Förra gången blåste de ju upp siffrorna själva, höjde räkneverket med 4-5 miljoner Euro på Seeders genom att ange framtida investeringar i en fond som klar crowdfunding, skickade ut pressmeddelanden om detta som sedan rann ut i sanden och inte blev någon investering alls.Jerker skrev:För att det ska räknas måste du väl uppge ett kreditkort?Klintan skrev:Hur kan de ha fått in dessa pengar på kontot en söndagskväll? Har alla dessa transaktioner gått igenom och är verifierade? Förra crowdfundingen var de ju bara luft.Fredrik j skrev:Har suttit och refreshat sidan ett tag och räkneverket räknar upp lite hela tiden. För varje gång summan ökar har man ju då fått minst en ny kund. Man kommer ju ha flera hundra tusen bokningar redan imorgon bitti. Luktar skumt.Jerker skrev:Att siffran är ojämn, menar du? Man behöver inte lägga så mycket som för en hel bil utan kan lägga mindre. Alla bidrag är välkomna. Sen är det så att när man bokade så fick man olika procentsatser i rabatt beroende på hur mycket man lade. Så det blir då ojämna tal upp till en full betalning från insatsen.Fredrik j skrev:Nu är det ju snart uppe i 2 miljoner. Eller 1,854,133 Euro. Känns det inte som en mycket märklig siffra? Lite som en insamling för radiohjälpen.
Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
Elbilist sedan 2014
Verkar ju som att inga belopp kommer dras innan de nått €50 miljoner så det är klart att det kommer finnas en variation i vad som går igenom i slut ändan.
Men de verkar alltså inte sälja några aktier ännu? Du får alltså inga andelar i förtaget om du investerar i dem? Det är väl det de vill undvika i möjligaste mån.
Men de verkar alltså inte sälja några aktier ännu? Du får alltså inga andelar i förtaget om du investerar i dem? Det är väl det de vill undvika i möjligaste mån.
Så du tror pengarna rullar in?Jerker skrev:För att det ska räknas måste du väl uppge ett kreditkort?Klintan skrev:Hur kan de ha fått in dessa pengar på kontot en söndagskväll? Har alla dessa transaktioner gått igenom och är verifierade? Förra crowdfundingen var de ju bara luft.Fredrik j skrev:Har suttit och refreshat sidan ett tag och räkneverket räknar upp lite hela tiden. För varje gång summan ökar har man ju då fått minst en ny kund. Man kommer ju ha flera hundra tusen bokningar redan imorgon bitti. Luktar skumt.Jerker skrev:Att siffran är ojämn, menar du? Man behöver inte lägga så mycket som för en hel bil utan kan lägga mindre. Alla bidrag är välkomna. Sen är det så att när man bokade så fick man olika procentsatser i rabatt beroende på hur mycket man lade. Så det blir då ojämna tal upp till en full betalning från insatsen.Fredrik j skrev:Nu är det ju snart uppe i 2 miljoner. Eller 1,854,133 Euro. Känns det inte som en mycket märklig siffra? Lite som en insamling för radiohjälpen.
Nej, inga pengar dras förrän de nått de 50. Det är ju ofta så crowd funding funkar. Men om alla sen inte har pengar på kontot den dagen de ska dras så blir det inget bidrag. Det är ju en orsak till att de först uppger att de nått ett visst belopp men sedan, när pengarna kommit in, uppger ett lägre belopp. Tror att det är ganska vanligt. Det kan bero på obetänksamhet eller så har man ångrat sig och ser till att det inte finns pengar att dra.LarsL skrev:Verkar ju som att inga belopp kommer dras innan de nått €50 miljoner så det är klart att det kommer finnas en variation i vad som går igenom i slut ändan.
Synd att Dyson inte la in 30 miljarder i Sono Motors. Då kanske det hade hänt saker.Zalman3 skrev:Känns jobbigt för Sion.
Dyson gav upp efter att ha satsat 30 miljarder kr.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Det rullar definitivt in pengar, men de måste ju få så här mycket varje dag för att de ska få ihop sina 50 miljoner Euro. Det tror jag tyvärr inte på. Det är nog många som i impuls tecknat sig för ett belopp idag, men det kommer att svalna. Kanske skulle de kunna få ihop 10 miljoner Euro, men inte 50.Fredrik j skrev:Så du tror pengarna rullar in?
För att det ska funka måste de få in en eller ett par stora investerare. Men de har ju inte lyckats komma överens med sådana tidigare så varför skulle det gå bättre nu? Investerare har ju tydligen funnits men de har ställt sådana krav som grundarna inte kunnat gå med på. Man undrar ju vad för krav de har ställt.
Kanske högre avkastning än alternativa investeringar till samma risk?Jerker skrev:Det rullar definitivt in pengar, men de måste ju få så här mycket varje dag för att de ska få ihop sina 50 miljoner Euro. Det tror jag tyvärr inte på. Det är nog många som i impuls tecknat sig för ett belopp idag, men det kommer att svalna. Kanske skulle de kunna få ihop 10 miljoner Euro, men inte 50.Fredrik j skrev:Så du tror pengarna rullar in?
För att det ska funka måste de få in en eller ett par stora investerare. Men de har ju inte lyckats komma överens med sådana tidigare så varför skulle det gå bättre nu? Investerare har ju tydligen funnits men de har ställt sådana krav som grundarna inte kunnat gå med på. Man undrar ju vad för krav de har ställt.
Jag tror man har en grundplåt som man nu räknar upp till på hemsidan för att göra sken av att det är en kö med privatpersoner som vill riskera riktiga pengar i projektet.
Jag förstår inte varför du är så konspiratorisk? De har 10000 reservationer och att 100 st av dem idag skulle ha lovat att betala hela bilen i förskott är väl inte så otroligt. Däremot anser jag det otroligt att 2000 kommer att göra det.Fredrik j skrev:Kanske högre avkastning än alternativa investeringar till samma risk?Jerker skrev:Det rullar definitivt in pengar, men de måste ju få så här mycket varje dag för att de ska få ihop sina 50 miljoner Euro. Det tror jag tyvärr inte på. Det är nog många som i impuls tecknat sig för ett belopp idag, men det kommer att svalna. Kanske skulle de kunna få ihop 10 miljoner Euro, men inte 50.Fredrik j skrev:Så du tror pengarna rullar in?
Jag tror man har en grundplåt som man nu räknar upp till på hemsidan för att göra sken av att det är en kö med privatpersoner som vill riskera riktiga pengar i projektet.
Ok. Nu förstår jag.
"Please note: if you make a reservation during our Community Funding Campaign, we will only ask you for payment if we reach our campaign target of 50 million euros by 30/12/2019. There is thus no risk for you. More information about our campaign can be found on our website."
Man behöver inte betala en krona innan dom nått sitt mål....
"Please note: if you make a reservation during our Community Funding Campaign, we will only ask you for payment if we reach our campaign target of 50 million euros by 30/12/2019. There is thus no risk for you. More information about our campaign can be found on our website."
Donationer dras direkt och betalas inte tillbaka. Går till jullönen?Fredrik j skrev:Ok. Nu förstår jag.
Elbilist sedan 2014
Jag tycker hela grejen med crowdfunding är kul och möjliggör realiserandet av bra idéer, men är bättre anpassad till små, enkla företagsidéer som kläder eller hobbyprylar. När det gäller dyra saker som bilar och bilfabriker så är det vettigare att riskkapitalister kan stå för investeringarna medan vi konsumenter köper själva produkterna när de är färdiga.
Beror helt på. styrkan med crowdfounding är att alla betalar lite (men många bäckar små blir mycket pengar). men tack vara att de betalar så lite så har de inget att säga i produktionen.
Vilket riskkapitalister gör. MEN betalar varje en större summa pengar ökar också deras argument för att påverka och få valuta för pengarna (kanske kräva tillbaka).
Det är skillnaden. Produkten har mindre betydelse. Det är filmer som krävt miljoner som har crowdfoundats, så det behöver inte vara små projekt.
Vilket riskkapitalister gör. MEN betalar varje en större summa pengar ökar också deras argument för att påverka och få valuta för pengarna (kanske kräva tillbaka).
Det är skillnaden. Produkten har mindre betydelse. Det är filmer som krävt miljoner som har crowdfoundats, så det behöver inte vara små projekt.
Klockan tickar. Nu (13:40 den 3/12) är deras räkneverk uppe i drygt €3,3 miljoner. Om de skulle följa en linjär utveckling så borde de ha nu ha samlat in c:a €4,2 miljoner.
Hittade mejlet jag fick efter att ha bokat min Sion i juni 2018. Där står bland annat:
Verkar inte bli någon Sono Sion, heller. Volvon får göra skäl för namnet ett tag till...
Så produktionen skulle ha varit igång nu, och bilen hade fortfarande varit relevant.- Next year we will start the serial production and begin to deliver the Sion
Verkar inte bli någon Sono Sion, heller. Volvon får göra skäl för namnet ett tag till...
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Så här står det på beställningssidan idagolza skrev:Hittade mejlet jag fick efter att ha bokat min Sion i juni 2018. Där står bland annat:
Så produktionen skulle ha varit igång nu, och bilen hade fortfarande varit relevant.- Next year we will start the serial production and begin to deliver the Sion
Det verkar, som jag tolkar det, inte möjligt att annullera bokningen innan du fått erbjudande att konfigurera bilen. Jag har tur som inte gjorde en bokning.Delivery
The first Sion will roll off the production line in Trollhättan in September 2021. These vehicles are used for type approval and process assurance in production. The delivery of the customer vehicles will then start at the beginning of 2022. Unfortunately, we cannot yet plan individual delivery dates today.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Och från att de första bilarna rullar av bandet tills det är dags att leverera kundbilar är det enligt NEVS tidigare uttalanden ett år.FlyingBlue skrev:Så här står det på beställningssidan idagolza skrev:Hittade mejlet jag fick efter att ha bokat min Sion i juni 2018. Där står bland annat:
Verkar inte bli någon Sono Sion, heller. Volvon får göra skäl för namnet ett tag till...Det verkar, som jag tolkar det, inte möjligt att annullera bokningen innan du fått erbjudande att konfigurera bilen. Jag har tur som inte gjorde en bokning.Delivery
The first Sion will roll off the production line in Trollhättan in September 2021. These vehicles are used for type approval and process assurance in production. The delivery of the customer vehicles will then start at the beginning of 2022. Unfortunately, we cannot yet plan individual delivery dates today.
Har de då fått in 10000 helt förbetalda bilar, som de hoppas för att finansiera utveckling och bygge av produktion, får de då i slutet på 2022 börja med att producera dessa, utan att då få något mer betalt. Varken för material eller produktionspersonal. Först bil 10001 ger några intäkter. Nej, det håller inte.
Elbilist sedan 2014
Elon skulle/borde ju kunna donera/investera i Sono. De har ju i grund och botten samma mål.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Såna här små startups som Sono Motors och Uniti har inte en snöbolls chans i helvetet. Hur skulle det gå till? Kolla bara vilka summor som jättarna säger att de plöjer ner på sina elbilssatsningar. Och hur mycket pengar har inte Tesla spenderat?
Det Sono Motors har uträttat hittills fixar hans team på en förmiddag.Grimlos skrev:Elon skulle/borde ju kunna donera/investera i Sono. De har ju i grund och botten samma mål.
Elbilist sedan 2014
Tesla har ju visat vinst i q3 och verkar vara på rätt väg men det är ju fortfarande en bit kvar innan man kan börja skänka bort pengar i storleksordningen som behövs här.Klintan skrev:Det Sono Motors har uträttat hittills fixar hans team på en förmiddag.Grimlos skrev:Elon skulle/borde ju kunna donera/investera i Sono. De har ju i grund och botten samma mål.
Jo så varför beblanda sig med några glada amatörer? Troligare då att NEVS ägare skulle hjälpa Sono.Klintan skrev:Det Sono Motors har uträttat hittills fixar hans team på en förmiddag.Grimlos skrev:Elon skulle/borde ju kunna donera/investera i Sono. De har ju i grund och botten samma mål.
NEVS har väl inte tillverkat en enda bil sedan man ju var i rekonstruktion 2015. Bara lånade pengar.LarsL skrev:Jo så varför beblanda sig med några glada amatörer? Troligare då att NEVS ägare skulle hjälpa Sono.Klintan skrev:Det Sono Motors har uträttat hittills fixar hans team på en förmiddag.Grimlos skrev:Elon skulle/borde ju kunna donera/investera i Sono. De har ju i grund och botten samma mål.
Att man skulle börja finansiera andra biltillverkares bilar känns ju ännu märkligare.
NEVS har finansiärer. Om Sion är en bil som de anstränger något att ha och att den kan levereras i närtid så skulle de kunna vara intresserade... åtminstone betydligt mer intresserade än Tesla.Fredrik j skrev:NEVS har väl inte tillverkat en enda bil sedan man ju var i rekonstruktion 2015. Bara lånade pengar.
Att man skulle börja finansiera andra biltillverkares bilar känns ju ännu märkligare.
Ja NEVS finansiärer har ju gott om lånade pengar så kanske skulle man kunna skicka en påse dit också.LarsL skrev:NEVS har finansiärer. Om Sion är en bil som de anstränger något att ha och att den kan levereras i närtid så skulle de kunna vara intresserade... åtminstone betydligt mer intresserade än Tesla.Fredrik j skrev:NEVS har väl inte tillverkat en enda bil sedan man ju var i rekonstruktion 2015. Bara lånade pengar.
Idag uppmärksammar man Sono Motors på ekot i P1:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7359032
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7359032