Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2019.40
Tack för bilden och första intryck.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
v. 40 kanske inte går ut till model 3 än? Det där med ökad laddeffekt kanske är ett hinder.
Finns model 3 i Sverige med 40.2Jerker skrev:v. 40 kanske inte går ut till model 3 än? Det där med ökad laddeffekt kanske är ett hinder.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Jepp, jag har det på min. Har tyvärr inte hunnit använda bilen än.frippan skrev:Finns model 3 i Sverige med 40.2Jerker skrev:v. 40 kanske inte går ut till model 3 än? Det där med ökad laddeffekt kanske är ett hinder.
Skriva inlägg på nätet i 80km/h...Alfred skrev:
Den här varningen var ny tror jag. Fint att få veta vilken kamera man ska göra ren.
Försiktigt optimistisk kring torkarna. Fuktigt väder idag, men inget direkt regn. Torkarna drog en gång som var lämpligt och som de definitivt inte hade gått innan uppdatering till 40.2.
Wow. Nu gjorde de det precis igen medan jag skrev detta. Definitivt känsligare än förut.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Det finns ingen rättvisa här i världen!tor skrev:Jepp, jag har det på min. Har tyvärr inte hunnit använda bilen än.frippan skrev:Finns model 3 i Sverige med 40.2Jerker skrev:v. 40 kanske inte går ut till model 3 än? Det där med ökad laddeffekt kanske är ett hinder.

Ja det hade ju varit dumt. Vem är det du misstänker har gjort det?Walker skrev:Skriva inlägg på nätet i 80km/h...Alfred skrev:
Den här varningen var ny tror jag. Fint att få veta vilken kamera man ska göra ren.
Försiktigt optimistisk kring torkarna. Fuktigt väder idag, men inget direkt regn. Torkarna drog en gång som var lämpligt och som de definitivt inte hade gått innan uppdatering till 40.2.
Wow. Nu gjorde de det precis igen medan jag skrev detta. Definitivt känsligare än förut.
Jag? Jaha. Nej, jag fotade under färd och postade när jag parkerat utanför jobbet. Sen drog vindrutetorkarna en gång till medan jag skrev sittandes i bilen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Puh.... skönt.Alfred skrev:Ja det hade ju varit dumt. Vem är det du misstänker har gjort det?Walker skrev:Skriva inlägg på nätet i 80km/h...Alfred skrev:
Jag? Jaha. Nej, jag fotade under färd och postade när jag parkerat utanför jobbet. Sen drog vindrutetorkarna en gång till medan jag skrev sittandes i bilen.
Var lite orolig där ett tag.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Är det version 11?
https://tesletter.com/images/cybertruck-new-ui1.jpeg
https://tesletter.com/images/cybertruck-new-ui2.jpeg
https://tesletter.com/images/cybertruck-new-ui1.jpeg
https://tesletter.com/images/cybertruck-new-ui2.jpeg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
En intressant aspekt med 2019.40.2 och "Stop sign detection" är att det utmanar Mobileye´s patent när det gäller detektering av trafikskyltar. En gissning är att Tesla hittat en väg att implementera det på som de bedömer inte faller under patentet. Förhoppningsvis är då inte avläsing av hastighetskyltar långt borta (iallafall inte i USA, kan säkert ta än längre innan det kommer till Europa).
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Så är det. Tyvärr måste jag meddela att regnsensorn funkar riktigt bra nu! Även AP uppförde sig bättre.Jerker skrev:Det finns ingen rättvisa här i världen!tor skrev:Jepp, jag har det på min. Har tyvärr inte hunnit använda bilen än.frippan skrev:Finns model 3 i Sverige med 40.2Jerker skrev:v. 40 kanske inte går ut till model 3 än? Det där med ökad laddeffekt kanske är ett hinder.
- Gustafsson
- Teslaägare
Fasen oxå, vad ska vi nu klaga på ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fick 2019.36.2.4 igår och tycker stopping mode har blivit mycket bättre, går att krypköra utan att den hamnar i hold lika lätt!
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Inte övertygad av hur den funkar i mörker ännu på 40.2. Lite för tidigt att fälla domen, men tror vi kan klaga några versioner till. Sen får vi väl ge oss på ljusautomatiken!Gustafsson skrev:Fasen oxå, vad ska vi nu klaga på ?
- Gustafsson
- Teslaägare
Just kört en 90-mila tripp i vintermörkret. Tycker ljusautomatiken sköter sig bättre och bättre. Killgissar på > 90 % success rate... Har inte fått 40 änAlfred skrev:Inte övertygad av hur den funkar i mörker ännu på 40.2. Lite för tidigt att fälla domen, men tror vi kan klaga några versioner till. Sen får vi väl ge oss på ljusautomatiken!Gustafsson skrev:Fasen oxå, vad ska vi nu klaga på ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Håller med om att ljusautomatiken är bättre än den varit och helt användbar på landsväg. Men på motorväg måste man stänga av den och även på landsväg sitter jag och är beredd för att blända av när den missköter sig, så gott om utrymme för förbättring tycker jag.Gustafsson skrev:Just kört en 90-mila tripp i vintermörkret. Tycker ljusautomatiken sköter sig bättre och bättre. Killgissar på > 90 % success rate... Har inte fått 40 änAlfred skrev:Inte övertygad av hur den funkar i mörker ännu på 40.2. Lite för tidigt att fälla domen, men tror vi kan klaga några versioner till. Sen får vi väl ge oss på ljusautomatiken!Gustafsson skrev:Fasen oxå, vad ska vi nu klaga på ?
Jag är övertygad om att de tillslut får den så grym att man kan slå på helljuset och lugnt låta bilen sköta allt själv. Och där är vi ju definitivt inte ännu.
Köp en ap1, för vi är där med helljusautomatiken sedan länge.Alfred skrev:Håller med om att ljusautomatiken är bättre än den varit och helt användbar på landsväg. Men på motorväg måste man stänga av den och även på landsväg sitter jag och är beredd för att blända av när den missköter sig, så gott om utrymme för förbättring tycker jag.Gustafsson skrev:Just kört en 90-mila tripp i vintermörkret. Tycker ljusautomatiken sköter sig bättre och bättre. Killgissar på > 90 % success rate... Har inte fått 40 änAlfred skrev:Inte övertygad av hur den funkar i mörker ännu på 40.2. Lite för tidigt att fälla domen, men tror vi kan klaga några versioner till. Sen får vi väl ge oss på ljusautomatiken!Gustafsson skrev:Fasen oxå, vad ska vi nu klaga på ?
Jag är övertygad om att de tillslut får den så grym att man kan slå på helljuset och lugnt låta bilen sköta allt själv. Och där är vi ju definitivt inte ännu.

Model Y LR.
Model S70D
- Gustafsson
- Teslaägare
Been there, done that and got the T-shirt.
Skit, efter frenetiskt tryckande och en Elon-dans så startade nedladdningen av 2.4. Känns lite som att få samma leksak för tredje gången i Kinderägget - bummer
- Vulgarsonic
- Teslaägare
Funkar den i mörker?tor skrev:Så är det. Tyvärr måste jag meddela att regnsensorn funkar riktigt bra nu! Även AP uppförde sig bättre.Jerker skrev:Det finns ingen rättvisa här i världen!tor skrev:Jepp, jag har det på min. Har tyvärr inte hunnit använda bilen än.frippan skrev:Finns model 3 i Sverige med 40.2Jerker skrev:v. 40 kanske inte går ut till model 3 än? Det där med ökad laddeffekt kanske är ett hinder.
Alltså utan vägbelysning eller ljus från andra bilar.
Jag har kanske bara 1 mil under dessa förhållanden. Men jag upplevde att det fungerade ganska bra. Jag skulle påstå att "regnsensorn" nu är likvärdig med volvo, bmw vw. Vilket är ett stort steg framåt. Det finns fortfarande förbättringspotential (precis som nämda tillverkare också har) men det som är kul är att det nu faktiskt finns hopp om att bli bättre.Vulgarsonic skrev:
Funkar den i mörker?
Alltså utan vägbelysning eller ljus från andra bilar.
Regnsensorn är ju väldigt bra case för maskininlärning. Man har ju en enkel feedback i form av att manuellt köra torkarna. Det som kanske är svårt att få feedback på är när den torkar i onödan. Man slår ju inte alltid av automatiken på grund av det.
Fick 36.2.4 nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Mer erfarenhet med 40.2 i regn nu. Torkarna fungerar verkligen bättre. I dagsljus typ utan anmärkning.
I mörker händer det fortfarande att jag får säga åt dem att köra manuellt. Men ändå betydligt bättre än tidigare, så om de även förfinat hur systemet ska lära sig av våra manuella korrigeringar finns gott hopp om att snart ha riktigt fin torkarautomatik.
I mörker händer det fortfarande att jag får säga åt dem att köra manuellt. Men ändå betydligt bättre än tidigare, så om de även förfinat hur systemet ska lära sig av våra manuella korrigeringar finns gott hopp om att snart ha riktigt fin torkarautomatik.
Fick 2019.40.2 nu och vissa saker är bättre och andra sämre på min FSD bil.
Autopilot på motorväg blir ett tydligt sicksackande mellan linjerna vilket inte fanns förut.
Vid varje avfart där den tidigare tvekat sänker den hastigheten till +10. Jag har försökt prova med olika hastigheter men det verkar vara +10 oavsett tidigare hastighet. Håller man rätt hastighet upp till +10 blir ingen ändring av hastigheten på farthållaren.
Autohelljus fungerar bättre men fortfarande slår den av för sent framför allt om man kommer ikapp bilar. Irriterande nog är den lika sen att slå på helljus efter möte.
Regnsensorn fungerar för mig acceptabelt nu men där är jag nog inte bland de kinkigaste. En del vill ju ha kliniskt ren ruta och det får man inte. Vid lastbilsmöte måste man fortfarande dutta på spaken för att få ren ruta direkt. Inget problem anser jag.
Ingen skillnad sen tidigare på FSD filbyten.
Filbyten fungerar fortfarande si sådär. Varje gång man kommer ut på motorvägen vill den att jag skall byta fil till vänster. Om jag nu gör detta för att köra om ex lastbilar vill den att jag skall byta till höger fil trots att jag har en lastbil där som visas rött i displayen. Detta händer bara när man kommer upp på motorvägen. När man kört ett säg 500-1000m fungerar det som den skall.
Nästa problem är att FSD inte orkar köra så länge, kan det vara att processorn storkanar med alla indata, ren gissning från min sida, stock over load. I ett antal km verkar allt fungera med filbyten om man kommer ifatt långsamma fordon, men sen rätt som det är tröttnar/storknar den och filbyten föreslås inte längre. Man kan fastna bakom en lastbil om man ligger för nära filbytet/omkörningen går inte att initiera med blinkersen utan man får helt enkelt göra filbytet manuellt.
För övrigt är det alldeles för tidigt som filbyten föreslås, när den väl fungerar. Jag vill ju inte gå ut och spärra för bakomvaranade snabbare fordon innan jag faktiskt kör om.
Autopilot på motorväg blir ett tydligt sicksackande mellan linjerna vilket inte fanns förut.
Vid varje avfart där den tidigare tvekat sänker den hastigheten till +10. Jag har försökt prova med olika hastigheter men det verkar vara +10 oavsett tidigare hastighet. Håller man rätt hastighet upp till +10 blir ingen ändring av hastigheten på farthållaren.
Autohelljus fungerar bättre men fortfarande slår den av för sent framför allt om man kommer ikapp bilar. Irriterande nog är den lika sen att slå på helljus efter möte.
Regnsensorn fungerar för mig acceptabelt nu men där är jag nog inte bland de kinkigaste. En del vill ju ha kliniskt ren ruta och det får man inte. Vid lastbilsmöte måste man fortfarande dutta på spaken för att få ren ruta direkt. Inget problem anser jag.
Ingen skillnad sen tidigare på FSD filbyten.
Filbyten fungerar fortfarande si sådär. Varje gång man kommer ut på motorvägen vill den att jag skall byta fil till vänster. Om jag nu gör detta för att köra om ex lastbilar vill den att jag skall byta till höger fil trots att jag har en lastbil där som visas rött i displayen. Detta händer bara när man kommer upp på motorvägen. När man kört ett säg 500-1000m fungerar det som den skall.
Nästa problem är att FSD inte orkar köra så länge, kan det vara att processorn storkanar med alla indata, ren gissning från min sida, stock over load. I ett antal km verkar allt fungera med filbyten om man kommer ifatt långsamma fordon, men sen rätt som det är tröttnar/storknar den och filbyten föreslås inte längre. Man kan fastna bakom en lastbil om man ligger för nära filbytet/omkörningen går inte att initiera med blinkersen utan man får helt enkelt göra filbytet manuellt.
För övrigt är det alldeles för tidigt som filbyten föreslås, när den väl fungerar. Jag vill ju inte gå ut och spärra för bakomvaranade snabbare fordon innan jag faktiskt kör om.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh