PhR34k skrev:bylund skrev:3500 kg är inte magisk i USA. Man får köra många ton på bilkörkort bara fordonet är tvåaxlat.
Har dom inte gränser på släpvikt? Tror inte det gynnas av en tung bil.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Lite olika i olika stater, men typiskt, med vanligt körkort:
Total vikt med släp 26.000 lb (11.8 ton); släpet max 10.000 lb (4.5 ton).
Så mycket generöst, och tydligen får de också köra ganska fort.
Sen finns det en fordonsklassning med Truck class 2a och 2b,
2a max totalvikt utan släp på 8500 lb (3.9 ton) typ en ford f-150.
En ford f-250 är en 2b , vikt (GWVR) över 8500 lb.
Så frågan är vad Tesla har siktat på, en class 2a troligen. Men har de vägt in EU max total vikt på 3.5 ton?
En ford f-150 crewcab väger tom ( US curb weight) 2.05 - 2.4 ton, kan lasta 0.67 - 1.05 ton, så de normalt är under totalvikt 3.5 ton.
Men CT skall kunna lasta 3500 lb, dvs 1.58 ton.
Att CT skulle väga mindre än en f-150 verkar inte troligt, i annat fall kan de troligen reducera last kapaciteten så de kommer under de 3.5 ton.
Anta att en CT väger som en f-150 crewcab med 6.5 bed, dvs 4627-5157 lb beroende på motor (2.1 - 2.3 ton), anta medel 2.2 ton. I så fall får de reducera last kapacitet ned till 1.3 ton. Dock är den stora frågan vad väger CT tom? Speciellt med dess stora batteriet, kan den verkligen väga mindre än en modell X? En modell X 100D curb weigth 2.46 ton.
Lägg till 100 kWh mer batteri, minst 400-500 kg. En 70D till 100D skiljer 159 kg, dvs 530 kg / 100 kWh. Det skulle ge en curb weight av cirka 2.9-3.0 ton. Då skulle max last gå ned till 500-600 kg.
Däremot ifall man utgår från gränsen class 2a, 3.9 ton - 1.58 last = 2.32 ton curb weight.
Ser lågt ut jämfört med en modell X, men kanske ny teknologi kan fixa detta.
Blir intressant att se de riktiga talen. Men det blir en tung bil!