Provkört Hyundai Ioniq Electric 2020

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

TomasRJ

Provkört Hyundai Ioniq Electric 2020

Inlägg av TomasRJ »

Har i dagarna varit och provkört nya Ioniq 38 kWh (kikar på alternativ nu när min Leaf-leasing snart går ut..) och här kommer lite intryck.
Jämfört med Leaf så tycker jag att den känns "mera bil", t.ex. bättre stolar, trevligare paneler, bättre ljudisolering etc.
Sedan är väghållningen betydligt bättre än i Leaf, nästan en "sportig" känsla och det är lätt att placera bilen på vägen och den går spårsäkert (med dubbfria vinterdäck).
Den nya motoreffekten på 100 kW tycker jag räcker gott för vanlig körning (dock ingen Tesla/ Audi-raket såklart) och trevligt med de olika körlägena där "sport-läget" gör bilen märkbart alertare än det vanliga comfortläget.
Den uppdaterade mediaskärmen tycker jag var tydlig och bra (osäker dock hur smart det är att ha de flesta funktioner via skärm dock...), och även instrumentklustret hade fått en ny layout.
Det jag kan sakna från "Leffe" och som det var väldigt lätt att vänja sig vid, är 360 kamera, här fanns bara back-kamera, och sedan upplever jag Ioniqen som "ett halvt nummer" mindre invändigt och i bagaget än Leaf.
Numera så finns här "blue-link" som kan jämföras med Volvo-On-Call med vilken man kan kolla/ styra en del funktioner i bilen bl.a. starta parkeringsvärmarfunktionen (numera även när bilen inte står på laddpost vilket jag tycker är ett stort +).
Drag kommer inte bli möjligt på den nya Electric heller, (bara på plug-in och hybriden som kommer senare) och det är ju lite synd. Ett 750-drag till kärran hade gjort att bilen skulle funkat som "enda-bil" i hushållet.
Värmepump finns fortsatt och det är ju bra för räckvidden/ komforten. Ioniqen verkar ju gå väldigt snålt (jmf med Leaf). Under min ca: 25 min provrunda övervägande i "sport-läget" och en del "inspirerad" körning så visade bilen 1,39 kWh/ mil i snitt vid 4 plusgrader och vinterdäck. En siffra som kan vara svår att nå med Leaf ens på sommaren och försiktig körning.
De deklarerade 311 km (WLTP) verkar mao inte vara helt ouppnåeligt åtminstone sommartid. Ljudnivån vid landsvägskörning upplever jag som angenämt låg (nu hade jag svårt att jmf rakt av då jag har dubbdäck på "Leffe").
Laddning via CCS är nog ett + också jmf med Chademo som verkar vara mer ovanligt åtm här hemmavid.
Priset 430 tkr, kan jag dock tycka är i högsta laget då man nog måste upp i högsta utr.nivån för att få t.ex. mer inställningsmöjligheter på framstolen (då följer skinn/ elmanövrering med).
Försäljaren sa att flera batcher med bilar är på gång och leverans kunde t.o.m. ordnas före årsskiftet som det nu ser ut vilket ju är ytterligare ett +!

Tomas som funderar vidare på nästa bilbyte....
BEV[e-Rage]

Re: Provkört Hyundai Ioniq Electric 2020

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Vad jag har hört från några tester så laddar den nya med lägre effekt på CCS jämfört med förra versionen, stämmer det fortfarande?
granlundii

Inlägg av granlundii »

Mycket möjligt att jag också byter ut min leaf mot en Ioniq 38 kwh om några år. Skall vänta dock tills man kan köpa en begagnad (4-5 år gammal) till ett riktigt bra pris :)
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Inlägg av Lophornis »

Kör själv den gamla och det är natt och dag på laddhastighet.

0-80% 54min på nya och 30min på gamla.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Lophornis skrev:

Fast du får ju fler kWh också. Är laddningen långsammare även i absoluta tal?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Var riktigt synd att de inte behöll den snabba laddkurvan som i orginalet.
Tror att björn nyland gjorde en test och räknade att den gamla har snabbare restid om man räknar med laddning.
Så mitt tips är att se om det går att få tag på någon 19 modell. De har kommit ned i pris, men tror att de kan vara mer eftertraktade.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Lophornis skrev:

Den nya med 38kWh batteri gick att ladda med 42,1kWh, är 4kWh förluster?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
TomasRJ

Inlägg av TomasRJ »

Mickep skrev:
Var riktigt synd att de inte behöll den snabba laddkurvan som i orginalet.
Tror att björn nyland gjorde en test och räknade att den gamla har snabbare restid om man räknar med laddning.
Så mitt tips är att se om det går att få tag på någon 19 modell. De har kommit ned i pris, men tror att de kan vara mer eftertraktade.
För min del så är snabbladdningskurvan av mindre betydelse iaf som jag nu använder "andra-bilen", dvs. till ca55 km jobbpendling/ dag samt max 160-180 km/ dag.
Har snabbladdat Leffe minimalt av den anledningen under året som gått.
Då är det av mer betydelse att jag kan få minst 200-250 km utan att ladda oavsett temp/ väglag etc.
På sommaren och till div. långturer på semestern har vi än så länge även en gammal cab som "hobbybil".
En 2019 Ioniq Electric är iofs ingen dum bil, men jag tycker den är på gränsen vad gäller motoreffekt till den vikten samt att den ej har (vad jag har förstått) möjlighet att förvärma kupén utan att stå på laddpost.
(Jag har ingen möjlighet att ladda på jobbet ännu så parkeringsvärmarfunktionen utan att vara ansluten till elnät är guld värd tycker jag.)
Ja, mina bilfunderingar får fortsätta, billigast blir förstås om jag behåller min 7 år gamla Volvo och hoppas suget efter att åka elektriskt går över.....
/ Tomas.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Den prisvärdaste nybilen nu tycker jag annars är nya VW e-UP med 37kWh stort batteri, för ca 210K efter bonus. Lågt pris, lång räckvidd och finfin totalekonomi. Men det är en också liten bil som kanske gör sig bäst som andrabil.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Svampen

Inlägg av Svampen »

juristen skrev:
Den prisvärdaste nybilen nu tycker jag annars är nya VW e-UP med 37kWh stort batteri, för ca 210K efter bonus. Lågt pris, lång räckvidd och finfin totalekonomi. Men det är en också liten bil som kanske gör sig bäst som andrabil.
Det är dock bara 32kwh som man kan använda.
Skodas variant ska gå att handla för 190K har jag hört.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Svampen skrev:
juristen skrev:
Vet dom som beställt en Seat Mii för under 190.000kr netto.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svampen

Inlägg av Svampen »

Zalman3 skrev:
Svampen skrev:
juristen skrev:
Vet dom som beställt en Seat Mii för under 190.000kr netto.
Det låter fint!
Ännu mindre anledning att köpa Folkan isf enligt mig.
Den verkar vara betydligt svårare att pruta på än syskonen.
Skriv svar