Att backkameran geggar igen är ju absolut inget unikt för Tesla. Alla mina tidigare bilar som hade backkamera drogs med samma problem. Skillnaden mellan Tesla och alla (?) andra bilar är väl i så fall att Tesla vill använda backkameran under färd. Och det funkar ju inte då.
Audis spolarvätskelösning fungerar rätt bra. Kameran blir ju inte torrare av det, men saltslasket tvättas bort och överflödigt vatten rinner av i den mån att man kan se nånting i alla fall. Men ingenting slår Golfens lösning, den saken är klar.
Fungerar verkligen dom självkörande funktionerna sämre om man tejpar för backkameran?
Vad använder bilen informationen till? Vad som händer bakom bilen borde ju ha liten betydelse.
Stora vattendroppar lägger sig över linsen och gör det omöjligt att se bakåt. Vår förra bil, en Golf, fällde ut sin lins när man la in backen, och så snabbt in igen. Fungerade oklanderligt i alla väder. Svågern har en BMW där kameran inte fälls in. Fungerar ändå, enligt utsago, oklanderligt i alla väder. Vår Model 3 gör inte det. Regn = inte se något bakåt. Vi ringde Tesla service och fick två besked: Att man inte konstruerat en regnskyddad kamera har att göra med "design". Lite oklart vad för design, och vad det betyder. Det andra beskedet: -Men gå då ut och torka av linsen. I regnet.
Vi tycker inget av svaren är tillfredsställande. Har vi ett måndagsexemplar eller är alla treor lika handikappade?
En förklaring på "design" är att den är tänkt att användas av autopiloten också och då kan den inte fällas in osv, men
man kan ju tycka att dom hade kunnat gjort nåt fiffigare ändå men ingen aning hur det skulle gå till eller jo
kanske förresten
Det blir lätt problem även på model S iaf...
Jag har skissat på en lösning men den är lite svår att retrofita på befintlig konstruktion...
Funderat på någon enkel plastbit för att styra bort luftströmmarna runt kameran. Borde vara en hel del ogynnsam turbulens där som pepprar linsen med skitigt vatten. Nåt för dina 3D-skrivare ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Att backkameran geggar igen är ju absolut inget unikt för Tesla. Alla mina tidigare bilar som hade backkamera drogs med samma problem. Skillnaden mellan Tesla och alla (?) andra bilar är väl i så fall att Tesla vill använda backkameran under färd. Och det funkar ju inte då.
Audis spolarvätskelösning fungerar rätt bra. Kameran blir ju inte torrare av det, men saltslasket tvättas bort och överflödigt vatten rinner av i den mån att man kan se nånting i alla fall. Men ingenting slår Golfens lösning, den saken är klar.
Fungerar verkligen dom självkörande funktionerna sämre om man tejpar för backkameran?
Vad använder bilen informationen till? Vad som händer bakom bilen borde ju ha liten betydelse.
Det har väl betydelse! Tittar inte du ständigt i backspegeln när du kör och håller koll på trafiken? Man måste ju alltid vara beredd att agera med hänsyn till hur trafikanterna bakom en beter sig.
Stora vattendroppar lägger sig över linsen och gör det omöjligt att se bakåt. Vår förra bil, en Golf, fällde ut sin lins när man la in backen, och så snabbt in igen. Fungerade oklanderligt i alla väder. Svågern har en BMW där kameran inte fälls in. Fungerar ändå, enligt utsago, oklanderligt i alla väder. Vår Model 3 gör inte det. Regn = inte se något bakåt. Vi ringde Tesla service och fick två besked: Att man inte konstruerat en regnskyddad kamera har att göra med "design". Lite oklart vad för design, och vad det betyder. Det andra beskedet: -Men gå då ut och torka av linsen. I regnet.
Vi tycker inget av svaren är tillfredsställande. Har vi ett måndagsexemplar eller är alla treor lika handikappade?
Tyvärr är det så på väldigt många bilar, det är inget fel. Har samma problem på vår nya Volvo XC90 med 360 kamerasystem, ibland är är det bara brunt överallt på skärmen, men oj vad impad man blir av bilden varje gång man torkar av kameralinserna.
Att backkameran geggar igen är ju absolut inget unikt för Tesla. Alla mina tidigare bilar som hade backkamera drogs med samma problem. Skillnaden mellan Tesla och alla (?) andra bilar är väl i så fall att Tesla vill använda backkameran under färd. Och det funkar ju inte då.
Audis spolarvätskelösning fungerar rätt bra. Kameran blir ju inte torrare av det, men saltslasket tvättas bort och överflödigt vatten rinner av i den mån att man kan se nånting i alla fall. Men ingenting slår Golfens lösning, den saken är klar.
Fungerar verkligen dom självkörande funktionerna sämre om man tejpar för backkameran?
Vad använder bilen informationen till? Vad som händer bakom bilen borde ju ha liten betydelse.
Man bör alltid ha koll bakom sig om man kan behöva bromsa hastigt.
Att backkameran geggar igen är ju absolut inget unikt för Tesla. Alla mina tidigare bilar som hade backkamera drogs med samma problem. Skillnaden mellan Tesla och alla (?) andra bilar är väl i så fall att Tesla vill använda backkameran under färd. Och det funkar ju inte då.
Audis spolarvätskelösning fungerar rätt bra. Kameran blir ju inte torrare av det, men saltslasket tvättas bort och överflödigt vatten rinner av i den mån att man kan se nånting i alla fall. Men ingenting slår Golfens lösning, den saken är klar.
Fungerar verkligen dom självkörande funktionerna sämre om man tejpar för backkameran?
Vad använder bilen informationen till? Vad som händer bakom bilen borde ju ha liten betydelse.
Det har väl betydelse! Tittar inte du ständigt i backspegeln när du kör och håller koll på trafiken? Man måste ju alltid vara beredd att agera med hänsyn till hur trafikanterna bakom en beter sig.
I backspegeln brukar jag kolla så jag inte har någon som kör väldigt nära bakom eller om det är fel bilmodell (en utan autobroms). Om så är fallet brukar jag slå av på farten så bilen bakom blir otålig (ofta synonymt med att ligga nära bilen framför) och kör om. Men det är ju knappast en funktion en autonom bil har eller?
Däremot har min bil kameror på sidan som känner av fordon i angränsande fil och i döda vinkeln.
Jag tror även en Tesla använder kameror på sidan av bilen (där det är enklare att hålla rent) för den här typen av funktioner än en på bakluckan där det ju traditionellt blir väldigt skitigt. Men det är ju som sagt ganska enkelt att testa om man vill med en bit eltejp...
Får ni varningar för att backkameran är blockerad när ni kör?
Att backkameran geggar igen är ju absolut inget unikt för Tesla. Alla mina tidigare bilar som hade backkamera drogs med samma problem. Skillnaden mellan Tesla och alla (?) andra bilar är väl i så fall att Tesla vill använda backkameran under färd. Och det funkar ju inte då.
Audis spolarvätskelösning fungerar rätt bra. Kameran blir ju inte torrare av det, men saltslasket tvättas bort och överflödigt vatten rinner av i den mån att man kan se nånting i alla fall. Men ingenting slår Golfens lösning, den saken är klar.
Fungerar verkligen dom självkörande funktionerna sämre om man tejpar för backkameran?
Vad använder bilen informationen till? Vad som händer bakom bilen borde ju ha liten betydelse.
Man bör alltid ha koll bakom sig om man kan behöva bromsa hastigt.
Behöver du bromsa hastigt för någonting gör man väl det utan att först kolla backspegeln. Kolla backspegeln gör man ju preventivt syfte för att kunna planera sin körning så man inte har en annan bil direkt bakom sig. Tvivlar på att en självkörande bil gör det.
Hur gör en Tesla i autonomt läge om det ligger en annan bil tätt bakom?
Att backkameran geggar igen är ju absolut inget unikt för Tesla. Alla mina tidigare bilar som hade backkamera drogs med samma problem. Skillnaden mellan Tesla och alla (?) andra bilar är väl i så fall att Tesla vill använda backkameran under färd. Och det funkar ju inte då.
Audis spolarvätskelösning fungerar rätt bra. Kameran blir ju inte torrare av det, men saltslasket tvättas bort och överflödigt vatten rinner av i den mån att man kan se nånting i alla fall. Men ingenting slår Golfens lösning, den saken är klar.
Fungerar verkligen dom självkörande funktionerna sämre om man tejpar för backkameran?
Vad använder bilen informationen till? Vad som händer bakom bilen borde ju ha liten betydelse.
Man bör alltid ha koll bakom sig om man kan behöva bromsa hastigt.
Behöver du bromsa hastigt för någonting gör man väl det utan att först kolla backspegeln. Kolla backspegeln gör man ju preventivt syfte för att kunna planera sin körning så man inte har en annan bil direkt bakom sig. Tvivlar på att en självkörande bil gör det.
Hur gör en Tesla i autonomt läge om det ligger en annan bil tätt bakom?
Poängen är snarare att en autonom bil måste ta hänsyn till situationen rakt bakom den för att göra optimala val i trafiken, inte att teslor specifikt använder backkameran för AP/FSD i dagsläget, vilket jag inte vet något om. Inte hinner man kolla bakspeglen om man behöver bromsa kraftigt för någon springer ut i gatan osv men en autonom bil har bra mycket mer tid på sig att välja hur hårt den ska bromsa, om den ska väja, åt vilket håll etc. Vad som är bäst för situationen påverkas av vad den kan se i backspeglen. Känns rätt självklart att helt autonoma bilar kommer behöva ha koll bakåt.
Kan även se en autonom bil utnyttja kunskapen preventivt. T ex sakta in och hålla mer till höger för att göra det lättare för bilen bakom att köra om om den ger tecken på att vara otålig och tailgatea.
Att backkameran geggar igen är ju absolut inget unikt för Tesla. Alla mina tidigare bilar som hade backkamera drogs med samma problem. Skillnaden mellan Tesla och alla (?) andra bilar är väl i så fall att Tesla vill använda backkameran under färd. Och det funkar ju inte då.
Audis spolarvätskelösning fungerar rätt bra. Kameran blir ju inte torrare av det, men saltslasket tvättas bort och överflödigt vatten rinner av i den mån att man kan se nånting i alla fall. Men ingenting slår Golfens lösning, den saken är klar.
Fungerar verkligen dom självkörande funktionerna sämre om man tejpar för backkameran?
Vad använder bilen informationen till? Vad som händer bakom bilen borde ju ha liten betydelse.
Det finns nog en viss redundans. Det finns ju folk som har testat vad som händer när man tejpar över några kameror, och det har inte lett till att AP slutat fungera. Men faktum är ju att backkameran har sin roll i AP-funktionerna. Det är väl ungefär som när man kör med husvagn. Att man inte längre kan se bakåt betyder inte att det inte går att köra bilen, men man känner sig lite inskränkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Att backkameran geggar igen är ju absolut inget unikt för Tesla. Alla mina tidigare bilar som hade backkamera drogs med samma problem. Skillnaden mellan Tesla och alla (?) andra bilar är väl i så fall att Tesla vill använda backkameran under färd. Och det funkar ju inte då.
Audis spolarvätskelösning fungerar rätt bra. Kameran blir ju inte torrare av det, men saltslasket tvättas bort och överflödigt vatten rinner av i den mån att man kan se nånting i alla fall. Men ingenting slår Golfens lösning, den saken är klar.
Fungerar verkligen dom självkörande funktionerna sämre om man tejpar för backkameran?
Vad använder bilen informationen till? Vad som händer bakom bilen borde ju ha liten betydelse.
Man bör alltid ha koll bakom sig om man kan behöva bromsa hastigt.
Behöver du bromsa hastigt för någonting gör man väl det utan att först kolla backspegeln. Kolla backspegeln gör man ju preventivt syfte för att kunna planera sin körning så man inte har en annan bil direkt bakom sig. Tvivlar på att en självkörande bil gör det.
Hur gör en Tesla i autonomt läge om det ligger en annan bil tätt bakom?
Ja, vi funkar väl olika. Jag har ständig koll bakåt så att jag har trafiksituationen i medvetandet när en akut situation uppstår och inte just i det ögonblicket behöver uppdatera mig om det. När jag kör så vandrar min blick kontinuerligt mellan de olika backspeglarna och framåt. Får jag en bil i bakhasorna som ligger allt för nära så ökar jag avståndet till bilen framför och kanske också sänker min egen hastighet så att risken för att bli påkörd ska minska. Detta kräver ju att man hela tiden uppdaterar sig om hur det ser ut runt om bilen.
Att backkameran geggar igen är ju absolut inget unikt för Tesla. Alla mina tidigare bilar som hade backkamera drogs med samma problem. Skillnaden mellan Tesla och alla (?) andra bilar är väl i så fall att Tesla vill använda backkameran under färd. Och det funkar ju inte då.
Audis spolarvätskelösning fungerar rätt bra. Kameran blir ju inte torrare av det, men saltslasket tvättas bort och överflödigt vatten rinner av i den mån att man kan se nånting i alla fall. Men ingenting slår Golfens lösning, den saken är klar.
Fungerar verkligen dom självkörande funktionerna sämre om man tejpar för backkameran?
Vad använder bilen informationen till? Vad som händer bakom bilen borde ju ha liten betydelse.
Man bör alltid ha koll bakom sig om man kan behöva bromsa hastigt.
Behöver du bromsa hastigt för någonting gör man väl det utan att först kolla backspegeln. Kolla backspegeln gör man ju preventivt syfte för att kunna planera sin körning så man inte har en annan bil direkt bakom sig. Tvivlar på att en självkörande bil gör det.
Hur gör en Tesla i autonomt läge om det ligger en annan bil tätt bakom?
Ja, vi funkar väl olika. Jag har ständig koll bakåt så att jag har trafiksituationen i medvetandet när en akut situation uppstår och inte just i det ögonblicket behöver uppdatera mig om det. När jag kör så vandrar min blick kontinuerligt mellan de olika backspeglarna och framåt. Får jag en bil i bakhasorna som ligger allt för nära så ökar jag avståndet till bilen framför och kanske också sänker min egen hastighet så att risken för att bli påkörd ska minska. Detta kräver ju att man hela tiden uppdaterar sig om hur det ser ut runt om bilen.
Jag funkar likadant. Frågan är ju om en autonom bil har samma förmåga. Att samla in data, tveklöst ja. Att processa data och justera, tveksamt. Som jag skrev reagerar jag olika beroende på vilken bilmodell som ligger bakom mig.
Stora vattendroppar lägger sig över linsen och gör det omöjligt att se bakåt. Vår förra bil, en Golf, fällde ut sin lins när man la in backen, och så snabbt in igen. Fungerade oklanderligt i alla väder. Svågern har en BMW där kameran inte fälls in. Fungerar ändå, enligt utsago, oklanderligt i alla väder. Vår Model 3 gör inte det. Regn = inte se något bakåt. Vi ringde Tesla service och fick två besked: Att man inte konstruerat en regnskyddad kamera har att göra med "design". Lite oklart vad för design, och vad det betyder. Det andra beskedet: -Men gå då ut och torka av linsen. I regnet.
Vi tycker inget av svaren är tillfredsställande. Har vi ett måndagsexemplar eller är alla treor lika handikappade?
En förklaring på "design" är att den är tänkt att användas av autopiloten också och då kan den inte fällas in osv, men
man kan ju tycka att dom hade kunnat gjort nåt fiffigare ändå men ingen aning hur det skulle gå till eller jo
kanske förresten
Det blir lätt problem även på model S iaf...
Jag har skissat på en lösning men den är lite svår att retrofita på befintlig konstruktion...
Funderat på någon enkel plastbit för att styra bort luftströmmarna runt kameran. Borde vara en hel del ogynnsam turbulens där som pepprar linsen med skitigt vatten. Nåt för dina 3D-skrivare ?
Absolut, det har tom varit på tapeten tidigare men inget som lett till något konkret än...
Jag har sett andra ägare som gjort en liten strut där tex, minns inte hur det funkade dock...
Stora vattendroppar lägger sig över linsen och gör det omöjligt att se bakåt. Vår förra bil, en Golf, fällde ut sin lins när man la in backen, och så snabbt in igen. Fungerade oklanderligt i alla väder. Svågern har en BMW där kameran inte fälls in. Fungerar ändå, enligt utsago, oklanderligt i alla väder. Vår Model 3 gör inte det. Regn = inte se något bakåt. Vi ringde Tesla service och fick två besked: Att man inte konstruerat en regnskyddad kamera har att göra med "design". Lite oklart vad för design, och vad det betyder. Det andra beskedet: -Men gå då ut och torka av linsen. I regnet.
Vi tycker inget av svaren är tillfredsställande. Har vi ett måndagsexemplar eller är alla treor lika handikappade?
Tyvärr är det så på väldigt många bilar, det är inget fel. Har samma problem på vår nya Volvo XC90 med 360 kamerasystem, ibland är är det bara brunt överallt på skärmen, men oj vad impad man blir av bilden varje gång man torkar av kameralinserna.
Är väl samma på många bilmodeller (de flesta?). Har haft BMW 3-serie, Volvo och Skoda genom åren och det är ju precis samma där. Backkameran geggar igen fort i mellansvensk vinter. Bara att leva med, eller tvätta ofta
Rekommenderar Turtle Clearvue (finns på Jula och Bauhaus för 99 kr eller under).
Efter att backkameran är rengjord - Ta en ren trasa och gnugga medlet över kameralinsen. Låt torka i ett par minuter och applicera en gång till med samma trasa. Vänta några minuter till och ta bort medlet med hushållspapper.
Sedan dess har vattendroppar inte fastnat på linsen. De rinner bara förbi. Rekommenderar det även för fönster, backspeglar osv.
Borde hjälpa autopiloten att fungera bättre vid regn och snö.