Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av espresso »

Har inte varit där, så jag vet inte exakt position. Men utifrån bilden på Elbil Jämtlands Facebookgrupp måste det vara bakom OKQ8 (mot verkstaden) där Tesla tyckte det var för trångt. Vet inte om de flyttat containern eller om SuC står direkt söder om den.

https://maps.google.com/maps?q=62.034692,14.367825
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av bylund »

KnightRider skrev:
Ser inte ut som en helt permanent installation. Tillfällig lösning för vintersäsongen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
KnightRider skrev:
Ser inte ut som en helt permanent installation. Tillfällig lösning för vintersäsongen?
Högst troligt ja, eller tills den riktiga är klar (vart den nu hamnar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
bylund skrev:
KnightRider skrev:
Ser inte ut som en helt permanent installation. Tillfällig lösning för vintersäsongen?
Högst troligt ja, eller tills den riktiga är klar (vart den nu hamnar)
Bra i så fall att man sätter upp åtminstone något, även om det säkert kan bli kö en stugbytarhelg i sportlovstider.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Bjelke »

Håller med, det är mycket bättre än inget alls, förutom om det skulle
bli så att svinmånga väljer den vägen OCH planerar med att ladda där kanske :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Gasglad »

Det är ju helt otroligt bra! visst är två stall lite lite under sportlovsveckorna men med tanke på att Hudik bör vara igång då och det inte är skitlångt till mora så borde man inte behöva stå så väldigt länge utan mer toppa på lite i Sveg för att känna att man säkert kan ta sig till sin destination eller nästa större SUC.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av jans »

Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av lator »

point1 skrev:
jans skrev:
Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
Eh? Skulle aldrig sätta upp mitt telefonnr, man laddar ju tills man har så mkt man behöver sen flyttar man den. Förstår inte hur det skulle hjälpa att ha folk ringandes.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Alla kanske inte har stenkoll på bilen som du... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Håller med, det är mycket bättre än inget alls, förutom om det skulle
bli så att svinmånga väljer den vägen OCH planerar med att ladda där kanske :lol:
Och när de sen upptäcker att laddarna inte ger den effekt de hade beräknat så växer köerna ganska fort kan man anta...
Nån som har laddat och vet hur mycket effekt man får ut?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Gasglad »

En som la upp bild på Facebook, då laddade en X på 120 kW
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Bjelke »

Bra! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Elix747 »

Gasglad skrev:
Det är ju helt otroligt bra! visst är två stall lite lite under sportlovsveckorna men med tanke på att Hudik bör vara igång då och det inte är skitlångt till mora så borde man inte behöva stå så väldigt länge utan mer toppa på lite i Sveg för att känna att man säkert kan ta sig till sin destination eller nästa större SUC.
Detta är ju bra. Jag är en som gärna vill ladda här på sportlovet vecka 7. Ramundberget är långt från Mora. Alla laddare som kommer upp gör ju det bättre. Underlättar säkert kötiden i Mora lite grann också.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Magnus71
Inlägg: 197
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Magnus71 »

Bra att Sveg är uppe! Den lär dock mest användas till att stödladda. Det finns ju även snabbladdare i Åsarna som är gratis. Dock ger den bara ca 30kW.
Sen finns det även Bee snabbladdare i Noppikoski som ger ca 60kW.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Niclas »

Vi ska oxå upp till Ramundberget på sportlovet och SC i Sveg är perfekt!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av EnTraktor »

Vi får se hur långt 2 stolpar räcker med det stora intresset. Lär ju vara ganska fullt runt jul, nyår samt vecka 6-10. Förhoppningsvis finns det tillräckligt med el för att sätta dit 2 stolpar till i väntan på en permanent lösning.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av clecab »

Det finns ju en CCS där sen tidigare och den var det nästan alltid kö vid under sportlovstider. 3 ST är ju mycket bättre.
Dock har de sålt 3ggr så många teslor så det går väl jämt upp.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av jans »

point1 skrev:
jans skrev:
Så otroligt bra! Efter 5 års väntan.
Nu får vi vara noga med att ha telenummer synligt så att andra kan ta över sladden om man laddat tillräckligt.
Eh? Skulle aldrig sätta upp mitt telefonnr, man laddar ju tills man har så mkt man behöver sen flyttar man den. Förstår inte hur det skulle hjälpa att ha folk ringandes.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nja, man kan ju gå och handla eller äta tex. Finns risk för att man behöver ladda rätt länge i Sveg. Men om nödvändigt kan man ju avbryta laddningen via appen. Finns det inte plats nog för en annan bil att ta sladden kan ju även bilen öppnas för att flyttas. Bra system som jag praktiserat flera gånger.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av bylund »

Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svirre
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 mar 2019 09:40
Ort: Motala

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av Svirre »

Trängselavgiften på 8 kr minuten borde väl avskräcka att stå för länge?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av EnTraktor »

Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 433
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av MarkusL »

EnTraktor skrev:
Trängselavgiften borde införas på SuC över 80%.
Det är inte rimligt att nån blockar en laddare från 80->100 om man kan ladda 10->80 på samma tid.
Varför då? Om du är i Sveg och ska till Åre så är 80% inte tillräckligt vid -25 med takbox och full bil. Hitta inte på egna regler, Tesla har ju redan gjort det med införande av trängselavgifter.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av jans »

point1 skrev:
bylund skrev:
Man kan ju också se det som att det är bättre att göra sig kontaktbar om kö skulle uppstå medans man är i närheten. Om man behöver 60 % men gärna laddar mer medans man t ex äter kan det ju vara hyggligt att flytta då. Vissa kanske aldrig skulle ladda mer än de absolut behöver på en publik laddare, men jag tror att det finns de som skulle låta bilen stå kvar till 80 %, utan att någon skulle kunna klaga på det. Att göra sig kontaktbar kanske är en rimlig kompromiss?
Att ladda till 80% istället för 60% bryr jag mig inte om, men problemet här är att folk använder det som en ursäkt att parkera. Jag tänker inte ringa någon för att böna om att de ska flytta sin bil och att lämna en lapp med den avsikten är oförskämt. Ska man behöva ringa och böna varje gång man ska ladda? Nej flytta bilen istället, om ni gör det vid 60 eller 90 är inget problem för mig. Bättre att ha uppsikt om det skulle bli kö, är det redan kö när man kommer och ska börja ladda, ja då är det väl enklare att ladda det man behöver istället för att lämna en lapp och se det som något frikort för att parkera där medan ens barn leker i något bollhav och man handlar julklappar och käkar osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av renes »

jans skrev:
Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av JonasPersson »

renes skrev:
jans skrev:
Oj då vad detta var ett laddat(!) ämne. Trodde det var en etablerad kutym hos fler än mig.
Naturligtvis får du gärna stå och vakta din bil och flytta den på sekunden då du nått dina 78% eller vad du absolut behöver för att kunna ta dig till nästa SC. Men om man, som i Sveg, behöver ladda till höga procenttal och därmed länge och i svårprognosticerad tid (särskilt efter de senaste uppdateringarna, nu är man ju helt lost) så tycker nog fler än jag att det är praktiskt att handla eller äta under tiden. Tidsuppskattningar även av dessa aktiviteter kan ju slå fel. Så situationer kan ju uppstå då det är väldigt praktiskt att man blir upplyst om att det är kö till ens plats. Att skicka ett SMS och berätta att man står i kö är väl ändå inte så hemskt betungande, du kan ju då få svaret med en uppdaterad prognos när laddningen är klar så att även du kan planera din tid.
Kan du inte själv se i appen hur långt du har laddat?

Det går ju inte att se om det är kö.

Kanske vore en idé att när man kommer till laddarna så placeras man i en digital kö. Sen får man reda på via appen var (och ungefär när) man kan ladda. Den som laddar ska kunna gå in i appen och se hur många som köar.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
henriksek
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 maj 2019 15:19

Re: Sveg (Ytterhøgdal) 16. Mai

Inlägg av henriksek »

2 st Supercharger-laddare är nu igång i Sveg. Vallavägen 5, OKq8.
Har till och med ringt och kontrollerat med macken.

Den dök upp på https://supercharge.info/map för någon dag sedan, men finns varken att finna på Teslas egen karta eller i bilens karta.

Sveriges minsta supercharger, kanske?

Samtidigt står det på Teslas karta att Ytterhogdal-laddare beräknas vara klar "Mid 2020" (uppdaterat för nån vecka sen).

Ska de bygga båda?
Skriv svar