Stockholm till Umeå, tur och retur

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Stockholm till Umeå, tur och retur

Inlägg av jtesla »

Hej,

Planerar en resa från Stockholm till Umeå och tillbaka över en helg.

Känns ganska enkelt egentligen. Ladda i Gävle och Sundsvall. Det verkar finnas typ 2 och CHAdeMO i Umeå så det borde gå att ta sig tillbaka till Sundsvall igen.

Något som jag inte tagit med i beräkningen som jag borde tänka på?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Re: Stockholm till Umeå, tur och retur

Inlägg av pegs »

Nej du verkar ha koll. Kan nämna en chademo i Härnösand ifall du vill pytsa i lite extra.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Finns Chademo i Umeå. Kronoparken eller vid OK öst på stan om jag inte minns fel.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
iCar
Teslaägare

Inlägg av iCar »

Jag har gjort den resan. Gick hur bra som helst. Gratis laddning i P-huset mitt i stan, samt Gävle och Sundsvall såklart.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

På väg hem nu. Kan konstatera lite olika saker...

-Det fungerar utmärkt att köra 66 mil på en dag. Både tidsmässigt och komfortmässigt (även utan next gen säten)

-Superladdaren i Sundsvall är bedrövligt tråkig. Bara en OK mack och ingenstans att äta lunch.

-Skumt att "kartan" är uppdaterad, men inte navigeringen. Dvs förbi Sundsvall så fanns "nya" bron på E4:än på kartan och visade att bilen Körde där. Dock vägrade navigatorn att kännas vid den och ville lura ut mig på småvägar.
(Blir egen tråd)

-Beräkning för var man ska ladda suger på riktigt. Ville vända mellan superladdare hela tiden. Enda sättet var att välja superladdare som destination och sedan "ta bort laddstopp"

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

jtesla skrev:
-Superladdaren i Sundsvall är bedrövligt tråkig. Bara en OK mack och ingenstans att äta lunch.
Går man upp mellan höghusen finns i alla fall en pizzeria i Skönsbergs centrum. Lite nerför backen finns en Sibylla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Är det någon teslaägare som varit modig och fortsatt norröver Umeå? T.ex. Hur tar man sig till Luleå, finns det vettiga laddmöjligheter som gör att man kan ta sig Sundsvall-Luleå (55mil) på rimlig tid (en dag)?

#EnFdNorrbottningONumeraTeslaägare
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

@bylund har, se separat tråd.
Chademo i Umeå och typ 2 laddare i Luleå

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast vår lösning var att köra via Östersund-Norge till Björkliden, då vi inte hittade någon vettig laddning norr om Umeå i Sverige.
Tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 11&p=19521
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Palmen
Teslaägare

Inlägg av Palmen »

Vi körde från Stockholm till Luleå i slutet av juni. Resan delades upp i två etapper. Dag ett Stockholm-Umeå, vilket gick hur smidigt som helst. Vi övernattade på ett hotell där vi fick låna trefasuttag. Dag två fortsatte vi fulladdade mot Luleå.
Efter en vecka längs den vackra Norrbottenskusten styrde vi kosan mot Björkliden, en sträcka på 47 mil. Vi lånade trefasuttag på Dundret utanför Gällivare och på OK i Kiruna. Hotellet i Björkliden erbjöd trefasladdning. Hemfärden till Stockholm gick sedan via Norge, Åre, Sundsvall och Gävle.
Jag hoppas Tesla håller tidsplanen på superladdarutbyggnaden norr om Sundsvall. Det kommer helt klart att förenkla fortsatta resor liknande den vi gjorde i somras.
Resan utanför superladdartäckning gick relativt smärtfritt men det krävdes planerande och många samtal för att säkerställa laddmöjlighet.

Fd Norrbottning
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Palmen skrev:
Vi körde från Stockholm till Luleå i slutet av juni. Resan delades upp i två etapper. Dag ett Stockholm-Umeå, vilket gick hur smidigt som helst. Vi övernattade på ett hotell där vi fick låna trefasuttag. Dag två fortsatte vi fulladdade mot Luleå.
Efter en vecka längs den vackra Norrbottenskusten styrde vi kosan mot Björkliden, en sträcka på 47 mil. Vi lånade trefasuttag på Dundret utanför Gällivare och på OK i Kiruna. Hotellet i Björkliden erbjöd trefasladdning. Hemfärden till Stockholm gick sedan via Norge, Åre, Sundsvall och Gävle.
Jag hoppas Tesla håller tidsplanen på superladdarutbyggnaden norr om Sundsvall. Det kommer helt klart att förenkla fortsatta resor liknande den vi gjorde i somras.
Resan utanför superladdartäckning gick relativt smärtfritt men det krävdes planerande och många samtal för att säkerställa laddmöjlighet.

Fd Norrbottning
OK, tack för info. Vilket hotell i Umeå kunde ordna trefas? Gissar inte alla kan det.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Palmen
Teslaägare

Inlägg av Palmen »

Scandic i centrala Umeå. Trefasuttaget vi fick låna försörjde normalt deras kartongpress som var placerad i soprummet innanför garaget.
Innan jag bokade rum hade jag en lång diskussion med hotellet om hur viktigt det var med trefas och jag (tyckte själv) jag var övertydlig med hur ett trefasuttag ser ut. Det skulle enligt hotellpersonalen inte vara några problem men när vi väl kom fram visade det sig att de enbart hade enfas i garaget. Efter idogt letande hittade vi kartongpressens uttag. Utrymmet var inte det största men det gick att backa in med minsta möjliga marginal.
Om vi ska göra samma resa igen innan superladdaren i Umeåtrakten är klar kommer jag att kolla med andra hotell.
Skriv svar