Exakt så funkar det på min M3 också.Dream99 skrev:Röststyrning fungerar kasst. Får upp ”Command not understod” även om den tolkat mina ord precis enligt vad man ska kunna säga.
9 gånger 10 så tolkar den inte öns mina ord. Jag ser att ringarna kring mikrofonen rör sig, men inga ord på displayen.
Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Senaste version 2019.40
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
- HerrNilsson
- Teslaägare
Ja det var ju en kanonuppdatering denna, smart summon fungerar ingenstans och nya röststyrningen fungerar sämre än vad jag hade innan i bilen...Dream99 skrev:Röststyrning fungerar kasst. Får upp ”Command not understod” även om den tolkat mina ord precis enligt vad man ska kunna säga.
9 gånger 10 så tolkar den inte öns mina ord. Jag ser att ringarna kring mikrofonen rör sig, men inga ord på displayen.

Får precis som du Dream99.
Dessutom, när jag väl får den att tolka det jag säger så utför den oftast inte uppgiften. Man ser att den hört vad jag sagt men inget händer. T.ex. saker som fungerat tidigare, som "kör hem", går inte längre. Säger jag åt den att sätta temperaturen på 20 grader så säger den "aktiverar klimatanläggningen" som redan var på, men han ändrar inte temperaturen.
Om jag ber den visa vissa inställningar under controls, så säger den "laddluckan öppen", fast jag kör och laddluckan som tur är förblir stängd.
Tok-buggigt med media också, säger jag "spela Abba" så hör den vad jag säger och den börjar söka efter Abba men inget händer, får inte upp media-delen. Säger jag "spela upp Abba" så tar den fram sökrutan och söker efter musik som heter "upp Abba"!!!

Senast redigerad av HerrNilsson, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Nilsson
Nilsson
För mig fungerar röststyrning perfekt. Men kör engelska som systemspråk.
Jag är i Spanien och provade, funkade inte heller.Adrenity skrev:Har någon fått smart summon att fungera i Sverige? Jag har provat på både småvägar, grusvägar, mindre parkeringar och en ICA Maxi-parkering. Ingen framgång alls trots omstarter av både bil och app..
M3 awd lr hw2.5 fsd
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Röststyrning fungerade klockrent igår på förmiddagen. Men inte längre, tror det är deras servrar som har ballat ur och idag så är det säkert rätt dåligt med bemanning.
Var vågat att släppa det på julafton
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- HerrNilsson
- Teslaägare
Mm ok.frippan skrev:Röststyrning fungerade klockrent igår på förmiddagen. Men inte längre, tror det är deras servrar som har ballat ur och idag så är det säkert rätt dåligt med bemanning.
Provade lite mer och verkar inte vara bundet till röststyrning av bilens funktioner utan till röst-inputen generellt till bilen. Fungerar lika dåligt om jag dikterar ett SMS eller vill prata in det jag ska söka efter i musikväg.
Inkommande SMS fungerar iaf klockrent, alltid något

Mvh
Nilsson
Nilsson
Finns det något vettigt att se på Twitch? Tittade som hastigast och det verkar bara vara video med folk som spelar spel. I så fall inte min typ av underhållning. Men kanske är det något annat också?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fick för någon månad sedan veta att Twitch är helt ute av en 19åring. Jag brukar kolla på starcraft 2 på Twitch, men nu ska man tydligen kolla på Mixer.Pontus skrev:Finns det något vettigt att se på Twitch? Tittade som hastigast och det verkar bara vara video med folk som spelar spel. I så fall inte min typ av underhållning. Men kanske är det något annat också?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Måste bilen alltså ha tillgång till Teslas servrar för att klara av röststyrning?frippan skrev:Röststyrning fungerade klockrent igår på förmiddagen. Men inte längre, tror det är deras servrar som har ballat ur och idag så är det säkert rätt dåligt med bemanning.
Så kan det vara. Inget märkvärdigt egentligen då det är så andra smarta assistenter fungerar t ex. Apples Siri. Det skickas upp till en server som bearbetar frågan blixtsnabbt och sen ger ett svar. Kan vara så att Teslas tidigare röststyrning behandlades lokalt i bilen medan denna nya som ska kunna förstå mer naturligt talat språk måste ta hjälp av en extern server och att det är detta som inte riktigt är intrimmat än. Men bara en spekulation.Jerker skrev:Måste bilen alltså ha tillgång till Teslas servrar för att klara av röststyrning?frippan skrev:Röststyrning fungerade klockrent igår på förmiddagen. Men inte längre, tror det är deras servrar som har ballat ur och idag så är det säkert rätt dåligt med bemanning.
Min röststyrning fungerar perfekt. Har satt på vindrutetorksre, navigeringen tog restaurangen direkt på första försöket mm.
Ja nä... jag får inte smart summon att lira nånstans :/ verkar vara fler européer med samma problem.
Står inom 6meter (?suck...) och bilen e ansluten... ritar lite linjer, men får att det inte är tillgängligt.
Står inom 6meter (?suck...) och bilen e ansluten... ritar lite linjer, men får att det inte är tillgängligt.
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Samma lika. Men jag förstår faktiskt inte poängen att släppa det i EU när man måste stå bredvid bilen mer eller mindre.Vkium skrev:Ja nä... jag får inte smart summon att lira nånstans :/ verkar vara fler européer med samma problem.
När jag läste om det först så var min första tanke att bilen kan komma å hämta mig vid ica utgången när det ösregnar, men jag vet inte om många ica butiker som har parkeringar direkt utanför entrén.
EU e ju helt förstört av lobbyister...
Jag fick problem med att köra Summon.Vkium skrev:Ja nä... jag får inte smart summon att lira nånstans :/ verkar vara fler européer med samma problem.
Bytte mobil, då funkar det.
Har nåt att göra med att inställning för platslokalisering.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Trist! måste ju vara geo-låst då för soptunnor och stoppskyltar ser ju likadana ut härfrippan skrev:Kom bara till USAfredricse skrev:Nya visualiseringen måste man ha fsd för den eller kom den inte till Europa?
2019.40.2 i S:en och numera går det inte att stänga av laddningen via appen... Gör ju att hela grejen med Tibber faller platt. Fler som råkat ut för samma fenomen?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Inte med denna men några versioner sedan. Tibber löste det dock åt mig. De sa att bilen sa ”ack” men det skedde bara inte. Några nya tokens å så var det löst.mans71 skrev:2019.40.2 i S:en och numera går det inte att stänga av laddningen via appen... Gör ju att hela grejen med Tibber faller platt. Fler som råkat ut för samma fenomen?
2019.40.2.3 i en 2015 ap1 bil, först långresan med AP sedan uppdateringen.
Filbyte på 2+1 väg omöjligt att få till, däremot tycker jag den är lite bättre på motorväg.
Dock upplever jag att radarn har svårt att hålla avstånd till bilar framför på vanlig landsväg. Kanske berodde på smuts men tror inte det.
Den gasade och körde närmare, sedan slackade av för att skapa avstånd som inställd, lite lugn för att sedan göra om proceduren. Lite ryckigt i körningen tyckte nog bakomvarande, samt jag själv.
Så, filbyten på motorväg smidigare men synd de försvunnit från 2+1 väg.
Filbyte på 2+1 väg omöjligt att få till, däremot tycker jag den är lite bättre på motorväg.
Dock upplever jag att radarn har svårt att hålla avstånd till bilar framför på vanlig landsväg. Kanske berodde på smuts men tror inte det.
Den gasade och körde närmare, sedan slackade av för att skapa avstånd som inställd, lite lugn för att sedan göra om proceduren. Lite ryckigt i körningen tyckte nog bakomvarande, samt jag själv.
Model Y LR.
Model S70D
Har provat logga ut Teslan i Tibber och in igen. Men, jag har samma problem i Teslas egna app också, att den inte stänger av laddningen...NinjaNiklas skrev:Inte med denna men några versioner sedan. Tibber löste det dock åt mig. De sa att bilen sa ”ack” men det skedde bara inte. Några nya tokens å så var det löst.mans71 skrev:2019.40.2 i S:en och numera går det inte att stänga av laddningen via appen... Gör ju att hela grejen med Tibber faller platt. Fler som råkat ut för samma fenomen?
Model S P85DL+
För mig funkar inte röststyrning alls efter uppdateringen.loftux skrev:Kan bara konstatera detsamma, det enda kommandot som använts tidigare av mig (navigera till...) fungerar inte längre. Inte heller det nya att skicka textmeddelande. Men är ju kul kunna öppna handskfacket med röstkommando! Kräver helt klart lite finslipning :/LarsL skrev:Är det någon annan som har fått problem med röststyrningen efter uppdateringen? Tidigare kunde jag säga ”Kör till...” och sedan det jag ville åka till typ ”Folktandvården i...” eller ”ICA Kvantum i...” osv. I går när jag testade så förstås bilen inte detta längreAntar att man får trycka in några bugreports så att det uppmärksammas.
Däremot förstod den ”Öppna handskfacket” och ”Sätt vindrutetorkarna på intervall” så det va ju bra.
frippe skrev:2019.40.2.3 i en 2015 ap1 bil, först långresan med AP sedan uppdateringen.
Sådär gjorde min 2017, ”korrigerade” avståndet till bilar på samma sätt. Lite nervöst kändes det på motorvägarna i Italien. En MS2016 med AP1.
Detta upphörde senare, möjligtvis vid ngn uppdatering då vid ett senare tillfälle.
MS90D-16 såld sep-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
MY RWD QS beställd augusti-23 EDD 25/9-23.
Levererad 25/9-23
Jag upplever ingen skillnad i avståndshållandet till framförvarande bil. Funkar lika smidigt som tidigare. Nu har jag inte kört så mycket landsväg dock, mest motorväg och stadsleder.frippe skrev:2019.40.2.3 i en 2015 ap1 bil, först långresan med AP sedan uppdateringen.
Den nya fördröjningen vid filbyte stör jag mig lite på, men samtidigt är det ju rätt att blinka någon sekund innan man byter fil, så jag har inga rimliga invändningar mot det. Bara att lära sig timingen bättre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Vulgarsonic
- Teslaägare
bylund skrev:Jag upplever ingen skillnad i avståndshållandet till framförvarande bil. Funkar lika smidigt som tidigare. Nu har jag inte kört så mycket landsväg dock, mest motorväg och stadsleder.frippe skrev:2019.40.2.3 i en 2015 ap1 bil, först långresan med AP sedan uppdateringen.
Den nya fördröjningen vid filbyte stör jag mig lite på, men samtidigt är det ju rätt att blinka någon sekund innan man byter fil, så jag har inga rimliga invändningar mot det. Bara att lära sig timingen bättre.
Jag känner igen det där med avståndet.
Kör 100% landsväg och den har blivit väldigt ryckig efter 40.x.
I kombination med att den svajar en del i sidled och är benägen att plötsligt ta vänster-grupperingsfält är det tyvärr lite drygt med AP på landsväg där jag rör mig just nu.
Bilen var riktigt vinglig när jag körde motorväg mellan Borås och Göteborg i går.