Köper den privat och inte i min firma.
Finns det likasinnade i Jönköpings trakten?
Hur kom ni fram till ert val?
Moderator: Redaktion
Finns gott om tredjepartsfälgar. Jag köpte själv 18" fälgar, däck och tpms för 10k totalt.heldiggrisen skrev:Stora skillnaden i kostnad mot ”normala” LR blir dagen då du ska byta slitna vinter/sommarhjulen, minst 20 papp skillnad 20”vs18”, eller när du ska byta bromsar. Läste om en amerikan som uppgraderade bromsarna på sin M3LR till performance bromsar, $1800 fram $1300 bak, $600 för jobbet. Användning av regeln gör nog att bromsbyten inte är en ofta förekommande kostnad, men det kan bli en rätt stor skillnad i pris mot en vanlig LR.
Får man plats med 18 tummare på performance?taliz skrev:Finns gott om tredjepartsfälgar. Jag köpte själv 18" fälgar, däck och tpms för 10k totalt.heldiggrisen skrev:Stora skillnaden i kostnad mot ”normala” LR blir dagen då du ska byta slitna vinter/sommarhjulen, minst 20 papp skillnad 20”vs18”, eller när du ska byta bromsar. Läste om en amerikan som uppgraderade bromsarna på sin M3LR till performance bromsar, $1800 fram $1300 bak, $600 för jobbet. Användning av regeln gör nog att bromsbyten inte är en ofta förekommande kostnad, men det kan bli en rätt stor skillnad i pris mot en vanlig LR.
Bromsbelägg kanske är lite dyrare, men vi pratar hundralappar. Värt det för att kunna ha maximalt roligt när man vill.
Ja LR och P går väl jämt efter typ 50? Bara från stillastående som jag förstår är skillnaden.HenricL skrev:Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Ja, tredjepart som sagt.heldiggrisen skrev:Får man plats med 18 tummare på performance?taliz skrev:Finns gott om tredjepartsfälgar. Jag köpte själv 18" fälgar, däck och tpms för 10k totalt.heldiggrisen skrev:Stora skillnaden i kostnad mot ”normala” LR blir dagen då du ska byta slitna vinter/sommarhjulen, minst 20 papp skillnad 20”vs18”, eller när du ska byta bromsar. Läste om en amerikan som uppgraderade bromsarna på sin M3LR till performance bromsar, $1800 fram $1300 bak, $600 för jobbet. Användning av regeln gör nog att bromsbyten inte är en ofta förekommande kostnad, men det kan bli en rätt stor skillnad i pris mot en vanlig LR.
Bromsbelägg kanske är lite dyrare, men vi pratar hundralappar. Värt det för att kunna ha maximalt roligt när man vill.
Det är stor skillnad i acceleration. Sen får man också som sagt betydligt bättre bromsar(rejäla Brembo), bättre väghållning(sänkt, men långt ifrån obekväm), större däck och fälg samt trackmode som är riktigt kul.Anderssons skrev:Ja LR och P går väl jämt efter typ 50? Bara från stillastående som jag förstår är skillnaden.HenricL skrev:Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Är ju bara köpa tredjepart som sagt. Jag köpte gråa 18" Khan turbin. Rejält mkt snyggare än 18" originalfälgarna(som ju inte passar ändå).HenricL skrev:Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Vart och pris?taliz skrev:Är ju bara köpa tredjepart som sagt. Jag köpte gråa 18" Khan turbin. Rejält mkt snyggare än 18" originalfälgarna(som ju inte passar ändå).HenricL skrev:Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Nja 500hk menar du väl.taliz skrev:Det är stor skillnad i acceleration. Sen får man också som sagt betydligt bättre bromsar(rejäla Brembo), bättre väghållning(sänkt, men långt ifrån obekväm), större däck och fälg samt trackmode som är riktigt kul.Anderssons skrev:Ja LR och P går väl jämt efter typ 50? Bara från stillastående som jag förstår är skillnaden.HenricL skrev:Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Det är närmare 600hk i Performance efter senaste uppgraderingen.
Nja, 150kkr är ju också pengar så jag tycker nog inte man är galen om man väljer en SR+ istället.pejvic skrev:skall man ha den privat så är man väl närmast galen om man väljer nåt annat?
Megahjul, dekk24, bythjul, oclbrorssons, abswheels, tyred osv. Bara att välja och vraka.Anderssons skrev:Vart och pris?taliz skrev:Är ju bara köpa tredjepart som sagt. Jag köpte gråa 18" Khan turbin. Rejält mkt snyggare än 18" originalfälgarna(som ju inte passar ändå).HenricL skrev:Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Nej, mätningar efter senaste update visar närmare 440kw.Anderssons skrev:Nja 500hk menar du väl.taliz skrev:Det är stor skillnad i acceleration. Sen får man också som sagt betydligt bättre bromsar(rejäla Brembo), bättre väghållning(sänkt, men långt ifrån obekväm), större däck och fälg samt trackmode som är riktigt kul.Anderssons skrev:Ja LR och P går väl jämt efter typ 50? Bara från stillastående som jag förstår är skillnaden.HenricL skrev:Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Det är närmare 600hk i Performance efter senaste uppgraderingen.
LR är ca 40-50hk under P?
Well. En SR+ är långt ifrån en billig bil i Sverige.LarsL skrev:Nja, 150kkr är ju också pengar så jag tycker nog inte man är galen om man väljer en SR+ istället.pejvic skrev:skall man ha den privat så är man väl närmast galen om man väljer nåt annat?
Finns väl ingen dragkrok till Preformance heller, så den går ju bort bara för det.
Performance kostar 40000 mer precis som i Sverigetaliz skrev:Well. En SR+ är långt ifrån en billig bil i Sverige.LarsL skrev:Nja, 150kkr är ju också pengar så jag tycker nog inte man är galen om man väljer en SR+ istället.pejvic skrev:skall man ha den privat så är man väl närmast galen om man väljer nåt annat?
Finns väl ingen dragkrok till Preformance heller, så den går ju bort bara för det.
För ca 20% mer får man 50% större batteri, dubbla motorer med dubbelt så mkt power, mycket bättre bromsar, stora snygga fälgar med grymma däck, trackmode, kolfibervinge, högre toppfart osv...
Hade Model 3 kostat som i Norge eller Danmark vore det en annan sak. Där kostar väl Performance typ 50% mer. Men i Sverige känns den som ett klipp i jämförelse med SR+ och LR.
Jag jämförde med SR+ där. Inte kollat nyligen men sist kostade den runt 370 där har jag för mig.metchristian skrev:Performance kostar 40000 mer precis som i Sverigetaliz skrev:Well. En SR+ är långt ifrån en billig bil i Sverige.LarsL skrev:Nja, 150kkr är ju också pengar så jag tycker nog inte man är galen om man väljer en SR+ istället.pejvic skrev:skall man ha den privat så är man väl närmast galen om man väljer nåt annat?
För ca 20% mer får man 50% större batteri, dubbla motorer med dubbelt så mkt power, mycket bättre bromsar, stora snygga fälgar med grymma däck, trackmode, kolfibervinge, högre toppfart osv...
Hade Model 3 kostat som i Norge eller Danmark vore det en annan sak. Där kostar väl Performance typ 50% mer. Men i Sverige känns den som ett klipp i jämförelse med SR+ och LR.
Lr med 18” o röd metallic 491642nok
Och performance samma färg 531642nok
Obs utan fsd i båda fallen och utan vinterdäck.
Jag valde lr, behöver inte mer prestanda än va lr gör.. åker golf r idag och det är tillräckligt med fart.. visst ja performance är lite ballare me vingen större bromsar etc men ur det ekonomiska perspektivet billigare däck och men visst vill hjärnan ha performance men plånboken long range och då fick det bli så..tråkigare valet men...tror jag kommer bli nöjd.taliz skrev:Jag jämförde med SR+ där. Inte kollat nyligen men sist kostade den runt 370 där har jag för mig.metchristian skrev:Performance kostar 40000 mer precis som i Sverigetaliz skrev:Well. En SR+ är långt ifrån en billig bil i Sverige.LarsL skrev:Nja, 150kkr är ju också pengar så jag tycker nog inte man är galen om man väljer en SR+ istället.pejvic skrev:skall man ha den privat så är man väl närmast galen om man väljer nåt annat?
40k får du inte ens däck och fälgar för så... P är självklara valet även jämfört med LR som sagt.
Som sagt sälj 20" då, och köp 18" istället så har du sparat 25k på mellanskillnaden direkt(bör få 35 för 20", och nya 18" kan du få för 10)metchristian skrev:Jag valde lr, behöver inte mer prestanda än va lr gör.. åker golf r idag och det är tillräckligt med fart.. visst ja performance är lite ballare me vingen större bromsar etc men ur det ekonomiska perspektivet billigare däck och men visst vill hjärnan ha performance men plånboken long range och då fick det bli så..tråkigare valet men...tror jag kommer bli nöjd.taliz skrev:Jag jämförde med SR+ där. Inte kollat nyligen men sist kostade den runt 370 där har jag för mig.metchristian skrev:Performance kostar 40000 mer precis som i Sverigetaliz skrev:Well. En SR+ är långt ifrån en billig bil i Sverige.LarsL skrev:Nja, 150kkr är ju också pengar så jag tycker nog inte man är galen om man väljer en SR+ istället.
40k får du inte ens däck och fälgar för så... P är självklara valet även jämfört med LR som sagt.