M3P hur tänkte ni?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas B
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 27 nov 2019 17:08

M3P hur tänkte ni?

Inlägg av Jonas B »

Jag vill alltid ha det som går snabbast och ser fräckaste ut :D Barnslig 40-åring med tant och en tonårsgrabb.
Köper den privat och inte i min firma.

Finns det likasinnade i Jönköpings trakten?

Hur kom ni fram till ert val?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2220
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av pejvic »

skall man ha den privat så är man väl närmast galen om man väljer nåt annat?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

M3P hur tänkte ni?

Inlägg av taliz »

Agreed. M3P är galet prisvärd.
Kostar ju varken mer i soppa, service eller försäkring, något motsvarande avgasbil hade gjort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av heldiggrisen »

Stora skillnaden i kostnad mot ”normala” LR blir dagen då du ska byta slitna vinter/sommarhjulen, minst 20 papp skillnad 20”vs18”, eller när du ska byta bromsar. Läste om en amerikan som uppgraderade bromsarna på sin M3LR till performance bromsar, $1800 fram $1300 bak, $600 för jobbet. Ger en känsla vad bromsbyten kan komma att gå på. Användning av regen gör nog att bromsbyten inte är en ofta förekommande kostnad, men det kan bli en rätt stor skillnad i pris mot en vanlig LR.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

M3P hur tänkte ni?

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
Stora skillnaden i kostnad mot ”normala” LR blir dagen då du ska byta slitna vinter/sommarhjulen, minst 20 papp skillnad 20”vs18”, eller när du ska byta bromsar. Läste om en amerikan som uppgraderade bromsarna på sin M3LR till performance bromsar, $1800 fram $1300 bak, $600 för jobbet. Användning av regeln gör nog att bromsbyten inte är en ofta förekommande kostnad, men det kan bli en rätt stor skillnad i pris mot en vanlig LR.
Finns gott om tredjepartsfälgar. Jag köpte själv 18" fälgar, däck och tpms för 10k totalt.
Bromsbelägg kanske är lite dyrare, men vi pratar hundralappar. Värt det för att kunna ha maximalt roligt när man vill.
Om man inte gillar dom 20" man får med kan man ju alltid sälja dom, då har man fått en P typ gratis jämfört med en LR...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
Stora skillnaden i kostnad mot ”normala” LR blir dagen då du ska byta slitna vinter/sommarhjulen, minst 20 papp skillnad 20”vs18”, eller när du ska byta bromsar. Läste om en amerikan som uppgraderade bromsarna på sin M3LR till performance bromsar, $1800 fram $1300 bak, $600 för jobbet. Användning av regeln gör nog att bromsbyten inte är en ofta förekommande kostnad, men det kan bli en rätt stor skillnad i pris mot en vanlig LR.
Finns gott om tredjepartsfälgar. Jag köpte själv 18" fälgar, däck och tpms för 10k totalt.
Bromsbelägg kanske är lite dyrare, men vi pratar hundralappar. Värt det för att kunna ha maximalt roligt när man vill.
Får man plats med 18 tummare på performance?
Anderssons
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 feb 2019 13:24

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av Anderssons »

Valde inte P för att jag ville ha hyffsad dragkrok bara därför...
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av HenricL »

Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Anderssons
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 feb 2019 13:24

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av Anderssons »

HenricL skrev:
Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Ja LR och P går väl jämt efter typ 50? Bara från stillastående som jag förstår är skillnaden.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
Stora skillnaden i kostnad mot ”normala” LR blir dagen då du ska byta slitna vinter/sommarhjulen, minst 20 papp skillnad 20”vs18”, eller när du ska byta bromsar. Läste om en amerikan som uppgraderade bromsarna på sin M3LR till performance bromsar, $1800 fram $1300 bak, $600 för jobbet. Användning av regeln gör nog att bromsbyten inte är en ofta förekommande kostnad, men det kan bli en rätt stor skillnad i pris mot en vanlig LR.
Finns gott om tredjepartsfälgar. Jag köpte själv 18" fälgar, däck och tpms för 10k totalt.
Bromsbelägg kanske är lite dyrare, men vi pratar hundralappar. Värt det för att kunna ha maximalt roligt när man vill.
Får man plats med 18 tummare på performance?
Ja, tredjepart som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

M3P hur tänkte ni?

Inlägg av taliz »

Anderssons skrev:
HenricL skrev:
Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Ja LR och P går väl jämt efter typ 50? Bara från stillastående som jag förstår är skillnaden.
Det är stor skillnad i acceleration. Sen får man också som sagt betydligt bättre bromsar(rejäla Brembo), bättre väghållning(sänkt, men långt ifrån obekväm), större däck och fälg samt trackmode som är riktigt kul.
Det är närmare 600hk i Performance efter senaste uppgraderingen.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

M3P hur tänkte ni?

Inlägg av taliz »

HenricL skrev:
Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Är ju bara köpa tredjepart som sagt. Jag köpte gråa 18" Khan turbin. Rejält mkt snyggare än 18" originalfälgarna(som ju inte passar ändå).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anderssons
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 feb 2019 13:24

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av Anderssons »

taliz skrev:
HenricL skrev:
Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Är ju bara köpa tredjepart som sagt. Jag köpte gråa 18" Khan turbin. Rejält mkt snyggare än 18" originalfälgarna(som ju inte passar ändå).
Vart och pris?
Anderssons
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 feb 2019 13:24

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av Anderssons »

taliz skrev:
Anderssons skrev:
HenricL skrev:
Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Ja LR och P går väl jämt efter typ 50? Bara från stillastående som jag förstår är skillnaden.
Det är stor skillnad i acceleration. Sen får man också som sagt betydligt bättre bromsar(rejäla Brembo), bättre väghållning(sänkt, men långt ifrån obekväm), större däck och fälg samt trackmode som är riktigt kul.
Det är närmare 600hk i Performance efter senaste uppgraderingen.
Nja 500hk menar du väl.
LR är ca 40-50hk under P?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av LarsL »

pejvic skrev:
skall man ha den privat så är man väl närmast galen om man väljer nåt annat?
Nja, 150kkr är ju också pengar så jag tycker nog inte man är galen om man väljer en SR+ istället.
Finns väl ingen dragkrok till Preformance heller, så den går ju bort bara för det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

M3P hur tänkte ni?

Inlägg av taliz »

Anderssons skrev:
taliz skrev:
HenricL skrev:
Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Är ju bara köpa tredjepart som sagt. Jag köpte gråa 18" Khan turbin. Rejält mkt snyggare än 18" originalfälgarna(som ju inte passar ändå).
Vart och pris?
Megahjul, dekk24, bythjul, oclbrorssons, abswheels, tyred osv. Bara att välja och vraka.
Jag köpte mina på dekk24. Se mer här:

viewtopic.php?t=17907
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av taliz »

Anderssons skrev:
taliz skrev:
Anderssons skrev:
HenricL skrev:
Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Ja LR och P går väl jämt efter typ 50? Bara från stillastående som jag förstår är skillnaden.
Det är stor skillnad i acceleration. Sen får man också som sagt betydligt bättre bromsar(rejäla Brembo), bättre väghållning(sänkt, men långt ifrån obekväm), större däck och fälg samt trackmode som är riktigt kul.
Det är närmare 600hk i Performance efter senaste uppgraderingen.
Nja 500hk menar du väl.
LR är ca 40-50hk under P?
Nej, mätningar efter senaste update visar närmare 440kw.
LR är rätt rejält strypt, den är inte långsam men det är stor skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

M3P hur tänkte ni?

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
pejvic skrev:
skall man ha den privat så är man väl närmast galen om man väljer nåt annat?
Nja, 150kkr är ju också pengar så jag tycker nog inte man är galen om man väljer en SR+ istället.
Finns väl ingen dragkrok till Preformance heller, så den går ju bort bara för det.
Well. En SR+ är långt ifrån en billig bil i Sverige.
För ca 20% mer får man 50% större batteri, dubbla motorer med dubbelt så mkt power, mycket bättre bromsar, stora snygga fälgar med grymma däck, trackmode, kolfibervinge, högre toppfart osv...

Hade Model 3 kostat som i Norge eller Danmark vore det en annan sak. Där kostar väl Performance typ 50% mer. Men i Sverige känns den som ett klipp i jämförelse med SR+ och LR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av Snap02 »

Seriöst du klagar på toppfarten på en LR? Den gör väl 230 km när har du användning av mer?
Jag köper att prisdiffen är bara typ 40000 kr mellan p och LR. Jag gillar spoilern o bromsarna på p men att betala det dubbla förmånsvärdet är inte vettigt.
Sedan så med större hjul så är förbrukningen mer, en kompis som har P kommer knappt under 210 kw medans jag ligger på 160 vid samma väderlek o körsätt.
Däck etc kostar betydligt mer. Gillar du fart o tycker LR är slö, så varför köper du inte model s performance? Den gör 0-100 på 2,6 sekunder.
Med räntan på 0,49% så blir det marginell skillnad på kostnaden mot p3.
Dessutom har du fri sc.
Teknikens värd testade LR till o-100 på 4,3 sek o nu med senaste uppdateringen så kan man komma ner till drygt 4 sek.

Det är prestanda som finns i värsting bilar typ Porsche. Jag tror få tycker det inte räcker.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av metchristian »

taliz skrev:
LarsL skrev:
pejvic skrev:
skall man ha den privat så är man väl närmast galen om man väljer nåt annat?
Nja, 150kkr är ju också pengar så jag tycker nog inte man är galen om man väljer en SR+ istället.
Finns väl ingen dragkrok till Preformance heller, så den går ju bort bara för det.
Well. En SR+ är långt ifrån en billig bil i Sverige.
För ca 20% mer får man 50% större batteri, dubbla motorer med dubbelt så mkt power, mycket bättre bromsar, stora snygga fälgar med grymma däck, trackmode, kolfibervinge, högre toppfart osv...

Hade Model 3 kostat som i Norge eller Danmark vore det en annan sak. Där kostar väl Performance typ 50% mer. Men i Sverige känns den som ett klipp i jämförelse med SR+ och LR.
Performance kostar 40000 mer precis som i Sverige

Lr med 18” o röd metallic 491642nok
Och performance samma färg 531642nok
Obs utan fsd i båda fallen och utan vinterdäck.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

M3P hur tänkte ni?

Inlägg av taliz »

Vi pratar privatköpare nu. Firma är helt annat, då är LR det givna köpet(eller tom Model S).

Många verkar tydligen ogilla att man får större däck och fälg med P. Som sagt, sälj dom då! Då har du fått en P "gratis" vs LR.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

M3P hur tänkte ni?

Inlägg av taliz »

metchristian skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
pejvic skrev:
skall man ha den privat så är man väl närmast galen om man väljer nåt annat?
Nja, 150kkr är ju också pengar så jag tycker nog inte man är galen om man väljer en SR+ istället.
Finns väl ingen dragkrok till Preformance heller, så den går ju bort bara för det.
Well. En SR+ är långt ifrån en billig bil i Sverige.
För ca 20% mer får man 50% större batteri, dubbla motorer med dubbelt så mkt power, mycket bättre bromsar, stora snygga fälgar med grymma däck, trackmode, kolfibervinge, högre toppfart osv...

Hade Model 3 kostat som i Norge eller Danmark vore det en annan sak. Där kostar väl Performance typ 50% mer. Men i Sverige känns den som ett klipp i jämförelse med SR+ och LR.
Performance kostar 40000 mer precis som i Sverige

Lr med 18” o röd metallic 491642nok
Och performance samma färg 531642nok
Obs utan fsd i båda fallen och utan vinterdäck.
Jag jämförde med SR+ där. Inte kollat nyligen men sist kostade den runt 370 där har jag för mig.
40k får du inte ens däck och fälgar för så... P är självklara valet även jämfört med LR som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av metchristian »

taliz skrev:
metchristian skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
pejvic skrev:
skall man ha den privat så är man väl närmast galen om man väljer nåt annat?
Nja, 150kkr är ju också pengar så jag tycker nog inte man är galen om man väljer en SR+ istället.
Finns väl ingen dragkrok till Preformance heller, så den går ju bort bara för det.
Well. En SR+ är långt ifrån en billig bil i Sverige.
För ca 20% mer får man 50% större batteri, dubbla motorer med dubbelt så mkt power, mycket bättre bromsar, stora snygga fälgar med grymma däck, trackmode, kolfibervinge, högre toppfart osv...

Hade Model 3 kostat som i Norge eller Danmark vore det en annan sak. Där kostar väl Performance typ 50% mer. Men i Sverige känns den som ett klipp i jämförelse med SR+ och LR.
Performance kostar 40000 mer precis som i Sverige

Lr med 18” o röd metallic 491642nok
Och performance samma färg 531642nok
Obs utan fsd i båda fallen och utan vinterdäck.
Jag jämförde med SR+ där. Inte kollat nyligen men sist kostade den runt 370 där har jag för mig.
40k får du inte ens däck och fälgar för så... P är självklara valet även jämfört med LR som sagt.
Jag valde lr, behöver inte mer prestanda än va lr gör.. åker golf r idag och det är tillräckligt med fart.. visst ja performance är lite ballare me vingen större bromsar etc men ur det ekonomiska perspektivet billigare däck och men visst vill hjärnan ha performance men plånboken long range och då fick det bli så..tråkigare valet men...tror jag kommer bli nöjd.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: M3P hur tänkte ni?

Inlägg av hooked »

Däck till Performance är inte farligt mycket dyrare när de ska bytas.

Original 18" Michelin 4 kostar 2500kr/st
Original 20" Michelin 4S kostar 2900kr/st
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

M3P hur tänkte ni?

Inlägg av taliz »

metchristian skrev:
taliz skrev:
metchristian skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
Nja, 150kkr är ju också pengar så jag tycker nog inte man är galen om man väljer en SR+ istället.
Finns väl ingen dragkrok till Preformance heller, så den går ju bort bara för det.
Well. En SR+ är långt ifrån en billig bil i Sverige.
För ca 20% mer får man 50% större batteri, dubbla motorer med dubbelt så mkt power, mycket bättre bromsar, stora snygga fälgar med grymma däck, trackmode, kolfibervinge, högre toppfart osv...

Hade Model 3 kostat som i Norge eller Danmark vore det en annan sak. Där kostar väl Performance typ 50% mer. Men i Sverige känns den som ett klipp i jämförelse med SR+ och LR.
Performance kostar 40000 mer precis som i Sverige

Lr med 18” o röd metallic 491642nok
Och performance samma färg 531642nok
Obs utan fsd i båda fallen och utan vinterdäck.
Jag jämförde med SR+ där. Inte kollat nyligen men sist kostade den runt 370 där har jag för mig.
40k får du inte ens däck och fälgar för så... P är självklara valet även jämfört med LR som sagt.
Jag valde lr, behöver inte mer prestanda än va lr gör.. åker golf r idag och det är tillräckligt med fart.. visst ja performance är lite ballare me vingen större bromsar etc men ur det ekonomiska perspektivet billigare däck och men visst vill hjärnan ha performance men plånboken long range och då fick det bli så..tråkigare valet men...tror jag kommer bli nöjd.
Som sagt sälj 20" då, och köp 18" istället så har du sparat 25k på mellanskillnaden direkt(bör få 35 för 20", och nya 18" kan du få för 10)
Det lär också bli BETYLIGT enklare att sälja en P beggad sen. LR kommer finnas i överflöd pga alla firmabilar.
Återigen, man slipper ju alla nackdelar som fossildrivna prestandabilar har. Drar inte mer soppa, kostar inte mer att serva, kostar inte mer i försäkring...

Men men, jag ska inte lägga mer energi på att försöka övertyga folk. Ju färre som köper P desto mer blir min värd beggad. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar