V3 i Europa!

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

V3 i Europa!

Inlägg av fth »

Plötsligt händer det, V3 med 250kW effekt lanseras i Europa
https://www.driving.co.uk/news/new-tesl ... JEEHFgnYc4
:D
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: V3 i Europa!

Inlägg av frippan »

Bara CCS på den verkar det som.Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3 i Europa!

Inlägg av fth »


/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: V3 i Europa!

Inlägg av TiborBlomhall »

Ja de Europeiska Supercharger V3 blir endast CCS, Model S/X får använda adapter för att ladda. Fast de vinner ju knappt nåt på att ladda på V3 isf V2 då de får samma toppeffekt. Pressrelease från Tesla:
500th Supercharger station in Europe: a milestone in more ways than one

Today, we are announcing the opening of the 500th Supercharger station in Europe - a significant achievement that now includes more than 4700 individual Superchargers enabling seamless travel across 24 countries. Located in London, this landmark station at our Park Royal service center also marks the beginning of the deployment phase of V3 Superchargers outside North America.

A truly pan European network
When we opened the first European station in Norway in 2013, driving across multiple countries in a fully electric car was inconceivable and seen as a unique accomplishment. With the Supercharger network, long distance EV travel has become the new normal. Every day, thousands of Tesla owners undertake a road trip through Europe and stop at Supercharger stations.

In just six years, we have increased the average size of our Supercharger stations to reflect the growing size of our customer base. This included expanding and opening large stations, like Eidsvoll Verk, Nebbenes in Norway, which is the biggest European station with 44 stalls. And just like our vehicles, our V2 Superchargers keep improving over time to the benefit of our owners. Recently, we upgraded our V2 stations' peak power to 150kW from 120kW – saving owners additional time while charging.

V3 Supercharging, a technology built for volume and mainstream EV adoption
V2 Supercharger technology already enables fast, reliable, and convenient long-distance travel. V3 is a completely new architecture with technology designed for the next wave of the electric vehicle revolution. With peak power of 250kW and a smooth power delivery that eliminates power-sharing, V3 is optimized for high volume and even faster charge times.

The first eight V3 Superchargers will be located at our new Park Royal station, in London, alongside eight V2 Superchargers. V3 Superchargers in Europe will natively support CCS connectors, but will be accessible to all Tesla owners. Model S and Model X owners using a CCS adapter will benefit from V3’s lack of power sharing at about the same peak rates as on V2 Superchargers. This adapter is standard on all new Model S and Model X vehicles and is available to existing Model S and Model X owners at a limited cost.

We are excited to continue to build the most extensive and advanced network in Europe whilst keeping the charging experience as affordable and convenient as possible for all our customers.
TESLA_SUPERCHARGER V3_PARK ROYAL_1.JPG
TESLA_SUPERCHARGER V3_PARK ROYAL_3.JPG
TESLA_SUPERCHARGER V3_PARK ROYAL_4.JPG
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3 i Europa!

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev:
Ja de Europeiska Supercharger V3 blir endast CCS, Model S/X får använda adapter för att ladda. Fast de vinner ju knappt nåt på att ladda på V3 isf V2 då de får samma toppeffekt
Man slipper iofs dela effekt eftersom varje V3 har 250kW.

Det är förstås inte särskilt god "laddetikett" att ockupera en V3 med S/X om det finns lediga V2 och det finns M3 som väntar, så här finns utrymme för nya konflikter :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

V3 i Europa!

Inlägg av taliz »

Tycker dom borde ta högre pris eller ngt så inte folk hoggar dom i onödan sen.
Eller kanske att dom automagiskt sätter tex max 80% kan funka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: V3 i Europa!

Inlägg av frippan »

taliz skrev:
Tycker dom borde ta högre pris eller ngt så inte folk hoggar dom i onödan sen.
Eller kanske att dom automagiskt sätter tex max 80% kan funka.
Eller exkludera de från gratis superladdning.

Men problemet kommer bara finnas i en övergångsperiod. Så jag tror det är bäst om de bara det låter vara som det är. Bättre att trycka på lite vett och etikett istället.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: V3 i Europa!

Inlägg av taliz »

frippan skrev:
taliz skrev:
Tycker dom borde ta högre pris eller ngt så inte folk hoggar dom i onödan sen.
Eller kanske att dom automagiskt sätter tex max 80% kan funka.
Eller exkludera de från gratis superladdning.

Men problemet kommer bara finnas i en övergångsperiod. Så jag tror det är bäst om de bara det låter vara som det är. Bättre att trycka på lite vett och etikett istället.
Nog många som inte kommer fatta vad det är utan bara koppla in och gå och käka/handla/whatever.
Men dom har ju byggt varning/info i displayen för ”high use” stationer, så något liknande borde dom kunna använda så folk förhoppningsvis inser vad dom anslutit sig till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: V3 i Europa!

Inlägg av frippan »

taliz skrev:
frippan skrev:
taliz skrev:
Tycker dom borde ta högre pris eller ngt så inte folk hoggar dom i onödan sen.
Eller kanske att dom automagiskt sätter tex max 80% kan funka.
Eller exkludera de från gratis superladdning.

Men problemet kommer bara finnas i en övergångsperiod. Så jag tror det är bäst om de bara det låter vara som det är. Bättre att trycka på lite vett och etikett istället.
Nog många som inte kommer fatta vad det är utan bara koppla in och gå och käka/handla/whatever.
Men dom har ju byggt varning/info i displayen för ”high use” stationer, så något liknande borde dom kunna använda så folk förhoppningsvis inser vad dom anslutit sig till.
De får lägga in en knapp på laddkabeln man måste stå och hålla intrycket medan man laddar :D
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Verdi

Re: V3 i Europa!

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
frippan skrev:
taliz skrev:
Tycker dom borde ta högre pris eller ngt så inte folk hoggar dom i onödan sen.
Eller kanske att dom automagiskt sätter tex max 80% kan funka.
Eller exkludera de från gratis superladdning.

Men problemet kommer bara finnas i en övergångsperiod. Så jag tror det är bäst om de bara det låter vara som det är. Bättre att trycka på lite vett och etikett istället.
Nog många som inte kommer fatta vad det är utan bara koppla in och gå och käka/handla/whatever.
Men dom har ju byggt varning/info i displayen för ”high use” stationer, så något liknande borde dom kunna använda så folk förhoppningsvis inser vad dom anslutit sig till.
Vi med Model S och X tjänar ju också väldigt mycket på att stå vid en V3-stolpe om det är fullsatt på V2-stolparna med delad effekt som följd.

Däremot ska man inte överskatta skillnaden mellan 150kW och 250kW eftersom det är under en begränsad SOC som bilarna laddar så snabbt ändå. Hur ser laddkurvorna ut för V3 förresten?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

V3 i Europa!

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Däremot ska man inte överskatta skillnaden mellan 150kW och 250kW eftersom det är under en begränsad SOC som bilarna laddar så snabbt ändå. Hur ser laddkurvorna ut för V3 förresten?
Det är ju just laddkurvan som gör det ännu viktigare att folk inte tar dem i onödan.
De som ska ladda till hög SOC/ta längre paus kan likväl stå på V2.
V3 är mest för de som ska vidare snabbast möjligt till nästa SUC.
Borde kanske t.o.m. va cap på typ 50%.

https://cleantechnica.com/2019/06/24/te ... es-charts/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6140
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: V3 i Europa!

Inlägg av Remuz »

När får vi gratis uppgradering till CCS?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3 i Europa!

Inlägg av fth »

Remuz skrev:
När får vi gratis uppgradering till CCS?
Det kommer nog först om/när det byggs hela SuC med endast CCS. Tämligen prisvärd uppgradering kan jag tycka, det är bara att boka.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: V3 i Europa!

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
När får vi gratis uppgradering till CCS?
Kostar inte många kronor. Drygt 5 tkr. Känns väldigt prisvärt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: V3 i Europa!

Inlägg av bylund »

fth skrev:
Remuz skrev:
När får vi gratis uppgradering till CCS?
Det kommer nog först om/när det byggs hela SuC med endast CCS. Tämligen prisvärd uppgradering kan jag tycka, det är bara att boka.

/fth
Jag har svårt att tro att det kommer ens då. Vi får nog slanta upp om ett tag, om vi vill fortsätta se ett växande nätverk. Kan nog vara så att de gamla kablarna börjar bli färre om några år rentav.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: V3 i Europa!

Inlägg av fth »

bylund skrev:
fth skrev:
Remuz skrev:
När får vi gratis uppgradering till CCS?
Det kommer nog först om/när det byggs hela SuC med endast CCS. Tämligen prisvärd uppgradering kan jag tycka, det är bara att boka.

/fth
Jag har svårt att tro att det kommer ens då. Vi får nog slanta upp om ett tag, om vi vill fortsätta se ett växande nätverk. Kan nog vara så att de gamla kablarna börjar bli färre om några år rentav.
Jag tror inte heller uppgraderingen kommer att bli gratis, det finns ju en gräns för hur länge vi gamla stötar kan få saker vi faktiskt inte har betalat för.

Jag tycker faktiskt Tesla är värda beröm för att öht göra det möjligt att uppgradera alla gamla S/X till CCS, till ett förhållandevis lågt pris dessutom.

Hade dom dock ersatt kablarna med endast CCS och lämnat gamla ägare i sticket så hade jag förstås inte varit så glad, men som det är nu har jag inga klagomål.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: V3 i Europa!

Inlägg av pubbe »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
När får vi gratis uppgradering till CCS?
Kostar inte många kronor. Drygt 5 tkr. Känns väldigt prisvärt.
Japp, fixade detta förra veckan, det låg på ca 5k ink moms. Klart värt!
Användarvisningsbild
andwin
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 18 aug 2019 09:40

Re: V3 i Europa!

Inlägg av andwin »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
När får vi gratis uppgradering till CCS?
Kostar inte många kronor. Drygt 5 tkr. Känns väldigt prisvärt.
Håller med.. fick den gjord idag!
Model X P100D 2019 FSD
Model S 90D 2017 AP2
HenrikC
Inlägg: 776
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: V3 i Europa!

Inlägg av HenrikC »

I teorin borde det inte krävas uppgradering till CCS, bara själva adaptern för att ladda på V3. V3 lär ju ha samma kommunikation som V2 så det är frågan om olika kontakter bara. Har någon provat en S eller X utan uppgradering med adaptern på CCS kabeln på en vanlig supercharger?
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: V3 i Europa!

Inlägg av pubbe »

HenrikC skrev:
I teorin borde det inte krävas uppgradering till CCS, bara själva adaptern för att ladda på V3. V3 lär ju ha samma kommunikation som V2 så det är frågan om olika kontakter bara. Har någon provat en S eller X utan uppgradering med adaptern på CCS kabeln på en vanlig supercharger?
Nyare S/X behöver bara adapter, äldre behöver konverteringen.

Edit: förstår vad du menar nu men inte säker på att jag skulle vilja testa det!
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: V3 i Europa!

Inlägg av Mickep »

Snart kommer model 3 ägare klaga att de blir 'S' eller 'X' :ad vid v3 laddare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: V3 i Europa!

Inlägg av LarsL »

S och X finns mest av nostalgi skäl.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 457
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: V3 i Europa!

Inlägg av Richardk »

Model 3 är en budget bil ;)
Verdi

Re: V3 i Europa!

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
S och X finns mest av nostalgi skäl.
Blir lite osäker. :? Måste ni verkligen betala för er på superchargers? :lol:

Och så läste jag nåt om att det finns risk att era bilar rostar. Trodde vi lämnat det bakom oss. På typ 1900-talet. :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: V3 i Europa!

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
S och X finns mest av nostalgi skäl.
Blir lite osäker. :? Måste ni verkligen betala för er på superchargers? :lol:

Och så läste jag nåt om att det finns risk att era bilar rostar. Trodde vi lämnat det bakom oss. På typ 1900-talet. :D
Borde kanske haft citattecken runt... Elon ord inte mina. Men det antyder nog lite att man kanske inte ska förvänta sig att S och X prioriteras.
Skriv svar