Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av _Peter »

Hej
Hoppas andra medlemmars praktiska erfarenheter kan hjälpa mig och andra nya Teslaägare med detta. Förstår att det finns många alternativ numera och jag är nyfiken på vad ni andra tycker fungerar bäst för er. Beskriv gärna kort era behov också, så man förstår sammanhanget.

Mitt behov idag
Kör i första hand i Roslagen, stor-Sthlm och Uppsala men även långresor till Norrland (Piteå). Utöver detta blir det nog en hel del el-semesterresor till resten av Sverige, Danmark samt övriga Europa framöver...

Vilka Laddnätverk?
Förutom Teslas egna laddnätverk så undrar jag vilka andra laddnätverk man "bör ha"? Det börjar ju finnas en hel del att välja på.
- Självklart Teslas egna inbyggda nätverk av SuperChargers (SC).
- https://Plugsurfing.com?

Hitta laddnätverken...
Nedan några som verkar vettiga av vad jag sett hittills på nätet.
- Teslas inbyggda söksystem för SC.
- ABRP (https://aBetterRoutePlanner.com) verkar vara ett vettigt alternativ till Teslas egna laddkartor om man vill hitta fler laddstationer och mer info.

Tack på förhand för alla bra tips :)
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av Svenssons »

Börjar med Superchargers och ABRP där jag slår på CCS-laddare också. Behövs det några andra laddare än SuC vilket det i normalfallet inte behövs så prioriterar jag Ionity. Efter det kommer Bee, Fortum och EON även ifall det ändå är laddare som jag helst undviker. Att försöka plannera boende eller aktivitet med destinationsladdare brukar lösa laddning utöver Teslas SuC på längre semesterresor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av fth »

Jag har kört många långresor (snart 10.000 mil på mätaren) och aldrig egentligen behövt använda något annat än SuC.

Jag skaffade en bukett med brickor och kort i början men har bara använt dom för att testa att dom fungerar (vilket dom inte alltid har gjort).
Det har ju tidigare heller inte funnits några bra alternativ till SuC med jämförbar effekt, nu när Ionity och andra bygger HPC så kan som säkert bli ett bra komplement som ger lite mer flexibilitet i planeringen. Söderut i Europa så har jag dock aldrig upplevt placeringen av SuC som någon begränsning, alla vägar jag ändå hade tänkt åka har haft god täckning.

Planera långresor efter SuC och försök komplettera med destinationsladdning när du stannar för natten som en "bonus" så klarar du dig bra.

ABetterRouterplanner är det överlägset bästa verktyget för att planera och optimera din resa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av Splfredde »

https://www.plugshare.com/

Finns app också :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av spacecoin »

https://teslaclubsweden.se/nybliven-elbilist/

"Vilka laddkort ska jag skaffa?
För att kunna ladda vid publika laddstolpar och snabbladdare behöver man tyvärr olika RFID kort som operatörerna delar ut. Försvinnande få accepterar kreditkort. Appar och SMS-lösningar brukar finnas som alternativ men de är oftast ett pain-in-the-därbak. Då RFID-korten både är gratis och ger rabatt bör du skaffa följande kort och ha i handskfacket: (klicka på resp länk för att komma till beställningssida)

Bee (fd Clever)
E.ON
Fortum Charge & Drive
Vattenfall InCharge"

Kanske dags att lägga till Ionity på denna lista.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av taliz »

Kört knappt 1400 mil. Aldrig använt ngt annat än SUC och gratisladdare där man inte behövt göra ngt mer än plugga i sladden. Precis som det ska va.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av _Peter »

Kan man lätt hitta gratis-laddare i någon av systemen och planera resor baserade på det kanske?
T.ex. om man skulle vilja ta en semesterresa ner i Europa eller upp till Norrland.
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av taliz »

_Peter skrev:
Kan man lätt hitta gratis-laddare i någon av systemen och planera resor baserade på det kanske?
T.ex. om man skulle vilja ta en semesterresa ner i Europa eller upp till Norrland.
Well, det finns ju en del enligt chargemap-appen. Men det blir nog ”lite” jobbigt att köra kors och tvärs och jaga sånna. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av _Peter »

taliz skrev:
Well, det finns ju en del enligt chargemap-appen. Men det blir nog ”lite” jobbigt att köra kors och tvärs och jaga sånna. Bild
Hahahaha säkert! Kommer nog använda SuC iaf på 99% av resorna när jag ej laddar hemma. Undrade mest om det var möjligt, men förstår nu att det är rätt opraktiskt i praktiken. :geek:
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av fth »

_Peter skrev:
Kan man lätt hitta gratis-laddare i någon av systemen och planera resor baserade på det kanske?
T.ex. om man skulle vilja ta en semesterresa ner i Europa eller upp till Norrland.
Gratis-laddare är i princip alltid AC max 11kW, det finns kanske några få gratis CCS 50kW (Lidl t.ex.), några gratis HPC förutom Lödde har jag aldrig hört talas om iaf.

Det är alltså i praktiken endast destinations-laddning som är gratis.

Min erfarenhet är också att man inte kan förlita sig på dessa, jag ser dom som en "bonus" om dom är lediga och fungerar, men jag skulle aldrig räkna med en sådan för att kunna fortsätta min resa.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Gratis-laddare är i princip alltid AC max 11kW
Det finns många gratis AC 22 kW, men det är det ju få Teslor som kan utnyttja, så i praktiken är det ju oftast 11 kW (som för mig med en 3:a). Eftersom jag hade en Zoe i flera år så blev jag så van vid att kunna ladda på dessa och få 22 kW så att jag flera ggr tänkt fel och tänkt att jag kan ladda än här och än där och få 22 kW... :cry:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av taliz »

fth skrev:
_Peter skrev:
Kan man lätt hitta gratis-laddare i någon av systemen och planera resor baserade på det kanske?
T.ex. om man skulle vilja ta en semesterresa ner i Europa eller upp till Norrland.
Gratis-laddare är i princip alltid AC max 11kW, det finns kanske några få gratis CCS 50kW (Lidl t.ex.), några gratis HPC förutom Lödde har jag aldrig hört talas om iaf.

Det är alltså i praktiken endast destinations-laddning som är gratis.

Min erfarenhet är också att man inte kan förlita sig på dessa, jag ser dom som en "bonus" om dom är lediga och fungerar, men jag skulle aldrig räkna med en sådan för att kunna fortsätta min resa.

/fth
Kolla i chargemap-appen tex. Filtrera på free och valfri minimieffekt.
Finns tex gratis HPC även i Flädie samt Kastrup, Halsskov(syns dock ej i chargemap) och Fredrika.
Dvs i teorin kan man åtminstone köra från södra Sverige och genom Danmark ”gratis”. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Kolla i chargemap-appen tex. Filtrera på free och valfri minimieffekt.
Finns tex gratis HPC även i Flädie samt Kastrup, Halsskov(syns dock ej i chargemap) och Fredrika.
Dvs i teorin kan man åtminstone köra från södra Sverige och genom Danmark ”gratis”. Bild
Finns fler än vad jag hade trott, kan ju bli lite av en sport att se hur stor del av resan man kan köra på gratis-laddare :D

Stockholm - Lödde ser det lite tunt ut, där får man köra omvägar för att spara några kronor.

Nu har jag ju iofs gratis SuC på min bil, då faller ju lite av poängen ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av perre »

Om man planerar en resa med ABRP. Kan man då lugnt välja SuC till en Tesla model 3 eller bör man enbart välja SuC med CCS för att vara säker. Ser att jag fick betydligt fler laddstopp om jag enbart valde SuC med CCS.
En resa ned över kontinenten.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av fth »

perre skrev:
Om man planerar en resa med ABRP. Kan man då lugnt välja SuC till en Tesla model 3 eller bör man enbart välja SuC med CCS för att vara säker. Ser att jag fick betydligt fler laddstopp om jag enbart valde SuC med CCS.
En resa ned över kontinenten.
I princip alla SuC i Europa är konverterade till CCS, med något undantag som t.ex. Upplands Väsby.

Du bör alltså få i princip samma rutt oavsett om du väljer "Supercharger" eller "Tesla CCS".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av Snubblaren »

fth skrev:
perre skrev:
Om man planerar en resa med ABRP. Kan man då lugnt välja SuC till en Tesla model 3 eller bör man enbart välja SuC med CCS för att vara säker. Ser att jag fick betydligt fler laddstopp om jag enbart valde SuC med CCS.
En resa ned över kontinenten.
I princip alla SuC i Europa är konverterade till CCS, med något undantag som t.ex. Upplands Väsby.

Du bör alltså få i princip samma rutt oavsett om du väljer "Supercharger" eller "Tesla CCS".

/fth
Varför är inte den uppdaterad med ccs?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av fth »

Snubblaren skrev:
Varför är inte den uppdaterad med ccs?
Enligt obekräftade uppgifter skall den läggas ned.

Den ligger ju ganska dumt placerad för långresor och är ofta blockerad av taxibilar som långladdar mellan Arlanda-körningar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av fth »

fth skrev:
Snubblaren skrev:
Varför är inte den uppdaterad med ccs?
Enligt obekräftade uppgifter skall den läggas ned.

Den ligger ju ganska dumt placerad för långresor och är ofta blockerad av taxibilar som långladdar mellan Arlanda-körningar.

/fth
P.S. det finns dock två SuC/CCS-platser vid SC 500m N om "vanliga" SuC Upplands Väsby, den syns (väl?) inte i M3 navigator, och får endast användas utanför SC öppettider (typ kontorstid), men kan vara bra att veta om man hamnar i nödläge med sin M3.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av GreenMachine »

Har laddkort från E-on, Incharge, Eways och Bee i bilen och aldrig haft behövt något annat. Inonity kanske jag skulle fixa men det är inte ofta jag behöver använda dessa, men bland händer det såklart.
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Vilka laddnätverk använder du och hur hittar du dom?

Inlägg av Snubblaren »

fth skrev:
Snubblaren skrev:
Varför är inte den uppdaterad med ccs?
Enligt obekräftade uppgifter skall den läggas ned.

Den ligger ju ganska dumt placerad för långresor och är ofta blockerad av taxibilar som långladdar mellan Arlanda-körningar.

/fth
Nyttofordon får väl inte bruka Supercharger? Eller är det äldre bilar?
Skriv svar