar verkligen räckvidden i en bil som bygger på låg förbrukning.
Jag hade 3.1 bar i däcktryck med öppna 3:e partsfälgar. Vägbanan var lite fuktig men temperaturen runt +5˚C och jag höll bra tempo på motorvägen och hängde med i trafiken.
Jag hade 3.1 bar i däcktryck med öppna 3:e partsfälgar. Vägbanan var lite fuktig men temperaturen runt +5˚C och jag höll bra tempo på motorvägen och hängde med i trafiken.
Re: Model 3 LR förbrukning
Bilden togs i mitten av en lång resa (mellan Ystad och Oslo) efter ett laddningsstopp på Supercharger. Vi körde bra mycket mer än 8km, det är bara nollställningen av trippmätaren som gjordes för 8km sedan och efter jag satte farthållaren på 120km/h på motorväg.taliz skrev:adde skrev:
På den bilden har du kört 8km.
Det är helt meningslöst att försöka dra några slutsatser av en sån kort sträcka.
En del av den bestod säkert i att ni stod still lite? Kupén kanske hann svalna lite? Accelererade en del? Osv.
De initiala siffrorna är allltid högre.
Du bör tittar på snittet över tiotals mil vid långkörning.
Som sagt det är väldigt många faktorer som påverkar.
Du måste ha rätt däck och fälg med rätt däcktryck. Det måste vara bra väg och torrt väglag. Inget motlut eller sidvind/motvind etc.
Återigen, det är precis som när avgasbilar testas, det är bara vid optimala förhållanden man är i närheten av officiell förbrukning, om någonsin. I verkligheten är det så gott som alltid något som gör att förbrukningen ökar. Titta på snittförbrukningen på vilken bil som helst och den lär vara iaf 20% mer.
Däcktrycket ligger på 3 bar. Vägen var torr och vi körde på motorväg.
Återigen, jag är medveten om att det är många faktorer som påverkar förbrukningen, men jag läser samtidigt andra tester på forumet där man rapporterar siffror runt 30% lägre än vad vi själva har fått uppleva. Jag har aldrig haft ett snitt under 200 Wh/km sen billeveransen i september oavsett körstil, väder, däcktryck eller vind.
Re: Model 3 LR förbrukning
Första milen efter en Supecharging-session så drar bilen mycket mer. Det stabiliserar sig efter en stund. Min Model 3 brukar dra runt 300Wh/km första kilometrarna efter en SuC-session med varmt batteri när jag åker ut på motorvägenadde skrev:Bilden togs i mitten av en lång resa (mellan Ystad och Oslo) efter ett laddningsstopp på Supercharger. Vi körde bra mycket mer än 8km, det är bara nollställningen av trippmätaren som gjordes för 8km sedan och efter jag satte farthållaren på 120km/h på motorväg.taliz skrev:adde skrev:
På den bilden har du kört 8km.
Det är helt meningslöst att försöka dra några slutsatser av en sån kort sträcka.
En del av den bestod säkert i att ni stod still lite? Kupén kanske hann svalna lite? Accelererade en del? Osv.
De initiala siffrorna är allltid högre.
Du bör tittar på snittet över tiotals mil vid långkörning.
Som sagt det är väldigt många faktorer som påverkar.
Du måste ha rätt däck och fälg med rätt däcktryck. Det måste vara bra väg och torrt väglag. Inget motlut eller sidvind/motvind etc.
Återigen, det är precis som när avgasbilar testas, det är bara vid optimala förhållanden man är i närheten av officiell förbrukning, om någonsin. I verkligheten är det så gott som alltid något som gör att förbrukningen ökar. Titta på snittförbrukningen på vilken bil som helst och den lär vara iaf 20% mer.
Däcktrycket ligger på 3 bar. Vägen var torr och vi körde på motorväg.
Återigen, jag är medveten om att det är många faktorer som påverkar förbrukningen, men jag läser samtidigt andra tester på forumet där man rapporterar siffror runt 30% lägre än vad vi själva har fått uppleva. Jag har aldrig haft ett snitt under 200 Wh/km sen billeveransen i september oavsett körstil, väder, däcktryck eller vind.

Edit: Under samma tidsperiod som du själv kört ligger jag på en snittförbrukning på 240Wh/km och kommer heller aldrig i närheten av lägre förbrukning. Men jag kör mycket motorväg. Kör jag däremot långsammare landsvägskörning kommer jag också ner mot 170Wh/km, men det är så sällan jag gör det så därför landar snittförbrukningen alltid långt över 200Wh/km.
Tror också boven är att sen du hämtade bilen så har det varit stabilt under 15 grader. Det gör enorm skillnad på bara några få grader nedåt.
Re: Model 3 LR förbrukning
Vi ligger på ett snitt på 204 Wh/km efter 3000 mil på LR AWD och 211 Wh/km på våran P efter drygt 2000 mil. Då är det verkligen blandad körning. Allt från stad till resor till Rom. Inte sällen vi landar på 230-240 Wh/km för en 20 mils resa nu under vintern runt Sthlm.
Detta på skyltad hastighet upp till 90 vägar. På 90-120 vägar så kan moms tillkomma...
Detta på skyltad hastighet upp till 90 vägar. På 90-120 vägar så kan moms tillkomma...
Model 3 LR förbrukning
Mitt snitt efter ca 900(sedan reset) mil med M3P har faktiskt jobbat sig ner till 220wh/km. Då är majoriteten med 18" dubbfria, och i Skåne dvs ingen vinter. Tidigare med 20" sommardäck låg jag över 240 i snitt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 LR förbrukning
Körde GTE i 3 år tills för 3 veckor sedan. Då blev det en LR AWD.
GTE:n skulle gå 5 mil och klarade 3 med min körning.
Teslan utlovas 50 mil men verkar landa på 30.
Samma förhållande (men SÅÅ mycket roligare)
Allt beror på vad Galenskaparna sa en gång..”Det beror på hur du köööör vetttöö”
GTE:n skulle gå 5 mil och klarade 3 med min körning.
Teslan utlovas 50 mil men verkar landa på 30.
Samma förhållande (men SÅÅ mycket roligare)
Allt beror på vad Galenskaparna sa en gång..”Det beror på hur du köööör vetttöö”
Re: Model 3 LR förbrukning
Här är en bild på min förbruking sedan September. (Använder TeslaMate för o logga)
Kör 50/50 Motorväg o landsväg runt Borås trakten. Autopilot o följer hastighetsgräns (oftast).
Kör 50/50 Motorväg o landsväg runt Borås trakten. Autopilot o följer hastighetsgräns (oftast).
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
Re: Model 3 LR förbrukning
Jag ligger runt 270 wh/km med min LR AWD när det är nollgradigt ute och jag kör i 130-140 km/h. Då har jag 18" med plastkåporna på.