2019.40.2.1
Moderator: Redaktion
2019.40.2.1
Installerade 40.2.1 idag med den påstått förbättrade regnsensorn. Körde i ganska kraftigt regn och spray från framförvarande bilar. Inte en enda gång gick torkarna, då väntade jag ut den tills jag bokstavligen inte såg ut genom vindrutan innan jag manuellt fick starta torkarna. Någon som hunnit skaffa sig erfarenhet från denna uppdatering och kan säga hur ni upplever regnsensorn före/efter?
Re: 2019.40.2.1
Inte för att vara sån men jag läste bara om en annan som hade problem igår och han hade inte startat torkarnas automatfunktion efter uppdateringen. Säker på att det inte var det som hänt? För alla andra verkar tycka att torkarna funkar skitbra nu.sTorM3 skrev:Installerade 40.2.1 idag med den påstått förbättrade regnsensorn. Körde i ganska kraftigt regn och spray från framförvarande bilar. Inte en enda gång gick torkarna, då väntade jag ut den tills jag bokstavligen inte såg ut genom vindrutan innan jag manuellt fick starta torkarna. Någon som hunnit skaffa sig erfarenhet från denna uppdatering och kan säga hur ni upplever regnsensorn före/efter?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Kanske skulle varit tydlig med det, autoläget aktiverat. Testat att gå från manuell till auto och vise versa. Testat att resetta också. Bytte vindruta på SC i veckan innan uppdatering, funderar på om kalibreringen är vajsing, men det funkade med den tidigare versionen de tre dagarna som var mellan byte och uppdatering.. Men om ingen annan upplever sämre funktion än innan så antar jag att jag snarare har någon problem relaterat till vindrutebytet.
För mig funkar den bättre i dagsljus , i mörker lika hopplös som innan .
Har verkligen satt den på prov med mina 120 mil på 24 timmar nu .
Märker när man kommer under gatlyktor i mörker ,så kan den hoppa igång , så den verkar behöva ljus för att kamera. Skall reagera på dropparna ...deep rain
Har verkligen satt den på prov med mina 120 mil på 24 timmar nu .
Märker när man kommer under gatlyktor i mörker ,så kan den hoppa igång , så den verkar behöva ljus för att kamera. Skall reagera på dropparna ...deep rain

Mina fungerar så jäkla bra nu, minsta lilla skvätt på rutan drar igång torkarna, fick uppdateringen i morse och så här skulle dom ha fungerat från dag 1, tok nöjd.
Model 3 Long Range AWD
Provade nu torkarna. Fungerar som det skall, även i mörker (har dock inte provat i kolsvart natt).
Tesla Y LR -22 EAP
- Gustafsson
- Teslaägare
Den lär ju vara självlärande och ska ju automagiskt bli bättre och bättre. Ska bli intressant att se om det märks.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Varför starta en ny tråd, när det redan finns bra trådar om ämnet? Detta leder bara till ett rörigt och spretigt forum som blir svårnavigerat.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Jag skulle väl möjligen använt en annan rubrik. Problem och lösning är ju fortfarande Model 3 specifikt och hänger samman med senaste uppdateringen (kunde också ha haft med vindrutebyte att göra, detta ville jag kunna utesluta). Den tråden jag hittade hade närmare 3000 inlägg och berörde alla uppdateringar, alla features på alla modeller. Upplevde den lite rörig och spretig. Lösningen, hur som helst, är att helt avaktivera torkarna och sedan återaktivera (från blå till grå till blå igen) efter uppdateringen. Tack för svaren och hoppas jag ev kan hjälpa någon med mitt svar.Walker skrev:Varför starta en ny tråd, när det redan finns bra trådar om ämnet? Detta leder bara till ett rörigt och spretigt forum som blir svårnavigerat.
Tvärtom. Nu hittade jag hit, rätt direkt vid en Google sökning.Walker skrev:Varför starta en ny tråd, när det redan finns bra trådar om ämnet? Detta leder bara till ett rörigt och spretigt forum som blir svårnavigerat.
-
I denna uppdatering tolkar jag det som att de tränat den på bilder med regn för att göra den bättre men att man kan träna mjukvaran mera genom att svepa en gång när den inte gör det bra själv.
Från release notes:
” If automatic wipers is not performing to your preference, any manual adjustment to wiper speed will be captured to further train and improve the network in future software updates.”
Från release notes:
” If automatic wipers is not performing to your preference, any manual adjustment to wiper speed will be captured to further train and improve the network in future software updates.”
Det vore ju intressant att veta om den tränar olika på olika förare eller har en enda träningsdatabas. Man kan ju tänka sig att olika användare föredrar olika beteenden.dodanonielol skrev:I denna uppdatering tolkar jag det som att de tränat den på bilder med regn för att göra den bättre men att man kan träna mjukvaran mera genom att svepa en gång när den inte gör det bra själv.
Från release notes:
Jag vet, myggsifteri.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Hur gör man om man vill att den ska svepa mer sällan? Mer ofta är ju givet iom att man manuellt trycker på vindrutetorkarknappen.dodanonielol skrev:I denna uppdatering tolkar jag det som att de tränat den på bilder med regn för att göra den bättre men att man kan träna mjukvaran mera genom att svepa en gång när den inte gör det bra själv.
Från release notes:
Man sätter den helt enkelt på manuell och önskad hastighet.TeslaM3 skrev:Hur gör man om man vill att den ska svepa mer sällan? Mer ofta är ju givet iom att man manuellt trycker på vindrutetorkarknappen.dodanonielol skrev:I denna uppdatering tolkar jag det som att de tränat den på bilder med regn för att göra den bättre men att man kan träna mjukvaran mera genom att svepa en gång när den inte gör det bra själv.
Från release notes:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tänkte för att auto läget ska lära sig att svepa långsammare.taliz skrev:Man sätter den helt enkelt på manuell och önskad hastighet.TeslaM3 skrev:Hur gör man om man vill att den ska svepa mer sällan? Mer ofta är ju givet iom att man manuellt trycker på vindrutetorkarknappen.dodanonielol skrev:I denna uppdatering tolkar jag det som att de tränat den på bilder med regn för att göra den bättre men att man kan träna mjukvaran mera genom att svepa en gång när den inte gör det bra själv.
Från release notes:
Ja. Läs igen vad det står. Sätter du den på långsammare så lär den sig det.TeslaM3 skrev:Tänkte för att auto läget ska lära sig att svepa långsammare.taliz skrev:Man sätter den helt enkelt på manuell och önskad hastighet.TeslaM3 skrev:Hur gör man om man vill att den ska svepa mer sällan? Mer ofta är ju givet iom att man manuellt trycker på vindrutetorkarknappen.dodanonielol skrev:I denna uppdatering tolkar jag det som att de tränat den på bilder med regn för att göra den bättre men att man kan träna mjukvaran mera genom att svepa en gång när den inte gör det bra själv.
Från release notes:
Den lär sig men inte dynamiskt utan det kommer i framtida uppdateringar... som jag läste versionsinformationen.
Tesla Y LR -22 EAP
Jepp, så tolkar jag det med.BrooklynS skrev:Den lär sig men inte dynamiskt utan det kommer i framtida uppdateringar... som jag läste versionsinformationen.
Har nå kjørt med siste firmware i 1 uke. Vindusviskerene fungerer bedre, om enn det fortsatt er forbedringspotensiale. Filskifte er veldig mye bedre, samtidig er den noe mer urolig i sporet, som om den vobbler litt. Når sidekameraene er skitne sier han ifra hvilken kamera som må rengjøres.
Totalt sett er dette nok beste softwareversjon.
Totalt sett er dette nok beste softwareversjon.
Idag har jag köra från Schweiz till Travemünde (100mil) och skulle uppskatta att 90% var med AP aktiv. Fungerade otroligt bra. Endast en svag spökbromsning och ett par tillfällen då den fick upp fel hastighet när man passerade större motorvägskors. Viss tendens till att studsa mellan linjerna vid långa kurvor, men men klart mindre än jag väntat mig efter att ha läst tidigare kommentarer.
Grymt bra release måste jag säga, håller med om att den är bäst hittills.
Grymt bra release måste jag säga, håller med om att den är bäst hittills.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fra Sveits til Travemünde. Det er litt av en tur. Hvor lang tid brukte du?
Tenkte å ta en tur i sommer og besøke noen venner i Sveits og Østerrike.
Tenkte å ta en tur i sommer og besøke noen venner i Sveits og Østerrike.
Åkte 06.30 imorse och var framme i Travemünde vid 20.00. Men då stannade jag och laddade en 45 min extra i Ionity i Buddikate.
Körtid var precis under 10h.
Model S: Plaid, Deep Blue
- metchristian
- Teslaägare
jpetters skrev:Åkte 06.30 imorse och var framme i Travemünde vid 20.00. Men då stannade jag och laddade en 45 min extra i Ionity i Buddikate.
Hur många ggr fick du ladda?