VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av bjelkeman »

TiborBlomhall skrev:
Germany’s Manager Magazine reports today that Volkswagen is struggling with software problems for its ID3 all-electric car. According to the report, the ID3 will be built for months with an incomplete software architecture that could affect up to 20,000 electric cars.
https://electrek.co/2019/12/19/volkswag ... oductions/

Tur det inte är Tesla för då skulle ju företaget vara "dödsdömd"
För mig så är det förvånansvärt få som fattar hur viktigt ett bra utvecklingsteamet för programvara är för ett företag som ska bygga moderna elbilar. Det går inte att stoppa in några programmerare styrda av några före detta hårdvaruingenjörer, nu chefer, och tro att det blir bra bara av sig själv. Hårdvara och programvara är inte samma grej, alls. Sitter det någon i management teamet som leder programvaruutveckling på samma sätt som någon leder all hårdvara i bilen? Har den personen lika mycket respekt av resten av management teamet och möjligheten att sätta ner foten när företagsledningen försöker göra något dumt?

Det är det fortfarande överraskande hur mycket arbete det är att få de som inte jobbar med programvara att förstå hur utveckling går till och hur det skiljer sig från hårdvara. Jag tror förseningar runt programvara kommer vara en återkommande saga hos det gamla biltillverkarna.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vet inte om det har skrivits tidigare i tråden, men varför har även billigaste iD3 Pure ett högre förmånsvärde än e-Golfen? Den ska ju vara billigare.
Ytterligare ett skäl för mig att behålla Golfen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

mati skrev:
Vet inte om det har skrivits tidigare i tråden, men varför har även billigaste iD3 Pure ett högre förmånsvärde än e-Golfen? Den ska ju vara billigare.
Men, priser är ju inte klara? Hur kan förmånsvärde då vara det?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

PapaD skrev:
mati skrev:
VW Sverige har kanske sagt till Skatteverket vad de anser vara jämförbar bil, och Skatteverket har accepterat det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
PapaD skrev:
mati skrev:
VW Sverige har kanske sagt till Skatteverket vad de anser vara jämförbar bil, och Skatteverket har accepterat det.
Tydligen är det samma "jämförbara bil" för alla modellvarianter av ID3. Samma förmånsvärde oavsett modell och pris.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare

Inlägg av JGur »

bjelkeman skrev:
TiborBlomhall skrev:
Germany’s Manager Magazine reports today that Volkswagen is struggling with software problems for its ID3 all-electric car. According to the report, the ID3 will be built for months with an incomplete software architecture that could affect up to 20,000 electric cars.
https://electrek.co/2019/12/19/volkswag ... oductions/

Tur det inte är Tesla för då skulle ju företaget vara "dödsdömd"
För mig så är det förvånansvärt få som fattar hur viktigt ett bra utvecklingsteamet för programvara är för ett företag som ska bygga moderna elbilar. Det går inte att stoppa in några programmerare styrda av några före detta hårdvaruingenjörer, nu chefer, och tro att det blir bra bara av sig själv. Hårdvara och programvara är inte samma grej, alls. Sitter det någon i management teamet som leder programvaruutveckling på samma sätt som någon leder all hårdvara i bilen? Har den personen lika mycket respekt av resten av management teamet och möjligheten att sätta ner foten när företagsledningen försöker göra något dumt?

Det är det fortfarande överraskande hur mycket arbete det är att få de som inte jobbar med programvara att förstå hur utveckling går till och hur det skiljer sig från hårdvara. Jag tror förseningar runt programvara kommer vara en återkommande saga hos det gamla biltillverkarna.
Postade precis i nyhetstråden att Björn Goerke tar över i just den rollen. Ett bra val av Volkswagen.

Han kommer från en tung post hos SAP och bör definitivt ha ledningen med sig.
// Mikael
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

SAP
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

taliz skrev:
SAP Bild
Blir väl några veckors kurs för att få starta bilen och en massa post-it lappar i bilen med kortkommandon för att blinka höger/vänster, starta vindrutetorkarna etc.. :?
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
SAP Bild
Hitlers hämnd. :lol:
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

SAP... Då blir bilens mjukvara ett eget felsystem. Ujujuj. Låter inte alls bra!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Kul, då behöver man anlita en svindyr konsultfirma varje gång bilen strejkar! Sen kommer konsulterna och fattar ingenting och efter en vecka så har man iaf en ny funktion som man inte visste var möjlig, men som man inte heller behöver ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Frågor och svar med head of sales & marketing för ID familjen:

Förvärmning av kupen (när bilen inte laddas) kräver komfort paketet. Och för 1'st edition kräver det + varianten. Grundversionen (som kostar <410k i Sverige) av 1'st edition har alltså inte förvärmning via app. ID.3 kommer att vara farligt nära Model 3 prismässigt om man ska få samma funktioner. Och då ligger man fortfarande efter en hel del snabbladdningsmässigt. Men man ska förstås avvakta de slutgiltiga priserna.

Känns också som att grundversionen av ID.3 bör bli relativt billig med tanke på vad man faktiskt får. 50 kW DC, ej förvärmning via app, 0-100 på 9.5s.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
Frågor och svar med head of sales & marketing för ID familjen:

Förvärmning av kupen (när bilen inte laddas) kräver komfort paketet. Och för 1'st edition kräver det + varianten. Grundversionen (som kostar <410k i Sverige) av 1'st edition har alltså inte förvärmning via app. ID.3 kommer att vara farligt nära Model 3 prismässigt om man ska få samma funktioner. Och då ligger man fortfarande efter en hel del snabbladdningsmässigt. Men man ska förstås avvakta de slutgiltiga priserna.

Känns också som att grundversionen av ID.3 bör bli relativt billig med tanke på vad man faktiskt får. 50 kW DC, ej förvärmning via app, 0-100 på 9.5s.
Om jag minns rätt så är komfort paketet standard i Sverige och de är en på 1st bilarna.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Om jag minns rätt så är komfort paketet standard i Sverige och de är en på 1st bilarna.
Bra om så är fallet. Speciellt eftersom den sannolikt blir dyrare här också, dvs, inte rak omräkning växelkursmässigt (ink högre momssats).
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag antar att hon pratar om tyska utrustningsvarianter. Jag har svårt att tro att VW plötsligt skulle avvika från den gamla affärsmodellen, som ju i princip alla tillverkare kör på, att olika marknader får olika utrustningspaket.
Den tyska basmodellen brukar vara rätt avskalad, men då också relativt prisvärd. Rumpvärme ingår till exempel nästan aldrig.
Svenska e-Golfen var ju väldigt välutrustad från start, men inte den tyska. Prisskillnaden kan alltså inte bara förklaras med den högre momsen och vagnskadegarantin. Vi får mer grejer helt enkelt, men det kostar ju. Jag utgår ifrån att ID3 inte blir något undantag här heller. Jag räknar med ett instegspris över 400'.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Jag antar att hon pratar om tyska utrustningsvarianter. Jag har svårt att tro att VW plötsligt skulle avvika från den gamla affärsmodellen, som ju i princip alla tillverkare kör på, att olika marknader får olika utrustningspaket.
Den tyska basmodellen brukar vara rätt avskalad, men då också relativt prisvärd. Rumpvärme ingår till exempel nästan aldrig.
Svenska e-Golfen var ju väldigt välutrustad från start, men inte den tyska. Prisskillnaden kan alltså inte bara förklaras med den högre momsen och vagnskadegarantin. Vi får mer grejer helt enkelt, men det kostar ju. Jag utgår ifrån att ID3 inte blir något undantag här heller. Jag räknar med ett instegspris över 400'.
Jag var på VW presentation i Göteborg, då sa de uttryckligen att priset på instegsvarianten blir under 350 000 innan bonusen på 60 000 kr.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

3F7C0E0A-3E98-4A28-8EA5-FF22BBE23814.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

vigge50 skrev:
3F7C0E0A-3E98-4A28-8EA5-FF22BBE23814.jpeg
Ja, 349900 är ju redan kommunicerat till skatteverket.
Men den versionen kommer ju inte från start utan kanske 2021(?).
Tycker faktiskt inte det är så lockande med 50kw DC. Borde vara åtminstone 100kw. Annars är den inte konkurrenskraftig med PSA-bilarna som kostar ungefär samma och ger 50kwh och 100kw laddning. Ev. skall det ju dock vara en option, får se vad den kostar...

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Va precis i Gävle och kollade in ID, kändes väldigt plastig men om den kostar hälften av en tesla model 3 så kan jag nog köpa plastigheten.

Snyggare i verkligheten än på bild.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Tycker faktiskt inte det är så lockande med 50kw DC. Borde vara åtminstone 100kw. Annars är den inte konkurrenskraftig med PSA-bilarna som kostar ungefär samma och ger 50kwh och 100kw laddning. Ev. skall det ju dock vara en option, får se vad den kostar...
Jag har inget behov av mer än 50 kW DC för våran andrabil så jag ser inget problem med att man får betala extra för det. Återstår bara att se om under 350k innebär 349k eller 320-330k.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
taliz skrev:
Jag har inget behov av mer än 50 kW DC för våran andrabil så jag ser inget problem med att man får betala extra för det. Återstår bara att se om under 350k innebär 349k eller 320-330k.
Det innebär 349900. Som sagt redan kommunicerat till skatteverket.
Jag tror andrahandsvärdet kan bli betydligt sämre utan 100kw option.

Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Laban skrev:
taliz skrev:
Jag är rädd att det innebär 349 999 kr
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
taliz skrev:
Sen vad som ingår i baspriset med. Får man köpa till 3st olika paket för 25-35k för att få AC, förarstol och centrallås så är det inte lika kul längre.... Se på eGolf
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Motoralternativ och priser vid lanseringen

1,5 TSI 150 hk. Bensin med 6-växlad manuell växellåda och aktiv cylinderavstängning. Det maximala vridmomentet är 250 Nm. Toppfarten är 224 km/h och 0- 100 km/h tar 8,5 sekunder. Den blandade bränsleförbrukningen enligt WLTP är 5,5 l/100 km och CO2-utsläppet ligger på 124 g/km.
Pris från 273.900 kr.

1,5 eTSI 150 hk DSG. Bensin med mildhybrid och en 7-stegad dubbelkopplingslåda som standard. Detta motoralternativ har samma effekt, vridmoment, toppfart och acceleration som 1,5 TSI 150 hk ovan vad gäller. Värdena för bränsleförbrukning och CO2-utsläpp är ännu inte fastställda.
Pris från 299.400 kr.

2,0 TDI 115 hk. Diesel med 6-växlad manuell växellåda. Det maximala vridmomentet är 300 Nm. Toppfarten är 202 km/h. Accelerationen 0 till 100 km/h tar 10,2 sekunder. Den blandade bränsleförbrukningen enligt WLTP är 4,1 l/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 108 g/km.
Pris från 274.900 kr.
Nya Golfen är inte gratis.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Henrik Torphammar skrev:
Laban skrev:
taliz skrev:
Sen vad som ingår i baspriset med. Får man köpa till 3st olika paket för 25-35k för att få AC, förarstol och centrallås så är det inte lika kul längre.... Se på eGolf
Hörde från en säljare att det troligen dröjer till februari innan dom/vi får se riktiga svenska priser för ID.3 varianter med tillval.
Under tiden kan man roa sig med att konfigurera en e-Golf och se hur mycket VW-priser brukar öka med tillval.
Skriv svar