VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Ja backkamera är praktiskt men varför ska de vara lagkrav och påverka euro ncap? Är de risken att backa på barn eller vad blir säkrare?
Exempelvis. Jag känner mig i alla fall osäker nu de få gånger jag kör en bil utan backkamera.
Jag har blivit så van vid att ha en backkamera att jag helt automatiskt tittar på skärmen när jag backar, även i bilar som varken har backkamera eller skärm. Än värre när bilen i fråga inte ens har parkeringssensorer, för det märker man ju oftast inte förrän man kör på nånting. Grymt läskigt.
Tack och lov händer det ju rätt sällan att man tvingas ratta sådana bilar.
Jo att de är praktiskt och bekvämt ifrågasätter jag inte utan snarast varför lagstadgad om de. Finns ju ingen anledning att kräva de i lagen för att de är praktiskt utan då måste de verkligen tillföra något som gör bilen/trafiken säkrare och då tänker jag inte på några små plåtskador på ens egna bil.
Nej plåtskador bryr sig knappast myndigheter om. Då hade det varit lag på parkeringssensorer....
Att det är krav på backkamera beror givetvis på att man inte vill att folk skall backa över människor eller djur.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Vem säger att en lag måste vara logisk?
Jo de är ju väldigt sant :D

Men även bil tillverkarna vill sälja paket så de är kanske därför de inte är standard...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Än värre när bilen i fråga inte ens har parkeringssensorer, för det märker man ju oftast inte förrän man kör på ..
Värt att tillägga där är att parkeringssensorer fram+bak i alla fall är standard.

Så jag vidhåller nog att man får det mesta man behöver även i grundversionen. Jag skulle sakna förvärmning i app men samtidigt så glömmer jag ofta detta och förvånas över hur snabbt bilen blir varm även då det är riktigt kallt ute. Backkameran som sagt. 50 kW laddning räcker gott för andrabilen.

Mitt intresse kvarstår.

Tillägg: kollade lite på blocket nu. Några ex

Kia e-Soul 2017 - 27 kWh - 240 000 :-
Zoe 52 kWh - 409 000 :-
Ionic 28 kWh - 320 000 :- (demobil så jag antar att man inte får miljöpremien på 60k)

Då känns grundversionen av ID.3 för 290 000 :- efter premie betydligt mer lockande. Men ok, den är något år bort också.

Man kan även jämföra med närmaste konkurrent som i dagsläget väl är 39 kWh Kona. Den har backkamera som standard men kräver komfortpaket för 11900 :- för att få LED helljus. 7" skärm är standard, kräver Premium versionen för att få 10.25". 376 000 :- för Life + komfortpaket eller 399 900 :- för Premium versionen. Och jag tycker att 10.25" är nog litet så 7" går bort direkt.

Jag tar ID.3 alla dagar i veckan före Kona, osett. Kona upplevde jag också hade ett väldigt litet baksäte, slog i taket med huvudet. ID.3 verkar ha bra utrymme i baksätet för sin klass.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Finns ju massor av elbilar att välja på under 300.000kr 2020.
Inte säkert att VW ID3 är bästa väl.
viewtopic.php?f=27&t=19346&p=390763&hil ... ot#p390763
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
mati skrev:
Än värre när bilen i fråga inte ens har parkeringssensorer, för det märker man ju oftast inte förrän man kör på ..
Värt att tillägga där är att parkeringssensorer fram+bak i alla fall är standard.

Så jag vidhåller nog att man får det mesta man behöver även i grundversionen. Jag skulle sakna förvärmning i app men samtidigt så glömmer jag ofta detta och förvånas över hur snabbt bilen blir varm även då det är riktigt kallt ute. Backkameran som sagt. 50 kW laddning räcker gott för andrabilen.

Mitt intresse kvarstår.

Tillägg: kollade lite på blocket nu. Några ex

Kia e-Soul 2017 - 27 kWh - 240 000 :-
Zoe 52 kWh - 409 000 :-
Ionic 28 kWh - 320 000 :- (demobil så jag antar att man inte får miljöpremien på 60k)

Då känns grundversionen av ID.3 för 290 000 :- efter premie betydligt mer lockande. Men ok, den är något år bort också.

Man kan även jämföra med närmaste konkurrent som i dagsläget väl är 39 kWh Kona. Den har backkamera som standard men kräver komfortpaket för 11900 :- för att få LED helljus. 7" skärm är standard, kräver Premium versionen för att få 10.25". 376 000 :- för Life + komfortpaket eller 399 900 :- för Premium versionen. Och jag tycker att 10.25" är nog litet så 7" går bort direkt.

Jag tar ID.3 alla dagar i veckan före Kona, osett. Kona upplevde jag också hade ett väldigt litet baksäte, slog i taket med huvudet. ID.3 verkar ha bra utrymme i baksätet för sin klass.
Att det är standard på First edition samtliga varianter betyder inte att det kommer vara standard för den modellen som kostar 350 000 kr. Jag hoppas verkligen det är standard men vill se det.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Baserat på den listan är jag ganska säker på att ID.3 kommer att vara bäst sett till mina behov. Dvs, utrymmesmässigt.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Baserat på den listan är jag ganska säker på att ID.3 kommer att vara bäst sett till mina behov. Dvs, utrymmesmässigt.
MG ZS har 483liters bagage, bra utrymmen, billigare är snik ID3, går att få med drag.
Klarade Euro Ncap krockproven bra.
Tror den blir en succé i Sverige.
Tesla Björn fick ju den att gå 507km i Thailand vid snikkörning.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
MG ZS har 483liters bagage, bra utrymmen, billigare är snik ID3, går att få med drag.
Andrahandsvärdet på en MG vs. VW lär ju å andra sidan bli en tuff match...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

VW har 2 års nybilsgaranti.
MG ZS EV kommer med en garanti på 5 år eller 150 000 km på bilen, og 8 år eller 150 000 km på drivlinjebatteriet. 10-års garanti tilbys på anti-perforering.
MG har 5 års garanti i Norge.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Vart servar man en MG? Eller någon av de andra bilarna som ploppar upp utan ett ordentligt servicenätverk?

Jag vill ändå tro att man bör hålla sig till de större märkena om man vill ha bäst chans att ha ett problemfritt ägande.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Den har också en binär sätesvärme (av/jättevarmt), segt/gammaldags gui och som redan nämnts med stor sannolikhet betydligt sämre andrahandsvärde än I.D3. Grundversionen har förresten ingen sätesvärme. Så jag avvaktar nog det slutgiltiga priset innan jag börjar prata om succé.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Vart servar man en MG? Eller någon av de andra bilarna som ploppar upp utan ett ordentligt servicenätverk?

Jag vill ändå tro att man bör hålla sig till de större märkena om man vill ha bäst chans att ha ett problemfritt ägande.
Jag kör Tesla och har 67 mil till serviceverkstaden! :lol:
Måste verkligen kunna lita på min bil som resande säljare i Norrland.
Och givetvis kommer jag köpa Tesla nästa gång!

Gill Gruppen säljer MG i Norge, de säljer Subaru idag.
Återstår att se om Subaruhandlarna säljer MG även i Sverige.
Det har även pratats om att Hyundaihandlarna i Sverige kanske ska börja sälja MG.

Om man tittar på England och Norge där MG redan säljs, så säljer dom bra och har tvingat ner priset på konkurrenternas bilar.

Så MGs intåg är jättebra för alla elbils spekulanter, oavsett märke, eftersom alla får sänka sina priser(utom Tesla?).

Exempel:
Nissan Leaf i England.
Nissan LEAF Gets A Price Cut In The UK
https://insideevs.com/news/388841/nissa ... ce-cut-uk/

Nissan Leaf Norge.
Spara över 46.000Nok
Nissan Leaf 40kWh från 259.900Nok
https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/tilbud.html

EDIT:
Hoppas MGs intåg i Sverige får alla elbilskonkurrenter att sänka sina priser med 15%, som Nissan Leaf fått göra i Norge.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Känns inte som Tesla konkurrerar med MG, det är ju världar mellan de bilarna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Om man tittar på England och Norge där MG redan säljs, så säljer dom bra och har tvingat ner priset på konkurrenternas bilar.

Så MGs intåg är jättebra för alla elbils spekulanter, oavsett märke, eftersom alla får sänka sina priser(utom Tesla?).
...
Hoppas MGs intåg i Sverige får alla elbilskonkurrenter att sänka sina priser med 15%, som Nissan Leaf fått göra i Norge.
Nissan Leaf är alldeles för dyr även om man bortser från MG'n.

Men visst är det kanon om MG's intåg kan ge sänkta priser i klassen. Jag är dock inte så säker på att den kommer göra det i Sverige om den hamnar på samma pris som i Norge. Dvs 333k om man vill ha sätesvärme , regnsensorer osv. I England har man väl haft en kampanj på MG'n och där har man nog också en viss förkärlek för märket i sig.

När det gäller Norge så säljer inte Hyundai 39 kWh versionen av Kona där. Det gör att skillnaden blir relativt stor mellan dessa vilket nog kan locka de som inte behöver längre räckvidd.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Visst är det stor skillnad på Tesla och MG.
Men listan med elbilar till rimliga priser, som har minst 450 liters bagage, och drag, är inte lång i Sverige idag.

Så jag kan visst tänka mig att vissa Tesla spekulanter, som vill ha en billig elbil med drag, tittar på en MG nu.
Speciellt när man nu vet att det fick 5 stjärnor i Euro Ncap.
Och att i Norge lovar man 5 års garanti!
Hoppas den får 5 års garanti även i Sverige.

Mamma SAIC säljer ca 7 miljoner bilar per år, det gör man inte om det bara vore skit.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Bra med billigare elbilar i Sverige, men herregud vad ful MG:n är. En Dacia Duster är ju snygg i jämförelse. Vill man bara ha en billig elbil i hygglig storlek med drag så kommer dom säkert sälja en del av denna även här hos oss.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Mickep

Inlägg av Mickep »

Dacia kommer snart med sin uberbilliga elbil.
Skall bli spännande att se vad recensenterna säger. Har inte problem med plast. Det kommer säkert att finnas en läderratt för de som vill ha det. Och utrustningsnivåerna verkar vara generösa.
Men var och en bör provköra innan köp. (En del har beställt den osedd) tror dock att det kommer bli en bra bil, kanske inte bäst, men långt ifrån så dålig som vissa hoppas på.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Visst är det stor skillnad på Tesla och MG.
Men listan med elbilar till rimliga priser, som har minst 450 liters bagage, och drag, är inte lång i Sverige idag.

Så jag kan visst tänka mig att vissa Tesla spekulanter, som vill ha en billig elbil med drag, tittar på en MG nu.
Speciellt när man nu vet att det fick 5 stjärnor i Euro Ncap.
Och att i Norge lovar man 5 års garanti!
Hoppas den får 5 års garanti även i Sverige.

Mamma SAIC säljer ca 7 miljoner bilar per år, det gör man inte om det bara vore skit.
Alla bilar har minst 5års garanti Norge.
Nej, jag tror det är ganska få som vacklar mellan Tesla och MG. De som absolut vill ha en annan bil tar i så fall en laddhybrid.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
Dacia kommer snart med sin uberbilliga elbil.
Skall bli spännande att se vad recensenterna säger. Har inte problem med plast. Det kommer säkert att finnas en läderratt för de som vill ha det. Och utrustningsnivåerna verkar vara generösa.
Men var och en bör provköra innan köp. (En del har beställt den osedd) tror dock att det kommer bli en bra bil, kanske inte bäst, men långt ifrån så dålig som vissa hoppas på.
Det blir väl Renault K-ZE som blir Dacia i europa. En storleksklass under Zoe i så fall. Ska bli kul att se vad den har ett erbjuda och vad priset blir. Tyvärr då för liten for oss, även som andrabil.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep

Inlägg av Mickep »

Från en som blev inbjuden till en testkörning. id3 verkar lovande.

Lite intressant om batteriet, likt tesla så förvärmer de också det vätskekylda batteriet för optimal prestanda. (Jag vet inte om man skall kalla det industrispinage med det är inga hemligheter direkt). Exempel visar han en bil från något som skall vara en 58 kWh batteriladdningsession, och då får den på en ionityladdare 66 kW vid 70%. Vilket är jämförbart med model 3 sr+. inte like högt topvärde troligtvis med ca 91kW under hela sessionen.(vilket inte är jättemycket ifrån, räknar att topmedelvärdetvärdet blir 116 för första halvan vilket inte är fy skam). (om någon har någon ide hur man räknar fram maxvärdet när man har ett slutvärde på 66 kW ett medel på 91kw (36,39 kWh på 24:09 min) vid 70%).
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vi vet ju inte hur formen på laddkurvan ser ut. Jag gissar att de försöker hålla den så platt som möjligt. E-Golfen laddar med mer eller mindre konstant effekt hela vägen upp till 90% eller så. Och i e-tron har de ju kört med samma filosofi.
I det fallet får man ingen hög topp så som i Teslas fall. Omöjligt att veta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Vi vet ju inte hur formen på laddkurvan ser ut.
Det är ju även av intresse hur kurvan ser ut i praktiken och inte bara under perfekta förhållanden. Vi har som bekant inte bara sommarkvällar här utan ofta är väder och vind inte med oss och då är det extra jobbigt om laddningen tar dubbla tiden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Mickep

Inlägg av Mickep »

Maxvärdet är ju egentligen bara en petitess, det intressanta är hur länge man laddar för full fart.
Om vi tittar på exemplet (som var vid en ionityladdare ej i labb, tydligen så har de rest runt till 10000 laddpunkter för att se att allt funkar) så har vi 91kw mellan 37%-70% i genomsnitt. Det om det var på ett 58 kwhbatteri.
Nu vet vi inget om laddförluster bara vad laddaren levererat, men han sa i videon att de skall stödja 120 kw. Vilket verkar stämma.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Mickep skrev:
Om vi tittar på exemplet (som var vid en ionityladdare ej i labb, tydligen så har de rest runt till 10000 laddpunkter för att se att allt funkar) så har vi 91kw mellan 37%-70% i genomsnitt. Det om det var på ett 58 kwhbatteri.
Nej. Det han säger är att dom testat 11000 olika laddplatser för att säkerställa att det inte blir som för alla andra elbilar att vissa platser inte skakar hand med bilen och det strular osv.

Minns ni när Leaf skulle komma med större batteri och det florerade bilder på 100kW laddning. Det gick ju så där. Nissans hemsida säger fortfarande 100kW laddning. https://www.nissan.se/fordon/fordon-utb ... ioner.html

Den som lever får se.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Intressant var även att det är 2-års intervall på service oavsett mil. Då fattas bara pris på servicen. För typ 10-15 år sedan blev det ett EU-direktiv att service SKALL få göras av oberoende verkstäder, jag antar att det fortfarande gäller. Eftersom VW skall tillhandahålla serviceinfo till alla mot skälig kostnad enligt direktivet är det bara den pusselbiten kvar för att beräkna livskostnaden för bilen. Förutsatt att den inte ramlar isär innan batteriet tröttnar...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar