Regeringens klimatpolitiska ramverk
Moderator: Redaktion
Regeringens klimatpolitiska ramverk
Någon som har någon åsikt kring regeringens nya klimatpolitiska ramverk? Framförallt angående punkt 78 som gäller förmånsbeskattning av tjänstebilar. Finns det en risk att ”teslarabatten” försvinner och hur påverkas därmed nuvarande avtal?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... parkering/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... parkering/
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Stockholmsförslag framtagen av stockholmare för stockholmare skulle jag säga. Parkera bilen gratis gör jag redan, spelar ingen roll om det är elbil eller ej.
Ingen stabilitet i politiken och ytterligare något som avgasbilister kan störa sig på är ju inte heller positiva saker
Någon Teslarabatt finns dock inte idag eller med detta förslag.
Ingen stabilitet i politiken och ytterligare något som avgasbilister kan störa sig på är ju inte heller positiva saker
Någon Teslarabatt finns dock inte idag eller med detta förslag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Att beskatta fri parkering på jobbet är ju ett gammalt miljöpartiförslag. Vi ska åka kollektivt till jobbet tycker dom.
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Det mesta som beslutas i riksdag och regering är ju ur ett Stockholmsperspektiv, så jag hade inte förväntat mig något annat. Har inte läst det själv eller hört nån djupare genomgång av det så jag har lite svårt att ha några åsikter i nuläget.
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Finns en klassiker från Nyköping: En miljöpartistisk kommunpolitiker, som naturligtvis lade fram förslag om utbyggd kollektivtrafik och minskade parkeringar i centrum och begränsningar i övrigt för biltrafik i stan. Jag råkade känna en som bodde granne med honom i ett av ytterområdena som kunde berätta att han körde bil in till stadshuset varje dag och hade en privat parkering där. I just hans fall hade det inte varit några problem med att åka kollektivt. Inte sååå bra för trovärdigheten.Fredrik j skrev:Att beskatta fri parkering på jobbet är ju ett gammalt miljöpartiförslag. Vi ska åka kollektivt till jobbet tycker dom.
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Det finns pyromaner i räddningstjänsten också. Det har väl inget att göra med de politiska förslag ett parti lägger.Jerker skrev:Finns en klassiker från Nyköping: En miljöpartistisk kommunpolitiker, som naturligtvis lade fram förslag om utbyggd kollektivtrafik och minskade parkeringar i centrum och begränsningar i övrigt för biltrafik i stan. Jag råkade känna en som bodde granne med honom i ett av ytterområdena som kunde berätta att han körde bil in till stadshuset varje dag och hade en privat parkering där. I just hans fall hade det inte varit några problem med att åka kollektivt. Inte sååå bra för trovärdigheten.Fredrik j skrev:Att beskatta fri parkering på jobbet är ju ett gammalt miljöpartiförslag. Vi ska åka kollektivt till jobbet tycker dom.
Inlägg av den här typen skapar bara politikerförakt och det gynnas ingen av, då alternativet till ett polistiskt styrt samhälle närmast återfinns i Nordkorea.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Nej för all del. Peka inte på politikernas dubbelmoral.Wahll skrev:Det finns pyromaner i räddningstjänsten också. Det har väl inget att göra med de politiska förslag ett parti lägger.Jerker skrev:Finns en klassiker från Nyköping: En miljöpartistisk kommunpolitiker, som naturligtvis lade fram förslag om utbyggd kollektivtrafik och minskade parkeringar i centrum och begränsningar i övrigt för biltrafik i stan. Jag råkade känna en som bodde granne med honom i ett av ytterområdena som kunde berätta att han körde bil in till stadshuset varje dag och hade en privat parkering där. I just hans fall hade det inte varit några problem med att åka kollektivt. Inte sååå bra för trovärdigheten.Fredrik j skrev:Att beskatta fri parkering på jobbet är ju ett gammalt miljöpartiförslag. Vi ska åka kollektivt till jobbet tycker dom.
Inlägg av den här typen skapar bara politikerförakt och det gynnas ingen av, då alternativet till ett polistiskt styrt samhälle närmast återfinns i Nordkorea.
Då änder vi upp med Nord Korea.
Är du på riktig?
Motsatsen till dubbelmoralistiska egocentriska politiker är politiker som följer folkets vilja. Motsatsen till Nord Korea vill jag säga.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
När man av typen "alla politiker är idioter" generellt/svepande kritiserar politiker och de som valt att representera oss håller jag med om att det kan skapa politikerförakt. Vi har nog det bästa (minst dåliga?) system för styre vi kan ha. Men en politiker som lägger fram ett förslag där de själva inte kommer krävas att följa, eller om man så vill "drabbas" av förslaget, är det de som skapar politikerförakt, inte de som kritiserar eller ironiserar över detta förslag. Det måste man få göra.Wahll skrev:Det finns pyromaner i räddningstjänsten också. Det har väl inget att göra med de politiska förslag ett parti lägger.Jerker skrev:Finns en klassiker från Nyköping: En miljöpartistisk kommunpolitiker, som naturligtvis lade fram förslag om utbyggd kollektivtrafik och minskade parkeringar i centrum och begränsningar i övrigt för biltrafik i stan. Jag råkade känna en som bodde granne med honom i ett av ytterområdena som kunde berätta att han körde bil in till stadshuset varje dag och hade en privat parkering där. I just hans fall hade det inte varit några problem med att åka kollektivt. Inte sååå bra för trovärdigheten.Fredrik j skrev:Att beskatta fri parkering på jobbet är ju ett gammalt miljöpartiförslag. Vi ska åka kollektivt till jobbet tycker dom.
Inlägg av den här typen skapar bara politikerförakt och det gynnas ingen av, då alternativet till ett polistiskt styrt samhälle närmast återfinns i Nordkorea.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Jaa... punkt 78 känns “farlig” för Tesla och Teslaspekulanter med rätt förutsättningar men samtidigt rimlig ur skatteperspektiv. MS LR har med dagens regler förmåner som är klart jämförbara med de norska, OM du har möjlighet att ta den som förmånsbil. Stor orättvisa, för vanliga anställda/pensionärer/etc., men gynnar givetvis vissa dyra elbilar väldigt mycket... och stryks den förmånen kommer försäljningen av dessa säkert gå ner betydligt.Blink skrev:Någon som har någon åsikt kring regeringens nya klimatpolitiska ramverk? Framförallt angående punkt 78 som gäller förmånsbeskattning av tjänstebilar. Finns det en risk att ”teslarabatten” försvinner och hur påverkas därmed nuvarande avtal?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... parkering/
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Det är helt klart orättvist med lägre kostnader för företagare än privatpersoner.fimpen skrev:Jaa... punkt 78 känns “farlig” för Tesla och Teslaspekulanter med rätt förutsättningar men samtidigt rimlig ur skatteperspektiv. MS LR har med dagens regler förmåner som är klart jämförbara med de norska, OM du har möjlighet att ta den som förmånsbil. Stor orättvisa, för vanliga anställda/pensionärer/etc., men gynnar givetvis vissa dyra elbilar väldigt mycket... och stryks den förmånen kommer försäljningen av dessa säkert gå ner betydligt.Blink skrev:Någon som har någon åsikt kring regeringens nya klimatpolitiska ramverk? Framförallt angående punkt 78 som gäller förmånsbeskattning av tjänstebilar. Finns det en risk att ”teslarabatten” försvinner och hur påverkas därmed nuvarande avtal?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... parkering/
/Fimpen
Det hade varit mycket mer logiskt och rättvist med slopad moms som i Norge eller något som jag förespråkar, dvs att regeringen käftar emot EU och inför en momssats på 6% för alla rena miljövänliga alternativ, såsom solceller, elbilar, laddstationer etc så kan vi slopa alla subventioner och grejer som transportsyrelsen och länsstyrelserna sitter och räknar på.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Att ivrigt försöka pådyvla andra någon sorts högre moralisk nivå och förbjuda andra människor att göra och leva sitt liv på ett visst sätt, men samtidigt själv inte leva upp till den nivå som man vill tvinga andra att följa är väl själva defentionen för en riktig Miljöpartist.Jerker skrev:Finns en klassiker från Nyköping: En miljöpartistisk kommunpolitiker, som naturligtvis lade fram förslag om utbyggd kollektivtrafik och minskade parkeringar i centrum och begränsningar i övrigt för biltrafik i stan. Jag råkade känna en som bodde granne med honom i ett av ytterområdena som kunde berätta att han körde bil in till stadshuset varje dag och hade en privat parkering där. I just hans fall hade det inte varit några problem med att åka kollektivt. Inte sååå bra för trovärdigheten.Fredrik j skrev:Att beskatta fri parkering på jobbet är ju ett gammalt miljöpartiförslag. Vi ska åka kollektivt till jobbet tycker dom.
Nu! Eftersom min fru är ute och kör en massa tunga stenar, så ska jag nu ta mina tre barn i låd-cykeln och handla 200 liter kopparbaserad bottenfärg till min gamla skuta.

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
https://www.expressen.se/motor/trafik/m ... te-minska/
Lite tragiskt att hon jämför min älskade Porsche med klorblekt papper och ozongas.
Är på riktigt orolig för om jag ska kunna köra den på lite sikt. Finns det inget bränsle att köpa i sverige längre så....
Lite tragiskt att hon jämför min älskade Porsche med klorblekt papper och ozongas.
Är på riktigt orolig för om jag ska kunna köra den på lite sikt. Finns det inget bränsle att köpa i sverige längre så....
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Finns ju alltid syntetisk bensin som ETBE men det lär inte bli billigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Jättebra plan för elbilar, otroligt att nån lag/regel stoppade gratis elbilsparkering, men det fixar de nu, liksom ladduttag i lyktstolpar. Beskattning av parkering värdelöst så klart, vi är redan nedskottade i Sverige, ligger hela tiden på gränsen för vad folk tål och att skatteintäkterna blir mindre med höjd skatt. Ja Stockholmsinriktat , Daniel Hellden verkar ligga bakom många förslag. Men det är i storstäder som elbilar gör mest miljönytta, så rimligt.
Politiker är vanligt folk som har dubbelmoral etc. men vissa ska låtsas har jättehög moral utåt i politiken och då blir fallet högt när de gör bort sig. Mycket roande.
Apropå att vårt demokratiska system är bra... not so musch...
Titta på Schweiz och deras folkomröstningar. 1970 hade vi jämförbar inkomst per capita med Schweiz efter skatt och sjukvård och pension. Idag har vi ungefär hälften av vad en Schweizare tjänar efter skatt, och då jobbar många fler kvinnor här och familjerna stressar i Sverige. Många saker hade aldrig skett med mer beslutande folkomröstningar i detta land.
Sveriges väg med höga skatter är ett jättemisslyckande skulle jag säga, dessutom har vi många fler fattiga än Schweiz.
Politiker är vanligt folk som har dubbelmoral etc. men vissa ska låtsas har jättehög moral utåt i politiken och då blir fallet högt när de gör bort sig. Mycket roande.
Apropå att vårt demokratiska system är bra... not so musch...
Titta på Schweiz och deras folkomröstningar. 1970 hade vi jämförbar inkomst per capita med Schweiz efter skatt och sjukvård och pension. Idag har vi ungefär hälften av vad en Schweizare tjänar efter skatt, och då jobbar många fler kvinnor här och familjerna stressar i Sverige. Många saker hade aldrig skett med mer beslutande folkomröstningar i detta land.
Sveriges väg med höga skatter är ett jättemisslyckande skulle jag säga, dessutom har vi många fler fattiga än Schweiz.

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Elbilar gör inte mest nytta i Stockholm. De gör mest nytta när de ersätter avgasbilar på så många km som möjligt. Jag skulle vilja säga att elbilar oftare gör större nytta på landsbygden för de som kör mer än 1500 mil om året.Swede1 skrev:Ja Stockholmsinriktat , Daniel Hellden verkar ligga bakom många förslag. Men det är i storstäder som elbilar gör mest miljönytta, så rimligt.
Lyktstolpar må låta bra men effekten som går att ta ut ur en lyktstolpe kanske inte är mer än endast 10A och då inte från varje stolpe. Det finns inte mycket effekt dragen till dagens stolpar. Sedan krävs det att stolpen står bra placerad så att laddkabeln inte blir snubbeltråd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Svenssons skrev:Elbilar gör inte mest nytta i Stockholm. De gör mest nytta när de ersätter avgasbilar på så många km som möjligt. Jag skulle vilja säga att elbilar oftare gör större nytta på landsbygden för de som kör mer än 1500 mil om året.Swede1 skrev:Ja Stockholmsinriktat , Daniel Hellden verkar ligga bakom många förslag. Men det är i storstäder som elbilar gör mest miljönytta, så rimligt.
Lyktstolpar må låta bra men effekten som går att ta ut ur en lyktstolpe kanske inte är mer än endast 10A och då inte från varje stolpe. Det finns inte mycket effekt dragen till dagens stolpar. Sedan krävs det att stolpen står bra placerad så att laddkabeln inte blir snubbeltråd.
Är det bara jag som blir störd över att alla förslag skall slås ned som förkastliga?
Menar du att vi inte ska göra det möjligt att ladda via infrastrukturen vi har via lyktstolpar för att folk kommer ramla och slå sig och att 10A inte räcker? Hur många ramlar vid befintliga destinationsladdare? Har du något bättre fantastisk förslag?
Vi kan väl vända lite på det? Om vi kan ladda 10A från ett gäng stolpar där folk inte snubblar (det kanske går att bygga bort, en otroligt tanke!?) då skulle det nog ge ett gäng möjliga platser. Jo sen finns det något som heter lastbalansering, det gör att laddpunkterna själva reglerar laddströmmen.
Tycker det är en bättre ide att kunna ladda via befintligt byggda lyktstolpar än inte alls.
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Vill minnas att statistiskt så kör faktiskt storstadsbor betydligt längre än de på landsbygden.Svenssons skrev:Elbilar gör inte mest nytta i Stockholm. De gör mest nytta när de ersätter avgasbilar på så många km som möjligt. Jag skulle vilja säga att elbilar oftare gör större nytta på landsbygden för de som kör mer än 1500 mil om året.Swede1 skrev:Ja Stockholmsinriktat , Daniel Hellden verkar ligga bakom många förslag. Men det är i storstäder som elbilar gör mest miljönytta, så rimligt.
Lyktstolpar må låta bra men effekten som går att ta ut ur en lyktstolpe kanske inte är mer än endast 10A och då inte från varje stolpe. Det finns inte mycket effekt dragen till dagens stolpar. Sedan krävs det att stolpen står bra placerad så att laddkabeln inte blir snubbeltråd.
Sen gör det ju dubbel nytta att få bort avgasbilar från stan då avgaser påverkar folkhälsan betydligt. På landsbygden promenerar det inte runt hundratusentals människor som tvingas andas in avgaser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Det jag skrev var att förslaget kan låta bra men eftersom ledningarna och effekten som går ut till stolparna inte är anpassade elbilsladdning idag så finns det inte särskilt mycket effekt. De har anpassats till att tända X antal lyktstolpar. Det har inte överdimensionerats och när lukterna är tända finns inte alls mycket effekt som går att ta ut, lastbalansering eller ej.Headline skrev:Svenssons skrev:Elbilar gör inte mest nytta i Stockholm. De gör mest nytta när de ersätter avgasbilar på så många km som möjligt. Jag skulle vilja säga att elbilar oftare gör större nytta på landsbygden för de som kör mer än 1500 mil om året.Swede1 skrev:Ja Stockholmsinriktat , Daniel Hellden verkar ligga bakom många förslag. Men det är i storstäder som elbilar gör mest miljönytta, så rimligt.
Lyktstolpar må låta bra men effekten som går att ta ut ur en lyktstolpe kanske inte är mer än endast 10A och då inte från varje stolpe. Det finns inte mycket effekt dragen till dagens stolpar. Sedan krävs det att stolpen står bra placerad så att laddkabeln inte blir snubbeltråd.
Är det bara jag som blir störd över att alla förslag skall slås ned som förkastliga?
Menar du att vi inte ska göra det möjligt att ladda via infrastrukturen vi har via lyktstolpar för att folk kommer ramla och slå sig och att 10A inte räcker? Hur många ramlar vid befintliga destinationsladdare? Har du något bättre fantastisk förslag?
Vi kan väl vända lite på det? Om vi kan ladda 10A från ett gäng stolpar där folk inte snubblar (det kanske går att bygga bort, en otroligt tanke!?) då skulle det nog ge ett gäng möjliga platser. Jo sen finns det något som heter lastbalansering, det gör att laddpunkterna själva reglerar laddströmmen.
Tycker det är en bättre ide att kunna ladda via befintligt byggda lyktstolpar än inte alls.
Stolparna till lamporna har inte heller placerats med tanke på att kunna ladda bil till skillnad från dagens destinationsladdare.
Det lär vara väldigt få stolpar som kan få laddplats men det är klart att politiker kan skryta med att de gjort det möjligt att kunna ladda från alla lyktstolpar även ifall det är en helt annan verklighet i realiteten.
Samma sak som när man hör att solceller på elbilar vore en toppenide. I verkligheten kommer det vara en stor kostnad som ger väldigt liten effekt
Min idde är att politiker ska sluta pilla på små detaljer, ta större och varaktiga beslut och sedan stå fast vid dessa. Att ändra bidrag, skatter och olika subventioner från år till år eller i detalj styra saker som tex hur en autopilotfunktioner i en bil ska fungera är dömt att misslyckas eller i bästa fall leda till en osäker marknad med större kostnader för företag och konsumenter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
Äldre gatulyktor har faktiskt effekt över, även deras förbrukning har sjunkit radikalt sedan LED belysning infördes.
Men i praktiken behöver man:
1. dra om ledningarna i befintliga ledningstrummor, byta dem till tjockare
2. flytta ut styrningen av tänd/släck till varje enskild stolpe så ledningarna kan ha ström dygnet runt
3. montera Typ2 boxar på stolparna
Med lämplig box kan punkterna 2 och 3 slås ihop, det är laddboxen som även reglerar när gatlyktan ska vara tänd.
Men i praktiken behöver man:
1. dra om ledningarna i befintliga ledningstrummor, byta dem till tjockare
2. flytta ut styrningen av tänd/släck till varje enskild stolpe så ledningarna kan ha ström dygnet runt
3. montera Typ2 boxar på stolparna
Med lämplig box kan punkterna 2 och 3 slås ihop, det är laddboxen som även reglerar när gatlyktan ska vara tänd.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk
När jag pratade med en kille som bytte lampor i närheten här så sa han att standard-natrium-lamporna som han bytte ut var på 250WTiborBlomhall skrev:Äldre gatulyktor har faktiskt effekt över, även deras förbrukning har sjunkit radikalt sedan LED belysning infördes.
Men i praktiken behöver man:
1. dra om ledningarna i befintliga ledningstrummor, byta dem till tjockare
2. flytta ut styrningen av tänd/släck till varje enskild stolpe så ledningarna kan ha ström dygnet runt
3. montera Typ2 boxar på stolparna
Med lämplig box kan punkterna 2 och 3 slås ihop, det är laddboxen som även reglerar när gatlyktan ska vara tänd.
och Led-varianten låg på mellan 30-40W, dessutom så hade natriumlamporna eg högre matningseffekt (drivdon och grejer tror jag), men även
om man "bara" räknar lite basic så blir det typ 200W i skillnad på varenda lampa,
så 10 stolpar skulle ge ett 2kW-uttag tex (dvs ett enfas 10A-uttag) och då har man såklart 10 olika ställen att välja på till att placera sitt
laddbox-uttag osv osv... Den kan då införas utan nya kablar för matningens skull


Seriösare uttag med mer kräm i kan beroende på vart vi tittar också införas utan nya kablar, och på andra ställen behövs det som du säger grövre kablar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19