Google söker samarbetspartner

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Hittade denna artikeln om att google söker samarbetspartner för självkörande bilar, tror ni och tycker ni det är något Tesla ska nappa på?

http://m.bytbil.com/MotorNyheter/2015-1 ... route=True
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Google söker samarbetspartner

Inlägg av Martinen »

Jag är förvånad över att det inte blivit mer samarbete mellan Google och Tesla som det är idag.
Det bra ju ett tag snack om att Google skulle köpa.
Sen är ser såklart ibland svårt att släppa in ett så stort företag för samarbete. Man kan lätt bli för beroende av samarbetet som ett litet företag, och då har man mer att förlora än det stora företaget och kan hamna i en dålig sits.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Men bygger inte Tesla Toyotabilar i sin fabrik? Något samarbete har de i alla fall. Toyota är ju halvstora.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Elputte skrev:
Men bygger inte Tesla Toyotabilar i sin fabrik? Något samarbete har de i alla fall. Toyota är ju halvstora.
Toyota och GM ägde fabriken innan och hade gemensam tillverkning där. Att det skulle byggas Toyota där nu är inget som jag hört.
Tesla har ju visst samarbete med en del bolag, men mycket är nog inget som nån av parterna skryter om.
Telsa köper ju en del detaljer mm från exempelvis Mercedes. Och Tesla levererar väl drivlinan till en hel del bolag.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tesla levererade väl drivlinan till Toyotas elvariant av RAV4 som Toyota tillverkade för att kunna sälja bilar i Kalifornien och Toyota ägde en del aktier i Tesla men aktierna är sålda nu och jag tror att Tesla inte tillverkar något till Toyota längre. Toyota satsar ju på vätgas och sin handtillverkade Mirai.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Hittade denna artikeln om att google söker samarbetspartner för självkörande bilar, tror ni och tycker ni det är något Tesla ska nappa på?

http://m.bytbil.com/MotorNyheter/2015-1 ... route=True
Tror precis tvärtom att de söker någon för att de inte lyckades köpa eller fördjupa samarbetet med Tesla.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Google och Tesla har valt helt olika teknik, därför är deras lösningar 100% okompatibla.
Google har valt Lidar (en sorts laser-radar) som ritar upp hela miljön i alla riktningar runt bilen i 3D. Beräkningarna sker sedan i 3D-bilden, där alla objekt och deras olika rörelsebanor finns med.

Tesla har valt kameror och beräkningar genom bildanalys i realtid. Elon Musk har tidigare uttalat sig om detta, och han har då sagt att kameror är mycket billigare än Lidar och borgar för att autopilot kan göras i stor skala, snabbt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Tesla levererade väl drivlinan till Toyotas elvariant av RAV4 som Toyota tillverkade för att kunna sälja bilar i Kalifornien och Toyota ägde en del aktier i Tesla men aktierna är sålda nu och jag tror att Tesla inte tillverkar något till Toyota längre. Toyota satsar ju på vätgas och sin handtillverkade Mirai.
Det är rätt - Tesla slutade att tillverka drivlinan till den elektriska varianten av RAV4 förra året. Då hade man bara byggt dryga 1500 bilar (om jag minns rätt). Nu produceras inga andra bilar än Model S och Model X i Teslas fabrik.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Google och Tesla har valt helt olika teknik, därför är deras lösningar 100% okompatibla.
Google har valt Lidar (en sorts laser-radar) som ritar upp hela miljön i alla riktningar runt bilen i 3D. Beräkningarna sker sedan i 3D-bilden, där alla objekt och deras olika rörelsebanor finns med.

Tesla har valt kameror och beräkningar genom bildanalys i realtid. Elon Musk har tidigare uttalat sig om detta, och han har då sagt att kameror är mycket billigare än Lidar och borgar för att autopilot kan göras i stor skala, snabbt.
Som jag skrivit tidigare, så kommer det finns det såklart brister i att bara köra med kameror, och det tror jag inte att tesla kommer att göra. Redan idag för de första funktionerna dom kommer släppa så har dom sagt att dom använder både radarn fram, sonar för att upptäcka saker närmre bilen, samt kameran. DVS 3 olika system för att bygga upp en bild av vad som händer runt bilen. Lidar är som du säger förmodligen dyrare, men jag tror mer på att det kommer bli en utveckling av vad som finns idag.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Det är rätt - Tesla slutade att tillverka drivlinan till den elektriska varianten av RAV4 förra året. Då hade man bara byggt dryga 1500 bilar (om jag minns rätt). Nu produceras inga andra bilar än Model S och Model X i Teslas fabrik.
Lite intressant att du skriver "bara byggt dryga 1500 bilar". Toyota räknar med att kunna tillverka "hela" 700 Toyota Mirai i år...

Elbilsmarknaden ser lovande ut de kommande åren och jag tror också att flera stora dinosaurier kommer att bli tagna på sängen av utvecklingen när Apple och Google går in på allvar i branschen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Elbilsmarknaden ser lovande ut de kommande åren och jag tror också att flera stora dinosaurier kommer att bli tagna på sängen av utvecklingen när Apple och Google går in på allvar i branschen.
Det kommer bli en massaker i bilbranschen.
Själv är jag definitivt en "early adoptor" och jag är ganska säker på att i stort sett alla andra teslaköpare också är det (utom möjligen George Clooney).
Jag tycker att Teslan är fantastisk, men är heller inte rädd för ny teknik och nya lösningar, utan är snarare nyfiken. Problemet är att vi "early adoptors" är en liten minoritet av jordens befolkning - de allra flesta delar inte mina intressen och min teknikoptimism.

För de nya elbilstillverkarna (Tesla, Apple och Google) gäller det att få "early & late majority" att vilja testa el-drivlina, laddstationer, ha elektriker hemma etc.
Det som ska överkommas är inte bara batteripriser, utan också rädslan för ny teknik, att folk måste överge saker de idag kan (tanka bensin) och hoppa på något nytt.
Det är en klyfta som ska passeras (the chasm) innan resten av jordens befolkning kastar sig över elektriska bilar, och hur man bygger bron över till "early majority" ser det ut som att Tesla nästan är på väg att lösa med sin enormt trevliga Model S. Det är detta som Apple har sett, och de har nog kommit på ett sätt att cementera den bron - när det är gjort kommer världens alla fossilbilsspekulanter vallfärda över till elbilssidan.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar