Teslan räddade mig ifrån att krocka

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare

Teslan räddade mig ifrån att krocka

Inlägg av tomla »

Igårkväll så räddade teslas varningssystem mig ifrån att krocka med bilen framför.
Det var mörkt och blött samt en bilolycka innan så bilar tog en annan väg.
Plötsligt började någon bromsa i kön framför pga en bil trängde sig i mellan och bilarna bakom panikbromsade.
Min tesla varnade mig innan bilen framför började bromsa så jag han att bromsa i tid.
Bilen bakom mig hade inte samma varningssystem så han brakade in i mig.
Det är andra gången nu som varningssystemet varnade mig innan jag själv har uppfattat alvaret.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Teslan räddade mig ifrån att krocka

Inlägg av bylund »

Drygt ändå att bli påkörd. Gick det bra för alla inblandade?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

tomla skrev:
Igårkväll så räddade teslas varningssystem mig ifrån att krocka med bilen framför.
Det var mörkt och blött samt en bilolycka innan så bilar tog en annan väg.
Plötsligt började någon bromsa i kön framför pga en bil trängde sig i mellan och bilarna bakom panikbromsade.
Min tesla varnade mig innan bilen framför började bromsa så jag han att bromsa i tid.
Bilen bakom mig hade inte samma varningssystem så han brakade in i mig.
Det är andra gången nu som varningssystemet varnade mig innan jag själv har uppfattat alvaret.

Tråkigt!!! Hoppas alla inblandade klarade sig helskinnade.
Hur gick det med din bil?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare

Inlägg av tomla »

bylund skrev:
Drygt ändå att bli påkörd. Gick det bra för alla inblandade?
Japp Teslan klarade sig med bara repor i lacken men den andra bilen gick sönder.
Vi kunde båda köra därifrån utan problem
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare

Inlägg av tomla »

Det slog mig nu när ABS bromsar var nytt så hade en del varningsskylt bak att dom hade ABS bromsar.
Vi kanske skulle sätta upp en varningsskylt bak att vi har teslasvarningsystem. :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

tomla skrev:
Det slog mig nu när ABS bromsar var nytt så hade en del varningsskylt bak att dom hade ABS bromsar.
Vi kanske skulle sätta upp en varningsskylt bak att vi har teslasvarningsystem. :D
"Säker för mig - farlig för dig"
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
tomla skrev:
Det är ofta säkrare att köra på än att bli påkörd. Jag brukar försöka undvika att ligga framför en bil som saknar autobroms.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
tomla skrev:
Det är ofta säkrare att köra på än att bli påkörd. Jag brukar försöka undvika att ligga framför en bil som saknar autobroms.
Istället gör du vårdslösa omkörningar som i sin tur orsakar kökrock? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
tomla skrev:
Istället gör du vårdslösa omkörningar som i sin tur orsakar kökrock? Bild
Nej. Jag släpper försiktigt på gasen så bilen bakom väljer att köra om. Är det tvåfiligt är det faktiskt inte så svårt att styra vem som ska ligga bakom. Det är ju väldigt många bilar som har autobroms. Är det enfiligt har det hänt att jag svängt av. Särskilt om bilen nakom kombinerar avsaknaden av autobroms med att ligga väldigt nära.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om alla höll avståndet skulle mycket vara vunnet. Där ser jag den stora fördelen med AP då det blir så lätt att hålla långt avstånd till framförvarande.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Om alla höll avståndet skulle mycket vara vunnet. Där ser jag den stora fördelen med AP då det blir så lätt att hålla långt avstånd till framförvarande.
Jag tycker fördelen med radarfarthållarsystemen är att man på ett säkert sätt kan ligga tillräckligt nära framförvarande för att inte uppmuntra någon att tränga sig in. Särskilt i lägre hastigheter.
Min autobromsfunktion har räddat mig två gånger på ett år.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag tycker fördelen med radarfarthållarsystemen är att man på ett säkert sätt kan ligga tillräckligt nära framförvarande för att inte uppmuntra någon att tränga sig in. Särskilt i lägre hastigheter.
Det är inte utan att man undrar hur du överlevde 00-talet?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Elof skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Det är inte utan att man undrar hur du överlevde 00-talet?
Pendlade inte till jobbet med bil i samma utsträckning. Men ett stort inslag av tur också skulle jag tro även om det uppstått en del incidenter som inte blev olyckor under åren. Jag är en försiktig förare men långt ifrån perfekt. Två gånger på ett år tycker jag är i högsta laget. Just dom situationerna aktar jag mig för i framtiden.
Jag tycker det är hög tid att kräva autobroms på alla nya bilar. Som det ser ut är det inte aktuellt förens 2022.
Skriv svar