Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Moderator: Redaktion
Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Bytte till vinterdäck på min MS LR Raven i måndags, och upplever nu att styrningen/ratten, oavsett om jag har den på comfort, standard eller sport, känns väldigt "slapp". Det känns alltså som att ratten alltid är på någon typ av comfort-på-steroider. Detta kan självklart vara vara en helt felaktig upplevelse, men jag tycker att styrningen varit tightare/styvare förut. I vanliga fall kör jag på standard, eller sport, då jag upplever just comfort som alldeles för slapp och oresponsiv.
Jag har talat om för bilen att nya däck är installerade (den flaggade även själv för detta efter bytet).
Kan det ligga något i detta? Är det någon annan här som upplevt samma sak? Är det ens möjligt för detta att hända? Om ja - finns det något att göra åt saken, eller kan olika vinterdäck resultera i att styrningen känns slapp? Inte upplevt detta på min förra S.
Jag har talat om för bilen att nya däck är installerade (den flaggade även själv för detta efter bytet).
Kan det ligga något i detta? Är det någon annan här som upplevt samma sak? Är det ens möjligt för detta att hända? Om ja - finns det något att göra åt saken, eller kan olika vinterdäck resultera i att styrningen känns slapp? Inte upplevt detta på min förra S.
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Vad för tum har du på vinter respektive sommardäcken? Antar att det är nya vinterdäck och att det ännu inte är särskilt kallt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Det beror på däcken. De är så pass mjuka att det blir sådär.
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
19" på såväl sommar som vinterdäck.Svenssons skrev:Vad för tum har du på vinter respektive sommardäcken? Antar att det är nya vinterdäck och att det ännu inte är särskilt kallt?
Det är splitternya vinterdäck. Bor i Stockholm, så inte speciellt kallt än, nej,
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Det kan helt klart ha med däcken att göra. Vinterdäck är i regel alltid mjukare, och det brukar påverka styrkänslan i mer eller mindre grad. Upplevde själv detta när jag hade nordiska på förra bilen.
Är det nordiska du har?
Iomed att jag bor i Skåne, där det mesta tiden är regn på vintern, så valde jag europeiska vinterdäck. Det absolut bästa med dem är att bilen är i princip lika direkt och skön i styrningen som med sommardäck. Ingen seghet eller "svampighet" alls.
Är det nordiska du har?
Iomed att jag bor i Skåne, där det mesta tiden är regn på vintern, så valde jag europeiska vinterdäck. Det absolut bästa med dem är att bilen är i princip lika direkt och skön i styrningen som med sommardäck. Ingen seghet eller "svampighet" alls.
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Ofan - det var intressant. Ska man justera trycket uppåt, eller bara gilla läget?Verdi skrev:Det beror på däcken. De är så pass mjuka att det blir sådär.
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Klackarna är så mjuka att det är svårt att göra nåt åt. Blir bättre när de slits ner lite och när det blir kallt och gummit blir hårdare.Daniel skrev:Ofan - det var intressant. Ska man justera trycket uppåt, eller bara gilla läget?Verdi skrev:Det beror på däcken. De är så pass mjuka att det blir sådär.
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Verdi skrev:Klackarna är så mjuka att det är svårt att göra nåt åt. Blir bättre när de slits ner lite och när det blir kallt och gummit blir hårdare.Daniel skrev:Ofan - det var intressant. Ska man justera trycket uppåt, eller bara gilla läget?Verdi skrev:Det beror på däcken. De är så pass mjuka att det blir sådär.
Ok, tack för svar!
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Jag håller med förgående talare
Jag har Nokian Hakka R2 på min bil som nu rullar på tredje vintersäsongen (5-6mm kvar) och först nu känner jag inte av "svampigheten" du nämner. Kör 21" på sommaren och då blir såklart skillnaden extra märkbar.
Ett tips för att minska svamp-känslan vid byte är att köra comfort på sommarhjulen och innan du rullar iväg efter byte till vinter så välj sport då detta minskar diffen, iaf för mig
Jag har Nokian Hakka R2 på min bil som nu rullar på tredje vintersäsongen (5-6mm kvar) och först nu känner jag inte av "svampigheten" du nämner. Kör 21" på sommaren och då blir såklart skillnaden extra märkbar.
Ett tips för att minska svamp-känslan vid byte är att köra comfort på sommarhjulen och innan du rullar iväg efter byte till vinter så välj sport då detta minskar diffen, iaf för mig
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Ja, du bör öka trycket en del, på min X med Nokian R2 SUV kör jag med 3.2bar.Daniel skrev:Ofan - det var intressant. Ska man justera trycket uppåt, eller bara gilla läget?Verdi skrev:Det beror på däcken. De är så pass mjuka att det blir sådär.
Gummiblandingen är mjukare, och i de temperaturer vi har nu märks det tydligt, när temperaturen sjunker så sjunker också trycket ”automatiskt”, så det finns ingen anledning att snåla på trycket i däcken.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Jag kör 21 tum på sommaren och kör nu på vintern med Nokian R3, 20 tum, 3,3 bar. Det är rent utsagt otrevligt att köra med de däcken, annat än rakt fram. Så fort det svänger eller om man gör någon form av gir så känns det direkt farligt.
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Första gång jag fick på vinterdäcken så trodde jag de hade missat att dra åt ordentligt. Då bytte jag från 22" till 19" och däcken var ju varma när de sattes på och det var inte särskilt kallt.
Omkörning kändes riktigt farligt när jag gjorde samma som med 22". Nu funkar det bättre, gummit är slitet, åldrat och jag har börjat vänja mig. Nästa vinter blir det nog nya däck men då tar jag inte nordiska vinterdäck.
Omkörning kändes riktigt farligt när jag gjorde samma som med 22". Nu funkar det bättre, gummit är slitet, åldrat och jag har börjat vänja mig. Nästa vinter blir det nog nya däck men då tar jag inte nordiska vinterdäck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Jag hade likadant med halka R2.
Jag ökade trycket till 3,1
Då blev det mycket bättre
Jag ökade trycket till 3,1
Då blev det mycket bättre
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Kullen skrev:Jag kör 21 tum på sommaren och kör nu på vintern med Nokian R3, 20 tum, 3,3 bar. Det är rent utsagt otrevligt att köra med de däcken, annat än rakt fram. Så fort det svänger eller om man gör någon form av gir så känns det direkt farligt.
Man vänjer sig. Första veckan tyckte jag varenda kurva var obehaglig. Nu efter en månad så tänker jag inte på det. Jag har 3.1 bar i mina. Ser ingen vits med att pumpa de hårdare heller för rimligen försämrar det vinteregenskaperna eftersom däcken blir mindre följsamma över ojämnheter (typ ojämn is och packad snö).
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Lösningen stavas kontinentala vinterdäck. Så sjukt mycket bättre styrkänsla! Mina Pirelli Sottozero vinterdäck har i stort sett lika bra styrkänsla som sommardäcken. Jag kör 21” året runt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Ja, bor man där det sällan är is och halka så visst. Antar att det är milda vintrar i Bergen med tanke på Atlanten och Golfströmmen?HelectriC skrev:Lösningen stavas kontinentala vinterdäck. Så sjukt mycket bättre styrkänsla! Mina Pirelli Sottozero vinterdäck har i stort sett lika bra styrkänsla som sommardäcken. Jag kör 21” året runt.
Beror även på var man kör också. Kör man mest stora saltade vägar så funkar det nog bra i stora delar av landet.
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Precis så. Däck efter var man kör.Verdi skrev:Ja, bor man där det sällan är is och halka så visst. Antar att det är milda vintrar i Bergen med tanke på Atlanten och Golfströmmen?HelectriC skrev:Lösningen stavas kontinentala vinterdäck. Så sjukt mycket bättre styrkänsla! Mina Pirelli Sottozero vinterdäck har i stort sett lika bra styrkänsla som sommardäcken. Jag kör 21” året runt.
Beror även på var man kör också. Kör man mest stora saltade vägar så funkar det nog bra i stora delar av landet.
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Absolut, men så kör vi upp i fjällen ganska ofta (tar bara 1 timme) och även där har de alltid presterat!Verdi skrev:Ja, bor man där det sällan är is och halka så visst. Antar att det är milda vintrar i Bergen med tanke på Atlanten och Golfströmmen?HelectriC skrev:Lösningen stavas kontinentala vinterdäck. Så sjukt mycket bättre styrkänsla! Mina Pirelli Sottozero vinterdäck har i stort sett lika bra styrkänsla som sommardäcken. Jag kör 21” året runt.
Beror även på var man kör också. Kör man mest stora saltade vägar så funkar det nog bra i stora delar av landet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Jag kör som sagt på Nokian R2 SUV med min X och har inte alls upplevt svampighet, slapp styrning etc som många S-ägare rapporterar med "vanliga" R2/R3.
Det kan inte vara så att man bör använda SUV-varianten även på S?
Enligt Nokian är SUV-versionen konstruerad just för tunga bilar, och där kvalar ju även S in med råge.
/fth
Det kan inte vara så att man bör använda SUV-varianten även på S?
Enligt Nokian är SUV-versionen konstruerad just för tunga bilar, och där kvalar ju även S in med råge.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Michelins bästa dubbfria (nåt i stil med ice3 eller nåt liknande) var det bästa jag kört på
hittills av dubbfria, kände inte ens nån skillnad fast det var nästan sommarvärme ute... Dom
satt på en loaner jag hade i höstas...
hittills av dubbfria, kände inte ens nån skillnad fast det var nästan sommarvärme ute... Dom
satt på en loaner jag hade i höstas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)
Jag trodde det var med AP man slapp styrning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178