Bilpool i byn?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olle4951

Bilpool i byn?

Inlägg av okjhum »

Jag bor i en liten by på vischan där alla behöver bil för att komma nånstans. Jag skulle önska att alla körde elektriskt i stället för fossilt, men de har inte råd med annat än väldigt gamla fossilbilar. Jag funderar därför på att ha min Tesla till utlåning/uthyrning mot en rimlig kostnad när jag inte behöver den själv. Åtminstone då och då. Kanske t.o.m. skaffa en extra Tesla som andrabil och ha den till uthyrning? (När jag är bortrest måste min fru låna en fossilbil, så en andrabil vore inte helt fel ...) Eller föreslå ett delägande i en gemensam Tesla?
Mina frågor är då:
1. Dyker det upp en massa besvärliga formalia från olika myndigheter om det t.ex. betraktas som yrkesmässig hyrbilsverksamhet eller andra juridiska termer som en vanlig människa inte har en aning om?
2. Blir det andra typer av försäkringar som krävs? Regelbunden obligatorisk service hos Tesla? Tätare besiktningsintervaller?
3. Finns det erfarenhet av detta? Hur förfara vid tvister i samband med t,ex, parkeringsskador, P-böter, fortkörning och liknande?
4. Det finns kanske redan goda erfarenheter och t.o.m. en app för detta? Har inte lust att uppfinna hjulet på nytt. Men jag har inte lyckats hitta nåt riktigt bra. Än.
Tacksam för synpunkter!
Hälsningar
Olle K.
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder :D : midori64001 resp. hampus29576
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Re: Bilpool i byn?

Inlägg av Generalbogge »

Japp, det finns en app.

GoMore är en t.ex.

Det finns en del regler som måste uppföljas, men annars verkar det inte allt för krångligt att hyra ut via dem. Har själv funderat i liknande banor, men äger inte min bil privat.
Model S 90D -2017 Titanium
Skriv svar