Laddningen avbröts - UMC
Moderator: Redaktion
Laddningen avbröts - UMC
Hej,
Två veckor gammal model S och laddningen har börjat strula ( började efter en vecka ) och nu utvecklats till att bara gå att ladda stundtals.
Jag använder UMC i mitt vanliga utomhusväguttag. Huset är byggt under 2018 så inget gammalt elsystem.
Det vanligaste är att laddningen kommer ingången men sen avbryts med felmeddelandet, ” kontrollera strömförsörjningen”. Sen går det inte att börja ladda den igen. Oftast får man vänta nån timme och sen sätt dit sladden på nytt och då fungerar det ibland. Ibland går laddningen igång igen av sig själv....
Var förbi tesla som hävdade att problemet berodde på att jag använder förlängningssladd, lyckades dock idag backa hela vägen fram ( genom rabatt) uttagets så att jag kunde ladda utan förlängningssladden men problemet kvarstår.
Kan såklart vara huset men vi hade en elektriker här i ett annat ärende för en dryg vecka sen ( innan laddproblemet uppstod ) och då var det inget problem med elen till huset. Tesla har den under diagnos men inte hört nåt än.
Nån som har varit med om liknande eller har nåt tips?
Mvh
K-A
Två veckor gammal model S och laddningen har börjat strula ( började efter en vecka ) och nu utvecklats till att bara gå att ladda stundtals.
Jag använder UMC i mitt vanliga utomhusväguttag. Huset är byggt under 2018 så inget gammalt elsystem.
Det vanligaste är att laddningen kommer ingången men sen avbryts med felmeddelandet, ” kontrollera strömförsörjningen”. Sen går det inte att börja ladda den igen. Oftast får man vänta nån timme och sen sätt dit sladden på nytt och då fungerar det ibland. Ibland går laddningen igång igen av sig själv....
Var förbi tesla som hävdade att problemet berodde på att jag använder förlängningssladd, lyckades dock idag backa hela vägen fram ( genom rabatt) uttagets så att jag kunde ladda utan förlängningssladden men problemet kvarstår.
Kan såklart vara huset men vi hade en elektriker här i ett annat ärende för en dryg vecka sen ( innan laddproblemet uppstod ) och då var det inget problem med elen till huset. Tesla har den under diagnos men inte hört nåt än.
Nån som har varit med om liknande eller har nåt tips?
Mvh
K-A
Re: Laddningen avbröts - UMC
Visar den rimliga volttal när den faktiskt laddat? Om det är låga volttal kan du kanske testa att ställa ner strömmen och se om det blir stabilare.
Och prova ladda någon helt annanstans för att förstå om det är bilen eller elen i huset som är problemet. Kanske låna en laddkabel av någon och testa den.
Och prova ladda någon helt annanstans för att förstå om det är bilen eller elen i huset som är problemet. Kanske låna en laddkabel av någon och testa den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tack för svar.
När den väl laddar visar den mellan 215-229.
Ska testa att ladda någon annanstans imorgon.
När den väl laddar visar den mellan 215-229.
Ska testa att ladda någon annanstans imorgon.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Testa ladda på publik laddstolpe.
Testa ladda med ditt UMC hemma hos någon annan.
Så kan du se om problemet ligger i din bil, ditt UMC eller ditt vägguttag.
Testa ladda med ditt UMC hemma hos någon annan.
Så kan du se om problemet ligger i din bil, ditt UMC eller ditt vägguttag.
Nu när jag försökte få igång laddningen igen lyser laddkontakten vid ingången till bilen blått och själva adaptern ( klumpen) lyser med ihållande grönt ljus på samtliga Tesla- bokstäver.
Men bilen laddar inte och samma felmeddelande som innan i appen.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
215 var väldigt lågt. Jag förstår Tesla som tyckte förlängningssladd.
Kolla upp ledningsdragningen till vägguttaget.
Kolla upp ledningsdragningen till vägguttaget.
I Sverige är nätspänningen alltid en växelspänning och frekvensen är 50 Hz. 230 volt ±10% 50 Hz. Standardspänningen i alla vanliga enfas vägguttag. I ett trefassystem kallas denna fasspänning och är spänningen mellan var och en av de tre faserna och neutralledaren i den till elcentralen inkommande ledningen.K-Ankan skrev:Var bör det ligga? Närmre 230 eller bara strax över 220v?
https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4tsp%C3%A4nning
Det viktiga är att spänningen inte sjunker för mycket vid belastning. Har du 230V vid låg belastning och 215V vid hög belastning så bör du kolla upp elsystemet i huset.
Tack. Ska kolla upp det nästa gång elektrikern kommer över.
Testade precis att ladda på Ica och nu slår den av direkt.
Verkar vara UMC eller bilen.
Sänk laddströmen (A) i bilen. Börja med att sätta den på 6-8 A och öka sedan från den nivån om med koll på värmeutveckling och spänningen (V), gå helst inte över 10A på ett vägguttag. Om du har ett 3-fas, rött och runt, eller ett 1-fas, blått och runt, uttag så kan du kanske gå upp till 13 A.
Att huset är gammalt eller nytt är inte helt avgörande utan istället hur elen är dimensionerad. Ofta dras vägguttag genom flera skarvar fram till det uttaget du använder vilket kan leda till värmeutveckling. Kablarna kan också ha för liten dimension och vara för långa vilket leder till spänningsfall, låga V, om ma n drar höga strömmar.
Det bästa är att låta en elektriker installera en laddbox åt dig så slipper du fundera på allt sånt här.
Att huset är gammalt eller nytt är inte helt avgörande utan istället hur elen är dimensionerad. Ofta dras vägguttag genom flera skarvar fram till det uttaget du använder vilket kan leda till värmeutveckling. Kablarna kan också ha för liten dimension och vara för långa vilket leder till spänningsfall, låga V, om ma n drar höga strömmar.
Det bästa är att låta en elektriker installera en laddbox åt dig så slipper du fundera på allt sånt här.
Laddbox finns med i planerna men först när garaget är byggt till våren. Det som gör mig misstänksam är att den nu slår av direkt även när jag laddar på tex Ica. Vet inte om det spelar nån roll men när jag var där imorse så var jag den enda elbilen som nyttjade uttagen där och ändå slog den av direkt och började aldrig ladda. Därför jag misstänker att felet inte ligger i eldragningen i huset utan snarare i bilen eller laddaren.
Har du möjlighet att prova med typ 2-kabel, eller med annan UMC så kan man ju ringa in felet till bil eller kabel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
Jag har precis samma problem med min model 3, började idag. Uppdaterade till senaste versionen imorse 2019.40.50.1K-Ankan skrev:Nu när jag försökte få igång laddningen igen lyser laddkontakten vid ingången till bilen blått och själva adaptern ( klumpen) lyser med ihållande grönt ljus på samtliga Tesla- bokstäver.
Vad har du för version installerad?
Har du som jag laddat i svenskt väder(regn)?
-
Hur laddar du på ica?K-Ankan skrev:Tack. Ska kolla upp det nästa gång elektrikern kommer över.
Ica är det bara ett vanligt uttag.
Japp jag har laddat ute under senaste veckorna med dåligt väder men också i fjällen med ihållande snöfall under 48 timmar.
Håller faktiskt på att uppdatera nu till senaste versionen. Löste det dit problem med din Model 3?
Japp jag har laddat ute under senaste veckorna med dåligt väder men också i fjällen med ihållande snöfall under 48 timmar.
Håller faktiskt på att uppdatera nu till senaste versionen. Löste det dit problem med din Model 3?
-
Nej min laddare - umc började krångla ordentligt idag och jag uppdaterade bilen imorse så funderade på om det hade med det att göra, men börjar bli ganska säker på att det är fukt som är problemet. Borde väl täckas av garantin?K-Ankan skrev:Ica är det bara ett vanligt uttag.
Känns helt orimligt att en laddare inte klarar fukt...
Planen är att åka till fjällen 27e så TCS får skaka fram en ny illa kvickt.
Planen är att åka till fjällen 27e så TCS får skaka fram en ny illa kvickt.