Priser och förmånsvärde på elbilar 2020

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Nu när exempelvis en VW Tiguan får en skattehöjning från 2.486(2014) till 11.616kr 2020.
En VW Passat Alltrack får en höjning från 48.000kr till 77.967kr 2020, av förmånsvärdet.
Det är en höjning på ca 84%.
Då tvärdör fossilbils försäljningen.
Jag tror på +30% försäljning(andel av försäljning av nya bilar) i januari 2020 av laddbara bilar.

Årlig bilskatt:
VW Tiguan 2,0 TDI 190 DSG 4Motion
2014, 2.486kr
2020, 11.616kr
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ffskatten/
Lista: Här är alla elbilar som kommer att finnas ute 2020
https://www.nyteknik.se/elbilar/lista-h ... 20-6980315
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee

Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Nu när exempelvis en VW Tiguan får en skattehöjning från 2.486(2014) till 11.616kr 2020.
En VW Passat Alltrack får en höjning från 48.000kr till 77.967kr 2020, av förmånsvärdet.
Det är en höjning på ca 84%.
Då tvärdör fossilbils försäljningen.
Jag tror på +30% försäljning(andel av försäljning av nya bilar) i januari 2020 av laddbara bilar.

Årlig bilskatt:
VW Tiguan 2,0 TDI 190 DSG 4Motion
2014, 2.486kr
2020, 11.616kr
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ffskatten/
Lista: Här är alla elbilar som kommer att finnas ute 2020
https://www.nyteknik.se/elbilar/lista-h ... 20-6980315
Skatten är ju en rätt liten del utav bilköp och många blir inte drabbade utav det heller pga tjänstebilar. Förmånsvärdet ändras inte så fasligt mycket så tror som vanligt du har fel.

Har inte kikat listan ännu så uttalar mig inte om den angående elbilar 2020.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Förmånsvärdet ändras inte så fasligt mycket så tror som vanligt du har fel.
Så en 84% höjning av förmånsvärdet(2020) är bara en "liten" höjning???

Om som du kan läsa i tråden:
viewtopic.php?f=29&t=19216

Är jag förvånad man INNAN årsskiftet redan ställt om till laddbara Passat bilar.

Stevvee, hur många % VW Passat GTE pluginbilar tror du kommer att säljas i januari 2020?
Ge mig en gissning, i februari får vi se vem som har mest rätt.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Förmånsvärdet ändras inte så fasligt mycket så tror som vanligt du har fel.
Så en 84% höjning av förmånsvärdet(2020) är bara en "liten" höjning???

Om som du kan läsa i tråden:
viewtopic.php?f=29&t=19216

Är jag förvånad man INNAN årsskiftet redan ställt om till laddbara Passat bilar.

Stevvee, hur många % VW Passat GTE pluginbilar tror du kommer att säljas i januari 2020?
Ge mig en gissning, i februari får vi se vem som har mest rätt.
84% låter mycket men smällen i nettopengar är ju det som är intressant.

Sen vad har Passat GTE med det att göra ?
Att det sålt mycket GTE är inget konstigt då den inte sålts på över ett år och många som väntat på just den bilen. Det är en puckel helt enkelt.

Samt att bara glo inom teslaforumet säger ingenting. Jag hör vad jag hör i omgivningen där man inte är helt såld på elbilar och har inga problem att plocka ut en bensin eller dieselbil nu och några år framåt trots förmånsvärde osv.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

För den som undrar hur mycket 77 822kr är i förmånsvärde så är det ca 6485 kr månad då brutto.

Och 48601kr förmånsvärde är 4050kr en ökning brutto med 2500kr blir nog inget som triggar folk direkt. Netto kanske det blir 1000-1500kr skillnad.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag hör vad jag hör i omgivningen där man inte är helt såld på elbilar och har inga problem att plocka ut en bensin eller dieselbil nu och några år framåt trots förmånsvärde osv.
"vad jag hör i omgivningen" smäller ju inte så högt.

Jag tycker att för få bilexperter inte talar om sanningen, att efterfrågan på fossilbilar sjunker dramatisk eftersom det blir så mycket billigare att köra elbil än fossilbil.

Har du nån länk som bekräftar vad du säger?
1. Svara på frågan, hur många procent av VW Passats försäljning i januari 2020 kommer att vara laddbara?
2. Tycker du att bilexpert Knut Skogstad ljuger?
"Bilexperten Knut Skogstad varnar för att köpa en fossilbil.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
ingen kommer att köpa - och med ett lån du blir inte av med."
3. Tycker du att bilexpert Alrik Söderlind på Auto Motor och Sport ljuger?
"75-kronor-milen-bara-i-skatt-forbranningsmotorns-sista-kamp"
4. Tycker du att Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, ljuger när han säger att
förmedlare av tjänstebilar säger att det är 60 till 70 procent, av dem som vill ha en tjänstebil, som vill ha en elbil eller laddhybrid?
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Jag hör vad jag hör i omgivningen där man inte är helt såld på elbilar och har inga problem att plocka ut en bensin eller dieselbil nu och några år framåt trots förmånsvärde osv.
"vad jag hör i omgivningen" smäller ju inte så högt.

Jag tycker att för få bilexperter inte talar om sanningen, att efterfrågan på fossilbilar sjunker dramatisk eftersom det blir så mycket billigare att köra elbil än fossilbil.

Har du nån länk som bekräftar vad du säger?
1. Svara på frågan, hur många procent av VW Passats försäljning i januari 2020 kommer att vara laddbara?
2. Tycker du att bilexpert Knut Skogstad ljuger?
"Bilexperten Knut Skogstad varnar för att köpa en fossilbil.
Den nya fossilbil du köper idag kan du om fem år sitta fast med, en bil du inte har råd att använda och
ingen kommer att köpa - och med ett lån du blir inte av med."
3. Tycker du att bilexpert Alrik Söderlind på Auto Motor och Sport ljuger?
"75-kronor-milen-bara-i-skatt-forbranningsmotorns-sista-kamp"
4. Tycker du att Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, ljuger när han säger att
förmedlare av tjänstebilar säger att det är 60 till 70 procent, av dem som vill ha en tjänstebil, som vill ha en elbil eller laddhybrid?
Nä smäller lika lågt som dina påstående om elbilar hit och dit som är billiga m.m.

Du väljer ju dina bilexperter, går att hitta motsatta påståenden överallt precis som elbilens vara eller icke vara.

Varför så fokuserad på passat ? Är väll totalt sett du vill titta antar jag, den totala elbilsförsäljningen i Sverige eller världen beroende på hur du vill visa att det går för elbilar. Titta på Norge så ser det toppen ut, i Sverige antar jag att elbilar kanske står för 14?% utan att titta och totalt laddbara bilar inklusive elbilar runt 20-30% kanske. Världen 2%

Sen att många vill ha en elbil är något annat än att dom kan eller tänker skaffa. Många elbilar går inte in i fyrkantiga bilpolicy. Jag vill ha en Model X och en E-tron. Kan jag skaffa en ? Ja! Kan jag motivera kostnaden ? Nej! Skulle jag svara ”jag vill ha elbil” i en enkät, absolut !
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tycker det är roligt med Zalmans optimism.
Till skillnad från många andra här har han insett att vi är mitt uppe i en pågående "disruption".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Du väljer ju dina bilexperter, går att hitta motsatta påståenden överallt precis som elbilens vara eller icke vara.
Var ju på eCarExpo bilmässan i Göteborg i lördags.
Frågade de flesta bilmärken om de säljer någon fossilbil 2025?
De skruvar på sig, men vissa erkänner att de bara säljer elbilar 2025.

Vilket stämmer bra med Power Circles uppgifter.
De säger att 90% av bilförsäljningen 2025 är laddbara bilar.
elbilar-powercircle-260x170.png
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Var ju på eCarExpo bilmässan i Göteborg i lördags.
Frågade de flesta bilmärken om de säljer någon fossilbil 2025?
De skruvar på sig, men vissa erkänner att de bara säljer elbilar 2025.

Vilket stämmer bra med Power Circles uppgifter.
De säger att 90% av bilförsäljningen 2025 är laddbara bilar.
elbilar-powercircle-260x170.png
Tror du och jag har olika definition utav elbil. Elbil för mig drivs enbart utav elmotor medans en laddhybrid är elmotor plus fossilmotor.

Sen vad 2025 har att göra med 2020 förstår jag inte heller men men.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vill, kan och få är helt olika saker.
Många vill ha en miljonvilla i djursholm, en del kan möjligtvis vara målgruppen men det blir bara några som får det.
Tycker det är lite tråkigt att man måste vara tvingad kalla vissa för lögnare i tre exemplar bara för att man är realist och ser verkligheten.
Fyrkantiga villkor och kostnad ser jag som de stora hindren.
granlundii

Inlägg av granlundii »

taliz skrev:
Till skillnad från många andra här har han insett att vi är mitt uppe i en pågående "disruption".
Ja, Zalman är ju utan vidare forumets mesta optimist :) Och det tycker jag absolut han skall få vara, även om han får en del mothugg för det. Själv tror jag inte att saker och ting kommer att ändras så snabbt som han tror, men det skadar väl inte heller någon att Zalman har framtidstro.

Gällande skatterna så tycker jag siffrorna är så höga att de absolut borde ha en påverkan. 10000 kr per år under bilens livstid (säg 20 år som exempel) är alltså 200000 kr bara i skatt. Inga småsummor precis.

Stackars alla Bugatti Chiron-ägare annars :P
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

granlundii skrev:
taliz skrev:
Ja, Zalman är ju utan vidare forumets mesta optimist :) Och det tycker jag absolut han skall få vara, även om han får en del mothugg för det. Själv tror jag inte att saker och ting kommer att ändras så snabbt som han tror, men det skadar väl inte heller någon att Zalman har framtidstro.

Gällande skatterna så tycker jag siffrorna är så höga att de absolut borde ha en påverkan. 10000 kr per år under bilens livstid (säg 20 år som exempel) är alltså 200000 kr bara i skatt. Inga småsummor precis.

Jag är optimist!
Koldioxidbudgeten för Västerbotten är 1.8 miljoner ton CO2 för 2019 och 600 miljoner ton 2025.
Vi ska alltså minska CO2 utsläppen med 16% varje år fram till 2040.
Är helt övertygad om att vi kommer lyckas med detta!

Och den snabba gröna omställningen kommer skapa jobb och välstånd!
Se bara hur Northvolt skapat 20% i lönelyft redan för många i Skellefteå!

Dessutom kommer detta att skapa ett lugn hos alla dom som idag har klimatångest!

Win-win!

EDIT:
Och att folk inte vill ha elbilar stämmer inte.
Tror att jag frågat typ +100 personer om de kan tänka sig att byta sin fossilbil mot min elbil.
Alla vill byta bort sin fossilbil!

Och jag känner ingen som bytt från elbil till en fossilbil.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
granlundii skrev:
taliz skrev:

Jag är optimist!
Koldioxidbudgeten för Västerbotten är 1.8 miljoner ton CO2 för 2019 och 600 miljoner ton 2025.
Vi ska alltså minska CO2 utsläppen med 16% varje år fram till 2040.
Är helt övertygad om att vi kommer lyckas med detta!

Och den snabba gröna omställningen kommer skapa jobb och välstånd!
Se bara hur Northvolt skapat 20% i lönelyft redan för många i Skellefteå!

Dessutom kommer detta att skapa ett lugn hos alla dom som idag har klimatångest!

Win-win!

EDIT:
Och att folk inte vill ha elbilar stämmer inte.
Tror att jag frågat typ +100 personer om de kan tänka sig att byta sin fossilbil mot min elbil.
Alla vill byta bort sin fossilbil!

Och jag känner ingen som bytt från elbil till en fossilbil.

Lustigt att du tycker dina +100 betyder men tycker mina ej angivna antal personer ej betyder. Du har ingen aning om hur många osv det är samt frågeställning kontroll. Men men

Angående northvolt har dom väll även en väldigt hög personalomsättning ;)

Att man inte byter tillbaka köper jag fullt ut och jag anser inte elbilen vara något dåligt. Utan tröskeln att byta fossil till el är fortsatt hög, väldigt hög ! Och därför kommer det fortsatt dröja.
Verdi

Inlägg av Verdi »

De allra flesta är inte ens nära att köpa en elbil. Funderar nu på att köpa ut i3:an men "marknadsvärdet" på den är alldeles för högt tycker jag. Kan bli en XC70 istället åt frugan. 1200 mil per år ger inte så stora bränsleräkningar och försäkring, service osv är mycket billigare. Plus att den är större och är mer praktisk.
Användarvisningsbild
xanderhook
Teslaägare

Inlägg av xanderhook »

Det var mycket mothugg Zalman fick här.

Officiell statistik från BilSweden och deras slutsatser finns publicerade idag - och backar Zalmans "optimism". Där kan man bl a läsa:

"I november ökade nyregistreringarna av personbilar med 18 procent och lätta lastbilar ökade med 22 procent. De ökade registreringarna förklaras till stor del av att många vill köpa sin personbil eller lätta lastbil innan årsskiftet eftersom fordonsskatten kommer att höjas kraftigt för många modeller från 1 januari nästa år."

"De kraftiga fordonsskatte-höjningarna slår hårt mot både personbilar och inte minst lätta lastbilar..."

"Registreringarna av laddbara bilar, dvs rena elbilar och laddhybrider, ökade med 43 procent i november. Uppgången hittills i år är 35 procent, där rena elbilar har ökat mest, med 134 procent."

Länk: http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... bilar-okar
2020 Model 3 LR AWD, Midnight Silver, 18", drag
[o]Kia Niro Hybrid, Mini Cooper S, BMW 3-serie, Land Rover Discovery V8, Range Rover V8 [/o]
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

xanderhook skrev:
"I november ökade nyregistreringarna av personbilar med 18 procent och lätta lastbilar ökade med 22 procent. De ökade registreringarna förklaras till stor del av att många vill köpa sin personbil eller lätta lastbil innan årsskiftet eftersom fordonsskatten kommer att höjas kraftigt för många modeller från 1 januari nästa år."

"De kraftiga fordonsskatte-höjningarna slår hårt mot både personbilar och inte minst lätta lastbilar..."
Ja samma visa varje gång, var samma rush inför sommaren också men ändå så ökade det under hösten.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

xanderhook skrev:

Officiell statistik från BilSweden och deras slutsatser finns publicerade idag - och backar Zalmans "optimism". Där kan man bl a läsa:

"Registreringarna av laddbara bilar, dvs rena elbilar och laddhybrider, ökade med 43 procent i november. Uppgången hittills i år är 35 procent, där rena elbilar har ökat mest, med 134 procent."

Många tycker ju om att använda % så jag kikade lite snabbt.

1901-1911 nyregistreringar utav personbilar
Elbilar 4,6%
Laddhybrider 7,1%
Hybrider 9,1%
Fossilbilar 79,2%

Däremot såg jag att ex BMW 3 och 5 serie hade 1 bil vardera under elbil (jag räkna bort dessa) så det kan ju finnas fler fel på bilsweden.se.
Användarvisningsbild
xanderhook
Teslaägare

Inlägg av xanderhook »

Stevvee skrev:
xanderhook skrev:

Elbilar 4,6%
Laddhybrider 7,1%
Hybrider 9,1%
Fossilbilar 79,2%

Däremot såg jag att ex BMW 3 och 5 serie hade 1 bil vardera under elbil (jag räkna bort dessa) så det kan ju finnas fler fel på bilsweden.se.
De jämför med november 2018?

Bil Sweden representerar den svenska bilindustrin, är emot bonus-malus och har verkat för att fördröja fullt genomslag. De har knappast nåt att vinna på att framställa elbilar i överdrivet positivt ljus.
2020 Model 3 LR AWD, Midnight Silver, 18", drag
[o]Kia Niro Hybrid, Mini Cooper S, BMW 3-serie, Land Rover Discovery V8, Range Rover V8 [/o]
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

xanderhook skrev:
Stevvee skrev:
xanderhook skrev:

Elbilar 4,6%
Laddhybrider 7,1%
Hybrider 9,1%
Fossilbilar 79,2%

De jämför med november 2018?

Bil Sweden representerar den svenska bilindustrin, är emot bonus-malus och har verkat för att fördröja fullt genomslag. De har knappast nåt att vinna på att framställa elbilar i överdrivet positivt ljus.
Jag ville bara visa hur det ser ut över längre tid med % och hur olika % kan visa rent storleksmässigt.

Sen skrev jag aldrig att dom favoriserar. Bara att det fanns 5 och 3 serie klassade som elbil, vad säger att det inte är fel på fler ställen ? Bara svårare att upptäcka.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Zalman är rätt ute tror jag,
Audi Q5 med laddhybrid verkar svår att jämföra med deras snik diesel nu. Dieseln kostar bara 390 k, laddhybrid 600 k och högre förmånsvärde...?? Marknaden är turbulent nu, händer mycket. Sen vet man inte om det blir rena elbilskörfält helt plötsligt i Stockholm?

Sen angående kritik av Zalman mfl, kritisera påståenden, inte människan av hominen, då har man liksom förlorat diskussionen. Zalman verkar mycket sympatisk på det området.

Se t.ex. https://timbro.se/smedjan/kappvandarlandet-sverige/

Om skatter och förmåner ligger kvar nästa år så kan absolut början på S kurvan vara år 2020! Intressant att se hur historieböckerna kommer beskriva detta år 2040.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
De allra flesta är inte ens nära att köpa en elbil. Funderar nu på att köpa ut i3:an men "marknadsvärdet" på den är alldeles för högt tycker jag. Kan bli en XC70 istället åt frugan. 1200 mil per år ger inte så stora bränsleräkningar och försäkring, service osv är mycket billigare. Plus att den är större och är mer praktisk.
Har du andats in för mkt dieselavgaser, eller hur kan du ens komma på tanken? Bild
Om frun inte kör så långt funkar väl nästan vilken elbil som helst?
E-up/Mii/Citigo? Zoe? e208/2008/ecorsa/ds? ID3? Model 3? PS2? ...

Förövrigt är ju Volvos service bland de dyraste numera, i klass med tyskarna.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Har du andats in för mkt dieselavgaser, eller hur kan du ens komma på tanken? Bild
Om frun inte kör så långt funkar väl nästan vilken elbil som helst?
E-up/Mii/Citigo? Zoe? e208/2008/ecorsa/ds? ID3? Model 3? PS2? ...

Förövrigt är ju Volvos service bland de dyraste numera, i klass med tyskarna.

En XC70 kan användas till annat. Skjutsa skräp i, dra släpvagn osv. Den är dessutom fullstor och säker. Bra när hon skjut

Är inte ens särskilt dåligt för miljön. Tror nog vi skulle köra mindre med en XC70 än nästan alla andra. Samtidigt som i3:an antagligen skulle rulla mer hos någon annan. Antalet mil på el skulle öka och antalet mil på diesel skulle minska. För det är väl helheten som är viktig, inte vad vi själva gör? ;)

Jag skulle själv inte stå ut med att köra en XC70 till vardags men min fru bryr sig inte. Hon vill helst ha i3:an kvar dock. Men hon gillade Volvon också.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Swede1 skrev:
Sen angående kritik av Zalman mfl, kritisera påståenden, inte människan av hominen, då har man liksom förlorat diskussionen. Zalman verkar mycket sympatisk på det området.

Se t.ex. https://timbro.se/smedjan/kappvandarlandet-sverige/
Tackar för en utmärkt länk. Och även den han refererar till i artikeln är mycket läsvärd:

https://kvartal.se/artiklar/fran-censor-till-avfalling/

Medger att det blir alltmer off-topic, sorry.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:

Är inte ens särskilt dåligt för miljön. Tror nog vi skulle köra mindre med en XC70 än nästan alla andra. Samtidigt som i3:an antagligen skulle rulla mer hos någon annan. Antalet mil på el skulle öka och antalet mil på diesel skulle minska. För det är väl helheten som är viktig, inte vad vi själva gör? ;)
Sorry men det där argumentet är så dumt.
Att försöka rättfärdiga ens egna utsläpp med att de "nog är mindre än andra" är en stor anledning till att utvecklingen på miljöfronten går så långsamt.
Det bästa du kan göra är att ersätta din gamla elbil med en ny elbil, då fortsätter du köra på el och någon annan får möjlighet att ersätta sin gamla avgasbil med el. Ju snabbare omställningen går desto bättre.

Förövrigt kan du se fram emot regelbundna EGR-problem om du kör korta sträckor med en diesel. Been there done that...
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.

Skriv svar