Model S facelift?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Re: Model S facelift?

Inlägg av Laban »

Martinen skrev:
Ser ändå rätt fräckt ut.
Kanke i svart så blir det bra.
Blev skitbra, även i vitt enligt min mening. Tror bara man är lite ovan att så stor del i fronten inte upptas av något svart jättegap , ex Audi, nya Toyota som direkt motpol.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

ted skrev:
Tror dock precis som Henrik att detta inte kommer ske, eftersom X front är en del av ett "falk-koncept" med både vingar och näbb. Och utan vingar makes det inte sense riktigt.
Fast "vingarna" syns ju inte största delen av tiden så jag vet inte, Audi, BMW mfl har ju i princip exakt samma front oavsett storlek/modell. Tydlig identitet vilket verkar fungera i det dyrare segmentet.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det där kan ju lätt gå överstyr också. Nya Lexus-modeller...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Riktigt snygga mockups måste jag säga. Fast forward till mars nu så jag får se hur Model 3 blir. Hoppas på denna looken fast lite mindre kärra.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

danni skrev:
Det där kan ju lätt gå överstyr också. Nya Lexus-modeller...
Jag ska man ny ha en tydlig identitet så är det bra om den är trevlig att titta på :-) Men för mig får X fronten gärna gå igenom i kommande modeller. Nu har iofs Elon pratat om att Model 3 inte kommer att bli en liten Model S utan något mer radikalt, ska bli intressant att se vad han menar med det.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Laban skrev:
Nu har iofs Elon pratat om att Model 3 inte kommer att bli en liten Model S utan något mer radikalt, ska bli intressant att se vad han menar med det.
Har han inte också sagt att detta kommer i ett senare skede, och att första versionen av Model 3 blir en mer normal "liten Model S"?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Surfaren skrev:
Laban skrev:
Nu har iofs Elon pratat om att Model 3 inte kommer att bli en liten Model S utan något mer radikalt, ska bli intressant att se vad han menar med det.
Har han inte också sagt att detta kommer i ett senare skede, och att första versionen av Model 3 blir en mer normal "liten Model S"?
Liten Model S tror jag det aldrig sagts men Elon fick backa lite på att Model 3 skulle vara en mer radikal bil, antagligen blir det två modeller på samma bottenplatta kort efter varandra, Model 3 och Model Y. En av dessa får Falkvingedörrar enligt Twitter och detta blir antagligen den mer radikala modellen. Huruvida den andra kommer vara en krympt Model S eller inte är inte klart. Det har bara sagts att den ska vara mindre, inte att den ska vara lik Model S (motsatsen har dock inte heller sagts). Om 6 månader vet vi mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Precis. "Liten Model S" kommer nog mest från diverse biljournalister som spekulerar. Jag minns inte vad Elon sa exakt, men det var något om att den första Model 3 som lanseras inte kommer vara den radikala bilen som det var tänkt, utan något mer normalt, och den radikala kommer senare.

Nu har vi glidit lite ifrån ämnet igen. För att återgå: behöver "facelift" egentligen vara en facelift? Tesla gör ju ändringar hela tiden och har även ibland helt ologiska saker för sig när det gäller bilens utseende (extra kromdetaljer kommer med interiörpaketet). Visst är fronten den mest avvikande designdelen i Model X jämfört med Model S (med stängda dörrar), men jag undrar om det ens kan betyda att S kommer få en X-liknande front framöver, eller om Tesla bara blandar och ger i vanlig ordning och att nästa bil eller nästa uppdatering av externt utseende blir ytterligare något nytt. Jag är inte helt överens med fronten på X så jag ser hellre att de fortsätter testa nya varianter tills dom hittar den perfekta som ingen klagar på... :roll:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Surfaren skrev:
Elon Musk har sagt att Model 3 ska vara 20 % mindre än Model S - jag har i en tidigare tråd Photoshoppat en Model S så att den är precis 20 % mindre. Den blir lika stor som en VW Polo. En sådan bil hade folk hånskrattat åt.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 512#p21323

Bild

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast 20 % mindre hur? Längd eller volym? Det är rätt stor skillnad mellan dessa storheter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Surfaren skrev:
Laban skrev:
Liten Model S tror jag det aldrig sagts men Elon fick backa lite på att Model 3 skulle vara en mer radikal bil, antagligen blir det två modeller på samma bottenplatta kort efter varandra, Model 3 och Model Y. En av dessa får Falkvingedörrar enligt Twitter och detta blir antagligen den mer radikala modellen

Lite förenklat:

"We're sort of having this debate of how adventurous do we wanna be with the Model 3. We could do a smaller version of the Model S or something more radical. I think we're going to do something more radical".

Fast det kan förstås ha ändrats sedan dess.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Fast 20 % mindre hur? Längd eller volym? Det är rätt stor skillnad mellan dessa storheter.
Jag gick på längd - tyckte mina Photoshopbilder blev roligast då :) Men 20% mindre kan förstås syfta på allt möjligt. Om de syftar på 20% mindre vikt så kan bilen fortfarande vara lika stor eller större.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jag skulle gå på Elons kommentar om BMW 3 serie klass. Det skulle i så fall bli en hjulbas på 2.8m, längd på 4.62m. Model S har som jämförelse 2.96 cm hjulbas, 4.97m lång. Model 3 skulle med dessa siffror bli ca 7% kortare än Model S.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
18650

Inlägg av 18650 »

Man får väl ändå anta att 20% i sammanhanget innebär kubiken. Samt att bilen modelleras för att med minsta möjliga frontarea/luftmotstånd samtidigt som man disponerar utrymmena maximalt. Även om Elon verkar skojfrisk så tror jag funktion går före ett lustigt Photoshopresultat. :lol: Att bilen enligt dagens källor blir radikal borde ju stödja min tes om funktion. Procentuellt blir ju batteriet större på höjden om man skalar ner bilen men behåller samma celler. Detta plus att man förmodligen använder celler som är större gör nog att bilen kommer göra ett något knubbigare intryck än model S.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Verkar finnas många indikationer på att det kommer en facelift snart enl tråd på TMC.
Fronten kommer def förnyas.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

När tror ni en ny Model S presenteras? Ny front, självöppnande dörrar, ventilerade säten, dragkrok etc... kanske till och med autopilot 2.0?

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Till hösten eller kanske nästa vår beror lite på när de vill ha uppmärksamhet ;). Så länge Model S säljer så mycket de kan tillverka av den så är det ju onödigt att ändra. Det ska väl komma en helt ny generation av Model S också. Kanske 2019-20?
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

LarsL skrev:
Till hösten eller kanske nästa vår beror lite på när de vill ha uppmärksamhet ;). Så länge Model S säljer så mycket de kan tillverka av den så är det ju onödigt att ändra. Det ska väl komma en helt ny generation av Model S också. Kanske 2019-20?
Jag tror Elon Musk höll tillbaka lite på Model 3 just för att dom inte vill sänka försäljningen på Model S. Troligen kommer samtliga Tesla modeller komma med "Autopilot 2.0" hårdvara när Model 3 gör release, om det blir en helt ny modell eller "bara" en uppgradering av fronten innan dess är även jag nyfiken på =)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
vigge50

Inlägg av vigge50 »

I denna tråden som har länkats i annan tråd så diskuteras det att anledningen till den kommande prishöjningen är att en uppdatering av Model S är på väg. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ate.66246/
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Om det blir en prishöjning i april och det beror på facelift och ny hårdvara för AP 2.0, då borde det sammanfalla med part 2 av model 3 presentationen. Man kan tycka att det är för tidigt men det finns flera saker som tyder på det.

Den pågående referral-omgången gäller lagerbilar. De vill få ut alla inför faceliften.

Model S måste få AP 2.0 hårdvara innan den kommer, eller ens presenteras för 3.

Det har aviserats om prishöjning i dollar.

Det skulle naturligtvis kunna presenteras en facelift och AP 2.0 utan att man berör model 3 överhuvudtaget, men då försvinner allt "super next level" snacket.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Min gissning är att det kommer kanske halvårsvisa uppdateringar för att hålla intresset uppe kring Model S.
Lite som lite som man gjort under 2015.

Man borde ha "lite på lager" från utvecklingen av Model X. Kanske även lite spin-off från utvecklingen av Model 3, så småningom.
(Stolar, dörrar, dragkrok, uppdatering av fronten etc)

Inga radikala nyheter, fokuset på utvecklingen ligger rimligen på Model 3 även om det är Model S och X som ska stå för nyförsläljningen de kommande 18 månaderna.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

pegs skrev:

Inga radikala nyheter, fokuset på utvecklingen ligger rimligen på Model 3 även om det är Model S och X som ska stå för nyförsläljningen de kommande 18 månaderna.
Fast de kommer vilja pröva lite olika tekniker i mindre skala innan de börjar producera hundratusentals Model 3. AP 2.0 kommer garanterat komma till Model S och Model X med tiden men antagligen förfinas den med autonoma inslag till Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
pegs skrev:

Fast de kommer vilja pröva lite olika tekniker i mindre skala innan de börjar producera hundratusentals Model 3. AP 2.0 kommer garanterat komma till Model S och Model X med tiden men antagligen förfinas den med autonoma inslag till Model 3.
Nu blev jag lite nojig - jag har, precis som du, en order stående på en Model X. Kommer vi få varsin av en liten klick X som producerats med den gamla AP-hårdvaran?
Har din X gått i produktion ännu?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Herr X skrev:
Svenssons skrev:
pegs skrev:

Nu blev jag lite nojig - jag har, precis som du, en order stående på en Model X. Kommer vi få varsin av en liten klick X som producerats med den gamla AP-hårdvaran?
Har din X gått i produktion ännu?
Lyxproblem :-)

Om ni vill vara riktigt säkra på att det inte kommer en nyare version efter att ni köpt så köp en Saab
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

pegs skrev:
Lyxproblem :-)

Om ni vill vara riktigt säkra på att det inte kommer en nyare version efter att ni köpt så köp en Saab
Saab.. brr.. det var inte helt det jag ville höra. Fiskade efter sympati..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar