Översta 7 raderna blir det väl. 2400.
Vad kostar teslaverkstan i timmen om man trots allt vill ha hjälv med underhållet Musk tycker ägaren ska göra?
Mja, 9 kan vi väl säga åtminstone. Men det finns säkert en hel del filter även på en PS2...
Av dom där 9 raderna är det endast 1 som faktiskt gör nån nytta(kupefilter).
Sådant som Tesla förslår skulle rimligen tillkomma på Volvon. https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
Slitage / drivlinekontroll är ju riktiga servicepunkter? Om nu tesla vill att man ska balansera hjulen..
Det är kontroller, inte åtgärder. Rotera hjulen är däremot en faktiskt åtgärd.
Om jag ska betala för ngt så vill jag att det är en åtgärd.
Kontroll får man på besiktningen...
Dom kollar just så att drivlina, bromsar etc inte är för slitna.
Dom kollar att drivlina, bromsar etc. inte är trafikfarliga.
Många besiktningsstationer gör konditionstest också. Kan vara ett alternativ om man förväntas kontrollera själv.
Håller med att kontroll skall innebära åtgärd också. Självklart skall ägaren få välja att åtgärda saker som kan vara kostsamma om något oväntat fel upptäcks. Men jag tycker att rengöring av bromsar mm byta olja skall servicen göra.
När teslabjörn lät en firma göra servicen hittade de något som kan orsaka problem (rost) och också lösa delar som de satte fast.(De tog även bort bromsarna rengjorde dem och fettade in dem), det är sådana saker man vill att de gör på en service. Inte att de bara går runt och sparkar på däcken utan att faktiskt arbete utförs.(då menas att de fixar utan att reparera)
Hur förklarar dom det? Fossilmotorer kör man ju 3000mil. Det är inte bra och jag byter personligen oftare.
Étron har också krav på årlig service AFAIK. Även Zoe, Leaf etc(?).
Tror nog det tom gäller samtliga elbilar från avgasbilstillverkare?
De måste ju roffa in stålarna nånstans, och de motiverar det med alla möjliga och omöjliga "kontroller".
När jag fick serviceförslag på Volvon senaste ville de ha 500 bara för att rengöra framför kameran, så fantasi saknar de inte...
För en gång skull har du fel
E-tron har krav på service vartannat år / 3000 mil. Kallas inspektion nu mera.
Skriver inte detta för att knäppa dig på näsan. Mest för att inte någon ska få fel information.
God Jul
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Kontroll är kontroll, dvs ingen åtgärd. Ett sätt att tjäna pengar.
Föredrar faktiskt att de har färre verkstäder än att ägarna skall subventionera med 5000kr/år för ingenting.
Googla ”servicefusk” så ser ni hur det fungerar i verkligheten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Hur skall du veta att det behöver åtgärdas om du ej kontrollerar ?
Så för att det finns många i branschen som är oseriösa skall alla vara det? Jag kan googla trasig tesla också eller bara glida in i första bästa tråd på Model S för att se en trasig bil men det är inte okej för det finns ju många som åker runt utan problem.
Och när det gäller besiktning får ni alla gärna ta reda på hur det fungerar. Fråga gärna någon om hur deras interna statistiksystem fungerar samt vad som händer om en besiktningsman/kvinna avviker från det.
Kontroll är kontroll, dvs ingen åtgärd. Ett sätt att tjäna pengar.
Föredrar faktiskt att de har färre verkstäder än att ägarna skall subventionera med 5000kr/år för ingenting.
Googla ”servicefusk” så ser ni hur det fungerar i verkligheten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Hur skall du veta att det behöver åtgärdas om du ej kontrollerar ?
Så för att det finns många i branschen som är oseriösa skall alla vara det? Jag kan googla trasig tesla också eller bara glida in i första bästa tråd på Model S för att se en trasig bil men det är inte okej för det finns ju många som åker runt utan problem.
Och när det gäller besiktning får ni alla gärna ta reda på hur det fungerar. Fråga gärna någon om hur deras interna statistiksystem fungerar samt vad som händer om en besiktningsman/kvinna avviker från det.
Kontrollera gör som sagt besiktningen. Det är ju hela poängen med att de finns och är ett krav.
Moderna bilar har numera dessutom en väldans massa sensorer som larmar om något är fel.
Kontroll är kontroll, dvs ingen åtgärd. Ett sätt att tjäna pengar.
Föredrar faktiskt att de har färre verkstäder än att ägarna skall subventionera med 5000kr/år för ingenting.
Googla ”servicefusk” så ser ni hur det fungerar i verkligheten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Hur skall du veta att det behöver åtgärdas om du ej kontrollerar ?
Så för att det finns många i branschen som är oseriösa skall alla vara det? Jag kan googla trasig tesla också eller bara glida in i första bästa tråd på Model S för att se en trasig bil men det är inte okej för det finns ju många som åker runt utan problem.
Och när det gäller besiktning får ni alla gärna ta reda på hur det fungerar. Fråga gärna någon om hur deras interna statistiksystem fungerar samt vad som händer om en besiktningsman/kvinna avviker från det.
Kontrollera gör som sagt besiktningen. Det är ju hela poängen med att de finns och är ett krav.
Moderna bilar har numera dessutom en väldans massa sensorer som larmar om något är fel.
Både ja och nej. Dom kontrollerar och egentligen med rätt dålig kunskap. Kontrollerar inte ens hälften utav bilen heller utan enbart så att fordonet ej skall kunna skada andra.
Både haft in bilar som haft fel anmärkningar på sig samt bilar som inte ens borde gått igenom besiktningen. Varför? Jo för avviker du från snittet så blir du ifrågasatt!
Ex så åker mängder utav bilar med dåliga bussningar för casterstagen. Påverkar slitage både på drivlinan och däcken. Är enkelt att se på bilar där dessa bussningar är slitna utan att ens behöva hissa upp bilen.
Kontroll är kontroll, dvs ingen åtgärd. Ett sätt att tjäna pengar.
Föredrar faktiskt att de har färre verkstäder än att ägarna skall subventionera med 5000kr/år för ingenting.
Googla ”servicefusk” så ser ni hur det fungerar i verkligheten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Hur skall du veta att det behöver åtgärdas om du ej kontrollerar ?
Så för att det finns många i branschen som är oseriösa skall alla vara det? Jag kan googla trasig tesla också eller bara glida in i första bästa tråd på Model S för att se en trasig bil men det är inte okej för det finns ju många som åker runt utan problem.
Och när det gäller besiktning får ni alla gärna ta reda på hur det fungerar. Fråga gärna någon om hur deras interna statistiksystem fungerar samt vad som händer om en besiktningsman/kvinna avviker från det.
Kontrollera gör som sagt besiktningen. Det är ju hela poängen med att de finns och är ett krav.
Moderna bilar har numera dessutom en väldans massa sensorer som larmar om något är fel.
Både ja och nej. Dom kontrollerar och egentligen med rätt dålig kunskap. Kontrollerar inte ens hälften utav bilen heller utan enbart så att fordonet ej skall kunna skada andra.
Både haft in bilar som haft fel anmärkningar på sig samt bilar som inte ens borde gått igenom besiktningen. Varför? Jo för avviker du från snittet så blir du ifrågasatt!
Ex så åker mängder utav bilar med dåliga bussningar för casterstagen. Påverkar slitage både på drivlinan och däcken. Är enkelt att se på bilar där dessa bussningar är slitna utan att ens behöva hissa upp bilen.
Du litar alltså mer på att gemene bilmek, som har tidspress och debiteringskrav, är noggrann och kunnig?
Jag litar då mer på besiktningsmän, de har inget vinstintresse.
Vid min senaste Volvo-service tyckte dom att det började bli dags att byta bromsbeläggen. Jag noterade det. Tre månader senare var det dags för första besiktningen. Jag nämnde då det för besiktningsmannen. Han bara skrattade och sa "det säger dom alltid". Det var många tusen mil kvar enligt honom.
Kontroll är kontroll, dvs ingen åtgärd. Ett sätt att tjäna pengar.
Föredrar faktiskt att de har färre verkstäder än att ägarna skall subventionera med 5000kr/år för ingenting.
Googla ”servicefusk” så ser ni hur det fungerar i verkligheten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Hur skall du veta att det behöver åtgärdas om du ej kontrollerar ?
Så för att det finns många i branschen som är oseriösa skall alla vara det? Jag kan googla trasig tesla också eller bara glida in i första bästa tråd på Model S för att se en trasig bil men det är inte okej för det finns ju många som åker runt utan problem.
Och när det gäller besiktning får ni alla gärna ta reda på hur det fungerar. Fråga gärna någon om hur deras interna statistiksystem fungerar samt vad som händer om en besiktningsman/kvinna avviker från det.
Kontrollera gör som sagt besiktningen. Det är ju hela poängen med att de finns och är ett krav.
Moderna bilar har numera dessutom en väldans massa sensorer som larmar om något är fel.
Både ja och nej. Dom kontrollerar och egentligen med rätt dålig kunskap. Kontrollerar inte ens hälften utav bilen heller utan enbart så att fordonet ej skall kunna skada andra.
Både haft in bilar som haft fel anmärkningar på sig samt bilar som inte ens borde gått igenom besiktningen. Varför? Jo för avviker du från snittet så blir du ifrågasatt!
Ex så åker mängder utav bilar med dåliga bussningar för casterstagen. Påverkar slitage både på drivlinan och däcken. Är enkelt att se på bilar där dessa bussningar är slitna utan att ens behöva hissa upp bilen.
Du litar alltså mer på att gemene bilmek, som har tidspress och debiteringskrav, är noggrann och kunnig?
Jag litar då mer på besiktningsmän, de har inget vinstintresse.
Vid min senaste Volvo-service tyckte dom att det började bli dags att byta bromsbeläggen. Jag noterade det. Tre månader senare var det dags för första besiktningen. Jag nämnde då det för besiktningsmannen. Han bara skrattade och sa "det säger dom alltid". Det var många tusen mil kvar enligt honom.
Kontroll är kontroll, dvs ingen åtgärd. Ett sätt att tjäna pengar.
Föredrar faktiskt att de har färre verkstäder än att ägarna skall subventionera med 5000kr/år för ingenting.
Googla ”servicefusk” så ser ni hur det fungerar i verkligheten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Hur skall du veta att det behöver åtgärdas om du ej kontrollerar ?
Så för att det finns många i branschen som är oseriösa skall alla vara det? Jag kan googla trasig tesla också eller bara glida in i första bästa tråd på Model S för att se en trasig bil men det är inte okej för det finns ju många som åker runt utan problem.
Och när det gäller besiktning får ni alla gärna ta reda på hur det fungerar. Fråga gärna någon om hur deras interna statistiksystem fungerar samt vad som händer om en besiktningsman/kvinna avviker från det.
Kontrollera gör som sagt besiktningen. Det är ju hela poängen med att de finns och är ett krav.
Moderna bilar har numera dessutom en väldans massa sensorer som larmar om något är fel.
Både ja och nej. Dom kontrollerar och egentligen med rätt dålig kunskap. Kontrollerar inte ens hälften utav bilen heller utan enbart så att fordonet ej skall kunna skada andra.
Både haft in bilar som haft fel anmärkningar på sig samt bilar som inte ens borde gått igenom besiktningen. Varför? Jo för avviker du från snittet så blir du ifrågasatt!
Ex så åker mängder utav bilar med dåliga bussningar för casterstagen. Påverkar slitage både på drivlinan och däcken. Är enkelt att se på bilar där dessa bussningar är slitna utan att ens behöva hissa upp bilen.
Du litar alltså mer på att gemene bilmek, som har tidspress och debiteringskrav, är noggrann och kunnig?
Jag litar då mer på besiktningsmän, de har inget vinstintresse.
Vid min senaste Volvo-service tyckte dom att det började bli dags att byta bromsbeläggen. Jag noterade det. Tre månader senare var det dags för första besiktningen. Jag nämnde då det för besiktningsmannen. Han bara skrattade och sa "det säger dom alltid". Det var många tusen mil kvar enligt honom.
Det kan såklart finnas verkstäder som fuskar och varnar för bromsar i onödan men tror inte det är praxis inom branschen i stort.
Jag gjorde också service efter 4600mil med min v90 och då noterade mekanikern att bromsbeläggen började ta slut och att jag kan behöva byta innan nästa service. Jag struntade i det och mycket riktigt skar bakbromsarna några månader senare. Blev dyrt byte av skivor bak.
Kuriosa fakta: det sitter ingen slitagesensor på bromsar bak, bara fram. Däremot om man ofta kör med autopilot så bromsar bilen med bakbromsar för mjukare gång och då slits de snabbare än fram. Hoppas att de löser detta snyggare på P2 än på Volvo.
Det var länge sedan det jobbade mekaniker på verkstäderna.
Nu är det snabbutbildade komponentbytare som ibland inte skulle kunna se skillnad på ett bromsok som behöver service och ett som inte gör det. Och framförallt inte kunna serva det.
Jag har varit med om en märkesverkstad som inte kunde byta tändstiften för de ”satt fast”. Verkmästaren sade att man förstör toppen om man försöker.
Jag åkte till en riktig verkstad som lever på utförda arbeten och gott renommé. Inga problem alls, de förstod inte vad de sysslar med på ”fina verkstaden”.
Jag hade såklart gjort det själv om jag bara hade haft specialhylsan (fyrkams V6, trångt).
Det är troligen precis samma sak med Tesla men då slipper man iaf ifrån 90% av servicepunkterna och framförallt de saker som är inlagda bara för att verkstaden skall kunna tjäna pengar. ”Kontroll”... kyss mig. De kollar ju inte ens.
Tycker det låter som flera av er stillasittande anlitat en dålig verkstad. Jag har tre verkstäder som jag använder som jag litar på.
Att tro att bredkäftarna på besiktningsstationerna i annat än undantagsfall kan göra annat än en ytlig besiktning och säkerhetskontroll är ju skrattretande. Särskilt nu efter avregleringen då allihop blivit extremt vinsthungriga. Trots det är det bättre än förr då bredkäftarna blandats ut lite.
Låter som det finns flera här som gärna fortsätter betala dyrt för årlig "kontroll".
Allt fler, särskilt yngre, kommer dock garanterat välja bort det.
En del tillverkare har ju vid införandet av "long life"-olja gått från årlig till vartannat år(eller 3k mil) för service.
Det är alltså främst livslängden på oljan som styr servicebehovet. I och med övergången till elbilar försvinner den kopplingen, bilen blir mer av en "appliance" som kräver åtgärd först när något går sönder.
De flesta ser nog det som något positivt.
Låter som det finns flera här som gärna fortsätter betala dyrt för årlig "kontroll".
Allt fler, särskilt yngre, kommer dock garanterat välja bort det.
En del tillverkare har ju vid införandet av "long life"-olja gått från årlig till vartannat år(eller 3k mil) för service.
Det är alltså främst livslängden på oljan som styr servicebehovet. I och med övergången till elbilar försvinner den kopplingen, bilen blir mer av en "appliance" som kräver åtgärd först när något går sönder.
De flesta ser nog det som något positivt.
Allt fler, särskilt yngre, kommer dock garanterat abonnera på "mobilitetstjänster" vilket innebär att dom inte själva äger bilen och kan inte heller bestämma hur den ska skötas. Räkna kan dom inte heller eftersom så många tror något blir billigare bara det slås ut per månad.
Ja på längre sikt kommer bilägandet minska betydligt såklart.
Det är ju en generell utveckling i samhället att man i mångt och mycket går ifrån att äga till att istället hyra.
Ja på längre sikt kommer bilägandet minska betydligt såklart.
Det är ju en generell utveckling i samhället att man i mångt och mycket går ifrån att äga till att istället hyra.
En utveckling som påhejas av bilbranschen som ser möjligheter till merförsäljning.
Många människor tycker det blir billigare med månadskostnad.
Kuriosa fakta: det sitter ingen slitagesensor på bromsar bak, bara fram. Däremot om man ofta kör med autopilot så bromsar bilen med bakbromsar för mjukare gång och då slits de snabbare än fram. Hoppas att de löser detta snyggare på P2 än på Volvo.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Aa, de förklarar varför jag snart måste byta belägen bak för andra gången men fram bytte jag nästan precis för första gången.
Bilen har gått över 20000 mil så jag är nöjd.
Halloj!
Jag är ny på forumet (eller ny och ny, man har ju läst här varje dag i snart en evighet )
Har i alla fall gjort som många andra och förbeställt en Polestar 2. Tog Thunder med performance-paketet och den mörka inredningen.
Jag är egentligen helt novis inom hela bilbranschen, byter från en Toyota Yaris från 1999
Kommer man kunna förvärma bilen via någon app? Har någon fått kläm på den pucken? Samt vad tror ni vinterdäck kommer kosta?
Eftersom man kan förvärma volvos fossilbilar via en app sedan länge är det rimligt och tro att polestar2 får liknande lösning.
Vinterdäck kostar ca 20000 hos volvohandlare till en xc40. Borde vara samma till ps2. Eller 10-15 hos däckhandlaren med piratfälg.