iPhone som accesspunkt?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Gussun

iPhone som accesspunkt?

Inlägg av Gussun »

Försöker koppla upp bilen min delade IPhone X Wi-Fi-anslutning. Går inte. Den hittar Wi-Fi men accepterar inte lösenordet. Gjort samma med min iPad Pro (som har eget sim) men det funkar inte där heller. Har bytt lösenord i telefonen/iPad men ingen skillnad. Har kört ctrl-alt-delete på bilen två gånger men ingen skillnad.

Det kanske är för att bilen är en linuxbil och elon föredrar android... ;-)

Om ni har stött på samma och lyckats lösa det säg gärna till!

:-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

iPhone som accesspunkt?

Inlägg av taliz »

Alltid funkat fint med min iPhone XR.
Men man får inte vara för snabb och klicka en massa, låt den tugga en stund. Och se till att iPhonen ligger på tex mittkonsolen eller nånstans där den har bra signal till bilen(tror antennen sitter i högra backspegeln).
Vet inte om det gör nån skillnad men brukar se till att iPhonen är upplåst och aktiv när bilen försöker ansluta.
Kanske också lösenordet spelar roll? Inte ha för långt/komplext?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gussun

Re: iPhone som accesspunkt?

Inlägg av Gussun »

taliz skrev:
Men man får inte vara för snabb och klicka en massa, låt den tugga en stund. Och se till att iPhonen ligger på tex mittkonsolen eller nånstans där den har bra signal till bilen(tror antennen sitter i högra backspegeln).
Vet inte om det gör nån skillnad men brukar se till att iPhonen är upplåst och aktiv när bilen försöker ansluta.
—-
Tack men jag tycker att jag gjort allt det där och ändå klagar den... får testa på nytt.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Gussun skrev:
taliz skrev:
—-
Tack men jag tycker att jag gjort allt det där och ändå klagar den... får testa på nytt.

Har du provat lösenord med enbart små bokstäver och utan siffror ?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Stevvee skrev:
Gussun skrev:
taliz skrev:
—-

Har du provat lösenord med enbart små bokstäver och utan siffror ?
Det är vad jag råkar köra med. Fem små bokstäver och sen tre siffror.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gussun

Inlägg av Gussun »

Nu funkar det. Oklart vad som är annorlunda. Den klagade ett tag på fel-konfigurerad DHCP-server men det försvann...

Nu är det bara att hoppas på att uppdateringen dimper ner. :)
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Gussun skrev:
Nu funkar det. Oklart vad som är annorlunda. Den klagade ett tag på fel-konfigurerad DHCP-server men det försvann...

Det händer mig då och då, ironiskt nog så kopplar den upp ändå. Dvs jag får felet, sen byter ikonen ändå och allt funkar. Upplever att det tenderar att hända mer om jag tvingar den att ansluta genom att klicka på mitt nätverksnamn, istället för att låta den ansluta själv automatiskt. Men det kan vara hörsägen.. :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vilken WiFi-kanal väljer iPhone att dela nätverket på? Tidigare har det i alla fall varit problem med kanaler som inte är tillåtna i USA. Kanske kan nätverksnamn eller lösen med tex åäö strula.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

kenny skrev:
Gussun skrev:

Det händer mig då och då, ironiskt nog så kopplar den upp ändå. Dvs jag får felet, sen byter ikonen ändå och allt funkar. Upplever att det tenderar att hända mer om jag tvingar den att ansluta genom att klicka på mitt nätverksnamn, istället för att låta den ansluta själv automatiskt. Men det kan vara hörsägen.. :)
Jag har haft exakt samma upplevelse. Verkar dock ha blivit bättre på senare tid.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar