Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Inlägg av Herr X »

Då är vi på väg igen! Det var kö när vi åkte... fler som varit på road trips..
Bild
Har tillräckligt med laddning för att komma hem.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Inlägg av Herr X »

Bild
Och där är road tripen slut, 173 mil efter att vi startade för en dryg vecka sedan. Beatrice är inkopplad i laddstationen i garaget och verkar vara lika glad som vi att äntligen komma hem. Ni vet ju hur man säger: "borta bra, men hemma bäst".

Totalt har vi förbrukat 422 kWh, till en total kostnad av 0kr.

Tack till alla er som följt vår skandal-resa till Gdansk! Hoppas att denna tråden kan fungera som referens till framtida resenärer, så inte allt bloggande varit i onödan.
Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Tack för en superbra livebloggning. Riktigt kul att följa :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Var var alla skandaler då? :o
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Var var alla skandaler då? :o
Har du inte följt med? Skandalös bussolycka i centrala Gdansk!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Absolut inte det har varit roligt att följa dej. Vi åkte bara Danmark över Middelfarth ner till Flensburg (härlig eftermiddag i det var bartömning på strandpromenaden :D ) vidare upp till Puttgarden inga problem men rackarn vad de har hojt priset på färjbiljett över 800sek.
Fick också veta veta att brobizz inte funkar i Tesla måste hålla ut bizzen för att den skall funka.efter laddning i Löddeköping hade vi tänkt att åka via Kivik sökte rum och det fanns men tyvärr inget bord i restaurangen märkligt att de inte kunde trycka in två hungrande själar men men de slapp ju bonga in ca 3000 SEK och vi fick en trevlig åktur direkt hem.
Vi har åkt ganska mycket i fossilbilar och det har varit ok men vi är båda överens om att det är helt ok med ett stopp var tredje timma. Mest uppmärksamhet fick vi nog Tyskland känns som att tyskarna inte (skäms) av att titta när vi laddade så smög bilar förbi och kollade med stora ögon lite skojigt. Minus på navigatorn när vi laddat fullt i Lödde ville den ta oss via Växjö hej hallå det är x antal mil extra innan vi upptäckte det var vi redan på motorvägen men det fanns som tur var en avfart 3 km längre fram sedan var det mycket irriterad stämmning mellan min sambo och gps.en den fick många elaka tillmälen hon gick in på Facebookgruppen och frågade fick svar direkt "koppla bort tripplanner" och då funkade det. 130 mil på två dagar inga problem bara underbar körning.
Trodde faktiskt jag mötte HerrX mellan Middelfrath och Flensburg såg ut som en sidenvit men insåg att du kör nog inte det hållet.
Detta blev ett långt inlägg men va f. De blir ju inte så många.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Håller absolut med, underhållande och spännande att följa Herr X öden och äventyr.

Väntar också på uppdatering av Nav, borde komma inom en månad eller så, efter att Model X har fått lite rull i hjulen. Min egen tragikomiska episod var på väg upp till SuC Arboga längs E20, angiven med adress, med fullt tillräcklig laddning dit, men ändå ville Nav:en till både Ödeshög och Karlstad - dit vi knappast hade nått fram! Väl vid laddposten ansåg bilen i alla fall att det var lagom att ladda genast. Sagt och gjort.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Kul att följa äventyret med Beatrice Bengtsson (underbart namn på bilen :D )
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bow skrev:
Fick också veta veta att brobizz inte funkar i Tesla måste hålla ut bizzen för att den skall funka.
har du testat att placera brobizzen innanfør NoseCone? jag har tejpat min norska Bompeng dosa på insidan (først placerad i en vattentæt påse) och det funkar hur bra som helst.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Bow skrev:
Fick också veta veta att brobizz inte funkar i Tesla måste hålla ut bizzen för att den skall funka.
har du testat att placera brobizzen innanfør NoseCone? jag har tejpat min norska Bompeng dosa på insidan (først placerad i en vattentæt påse) och det funkar hur bra som helst.
Har man lite äldre Model S ska det också fungera till höger om backspegelsfästet:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Bow skrev:
Jag har också min brobizz i en vattentät påse innanför nose conen och det funkar kanon. Nose conen pillar du bort med ett kreditkort eller liknande.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Bow skrev:
Jag har också min brobizz i en vattentät påse innanför nose conen och det funkar kanon. Nose conen pillar du bort med ett kreditkort eller liknande.
just att anvænda kreditkort har jag aldrig fattat. Jag høll på att bryta av mitt kæra betalningsmedel :o ett pry tool från Biltema har varit min løsning http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022426/
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
18650

Inlägg av 18650 »

Intressant att följa förbrukningen din. Hur är din körning för att nå så pass högt som 250 i snitt? Borde man inte på semestertripp vara närmare 200 jämnt i förbrukning? Eller drar 21" P85D så pass mycket?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

18650 skrev:
Intressant att följa förbrukningen din. Hur är din körning för att nå så pass högt som 250 i snitt? Borde man inte på semestertripp vara närmare 200 jämnt i förbrukning? Eller drar 21" P85D så pass mycket?
Kolla mitt sista inlägg (http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 270#p39318) när jag kört 6,4 mil från SuC Solli och hem. Där är förbrukningen 212 Wh/km. Det var massiv trafik på den sträckan, så jag körde mellan 80 och 100 km/h på motorvägen, och ca. 4km i 50km/h. Inga kraftiga accelerationer eller annat flams.

Övriga sträckor, som alla ligger stabilt kring 245Wh/km, har jag kört motorväg mellan 120-140km/h. Jag har inte rört en fena för att hålla nere förbrukningen, annat än komforten hos mina passagerare (har alltså inte gjort några insane-accelerationer eller accelererat på ett, för passagerarna, okomfortabelt sätt). Men har heller inte haft ett ägg under accelerationspedalen. Kör i allmänhet lite snabbare än övrig trafik när det är fritt, klart och säkert, men kör inte som en biltjuv utan är väldigt lugn (ofta lugnare än andra) i 50-zoner och på andra platser där hög hastighet och snabba accelerationer kan störa omgivningen eller vara riskabelt. Hoppas att beskrivningen av min körning var tydlig - det är svårt att beskriva någonting så abstrakt som hur man kör bil.

P85D drar mer än andra varianter, och 21" drar mer än 19", så min konfiguration är maximalt dålig. På toppen av det kör jag nog lite snabbare än genomsnittet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

HelectriC skrev:
Herr X skrev:
Bow skrev:
just att anvænda kreditkort har jag aldrig fattat. Jag høll på att bryta av mitt kæra betalningsmedel :o ett pry tool från Biltema har varit min løsning http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022426/
Ha, just det där fönstret har jag öppet nu, tänker svänga förbi och köpa ett set pry-prylar om ett par dagar. :)

Någon mer som har skaffat Brobizz och registrerat den som elbil i Norge för att slippa bompeng? Har inte orkat leta mig fram till korrekt procedur än, men förr eller senare blir det ju dags - om inte annat så för att skaffa en norsk UMC. Sen får man väl själv se om den funkar som en kanon bakom en noskon. :P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Lessmog skrev:
Någon mer som har skaffat Brobizz och registrerat den som elbil i Norge för att slippa bompeng? Har inte orkat leta mig fram till korrekt procedur än, men förr eller senare blir det ju dags - om inte annat så för att skaffa en norsk UMC. Sen får man väl själv se om den funkar som en kanon bakom en noskon. :P
Jag har gjort tvärtom, dvs skaffat Autopass och registrerat med Öresundsbron, för att få rabatterna där
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=27&t=833
Fjellinjen kan du vända dig till för att registrera din Brobizz om du redan har en.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
18650

Inlägg av 18650 »

Herr X skrev:
18650 skrev:
Kolla mitt sista inlägg (http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 270#p39318) när jag kört 6,4 mil från SuC Solli och hem. Där är förbrukningen 212 Wh/km. Det var massiv trafik på den sträckan, så jag körde mellan 80 och 100 km/h på motorvägen, och ca. 4km i 50km/h. Inga kraftiga accelerationer eller annat flams.

Övriga sträckor, som alla ligger stabilt kring 245Wh/km, har jag kört motorväg mellan 120-140km/h. Jag har inte rört en fena för att hålla nere förbrukningen, annat än komforten hos mina passagerare (har alltså inte gjort några insane-accelerationer eller accelererat på ett, för passagerarna, okomfortabelt sätt). Men har heller inte haft ett ägg under accelerationspedalen. Kör i allmänhet lite snabbare än övrig trafik när det är fritt, klart och säkert, men kör inte som en biltjuv utan är väldigt lugn (ofta lugnare än andra) i 50-zoner och på andra platser där hög hastighet och snabba accelerationer kan störa omgivningen eller vara riskabelt. Hoppas att beskrivningen av min körning var tydlig - det är svårt att beskriva någonting så abstrakt som hur man kör bil.

P85D drar mer än andra varianter, och 21" drar mer än 19", så min konfiguration är maximalt dålig. På toppen av det kör jag nog lite snabbare än genomsnittet.

Bra svar. Tackar.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

bylund skrev:
Lessmog skrev:
Jag har gjort tvärtom, dvs skaffat Autopass och registrerat med Öresundsbron, för att få rabatterna där
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=27&t=833
Fjellinjen kan du vända dig till för att registrera din Brobizz om du redan har en.
Stort tack! Är man lat så är man, men tack än en gång.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:
Bow skrev:
Varför funkar inte en brobizz i Teslan?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
Bow skrev:
Rutan skärmar av strålningen rätt rejält. Ytorna med svarta prickar i kanterna och vid backspegeln är mer genomsläppliga. Min Autopass funkar till höger om backspegeln.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Rutan skärmar av strålningen rätt rejält. Ytorna med svarta prickar i kanterna och vid backspegeln är mer genomsläppliga. Min Autopass funkar till höger om backspegeln.
Vad är det för speciellt med Teslas framruta som gör att den skärmar av signalen?

Den måste vara ganska annorlunda i jämförelse med andra bilrutor. Vad jag förstår så är det inga problem med brobizzsignalen ens med Fords framrutor som har fullt med värmeslingor ingjutna.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Vad är det för speciellt med Teslas framruta som gör att den skärmar av signalen?

Den måste vara ganska annorlunda i jämförelse med andra bilrutor. Vad jag förstår så är det inga problem med brobizzsignalen ens med Fords framrutor som har fullt med värmeslingor ingjutna.
Vindrutan har något metalliskt lager i sig för att hindra IR och UV som även stoppar signaler från såna mackapärer.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Min (i några dagar till) Peugeot 407 coupe, årgång 2006, har precis samma "problem", med avskärmad framruta så problemet är välkänt vid t.ex. Öresundsbron. Tidigare sträckte jag ut brobizzen genom fönstret (går ju ända bara i 20 km/h förbi passagen), men har fått tips från personalen vid bron att sätta den där den vid de "svarta prickarna" vid kanten av framrutan. Får se om det funkar med Teslan nästa gång jag kör över.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Oppfinnarn skrev:

Min (i några dagar till) Peugeot 407 coupe, årgång 2006, har precis samma "problem", med avskärmad framruta så problemet är välkänt vid t.ex. Öresundsbron. Tidigare sträckte jag ut brobizzen genom fönstret (går ju ända bara i 20 km/h förbi passagen), men har fått tips från personalen vid bron att sätta den där den vid de "svarta prickarna" vid kanten av framrutan. Får se om det funkar med Teslan nästa gång jag kör över.
Där ser man... Någon Peugeot har jag aldrig kört över bron, men med många andra bilar har jag använt brobizz utan problem.

Men min fråga kvarstår. Vad är det som gör att vissa bilrutor skärmar av signalen medan andra inte gör det?

Snacka om att vara helt OT :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nicke Nyfiken skrev:
Men min fråga kvarstår. Vad är det som gör att vissa bilrutor skärmar av signalen medan andra inte gör det?

Snacka om att vara helt OT :?
danni skrev:
Vindrutan har något metalliskt lager i sig för att hindra IR och UV som även stoppar signaler från såna mackapärer.
Skriv svar