VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Moelito
elbilist

Re: VW I.D

Inlägg av Moelito »

bjelkeman skrev:
TiborBlomhall skrev:
Germany’s Manager Magazine reports today that Volkswagen is struggling with software problems for its ID3 all-electric car. According to the report, the ID3 will be built for months with an incomplete software architecture that could affect up to 20,000 electric cars.
https://electrek.co/2019/12/19/volkswag ... oductions/

Tur det inte är Tesla för då skulle ju företaget vara "dödsdömd"
För mig så är det förvånansvärt få som fattar hur viktigt ett bra utvecklingsteamet för programvara är för ett företag som ska bygga moderna elbilar. Det går inte att stoppa in några programmerare styrda av några före detta hårdvaruingenjörer, nu chefer, och tro att det blir bra bara av sig själv. Hårdvara och programvara är inte samma grej, alls. Sitter det någon i management teamet som leder programvaruutveckling på samma sätt som någon leder all hårdvara i bilen? Har den personen lika mycket respekt av resten av management teamet och möjligheten att sätta ner foten när företagsledningen försöker göra något dumt?

Det är det fortfarande överraskande hur mycket arbete det är att få de som inte jobbar med programvara att förstå hur utveckling går till och hur det skiljer sig från hårdvara. Jag tror förseningar runt programvara kommer vara en återkommande saga hos det gamla biltillverkarna.
Det har hänt väldigt mycket i branschen de senaste 10 åren. Har du sett VWs officiella planer förresten? https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... -unit-5092
Daimler kör mbition i Berlin, https://mbition.io/en/home/
Audi teamade upp med EB och skapade mjukvaruföretaget e.solution https://www.esolutions.de/de/
Volvo cars tog utvecklingen inhouse för deras Androidbaserade infotainment
Ford köpte loss en hel mjukvarudivision från RIM (blackberry) och kör mycket mjukvaruutveckling inhouse
Mm mm

Med det sagt så finns det så klart fortfarande de som beställer mjukvara som plåtbitar i klassisk V-modell manér och sen undrar varför inget funkar vid SOP.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

taliz skrev:
...
Tycker faktiskt inte det är så lockande med 50kw DC. Borde vara åtminstone 100kw. Annars är den inte konkurrenskraftig med PSA-bilarna som kostar ungefär samma och ger 50kwh och 100kw laddning. Ev. skall det ju dock vara en option, får se vad den kostar...
Var hittar du siffran 50 kW? På roadshow sade de 70, 100, resp 125 för de tre batteristorlekarna.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

PapaD skrev:
taliz skrev:
...
Tycker faktiskt inte det är så lockande med 50kw DC. Borde vara åtminstone 100kw. Annars är den inte konkurrenskraftig med PSA-bilarna som kostar ungefär samma och ger 50kwh och 100kw laddning. Ev. skall det ju dock vara en option, får se vad den kostar...
Var hittar du siffran 50 kW? På roadshow sade de 70, 100, resp 125 för de tre batteristorlekarna.
50 kW har nämnts tidigare. Men det kanske är ändrat. 70 kW tycker jag räcker rätt bra, speciellt för grundmodellen med tanke på dess batteristorlek.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

PapaD skrev:
taliz skrev:
...
Tex här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3

Och här:
https://ev-database.org/car/1127/Volksw ... dard-Range

Eller här:
https://electrek.co/2019/09/09/vw-id3-p ... unveiling/

Skulle inte 100 ens vara option för minsta känns det som den går bort helt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Tack för referenser Taliz. Man vet ju inte vad man ska tro, VW borde ju ändra Wikipedia om de har fel.
En intressant sak med visningsbilen var att dess bakvagn var en enklare stålkonstruktion jämfört med den mycket vackra (jag är ingenjör...) lättmetallkonstruktion som visas i filmernafrån Zwickau-fabrikens monteringslina.Hoppas visningsbilen är den felaktiga av de två.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Laban skrev:
taliz skrev:
Jag har inget behov av mer än 50 kW DC för våran andrabil så jag ser inget problem med att man får betala extra för det. Återstår bara att se om under 350k innebär 349k eller 320-330k.
Jag är rädd att det innebär 349 999 kr
Tänkte precis skriva det. Och vill man ha lite udda tillval som till exempel en ratt och fyra hjul så kostar det tyvärr 100-tusen extra. Jag ställer mig extremt tveksamt till prisuppgiften får jag erkänna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Tänkte precis skriva det. Och vill man ha lite udda tillval som till exempel en ratt och fyra hjul så kostar det tyvärr 100-tusen extra. Jag ställer mig extremt tveksamt till prisuppgiften får jag erkänna.
Är det verkligen så illa ? Kollade på e-Golf som har nämnts här som någon form av skräckexempel och visst, man "behöver" lite extra prylar som LED ljus, parkeringssensorer. Men när jag konfade det jag tyckte att jag behövde gick det på 20k.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Laban skrev:
mati skrev:
Är det verkligen så illa ? Kollade på e-Golf som har nämnts här som någon form av skräckexempel och visst, man "behöver" lite extra prylar som LED ljus, parkeringssensorer. Men när jag konfade det jag tyckte att jag behövde gick det på 20k.
Så du vill exempelvis inte ha larm på bilen ?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Var på MoS och tittade på ID3.
Tre "säljare" på plats.
Två stycken, "kan inget, vi är inhyrda för dagen"...
Den tredje påstod att han laddat 100 kW DC med typ2 kabeln...
Hur dåligt utbildade är dom?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

bonath skrev:
Var på MoS och tittade på ID3.
Tre "säljare" på plats.
Två stycken, "kan inget, vi är inhyrda för dagen"...
Den tredje påstod att han laddat 100 kW DC med typ2 kabeln...
Hur dåligt utbildade är dom?
Som dom flesta säljare i landet är dom inte dåligt utbildade, dom är inte utbildade alls.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Om det nu är viktigt för biltillverkare att leverera elbilar för att minimera böter till EU så borde de snart verkligen behöva lägga manken till å sälja så de rodnar.
Teslas gprodukter har väl nästan sålt sig själv men ska det bli många ID3 på vägarna kanske det behövs lite mer konventionell försäljbing, reklam och kunskap hos återförsäljarna. Idag är det tämligen tunt och lockar inte folk som redan vet att de ska ha en elbil.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Volkswagen tror att deras stora fördel snart kommer vara mjukvara då du behöver väldigt många enheter och användare för att få fram bra mjukvara.
“In the long run, I think we might have a bit of an advantage because of scale. On the hardware side, there is probably not so big a difference because they [Tesla] are are also have a dedicated electric platform and they’re quite big already for an EV manufacturer.”

“But when it comes to the next big thing, which is software, Tesla is strong in software – but software really is a volume game. If you do software, you have to use ten million devices, not one million.”
https://insideevs.com/news/389129/volks ... -problems/

Såg nu att citatet var några månader gammalt så inte så nytt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Basversionen kommer att ha följande utrustning i Irland:
Screen Shot 2019-12-25 at 09.56.10.png
Gissningsvis får även Sverige den utrustning som skiljer mellan Irland och Tyskland, uppvärmda säten fram exempelvis.

Tycker att man får en ganska komplett bil även i grundversionen. Den saknar dock internet/streaming så det blir att köra ex Spotify (skulle komma lite senare) via BT eller Carplay/Android auto.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det ser onekligen mycket bättre ut än vad jag har uppfattat tidigare utifrån den tyska basversionen. Frågan är var prislappen hamnar då, dvs om prisuppgifterna vi har sett verkligen stämmer.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Man måste dock gå upp till 1'st + för att få backkamera. Tycker att det borde vara standard i alla bilar som en ren säkerhetsåtgärd.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en bil utan backkamera. Finns den inte ens som tillval i basversionen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Backkamera är väl lagkrav i USA. Kan tycka EU borde införa det med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Backkamera är väl lagkrav i USA. Kan tycka EU borde införa det med.
Jag har hört att man diskuterar den saken i EU.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en bil utan backkamera. Finns den inte ens som tillval i basversionen?
Framtiden lär utvisa.

Jag håller annars med taliz där, det borde vara ett lagkrav. Eller påverka Euro NCAP negativt.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Ja backkamera är praktiskt men varför ska de vara lagkrav och påverka euro ncap? Är de risken att backa på barn eller vad blir säkrare?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

chaffis75 skrev:
Ja backkamera är praktiskt men varför ska de vara lagkrav och påverka euro ncap? Är de risken att backa på barn eller vad blir säkrare?
Ja det kan man ju undra. Funktionen är ju grym men kan ju även skapa problem som ex MX som kan visa falska bilder.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Exempelvis. Jag känner mig i alla fall osäker nu de få gånger jag kör en bil utan backkamera.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Exempelvis. Jag känner mig i alla fall osäker nu de få gånger jag kör en bil utan backkamera.
Jag har blivit så van vid att ha en backkamera att jag helt automatiskt tittar på skärmen när jag backar, även i bilar som varken har backkamera eller skärm. Än värre när bilen i fråga inte ens har parkeringssensorer, för det märker man ju oftast inte förrän man kör på nånting. Grymt läskigt.
Tack och lov händer det ju rätt sällan att man tvingas ratta sådana bilar.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har blivit så van vid att ha en backkamera att jag helt automatiskt tittar på skärmen när jag backar, även i bilar som varken har backkamera eller skärm. Än värre när bilen i fråga inte ens har parkeringssensorer, för det märker man ju oftast inte förrän man kör på nånting. Grymt läskigt.
Tack och lov händer det ju rätt sällan att man tvingas ratta sådana bilar.
Jo att de är praktiskt och bekvämt ifrågasätter jag inte utan snarast varför lagstadgad om de. Finns ju ingen anledning att kräva de i lagen för att de är praktiskt utan då måste de verkligen tillföra något som gör bilen/trafiken säkrare och då tänker jag inte på några små plåtskador på ens egna bil.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vem säger att en lag måste vara logisk?
Skriv svar