Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Daniel »

Bytte till vinterdäck på min MS LR Raven i måndags, och upplever nu att styrningen/ratten, oavsett om jag har den på comfort, standard eller sport, känns väldigt "slapp". Det känns alltså som att ratten alltid är på någon typ av comfort-på-steroider. Detta kan självklart vara vara en helt felaktig upplevelse, men jag tycker att styrningen varit tightare/styvare förut. I vanliga fall kör jag på standard, eller sport, då jag upplever just comfort som alldeles för slapp och oresponsiv.
Jag har talat om för bilen att nya däck är installerade (den flaggade även själv för detta efter bytet).

Kan det ligga något i detta? Är det någon annan här som upplevt samma sak? Är det ens möjligt för detta att hända? Om ja - finns det något att göra åt saken, eller kan olika vinterdäck resultera i att styrningen känns slapp? Inte upplevt detta på min förra S.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Svenssons »

Vad för tum har du på vinter respektive sommardäcken? Antar att det är nya vinterdäck och att det ännu inte är särskilt kallt?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Verdi »

Det beror på däcken. De är så pass mjuka att det blir sådär.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Daniel »

Svenssons skrev:
Vad för tum har du på vinter respektive sommardäcken? Antar att det är nya vinterdäck och att det ännu inte är särskilt kallt?
19" på såväl sommar som vinterdäck.

Det är splitternya vinterdäck. Bor i Stockholm, så inte speciellt kallt än, nej,
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Xeik »

Det kan helt klart ha med däcken att göra. Vinterdäck är i regel alltid mjukare, och det brukar påverka styrkänslan i mer eller mindre grad. Upplevde själv detta när jag hade nordiska på förra bilen.
Är det nordiska du har?
Iomed att jag bor i Skåne, där det mesta tiden är regn på vintern, så valde jag europeiska vinterdäck. Det absolut bästa med dem är att bilen är i princip lika direkt och skön i styrningen som med sommardäck. Ingen seghet eller "svampighet" alls.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Daniel »

Verdi skrev:
Det beror på däcken. De är så pass mjuka att det blir sådär.
Ofan - det var intressant. Ska man justera trycket uppåt, eller bara gilla läget?
Verdi

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Verdi »

Daniel skrev:
Verdi skrev:
Det beror på däcken. De är så pass mjuka att det blir sådär.
Ofan - det var intressant. Ska man justera trycket uppåt, eller bara gilla läget?
Klackarna är så mjuka att det är svårt att göra nåt åt. Blir bättre när de slits ner lite och när det blir kallt och gummit blir hårdare.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Daniel »

Verdi skrev:
Daniel skrev:
Verdi skrev:
Det beror på däcken. De är så pass mjuka att det blir sådär.
Ofan - det var intressant. Ska man justera trycket uppåt, eller bara gilla läget?
Klackarna är så mjuka att det är svårt att göra nåt åt. Blir bättre när de slits ner lite och när det blir kallt och gummit blir hårdare.

Ok, tack för svar!
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av chpaulin »

Jag håller med förgående talare

Jag har Nokian Hakka R2 på min bil som nu rullar på tredje vintersäsongen (5-6mm kvar) och först nu känner jag inte av "svampigheten" du nämner. Kör 21" på sommaren och då blir såklart skillnaden extra märkbar.

Ett tips för att minska svamp-känslan vid byte är att köra comfort på sommarhjulen och innan du rullar iväg efter byte till vinter så välj sport då detta minskar diffen, iaf för mig :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av fth »

Daniel skrev:
Verdi skrev:
Det beror på däcken. De är så pass mjuka att det blir sådär.
Ofan - det var intressant. Ska man justera trycket uppåt, eller bara gilla läget?
Ja, du bör öka trycket en del, på min X med Nokian R2 SUV kör jag med 3.2bar.

Gummiblandingen är mjukare, och i de temperaturer vi har nu märks det tydligt, när temperaturen sjunker så sjunker också trycket ”automatiskt”, så det finns ingen anledning att snåla på trycket i däcken.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 feb 2017 20:24
Ort: Malevik

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Kullen »

Jag kör 21 tum på sommaren och kör nu på vintern med Nokian R3, 20 tum, 3,3 bar. Det är rent utsagt otrevligt att köra med de däcken, annat än rakt fram. Så fort det svänger eller om man gör någon form av gir så känns det direkt farligt.
BMW X5 45e
BMW IX xDrive40
Audi Q4 e-tron
väntar på BMW i4 M50
väntar på Audi Q8 e-tron

http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Svenssons »

Första gång jag fick på vinterdäcken så trodde jag de hade missat att dra åt ordentligt. Då bytte jag från 22" till 19" och däcken var ju varma när de sattes på och det var inte särskilt kallt.

Omkörning kändes riktigt farligt när jag gjorde samma som med 22". Nu funkar det bättre, gummit är slitet, åldrat och jag har börjat vänja mig. Nästa vinter blir det nog nya däck men då tar jag inte nordiska vinterdäck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Toja »

Jag hade likadant med halka R2.
Jag ökade trycket till 3,1
Då blev det mycket bättre
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Verdi

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Verdi »

Kullen skrev:
Jag kör 21 tum på sommaren och kör nu på vintern med Nokian R3, 20 tum, 3,3 bar. Det är rent utsagt otrevligt att köra med de däcken, annat än rakt fram. Så fort det svänger eller om man gör någon form av gir så känns det direkt farligt.

Man vänjer sig. Första veckan tyckte jag varenda kurva var obehaglig. Nu efter en månad så tänker jag inte på det. Jag har 3.1 bar i mina. Ser ingen vits med att pumpa de hårdare heller för rimligen försämrar det vinteregenskaperna eftersom däcken blir mindre följsamma över ojämnheter (typ ojämn is och packad snö).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av HelectriC »

Lösningen stavas kontinentala vinterdäck. Så sjukt mycket bättre styrkänsla! Mina Pirelli Sottozero vinterdäck har i stort sett lika bra styrkänsla som sommardäcken. Jag kör 21” året runt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Lösningen stavas kontinentala vinterdäck. Så sjukt mycket bättre styrkänsla! Mina Pirelli Sottozero vinterdäck har i stort sett lika bra styrkänsla som sommardäcken. Jag kör 21” året runt.
Ja, bor man där det sällan är is och halka så visst. Antar att det är milda vintrar i Bergen med tanke på Atlanten och Golfströmmen?

Beror även på var man kör också. Kör man mest stora saltade vägar så funkar det nog bra i stora delar av landet.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Xeik »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Lösningen stavas kontinentala vinterdäck. Så sjukt mycket bättre styrkänsla! Mina Pirelli Sottozero vinterdäck har i stort sett lika bra styrkänsla som sommardäcken. Jag kör 21” året runt.
Ja, bor man där det sällan är is och halka så visst. Antar att det är milda vintrar i Bergen med tanke på Atlanten och Golfströmmen?

Beror även på var man kör också. Kör man mest stora saltade vägar så funkar det nog bra i stora delar av landet.
Precis så. Däck efter var man kör.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Lösningen stavas kontinentala vinterdäck. Så sjukt mycket bättre styrkänsla! Mina Pirelli Sottozero vinterdäck har i stort sett lika bra styrkänsla som sommardäcken. Jag kör 21” året runt.
Ja, bor man där det sällan är is och halka så visst. Antar att det är milda vintrar i Bergen med tanke på Atlanten och Golfströmmen?

Beror även på var man kör också. Kör man mest stora saltade vägar så funkar det nog bra i stora delar av landet.
Absolut, men så kör vi upp i fjällen ganska ofta (tar bara 1 timme) och även där har de alltid presterat!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av fth »

Jag kör som sagt på Nokian R2 SUV med min X och har inte alls upplevt svampighet, slapp styrning etc som många S-ägare rapporterar med "vanliga" R2/R3.

Det kan inte vara så att man bör använda SUV-varianten även på S?

Enligt Nokian är SUV-versionen konstruerad just för tunga bilar, och där kvalar ju även S in med råge.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Bjelke »

Michelins bästa dubbfria (nåt i stil med ice3 eller nåt liknande) var det bästa jag kört på
hittills av dubbfria, kände inte ens nån skillnad fast det var nästan sommarvärme ute... Dom
satt på en loaner jag hade i höstas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av bylund »

Jag trodde det var med AP man slapp styrning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bytte till vinterdäck - slapp styrning (?)

Inlägg av Bjelke »

:lol: bästa idag!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar