Tesla förmånsvärden 2020
Moderator: Redaktion
Re: Tesla förmånsvärden 2020
Kul att 3P får betydligt lägre!Zalman3 skrev:
Nästan lika högt förmånsvärde på 3LR som S känns ju konstigt även om jag inte klagar som själv kör S...
Detta var ju intressant. Hämtade ut min M3P i veckan. Har 7 dagars returrätt totalt och har således rätt att lämna tillbaks bilen.
Har den i en firma som förmånsbil. Ville gärna ha en performance trots att förmånsvärdet var betydligt högre än en LR.
Men förmånsvärdet verkar ju gå ner med över 1500kr / mån för bilar tillverkade 2020 kontra min som är precis uthämtad.
Funderar därför på att lämna tillbaka den och hämta en ny om ett par månader. Vet att tesla säger att man inte kan beställa en likadan på 12mån men man kan ju säkert hitta en lösning på det.
Har den i en firma som förmånsbil. Ville gärna ha en performance trots att förmånsvärdet var betydligt högre än en LR.
Men förmånsvärdet verkar ju gå ner med över 1500kr / mån för bilar tillverkade 2020 kontra min som är precis uthämtad.
Funderar därför på att lämna tillbaka den och hämta en ny om ett par månader. Vet att tesla säger att man inte kan beställa en likadan på 12mån men man kan ju säkert hitta en lösning på det.
Skiljer knappt 500kr mellan S och 3 LRAWD nu.
Och dessutom att PS2 ligger kvar på samma som 2019 gör att 3:an tappar lite i ”prisvärdhet” nu.
Och dessutom att PS2 ligger kvar på samma som 2019 gör att 3:an tappar lite i ”prisvärdhet” nu.
-
Bilförmånsvärdena verkar ju vara lite av ett lotteri.
Jämför man förmånsvärde i relation till Nybilspris så är ju Model S LR klart mer ”prisvärd” jämfört med alla Model 3 varianter 2020.
Jämför man förmånsvärde i relation till Nybilspris så är ju Model S LR klart mer ”prisvärd” jämfört med alla Model 3 varianter 2020.
"Tesla Model 3 blir dyrare som tjänstebil – omkörd av Polestar 2"Zalman3 skrev:
Nu har jag själv redan köpt min M3 under 2019, så antar att detta inte ändrar något för mig?
Annars undrar jag om någon vet varför man hade exakt samma värde på M3LRAWD och P2 under 2019, men för 2000 bara höjde för Tesla (och lät Volvo ligga kvar på förra årets lägre värde)?
Säger inte att det är fel, men bara nyfiken om någon kan gissa hur de tänkt här.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Håller med om att det är lite märkligt då båda borde ha typ samma jämförbara bilgrupp på fossilsidan. Någon som vet vilka bilar P2 är likvärdig med enligt skv? M3 var väl något snitt av BMW 3, Audi A4 och Mercedes C.martinot skrev:"Tesla Model 3 blir dyrare som tjänstebil – omkörd av Polestar 2"Zalman3 skrev:
Nu har jag själv redan köpt min M3 under 2019, så antar att detta inte ändrar något för mig?
Annars undrar jag om någon vet varför man hade exakt samma värde på M3LRAWD och P2 under 2019, men för 2000 bara höjde för Tesla (och lät Volvo ligga kvar på förra årets lägre värde)?
Säger inte att det är fel, men bara nyfiken om någon kan gissa hur de tänkt här.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- markuswesterberg
- Teslaägare
Tycker mig inte ha fått något bra svar någonstans på följande: vad är det som avgör min bils förmånsvärde?
Främst gäller frågan: är det tillverkningsår, modellnummer eller liknande som sätter värdet och är det ett fast värde? Exempel: Jag köper en model 3 med extrautrustning för 60 000 kr. Förmånsvärdet beräknas till 3900 kr 2019. Under 2020 köper jag till utrustning (acceleration boost låt oss säga) för låt säga 20 000 kr. Hur beräknar jag förmånsvärdet på bilen som ska tas upp 2020? Baseras det på 2019 ex utrustning + 60 000 + 20 000 kr i extrautrustning? Eller på 2020 års förmånsvärde + extrautrustning?
Kan en bils "grundförmånsvärde" ändras från ett år till ett annat? Alltså en bil som rullar på vägarna.
Främst gäller frågan: är det tillverkningsår, modellnummer eller liknande som sätter värdet och är det ett fast värde? Exempel: Jag köper en model 3 med extrautrustning för 60 000 kr. Förmånsvärdet beräknas till 3900 kr 2019. Under 2020 köper jag till utrustning (acceleration boost låt oss säga) för låt säga 20 000 kr. Hur beräknar jag förmånsvärdet på bilen som ska tas upp 2020? Baseras det på 2019 ex utrustning + 60 000 + 20 000 kr i extrautrustning? Eller på 2020 års förmånsvärde + extrautrustning?
Kan en bils "grundförmånsvärde" ändras från ett år till ett annat? Alltså en bil som rullar på vägarna.
Förmånsvärde går på tillverkningsår. Köper du till utrustning tar du upp 20% av kostnaden per år från den månad du fått tillgång till utrustningen.
Miljöbilar har en extra nedsättning med 10000&/år, den kan komma att ändras, men inte grundvärdet.
Miljöbilar har en extra nedsättning med 10000&/år, den kan komma att ändras, men inte grundvärdet.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Varför har standard range ms och long range ms samma förmånsvärde?
Väldigt märkligt då det skiljer i motor, effekt och pris.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Dom har samma jämförbara fossilare enligt skatteverket som inte räknarElelvis skrev:Varför har standard range ms och long range ms samma förmånsvärde?
in skillnad på batteristorlek alls, och skiljer det väldigt lite i effekt så blir det samma
jämförbara bil...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vad hade P85D för prestanda när den först kom? Känns som som dagens S LR är ganska nära men ändå är förmånsvärdena ganska långt ifrån varandra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- markuswesterberg
- Teslaägare
När du säger ”ta upp 20% av värdet per år” tänker du avskrivningsmässigt? Hur blir det med förmånsvärdet? Hur ändras det med tillköpt utrustning?Remuz skrev:Förmånsvärde går på tillverkningsår. Köper du till utrustning tar du upp 20% av kostnaden per år från den månad du fått tillgång till utrustningen.
Köper du utrustning för 100k så ska du betala 20k/år i extra förmån. Dvs typ 1667kr/månmarkuswesterberg skrev:När du säger ”ta upp 20% av värdet per år” tänker du avskrivningsmässigt? Hur blir det med förmånsvärdet? Hur ändras det med tillköpt utrustning?Remuz skrev:Förmånsvärde går på tillverkningsår. Köper du till utrustning tar du upp 20% av kostnaden per år från den månad du fått tillgång till utrustningen.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Får man inte beställa en ny om man lämnar tillbaka inom 7 dagar?Mikaels skrev:Vet att tesla säger att man inte kan beställa en likadan på 12mån men man kan ju säkert hitta en lösning på det.
- markuswesterberg
- Teslaägare
Remuz skrev:Köper du utrustning för 100k så ska du betala 20k/år i extra förmån. Dvs typ 1667kr/månmarkuswesterberg skrev:När du säger ”ta upp 20% av värdet per år” tänker du avskrivningsmässigt? Hur blir det med förmånsvärdet? Hur ändras det med tillköpt utrustning?Remuz skrev:Förmånsvärde går på tillverkningsår. Köper du till utrustning tar du upp 20% av kostnaden per år från den månad du fått tillgång till utrustningen.
Och efter fem år, då har man ju ”betalt av” så att säga och bilen är avskriven. Sjunker förmånsvärdet då också?
Nope, därför har man ofta förmånsbilar på 3år... sedan är dom gamla och dyramarkuswesterberg skrev:Remuz skrev:Köper du utrustning för 100k så ska du betala 20k/år i extra förmån. Dvs typ 1667kr/månmarkuswesterberg skrev:När du säger ”ta upp 20% av värdet per år” tänker du avskrivningsmässigt? Hur blir det med förmånsvärdet? Hur ändras det med tillköpt utrustning?Remuz skrev:Förmånsvärde går på tillverkningsår. Köper du till utrustning tar du upp 20% av kostnaden per år från den månad du fått tillgång till utrustningen.
Och efter fem år, då har man ju ”betalt av” så att säga och bilen är avskriven. Sjunker förmånsvärdet då också?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland