Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)
Moderator: Redaktion
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)
Nu börjar Tesla ta betalt för Premium Connectivity med $9.99 + Skatt per månad.
Till att börja med verkar det som det är enbart USA, där användare fått epostmeddelande om det.
Information här https://www.tesla.com/support/connectivity (sidan gör omdirigeringar och vill logga in, så inte lätt att öppna den)
För Model S, X, 3 Premium Interior så ingår det i ett år. Alla kan beställa, även Model 3 SR+ bilar.
Vilket innebär att snart är det stopp för gratis streaming av Netflix mm vid nyår för Model 3 SR+ som kom med V10.
Till att börja med verkar det som det är enbart USA, där användare fått epostmeddelande om det.
Information här https://www.tesla.com/support/connectivity (sidan gör omdirigeringar och vill logga in, så inte lätt att öppna den)
För Model S, X, 3 Premium Interior så ingår det i ett år. Alla kan beställa, även Model 3 SR+ bilar.
Vilket innebär att snart är det stopp för gratis streaming av Netflix mm vid nyår för Model 3 SR+ som kom med V10.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)
Det verkar som om satellit och live traffic är inkluderat, även för SR+. Det vore smutt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Gissar att Starlink kommer att leverera Internet i framtiden. Istället för att betala pengar till en rad olika operatörer runt världen inklusive roamingavgifter kan SpaceX bli den enda operatören och då globalt för alla bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Lite som ett monopol menar du?Svenssons skrev:Gissar att Starlink kommer att leverera Internet i framtiden. Istället för att betala pengar till en rad olika operatörer runt världen inklusive roamingavgifter kan SpaceX bli den enda operatören och då globalt för alla bilar.
Ja precis. Det hindrar att du väljer vilken operatör som helst som du kan idag. Vänta lite...Fredrik j skrev:Lite som ett monopol menar du?Svenssons skrev:Gissar att Starlink kommer att leverera Internet i framtiden. Istället för att betala pengar till en rad olika operatörer runt världen inklusive roamingavgifter kan SpaceX bli den enda operatören och då globalt för alla bilar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
Det känns rätt givet ja.Svenssons skrev:Gissar att Starlink kommer att leverera Internet i framtiden. Istället för att betala pengar till en rad olika operatörer runt världen inklusive roamingavgifter kan SpaceX bli den enda operatören och då globalt för alla bilar.
Ytterligare en stor konkurrensfördel för Tesla.
Frågan är bara vad det kräver för hårdvara i bilarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Elon har dock sagt att detta inte är sannolikt pga behovet av mottagare som skulle behöva monteras i taket eller liknande.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Har Volvo monopol för att de är de enda som kan leverera Sensus till Volvo-bilarna? Har Toyota monopol då de är världssponsor till Tokyo 2020 för "Mobility"?Fredrik j skrev:Lite som ett monopol menar du?Svenssons skrev:Gissar att Starlink kommer att leverera Internet i framtiden. Istället för att betala pengar till en rad olika operatörer runt världen inklusive roamingavgifter kan SpaceX bli den enda operatören och då globalt för alla bilar.
Att ett företag väljer en partner att samarbeta med eller tar fram en egen lösning för sina produkter betyder inte att det är ett monopol.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Då kan stoppa vilket simkort som helst i en volvo med sensus för att fixa själva uppkopplingen mot nätet.Svenssons skrev:Har Volvo monopol för att de är de enda som kan leverera Sensus till Volvo-bilarna? Har Toyota monopol då de är världssponsor till Tokyo 2020 för "Mobility"?Fredrik j skrev:Lite som ett monopol menar du?Svenssons skrev:Gissar att Starlink kommer att leverera Internet i framtiden. Istället för att betala pengar till en rad olika operatörer runt världen inklusive roamingavgifter kan SpaceX bli den enda operatören och då globalt för alla bilar.
Att ett företag väljer en partner att samarbeta med eller tar fram en egen lösning för sina produkter betyder inte att det är ett monopol.
Ja men frågan var själva Sensus. Om jag vill ha annat system för detta? Har Android monopol på Polestar 2 nu?Fredrik j skrev:Då kan stoppa vilket simkort som helst i en volvo med sensus för att fixa själva uppkopplingen mot nätet.Svenssons skrev:Har Volvo monopol för att de är de enda som kan leverera Sensus till Volvo-bilarna? Har Toyota monopol då de är världssponsor till Tokyo 2020 för "Mobility"?Fredrik j skrev:Lite som ett monopol menar du?Svenssons skrev:Gissar att Starlink kommer att leverera Internet i framtiden. Istället för att betala pengar till en rad olika operatörer runt världen inklusive roamingavgifter kan SpaceX bli den enda operatören och då globalt för alla bilar.
Som sagt var blir det inte monopol när ett företag väljer att samarbeta med ett annat eller löser sakerna själv för tjänster till den egna produkten vilket du säkert vet.
Det var "leverera internet" jag kommenterade. Själva uppkopplingen.Svenssons skrev:Ja men frågan var själva Sensus. Om jag vill ha annat system för detta? Har Android monopol på Polestar 2 nu?Fredrik j skrev:Då kan stoppa vilket simkort som helst i en volvo med sensus för att fixa själva uppkopplingen mot nätet.Svenssons skrev:Har Volvo monopol för att de är de enda som kan leverera Sensus till Volvo-bilarna? Har Toyota monopol då de är världssponsor till Tokyo 2020 för "Mobility"?Fredrik j skrev:Lite som ett monopol menar du?Svenssons skrev:Gissar att Starlink kommer att leverera Internet i framtiden. Istället för att betala pengar till en rad olika operatörer runt världen inklusive roamingavgifter kan SpaceX bli den enda operatören och då globalt för alla bilar.
Som sagt var blir det inte monopol när ett företag väljer att samarbeta med ett annat eller löser sakerna själv för tjänster till den egna produkten vilket du säkert vet.
Naturligtvis kan ju tjänsterna bara erbjudas i samarbete med tillverkaren själv.
Möjligen kommer android automobile vara öppnare. Man kan jämföra med iphone vs.android där den senare får anses vara öppnare.
I framtiden blir säkert bilens infotainment mer och mer likt en telefon där man själv kan välja appar och funktioner. Dock måste man då säkert bryta loss en del bilfunktioner som omfattas av lagkrav och visa dessa på särskild skärm. Jag tror alla android automobile-bilar kommer göra så. Ha litet kluster framför föraren /HUD och använda mittskärmen för infotainment/inställningar.
Finns det några nya tecken på att detta är på väg till Europa/Sverige?
Nu har jag haft min Model 3 i över ett år och har inte sett något om att jag behöver börja betala för Premium Connectivity än.loomastic skrev:Finns det några nya tecken på att detta är på väg till Europa/Sverige?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Såg nu på kontot att det är dags att börja betala för sig.
18 maj går min gratistid ut. Fick min bil 26 mars 2019

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Fungerar inte navigation om man inte betalar
det enda som är lite intressant i det paketet är ju trafikvisning och självklart navigering. Tycker det verkar ganska dyrt med 1200 per år bara för det. Karaoke och video är ju bara gimmicks som man kanske använder två gånger när bilen är ny.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Navigation är gratis

Trafik och Spotify/tunein skulle jag säga är det som är nåt värt här.
Model 3-24/Polestar 3-24
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
99kr är billigt tycker jag. Jämför med vad ett premium Spotifykonto kostar i månaden, här får du mycket mer än bara musik. Video-streaming är ju värt pengarna. Tycker dock detta bara borde gälla de billigaste nya Standard range snikmodellerna men även alla CPO (Model X SR säljs bl.a i Norge fortfarande som inventory), inte Long range eller Performance. Jag menar, vem köper en bil för över miljonen för att sedan debiteras kostnaden för connectivity även om det är lågt pris?
Samma för mig. 18 maj tar gratis premium connectivity slut. Tycker det är lite högt pris, men kommer ha det kvar.frippan skrev:Såg nu på kontot att det är dags att börja betala för sig.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Bara att skippa för mig. Har ju ändå Wi-Fi i bilen
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Trafik skulle inte jag ge ett ruttet lingon för. Bilens navigator tar hänsyn till trafikmängder ändå bara det att jag inte kommer se slumpmässiga orange och röda streck på skärmen.HelectriC skrev:Trafik och Spotify/tunein skulle jag säga är det som är nåt värt här.
Jag har haft en bil utan premium connectivity och det jag skulle sakna mest är statellitbildern, youtube/Netflix, Spotify och webbläsare, i den ordningen. Helt klart värt 99kr/mån.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Såg att det hade dykt upp info om det i bilen också.
Jag tänker behålla tjänsten. Kostar ju bara 6 liter bensin i månaden.
Jag tänker behålla tjänsten. Kostar ju bara 6 liter bensin i månaden.

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Du har fel på din navigator om den visar orange och röda streck slumpmässigt.LarsL skrev:Trafik skulle inte jag ge ett ruttet lingon för. Bilens navigator tar hänsyn till trafikmängder ändå bara det att jag inte kommer se slumpmässiga orange och röda streck på skärmen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nej, det är helt orelevant information som ges med de oranga sträcken.Nicke Nyfiken skrev:Du har fel på din navigator om den visar orange och röda streck slumpmässigt.LarsL skrev:Trafik skulle inte jag ge ett ruttet lingon för. Bilens navigator tar hänsyn till trafikmängder ändå bara det att jag inte kommer se slumpmässiga orange och röda streck på skärmen.
Här är ett par exempel där jag är helt säker på att det inte är köer. Skulle överraska mig om man ser fler än tre bilar samtidigt på de ställen som är markerade här.
Det oranga betyder ju att folk sänker farten vilket är vettigt i kurvan. Det betyder inte automatiskt att det är kö...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland