Regeringens klimatpolitiska ramverk

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Blink
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 mar 2016 20:36

Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Blink »

Någon som har någon åsikt kring regeringens nya klimatpolitiska ramverk? Framförallt angående punkt 78 som gäller förmånsbeskattning av tjänstebilar. Finns det en risk att ”teslarabatten” försvinner och hur påverkas därmed nuvarande avtal?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... parkering/
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Svenssons »

Stockholmsförslag framtagen av stockholmare för stockholmare skulle jag säga. Parkera bilen gratis gör jag redan, spelar ingen roll om det är elbil eller ej.

Ingen stabilitet i politiken och ytterligare något som avgasbilister kan störa sig på är ju inte heller positiva saker

Någon Teslarabatt finns dock inte idag eller med detta förslag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Fredrik j »

Att beskatta fri parkering på jobbet är ju ett gammalt miljöpartiförslag. Vi ska åka kollektivt till jobbet tycker dom.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Jerker »

Det mesta som beslutas i riksdag och regering är ju ur ett Stockholmsperspektiv, så jag hade inte förväntat mig något annat. Har inte läst det själv eller hört nån djupare genomgång av det så jag har lite svårt att ha några åsikter i nuläget.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Att beskatta fri parkering på jobbet är ju ett gammalt miljöpartiförslag. Vi ska åka kollektivt till jobbet tycker dom.
Finns en klassiker från Nyköping: En miljöpartistisk kommunpolitiker, som naturligtvis lade fram förslag om utbyggd kollektivtrafik och minskade parkeringar i centrum och begränsningar i övrigt för biltrafik i stan. Jag råkade känna en som bodde granne med honom i ett av ytterområdena som kunde berätta att han körde bil in till stadshuset varje dag och hade en privat parkering där. I just hans fall hade det inte varit några problem med att åka kollektivt. Inte sååå bra för trovärdigheten.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 525
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Wahll »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Att beskatta fri parkering på jobbet är ju ett gammalt miljöpartiförslag. Vi ska åka kollektivt till jobbet tycker dom.
Finns en klassiker från Nyköping: En miljöpartistisk kommunpolitiker, som naturligtvis lade fram förslag om utbyggd kollektivtrafik och minskade parkeringar i centrum och begränsningar i övrigt för biltrafik i stan. Jag råkade känna en som bodde granne med honom i ett av ytterområdena som kunde berätta att han körde bil in till stadshuset varje dag och hade en privat parkering där. I just hans fall hade det inte varit några problem med att åka kollektivt. Inte sååå bra för trovärdigheten.
Det finns pyromaner i räddningstjänsten också. Det har väl inget att göra med de politiska förslag ett parti lägger.
Inlägg av den här typen skapar bara politikerförakt och det gynnas ingen av, då alternativet till ett polistiskt styrt samhälle närmast återfinns i Nordkorea.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av heldiggrisen »

Wahll skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Att beskatta fri parkering på jobbet är ju ett gammalt miljöpartiförslag. Vi ska åka kollektivt till jobbet tycker dom.
Finns en klassiker från Nyköping: En miljöpartistisk kommunpolitiker, som naturligtvis lade fram förslag om utbyggd kollektivtrafik och minskade parkeringar i centrum och begränsningar i övrigt för biltrafik i stan. Jag råkade känna en som bodde granne med honom i ett av ytterområdena som kunde berätta att han körde bil in till stadshuset varje dag och hade en privat parkering där. I just hans fall hade det inte varit några problem med att åka kollektivt. Inte sååå bra för trovärdigheten.
Det finns pyromaner i räddningstjänsten också. Det har väl inget att göra med de politiska förslag ett parti lägger.
Inlägg av den här typen skapar bara politikerförakt och det gynnas ingen av, då alternativet till ett polistiskt styrt samhälle närmast återfinns i Nordkorea.
Nej för all del. Peka inte på politikernas dubbelmoral.
Då änder vi upp med Nord Korea.
Är du på riktig?
Motsatsen till dubbelmoralistiska egocentriska politiker är politiker som följer folkets vilja. Motsatsen till Nord Korea vill jag säga.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av loftux »

Wahll skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Att beskatta fri parkering på jobbet är ju ett gammalt miljöpartiförslag. Vi ska åka kollektivt till jobbet tycker dom.
Finns en klassiker från Nyköping: En miljöpartistisk kommunpolitiker, som naturligtvis lade fram förslag om utbyggd kollektivtrafik och minskade parkeringar i centrum och begränsningar i övrigt för biltrafik i stan. Jag råkade känna en som bodde granne med honom i ett av ytterområdena som kunde berätta att han körde bil in till stadshuset varje dag och hade en privat parkering där. I just hans fall hade det inte varit några problem med att åka kollektivt. Inte sååå bra för trovärdigheten.
Det finns pyromaner i räddningstjänsten också. Det har väl inget att göra med de politiska förslag ett parti lägger.
Inlägg av den här typen skapar bara politikerförakt och det gynnas ingen av, då alternativet till ett polistiskt styrt samhälle närmast återfinns i Nordkorea.
När man av typen "alla politiker är idioter" generellt/svepande kritiserar politiker och de som valt att representera oss håller jag med om att det kan skapa politikerförakt. Vi har nog det bästa (minst dåliga?) system för styre vi kan ha. Men en politiker som lägger fram ett förslag där de själva inte kommer krävas att följa, eller om man så vill "drabbas" av förslaget, är det de som skapar politikerförakt, inte de som kritiserar eller ironiserar över detta förslag. Det måste man få göra.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av fimpen »

Blink skrev:
Någon som har någon åsikt kring regeringens nya klimatpolitiska ramverk? Framförallt angående punkt 78 som gäller förmånsbeskattning av tjänstebilar. Finns det en risk att ”teslarabatten” försvinner och hur påverkas därmed nuvarande avtal?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... parkering/
Jaa... punkt 78 känns “farlig” för Tesla och Teslaspekulanter med rätt förutsättningar men samtidigt rimlig ur skatteperspektiv. MS LR har med dagens regler förmåner som är klart jämförbara med de norska, OM du har möjlighet att ta den som förmånsbil. Stor orättvisa, för vanliga anställda/pensionärer/etc., men gynnar givetvis vissa dyra elbilar väldigt mycket... och stryks den förmånen kommer försäljningen av dessa säkert gå ner betydligt.



/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av zyax »

fimpen skrev:
Blink skrev:
Någon som har någon åsikt kring regeringens nya klimatpolitiska ramverk? Framförallt angående punkt 78 som gäller förmånsbeskattning av tjänstebilar. Finns det en risk att ”teslarabatten” försvinner och hur påverkas därmed nuvarande avtal?

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... parkering/
Jaa... punkt 78 känns “farlig” för Tesla och Teslaspekulanter med rätt förutsättningar men samtidigt rimlig ur skatteperspektiv. MS LR har med dagens regler förmåner som är klart jämförbara med de norska, OM du har möjlighet att ta den som förmånsbil. Stor orättvisa, för vanliga anställda/pensionärer/etc., men gynnar givetvis vissa dyra elbilar väldigt mycket... och stryks den förmånen kommer försäljningen av dessa säkert gå ner betydligt.

/Fimpen
Det är helt klart orättvist med lägre kostnader för företagare än privatpersoner.
Det hade varit mycket mer logiskt och rättvist med slopad moms som i Norge eller något som jag förespråkar, dvs att regeringen käftar emot EU och inför en momssats på 6% för alla rena miljövänliga alternativ, såsom solceller, elbilar, laddstationer etc så kan vi slopa alla subventioner och grejer som transportsyrelsen och länsstyrelserna sitter och räknar på.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av GreenMachine »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Att beskatta fri parkering på jobbet är ju ett gammalt miljöpartiförslag. Vi ska åka kollektivt till jobbet tycker dom.
Finns en klassiker från Nyköping: En miljöpartistisk kommunpolitiker, som naturligtvis lade fram förslag om utbyggd kollektivtrafik och minskade parkeringar i centrum och begränsningar i övrigt för biltrafik i stan. Jag råkade känna en som bodde granne med honom i ett av ytterområdena som kunde berätta att han körde bil in till stadshuset varje dag och hade en privat parkering där. I just hans fall hade det inte varit några problem med att åka kollektivt. Inte sååå bra för trovärdigheten.
Att ivrigt försöka pådyvla andra någon sorts högre moralisk nivå och förbjuda andra människor att göra och leva sitt liv på ett visst sätt, men samtidigt själv inte leva upp till den nivå som man vill tvinga andra att följa är väl själva defentionen för en riktig Miljöpartist.

Nu! Eftersom min fru är ute och kör en massa tunga stenar, så ska jag nu ta mina tre barn i låd-cykeln och handla 200 liter kopparbaserad bottenfärg till min gamla skuta. :lol:
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Fredrik j »

https://www.expressen.se/motor/trafik/m ... te-minska/

Lite tragiskt att hon jämför min älskade Porsche med klorblekt papper och ozongas.
Är på riktigt orolig för om jag ska kunna köra den på lite sikt. Finns det inget bränsle att köpa i sverige längre så....
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Svenssons »

Finns ju alltid syntetisk bensin som ETBE men det lär inte bli billigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Swede1 »

Jättebra plan för elbilar, otroligt att nån lag/regel stoppade gratis elbilsparkering, men det fixar de nu, liksom ladduttag i lyktstolpar. Beskattning av parkering värdelöst så klart, vi är redan nedskottade i Sverige, ligger hela tiden på gränsen för vad folk tål och att skatteintäkterna blir mindre med höjd skatt. Ja Stockholmsinriktat , Daniel Hellden verkar ligga bakom många förslag. Men det är i storstäder som elbilar gör mest miljönytta, så rimligt.

Politiker är vanligt folk som har dubbelmoral etc. men vissa ska låtsas har jättehög moral utåt i politiken och då blir fallet högt när de gör bort sig. Mycket roande.

Apropå att vårt demokratiska system är bra... not so musch...

Titta på Schweiz och deras folkomröstningar. 1970 hade vi jämförbar inkomst per capita med Schweiz efter skatt och sjukvård och pension. Idag har vi ungefär hälften av vad en Schweizare tjänar efter skatt, och då jobbar många fler kvinnor här och familjerna stressar i Sverige. Många saker hade aldrig skett med mer beslutande folkomröstningar i detta land.
Sveriges väg med höga skatter är ett jättemisslyckande skulle jag säga, dessutom har vi många fler fattiga än Schweiz. :(
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
Ja Stockholmsinriktat , Daniel Hellden verkar ligga bakom många förslag. Men det är i storstäder som elbilar gör mest miljönytta, så rimligt.
Elbilar gör inte mest nytta i Stockholm. De gör mest nytta när de ersätter avgasbilar på så många km som möjligt. Jag skulle vilja säga att elbilar oftare gör större nytta på landsbygden för de som kör mer än 1500 mil om året.

Lyktstolpar må låta bra men effekten som går att ta ut ur en lyktstolpe kanske inte är mer än endast 10A och då inte från varje stolpe. Det finns inte mycket effekt dragen till dagens stolpar. Sedan krävs det att stolpen står bra placerad så att laddkabeln inte blir snubbeltråd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Headline
elbilist
Inlägg: 150
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Headline »

Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
Ja Stockholmsinriktat , Daniel Hellden verkar ligga bakom många förslag. Men det är i storstäder som elbilar gör mest miljönytta, så rimligt.
Elbilar gör inte mest nytta i Stockholm. De gör mest nytta när de ersätter avgasbilar på så många km som möjligt. Jag skulle vilja säga att elbilar oftare gör större nytta på landsbygden för de som kör mer än 1500 mil om året.

Lyktstolpar må låta bra men effekten som går att ta ut ur en lyktstolpe kanske inte är mer än endast 10A och då inte från varje stolpe. Det finns inte mycket effekt dragen till dagens stolpar. Sedan krävs det att stolpen står bra placerad så att laddkabeln inte blir snubbeltråd.

Är det bara jag som blir störd över att alla förslag skall slås ned som förkastliga?

Menar du att vi inte ska göra det möjligt att ladda via infrastrukturen vi har via lyktstolpar för att folk kommer ramla och slå sig och att 10A inte räcker? Hur många ramlar vid befintliga destinationsladdare? Har du något bättre fantastisk förslag?

Vi kan väl vända lite på det? Om vi kan ladda 10A från ett gäng stolpar där folk inte snubblar (det kanske går att bygga bort, en otroligt tanke!?) då skulle det nog ge ett gäng möjliga platser. Jo sen finns det något som heter lastbalansering, det gör att laddpunkterna själva reglerar laddströmmen.

Tycker det är en bättre ide att kunna ladda via befintligt byggda lyktstolpar än inte alls.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
Ja Stockholmsinriktat , Daniel Hellden verkar ligga bakom många förslag. Men det är i storstäder som elbilar gör mest miljönytta, så rimligt.
Elbilar gör inte mest nytta i Stockholm. De gör mest nytta när de ersätter avgasbilar på så många km som möjligt. Jag skulle vilja säga att elbilar oftare gör större nytta på landsbygden för de som kör mer än 1500 mil om året.

Lyktstolpar må låta bra men effekten som går att ta ut ur en lyktstolpe kanske inte är mer än endast 10A och då inte från varje stolpe. Det finns inte mycket effekt dragen till dagens stolpar. Sedan krävs det att stolpen står bra placerad så att laddkabeln inte blir snubbeltråd.
Vill minnas att statistiskt så kör faktiskt storstadsbor betydligt längre än de på landsbygden.
Sen gör det ju dubbel nytta att få bort avgasbilar från stan då avgaser påverkar folkhälsan betydligt. På landsbygden promenerar det inte runt hundratusentals människor som tvingas andas in avgaser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Svenssons »

Headline skrev:
Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
Ja Stockholmsinriktat , Daniel Hellden verkar ligga bakom många förslag. Men det är i storstäder som elbilar gör mest miljönytta, så rimligt.
Elbilar gör inte mest nytta i Stockholm. De gör mest nytta när de ersätter avgasbilar på så många km som möjligt. Jag skulle vilja säga att elbilar oftare gör större nytta på landsbygden för de som kör mer än 1500 mil om året.

Lyktstolpar må låta bra men effekten som går att ta ut ur en lyktstolpe kanske inte är mer än endast 10A och då inte från varje stolpe. Det finns inte mycket effekt dragen till dagens stolpar. Sedan krävs det att stolpen står bra placerad så att laddkabeln inte blir snubbeltråd.

Är det bara jag som blir störd över att alla förslag skall slås ned som förkastliga?

Menar du att vi inte ska göra det möjligt att ladda via infrastrukturen vi har via lyktstolpar för att folk kommer ramla och slå sig och att 10A inte räcker? Hur många ramlar vid befintliga destinationsladdare? Har du något bättre fantastisk förslag?

Vi kan väl vända lite på det? Om vi kan ladda 10A från ett gäng stolpar där folk inte snubblar (det kanske går att bygga bort, en otroligt tanke!?) då skulle det nog ge ett gäng möjliga platser. Jo sen finns det något som heter lastbalansering, det gör att laddpunkterna själva reglerar laddströmmen.

Tycker det är en bättre ide att kunna ladda via befintligt byggda lyktstolpar än inte alls.
Det jag skrev var att förslaget kan låta bra men eftersom ledningarna och effekten som går ut till stolparna inte är anpassade elbilsladdning idag så finns det inte särskilt mycket effekt. De har anpassats till att tända X antal lyktstolpar. Det har inte överdimensionerats och när lukterna är tända finns inte alls mycket effekt som går att ta ut, lastbalansering eller ej.

Stolparna till lamporna har inte heller placerats med tanke på att kunna ladda bil till skillnad från dagens destinationsladdare.

Det lär vara väldigt få stolpar som kan få laddplats men det är klart att politiker kan skryta med att de gjort det möjligt att kunna ladda från alla lyktstolpar även ifall det är en helt annan verklighet i realiteten.

Samma sak som när man hör att solceller på elbilar vore en toppenide. I verkligheten kommer det vara en stor kostnad som ger väldigt liten effekt

Min idde är att politiker ska sluta pilla på små detaljer, ta större och varaktiga beslut och sedan stå fast vid dessa. Att ändra bidrag, skatter och olika subventioner från år till år eller i detalj styra saker som tex hur en autopilotfunktioner i en bil ska fungera är dömt att misslyckas eller i bästa fall leda till en osäker marknad med större kostnader för företag och konsumenter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av TiborBlomhall »

Äldre gatulyktor har faktiskt effekt över, även deras förbrukning har sjunkit radikalt sedan LED belysning infördes.

Men i praktiken behöver man:
1. dra om ledningarna i befintliga ledningstrummor, byta dem till tjockare
2. flytta ut styrningen av tänd/släck till varje enskild stolpe så ledningarna kan ha ström dygnet runt
3. montera Typ2 boxar på stolparna

Med lämplig box kan punkterna 2 och 3 slås ihop, det är laddboxen som även reglerar när gatlyktan ska vara tänd.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Regeringens klimatpolitiska ramverk

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Äldre gatulyktor har faktiskt effekt över, även deras förbrukning har sjunkit radikalt sedan LED belysning infördes.

Men i praktiken behöver man:
1. dra om ledningarna i befintliga ledningstrummor, byta dem till tjockare
2. flytta ut styrningen av tänd/släck till varje enskild stolpe så ledningarna kan ha ström dygnet runt
3. montera Typ2 boxar på stolparna

Med lämplig box kan punkterna 2 och 3 slås ihop, det är laddboxen som även reglerar när gatlyktan ska vara tänd.
När jag pratade med en kille som bytte lampor i närheten här så sa han att standard-natrium-lamporna som han bytte ut var på 250W
och Led-varianten låg på mellan 30-40W, dessutom så hade natriumlamporna eg högre matningseffekt (drivdon och grejer tror jag), men även
om man "bara" räknar lite basic så blir det typ 200W i skillnad på varenda lampa,
så 10 stolpar skulle ge ett 2kW-uttag tex (dvs ett enfas 10A-uttag) och då har man såklart 10 olika ställen att välja på till att placera sitt
laddbox-uttag osv osv... Den kan då införas utan nya kablar för matningens skull :) jag tror att det finns lägen där detta kan vara smart :)
Seriösare uttag med mer kräm i kan beroende på vart vi tittar också införas utan nya kablar, och på andra ställen behövs det som du säger grövre kablar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar