Evtun Tesla Chip

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare

Evtun Tesla Chip

Inlägg av Gretsch »

Är det någon här på forumet som som har provat Evtuns Tesla chip range extender?
Såg en annons på Electreks websida och blev lite nyfiken. Dom påstår att det blir 10% längre räckvidd. Man blir lite sugen på att testa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Evtun Tesla Chip

Inlägg av mati »

Min spontana reaktion: Låt bli. Vill du ha mer range får du köra med lättare högerfot. Allt annat är nog trams.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Är det samma som i en annan äldre tråd så har vi redan kommit fram till det som Mati säger... Dvs köp ej...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare

Inlägg av Gretsch »

Jag det låter nog klokt ...... jag får köpa en S100D istället.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Gretsch skrev:
Är det någon här på forumet som som har provat Evtuns Tesla chip range extender?
Såg en annons på Electreks websida och blev lite nyfiken. Dom påstår att det blir 10% längre räckvidd. Man blir lite sugen på att testa.
Elmotorer styrs alltid mot högsta effektivitet som går vid det moment du begär. Ju effektivare desto kallare går den. En bensinare eller diesel styrs inte mot högsta effektivitet map bränsleåtgång pga avgasregler, temperaturer osv. En bensinare eller diesel kan man nog komma ner 10% i förbrukning genom att tulla på marginaler i form av avgasrening tex. Se på VW. En elmotor som sagt går det inte med. Antagligen gör dem som KCR och mappar om gaspedalen, men det kan du lika gärna göra själv genom att fisköra och stänga av din regenerering - gasa mindre och rulla istället.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

I förra tråden erkände dom väl att bara var en hjälp att accelerera långsammare dvs. i konstant fart så gjorde chipet ingen som helst nytta.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Pontus skrev:
I förra tråden erkände dom väl att bara var en hjälp att accelerera långsammare dvs. i konstant fart så gjorde chipet ingen som helst nytta.
Så minns jag det också. Den enda skillnaden var att det blev en långsammare respons på "gaspedalen".
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Mr_SunBear

Inlägg av Mr_SunBear »

Nu har Effektbox.se lanserat effektbox till Tesla modeller. Undra om systemet känner av piggy-back boxar eg.

https://www.effekt-box.se/sv/kcr-effekt ... -p90d.html

https://www.steinbauer.cc/
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Med högre effekt krävs ju större kablar. Sedan kan man ju undra hur dom tar hand om batteriet, mer kylning, mätning av förbrukning, beräkning av rutter mm?
Vad händer när en ny mjukvara laddas upp till bilen?
Låter spännande i teorin men jag är tveksam till att det blir så bra i praktiken och över tid.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Om inte annat så kan ju Tesla helt enkelt stänga av möjligheten i framtida uppdateringar för att inte drabbas av onödiga haverier osv. Jag ser inte detta som en lyckad investering, men jag kan förstås ha fel.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Med effektboxen monterad ökar den möjligheten att återvinna rörelseenergin till att ladda batteriet. Original återförs maximalt 60 kW - med boxen 100 kW! Detta kan förbättra räckvidd och sliter mindre på bromsarna.
Nytt är väl 100kW återföring!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Skulle precis som tidigare inte ens drömma om att göra såna ingrepp i systemet, möjligen
när garantin helt gått ut...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare

Inlägg av yps »

Verkar galet, begräsningen av regenereringen vid kallt väder beror på risken att batterierna tar skada (lithium plating), hur ska en tredjeparts effektbox veta vad som är accepterad max regenerering.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Regenerering ger bara kortvarig återföring av energin och trots att maximal retureffekt kan ökas så ger inte det en enda kWh extra såvida man normalt inte bromsar över vad systemet kan regenerera. Man kan inte återvinna mer rörelseenergi bara för det. Däremot kan man förstöra batterier.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar