Backkameran oanvändbar vid regn

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BosCar
Teslaägare

Backkameran oanvändbar vid regn

Inlägg av BosCar »

Stora vattendroppar lägger sig över linsen och gör det omöjligt att se bakåt. Vår förra bil, en Golf, fällde ut sin lins när man la in backen, och så snabbt in igen. Fungerade oklanderligt i alla väder. Svågern har en BMW där kameran inte fälls in. Fungerar ändå, enligt utsago, oklanderligt i alla väder. Vår Model 3 gör inte det. Regn = inte se något bakåt. Vi ringde Tesla service och fick två besked: Att man inte konstruerat en regnskyddad kamera har att göra med "design". Lite oklart vad för design, och vad det betyder. Det andra beskedet: -Men gå då ut och torka av linsen. I regnet.
Vi tycker inget av svaren är tillfredsställande. Har vi ett måndagsexemplar eller är alla treor lika handikappade?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Re: Backkameran oanvändbar vid regn

Inlägg av metchristian »

BosCar skrev:
Stora vattendroppar lägger sig över linsen och gör det omöjligt att se bakåt. Vår förra bil, en Golf, fällde ut sin lins när man la in backen, och så snabbt in igen. Fungerade oklanderligt i alla väder. Svågern har en BMW där kameran inte fälls in. Fungerar ändå, enligt utsago, oklanderligt i alla väder. Vår Model 3 gör inte det. Regn = inte se något bakåt. Vi ringde Tesla service och fick två besked: Att man inte konstruerat en regnskyddad kamera har att göra med "design". Lite oklart vad för design, och vad det betyder. Det andra beskedet: -Men gå då ut och torka av linsen. I regnet.
Vi tycker inget av svaren är tillfredsställande. Har vi ett måndagsexemplar eller är alla treor lika handikappade?
Samma problem med min vw sharan medan golf r har kameran i loggan till backlucklan vilket är smart för när man backar vinklar loggan sig = aldrig problem i regn/snö
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

BosCar skrev:
Tycker min backkamera fungerar tillfredställande i regn. Det händer att en lite del i kanten skyms av en droppe då och då.
Dock blir den mycket smutsig av motorväg med vinterregn och allt blir suddigt. Rengöring krävs. Även hela bilen blir ju förskräckligt smutsig och grusig av motorvägsåkningen i detta väder.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Fungerar helt ok för oss. Visst kan vattendroppar störa lite, men inte så att man inte ser ändå.
Är den däremot smutsig så är det ju en annan sak.
Bilden är förövrigt väldigt bra upplösningsmässigt jämfört med de andra backkameror jag sett.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

BosCar skrev:
En förklaring på "design" är att den är tänkt att användas av autopiloten också och då kan den inte fällas in osv, men
man kan ju tycka att dom hade kunnat gjort nåt fiffigare ändå men ingen aning hur det skulle gå till :lol: eller jo
kanske förresten :mrgreen:
Det blir lätt problem även på model S iaf...
Jag har skissat på en lösning men den är lite svår att retrofita på befintlig konstruktion...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kallekula

Inlägg av kallekula »

Din kompis med BMW ljuger.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

Vad jag vet har alla Volvo har samma lösning som Tesla. Nästan exakt samma position dessutom. Min V60 har varit helt värdelös idag i Göteborg. Regn och skit gör att kameran blir oanvändbar mer eller mindre. Jag tror dock att man kan behöva lägga på någon form av vattenavvisande behandling, då jag minns att det inte var riktigt så här illa när bilen var ny.

Så det kanske är något för Teslan också? Vet någon om det är bra eller dåligt att lägga keramisk coating på linsen i samband med lacken?
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

lukasf skrev:
Vad jag vet har alla Volvo har samma lösning som Tesla. Nästan exakt samma position dessutom. Min V60 har varit helt värdelös idag i Göteborg. Regn och skit gör att kameran blir oanvändbar mer eller mindre. Jag tror dock att man kan behöva lägga på någon form av vattenavvisande behandling, då jag minns att det inte var riktigt så här illa när bilen var ny.

Så det kanske är något för Teslan också? Vet någon om det är bra eller dåligt att lägga keramisk coating på linsen i samband med lacken?
Jag har kört rain repellant på rutorna vilket fungerat väldigt bra så man slipper ha torkarna på när man kör i lite högre hastigheter i regn. Ska nog testa lite på linserna nästa gång jag lägger på en behandling.
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare

Inlägg av Ulfie2 »

Frun har en Volvo V40 med backkamera som inte fälls in. Vi har även en Amarok med backkamera som inte fälls in. Kör man i detta skitiga vintervädret så blir kameran i samtliga bilar helt oanvändbar efter ett tag.
Min förra bil Mercedes E350 med kamera som inte fälls in, samma sak.

Din kompis med BMW ljuger eller använder inte bilen under vinterhalvåret.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Bjelke skrev:
BosCar skrev:
En förklaring på "design" är att den är tänkt att användas av autopiloten också och då kan den inte fällas in osv, men
man kan ju tycka att dom hade kunnat gjort nåt fiffigare ändå men ingen aning hur det skulle gå till :lol: eller jo
kanske förresten :mrgreen:
Det blir lätt problem även på model S iaf...
Jag har skissat på en lösning men den är lite svår att retrofita på befintlig konstruktion...
Fattar fortfarande inte hur i hela friden bilen ska kunna köra ”av sig själv” när den inte kan se ett skit genom skitiga kameror?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Likadant på Renault Zoe.

Ja, biltillverkarna måste komma på nån lösning på detta. Det känns inte riktigt premium att man måste stanna, kliva ur bilen och torka av backkameran. Jag tvingas göra detta varje dag när jag kommer hem eftersom jag vill backa in bilen på min tomt och i mörkret som är nu så måste jag se kamerabilden för att klara av att backa; sidospeglarna räcker inte till.

Nån tryckluftsrengöring kanske?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tror många tänkt på en fix för detta. Kameran bak blir skitig. Borde gå att hitta på nån gadget som förhindrar detta.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Ja, biltillverkarna måste komma på nån lösning på detta.
Volkswagens lösning:
Screenshot_20191217-220154_Chrome.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Volkswagens lösning:
Inte en lösning för AP.
Användarvisningsbild
ElTorsk
Teslaägare

Inlägg av ElTorsk »

Min beter sig lika. Haft samma problem på alla mina bilar där kameran inte döljs undan. Förmodar att FSD utan begränsad funktion endast kommer att kunna användas vid torrt väder.
Tesla Model 3 AWD (oktober 2019)
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare

Inlägg av swegarm »

Har stört mig på de i 3an men aldrig på X:en.
Lite skydd av vingen kanske ?
Användarvisningsbild
Daniel_S
Teslaägare

Inlägg av Daniel_S »

swegarm skrev:
Har stört mig på de i 3an men aldrig på X:en.
Lite skydd av vingen kanske ?
Jag upplever samma problem på X :(
Model X DualMotor PL+ Raven -19 Midnight Silver, svarta ventilerade säten, HW3, 22" Silver Turbine W & 22" Onyx Turbine S
BMW i3 94Ah BEV -17 Svart Comfort Advanced CCS Såld
Polestar 2 avbokad
XC90 T8, 7950 mil 0,088l/mil Såld
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Volkswagens lösning:
Inte en lösning för AP.
Nej, i den mån AP använder backkameran till något. Vilken info kan backkameran bidra med?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bakåt sikt?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Bakåt sikt?
Funkar inte AP om backkameran är skitig?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Volkswagens lösning:
Inte en lösning för AP.
Nej, i den mån AP använder backkameran till något. Vilken info kan backkameran bidra med?
Förlåt, glömde att Tesla bytt namn på det jag syftade på till FSD. Då måste alla kameror ha fri sikt.
Moelito
elbilist

Inlägg av Moelito »

Audi har ju försökt lösa problemet mha spolarvätska på etron, dvs det sitter ett litet spolarmunstycke vid kameran. Funkar så där kan jag väl säga. Betydligt bättre än utan men satan vad bilen drar spolarvätska. Den rengör nämligen kameran automatiskt, när den tror att det behövs, dvs väldigt ofta vid nuvarande rådande väglag.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Moelito skrev:
Audi har ju försökt lösa problemet mha spolarvätska på etron, dvs det sitter ett litet spolarmunstycke vid kameran. Funkar så där kan jag väl säga. Betydligt bättre än utan men satan vad bilen drar spolarvätska. Den rengör nämligen kameran automatiskt, när den tror att det behövs, dvs väldigt ofta vid nuvarande rådande väglag.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Min lilla idé bygger också på spolning men lite mer avancerat, jag tänker mig ett "ögonlock" som sluter sig framför linsen med några mm luft emellan och
sedan spolar man innanför glaset som sedan fälls undan igen => sjukt lite vätska som behövs och jag tänkte mig ett lite mer slutet system som bonus,
då kan man filtrera vätskan lite och ha den i en egen behållare (om man ändå har det innanför ett glas så vore det slöseri att bara låta skiten rinna ner
på bilen eller innanför karossen liksom).
Jag var med och konstruerade ett liknande system till en industriapplikation för länge sedan och det funkade svinbra, det var också löjligt enkelt att med en
sensor känna av hur smutsig vätskan var för att vid behov fylla på/byta ut den (automatiskt tills slask-behållaren blev full) :)
"ögonlocket" behöver inte vara av någon exklusiv sort utan bara en tålig plast eller allra helst glas...
På den enklaste varianten drivs "ögonlocket" av trycket från pumpen och spolningen öppnas när locket täcker hela linsen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Att backkameran geggar igen är ju absolut inget unikt för Tesla. Alla mina tidigare bilar som hade backkamera drogs med samma problem. Skillnaden mellan Tesla och alla (?) andra bilar är väl i så fall att Tesla vill använda backkameran under färd. Och det funkar ju inte då.
Audis spolarvätskelösning fungerar rätt bra. Kameran blir ju inte torrare av det, men saltslasket tvättas bort och överflödigt vatten rinner av i den mån att man kan se nånting i alla fall. Men ingenting slår Golfens lösning, den saken är klar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Ibland räcker nog inte golfens system heller...
17938451-8FC9-4A3F-A631-B110EAF71F9C.png
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar