Lackskydd av M3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Gussun

Lackskydd av M3?

Inlägg av Gussun »

Jag får min M3 i början på december och funderar på hur man skyddar lacken på ett bra sätt. Har hört att den ska vara lite sisådär(?)... ber om ursäkt om det redan finns en tråd sen tidigare om detta.

Någon som har tips på bra lackskydd och firma i nyköping/Stockholmsområdet?
Jonnyicehawk

Re: Lackskydd av M3?

Inlägg av Jonnyicehawk »

Funderat på stenskottsskydda bilen? Annars finns en tråd med tips på lackskydd. Själv så ska jag foliera bilen när jag får den levererad
Gussun

Inlägg av Gussun »

Ja precis. Har lite dålig koll på vad som är vad. Är foliering bästa skyddet mot stenskott? Kör mycket motorväg med mycket stenskott på vinterhalvåret.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det finns i princip två typer av folie, där den ena är renodlad stenskottskyddsfolie (dvs bäst) och den andra
är vanliga folier (som skyddar bra den också men inte alls lika bra).
Stenskottskyddsfolie är dyrare och svårare att montera (den är kraftigare och stelare) och används därför ofta bara på dom mest utsatta partierna
och finns nästan alltid i olika satser där man väljer i vilken omfattning man vill skydda bilen.
Vanlig folie görs nästan uteslutande på hela bilen och finns också i väldigt många fler färger/effekter.
Priserna varierar ganska mycket mellan dom olika företagen, men typ dubbla priset för stenskottskyddsfolie jämfört med vanlig om man jämför
"hela bilen" på båda alternativen.
Man kan också för att krångla till det ännu mer även lägga stenskottskyddsfolie ovanpå vanlig (eller tvärtom ibland)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare

Inlägg av KalleL »

Utöver foliering finns också "lackförsegling" och "keramiskt lackskydd" med flera beteckningar, som kanske är det som vanligast åsyftas med "lackskydd". Detta skyddar mot UV-ljus och smuts och gör att bilen blir lättare att tvätta.
Ofta betydligt billigare än foliering men skyddar inte alls mot stenskott/repor utan har som sagt en helt annan funktion.
Själv lutar jag åt stenskottsskydd på front och sidospeglar och kanske tröskellådor och sedan keramiskt lackskydd på hela bilen mest för att kunna tvätta lätt. Jag har dock inte blivit rekommenderad något ställe som gör bägge sakerna på ett bra vis -- det borde vara effektivare att göra allt på samma gång för att slippa börja om och tvätta och dona inför lackförseglingen, tänker jag som lekman i alla fall. :)

I forumkategorin "erbjudanden" finns exempel på ställen som ger rabatter till oss TCS-folk, med en del mestadels positiva kommentarer från kunder.

Beroende på vilken del av bilen man är mest intresserad av att skydda, kan det mest kostnadseffektiva vara att skruva fast en sats stänklappar.

Läs gärna denna tråd (om du törs...):
viewtopic.php?f=51&t=15380&hilit=bl%C3% ... C3%B6sklar
Model 3 SR+ vit, drag.
Gussun

Inlägg av Gussun »

Grymt. Tack för svaren. Då fick jag lite bättre koll. Ska kolla in tråden. Återkommer om vad det blev!

Simma lugnt
Gussun

Inlägg av Gussun »

Den där tråden var bra men tung att läsa... dags att se över stänkskydd...
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

Gussun skrev:
Tror nog att det är rätt många som inte har några nämnvärda problem, men någon form av stänkskydd borde vara lag på för alla bilar oavsett!
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare

Inlägg av KalleL »

TeslaM3 skrev:
Gussun skrev:
Tror nog att det är rätt många som inte har några nämnvärda problem, men någon form av stänkskydd borde vara lag på för alla bilar oavsett!
Håller med! Om alla hade det åtminstone bak behövde man kanske inte plasta in sin stackars front. För att inte tala om alla sparade vindrutor.
Oavsett lackkvalitet är ju också elbilar mer utsatta eftersom det inte finns ett stort plastgaller i fronten som käkar upp många av stenarna.
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

KalleL skrev:
TeslaM3 skrev:
Gussun skrev:
Håller med! Om alla hade det åtminstone bak behövde man kanske inte plasta in sin stackars front. För att inte tala om alla sparade vindrutor.
Oavsett lackkvalitet är ju också elbilar mer utsatta eftersom det inte finns ett stort plastgaller i fronten som käkar upp många av stenarna.
På moderna bilar är fronten plast och huven aluminium. Dvs stenskott är inget större problem, skapar inte rost. Men vindrutor är förstås tråkigt att byta, å andrasidan är det ju en slitdel som måste bytas ändå ibland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gussun

Inlägg av Gussun »

Vilka delar är plåt på model 3? Någon som kan säga på rak arm?
Gussun

Inlägg av Gussun »

Hittade denna. Skärmarna av plåt, baklucka av plåt men sen blandar plast eller aluminium...

Skriv svar